Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je net (in)gemaakt? (uit eigen tuin)

Featured Replies

Geplaatst:

@marcelru ala het opgaat is het prima toch?! Ik moet mijn eerste komkommer nog oogsten. Zou het nog lukken dit jaar?!

IMG_0817.jpeg

Ik heb appels geplukt en geraspt. Die rood zijn. Lagen onder de boom. De groene aan de boom. Appelmoes van gemaakt en gedeelte in de fruitschaal. Lekker sappig appeltje. Geen idee hoe het eet. Staat bij de kerk te verpieteren, want kerk is al paar jaar gesloten. Zo zonde

Geplaatst:

Ik heb nu een 2 x via de app gereageerd. Ik denk dat het daaraan ligt @jorieke

Geplaatst:

Hier in de stad een vijgenboom met aardig wat rijpe vruchten. 10 in een keer! De rest van de vijgen daar kan ik nauwelijks bij door twee appelboompjes die er doorheen groeien van de week maar eens flink gaan knippen.

Heerlijke vijgenchutney gemaakt, simpel met een geraspte valappel ook uet komijn en chilivlokken. En natuurlijk ciderazijn en rietsuiker.

IMG_6225.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
21 minuten geleden, acpronk zei:

toch nog niet rijp

Dat zie je goed zeker niet door-rijp alhoewel een enkele al erg bruin en zacht was. Voor het maken van jam en chutneys is een al te rijpe vrucht eigenlijk al niet goed meer te verwerken, dan kan je er beter compote mee maken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Als ik de vers eet, wil ik ze graag zacbt hebben. Dan zijn ze zo zoet als jam.

Jam of chutney maken met vijgen heb ik nooit gedaan, jam wil ik wel eens doen.

Geplaatst:

Wauw wat een mooie rode saus zeg!

Zo bevroren de pan lijken het net perziken bij de eerste oogopslag.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

@hazeltje dat dacht ik ook toen ik ze zag. Huh perzikpassata?! Maar tomaten dus. Wat een heerlijkheid.

Geplaatst:

Ik riste mijn vlierbessen met een taartvorkje van de steeltjes en kookte ze met een met een appel in stukjes en flink wat kaneel en heb IMG_5261.jpegnu een pot moes zonder suiker voor door de yoghurt of smooty… 👍😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5271.jpeg

Mijn bramen heb ik een crumble van gemaakt met havervlokken; lekker knapperig en ik vind het heerlijk met een dot yoghurt.. mijn lief heeft liever zonder 😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌻🌱

IMG_5278.jpeg

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

Mijn druivenoogst een deel verwerkt op de manier waarop ik mijn tomatensaus maakt; blenden in een zeef… gaat lekker snel maar geeft beetje bruinige kleur..; niet aantrekkelijk…

Dus de 2e batch op stoom gezet en prachtig donkerrood sap!! 😍

IMG_5283.jpeg

Van de ene batch sorbet ijs gemaakt…😋

IMG_5298.jpeg

Van de 2e partij druiven roomijs met chocolade strooisel gemaakt..😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

De klus is geklaard; nog meer liters sap gemaakt via de stoom methode…vroeger leende ik een sap pan maar met vergiet op een lege pan die in een grotere maat pan met water past gaat het net zo goed 👍😊 Na 30 min waren alle druifjes heet en kon ik ze gemakkelijk met een houten stamper uitpersen…Een volle vergiet was bijna 1 liter sap.

Ik heb ze niet geweckt want heb geen goede bewaar plek voor weck in dit huis…. Dus alvast weer een liter ingevroren als ijs dat is snel genoeg op met dit weer en kan er weer een fles 👍😋 verdund met prik water is het een heerlijke dorstlesser…😋

Blijkbaar kan ik er mijn kopergerij ook weer blinkend mee krijgen ( mocht ik dat willen😅)🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

IMG_5281.jpeg

IMG_5291.jpeg

IMG_5307.jpeg

Zie de weer glimmende plekken op buitenkant van mijn koperenvergiet weer glimmen!! 😊

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

12 kilo……pfffff

Geplaatst:

Ahahaha je zult maar 12 kilo ‘moeten’ verwerken @Jorieke123

Ik heb gisteren druivenbladeren geplukt en gepekeld. Moest wel overal zoeken naar een lege emmer met deksel die ik speciaal hiervoor had bewaard.

Geplaatst:

20 liter emmer met spekbonen. Even de kook erover en straks in zakjes en in de vriezer.

Dit waren de groenen, dan komen de gelen en daarna nog wat paarse exemplaren.

Beetje na elkaar zaaien en ze zijn ook mooi na elkaar klaar om te oogsten.

Geplaatst:

Gisterenavond heb ik een gedeelte van de 100 & 1000’s ingemaakt d.m.v. de weckmethode. Ik heb geen weckketel, dus heb ik een grote pan gebruikt. 3 soorten smaakmakers gebruikt. In alle potjes zit olijfolie, azijn, zout en knoflook. Links met limoenblad, midden met Jalapeno, rechts met oregano. De middelste is niet vacuüm getrokken, dus die staat in de ijskast. Van de groenten en kruiden komt alles uet behalve de knoflook.

IMG_8202.jpeg

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Vandaag het eerste batchje OI-kers op azijn gezet. Met roze peperbessen. En weer geplukt in een ander perk. Daar kwam 2x zoveel af. Dat staat nu in het zout en komt morgen in dit potje erbij. Dan is hij vol denk ik. Volgende potje met venkelzaad of ik ga ze fermenteren. Er zitten nog zoveel bloemen aan, kan nog wel even vooruit.

IMG_8206.jpeg

Geplaatst:

Afgelopen week de rest van de pruimpjes geoogst (dat wat nog over was na de roof).

En tijdens de hittegolf aan het sappen gegaan.

Nog steeds erg blij met de sappan. mrgreen

20250814_175343.jpg

Na een tijdje.... (liggen ook ff 2 valappeltjes op)

20250814_175409.jpg

20250814_175523.jpg

20250813_153057.jpg

Wat er overbleef, ga ik nog opkoken om alles eruit te kunnen halen.

20250814_175433.jpg

Flessen vol getapt. Ik doe een laagje suiker onderin de fles als het sap niet zoet genoeg is en dan het sap erbij.

20250814_175559.jpg

En de nieuwe lading.

UIteindelijk goed voor 11 flessen vol. En daarna werd het te warm buiten om de deur open te hebben staan voor de stoomafvoer.

Dus tijd voor een lekker glas pruimensap met wat water en ijsblokjes.

20250814_175638.jpg

Fles 1 is ondertussen bijna leeg. cool

Geplaatst:

Mirabellenjam. Zo ontzettend lekker. Niet dat mirabellen veel smaak hebben, het is meer de consistentie. En juist dat het niet zo uitgesproken of zuur is. Toen ik het maakte dacht ik: gatver, het smaakt alleen naar suiker. Maar dat is dus niet zo.

En dan die mooie doorschijnende velletjes erin. 🥰

Geplaatst:

De eerste batch Black Opal tomaatjes is inmiddels half gedroogd. Een gedeelte in de vriezer gedaan, andere helft op olijfolie met oregano en gevriesdroogde knoflook gezet. Het potje bewaar ik in de ijskast en zal binnen 2 weken op zijn. De overgebleven olie gebruik ik om mee te koken of door een dressing.

IMG_8216.jpeg

Geplaatst:

kun je zelf vriesdrogen, @Dahli ? Dat lijkt mij ook ooit nog wel eens wat. Maar pfff dure speeltjes. Het ziet er in elk geval heel lekker uit.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Komkommers in het zuur, spekbonen voor in de diepvries en de voedseldroger is bezig met de laatste tomaten. De courgette en komkommer zitten al in hun pot. Morgen maar weer eens kijken wat er in de droger kan.

IMG_20250816_172504944_PORTRAIT~2.jpg

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
4 uren geleden, Tanja65 zei:

kun je zelf vriesdrogen

Nee, zo’n apparaat heb ik ook niet hoor. Ik teel, tot nu toe, ook geen knoflook zelf. Ik koop gevriesdroogde knoflook speciaal voor de inmaak op olie en zo i.v.m. gevaar voor botulisme. Met verse onverwarmde knoflook, zeker op olie, vind ik dat te link.

@woldistel Wat een prachtige potten, een plaatje 😍.

aangepast door Dahli

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.