Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tuingrond langdurig afdekken


citroen

Aanbevolen berichten

Wat is de beste methode om tuingrond langdurig af te dekken tegen onkruid op een volkstuin ?

Vb wegens medische redenen een jaar niet mogelijk zijn toegewezen pand te bewerken .

Is het nu best een waterdoorlatende anti worteldoek te gebruiken of een zwarte plastiek folie niet doorlatend ?

wie heeft hier ervaring mee ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zeker niet een jaar met plastic afdekken, dan is je grond weliswaar onkruidvrij, maar bodemleven is dan ook compleet verdwenen.

 

Is er niemand die gebruik wil maken van je grond zolang jij het niet kan?

 

In ieder geval sterkte en beterschap gewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Ik zou het zeker niet een jaar met plastic afdekken, dan is je grond weliswaar onkruidvrij, maar bodemleven is dan ook compleet verdwenen.

 

Ik heb echt een andere ervaring... Ik heb een stuk met ontzettend veel kweek(gras) gehad. Hierop heb ik een dikke laag mulch gelegd, daarover zwart plastic. Een jaar laten liggen en daarna er een ontzettend mooi stuk luchtige grond met veel wormen onder vandaan gehaald. Er valt geen water op, maar er verdampt ook geen water.

 

Oh ja, het kweekgras is nagenoeg verdwenen. Het volgende stuk gaat binnenkort onder plastic.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum

Kockie speelt, zingt en "danst" mee in de musical Sweeney Todd op 19 en 20 mei in schouwburg Amphion in Doetinchem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onafgezien of de plastic het bodemleven tegengaat, wat is de functie van het plastic? Als er een dikke laag mulch ligt krijgt het onkruid toch geen licht. Plastic is dan toch overbodig? Bovendien vergaat je mulch sneller met regenwater en lucht. Dat betekent dus dat je meer mulch kan gebruiken en dus ook meer humus zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik pas alle drie de manieren toe om een enorme lap grond stapje voor stapje tot tuin te laten worden. Verschil met de vraag van Citroen is wel dat ik met veel gras, wilde planten en onkruiden begroeide grond geleidelijk in cultuur probeer te brengen, terwijl Citroen een "schone" moestuin in die conditie wil houden.

 

1. Onder zwart plastic gaat goed. Het bodemleven eronder moet wel lucht krijgen...bij een stuk van pakweg een 20 m2 is dat geen probleem als je het op voldoende punten verzwaart tegen weg/kapotwaaien. Of het op een veel groter stuk of als je het rondom ingraaft ook zo is, weet ik niet. Worteldoek lijkt me voor een heel groot oppervlak inderdaad zekerder omdat het wat ademt....maar ook vocht doorlaat, waardoor wortelonkruiden actief blijven groeien. Zonder te kunnen ademen (afvoer gassen en toevoer van wat verse lucht) ontstaan anorganische processen die de bodem zouden kunnen vergiftigen. Zelf werk ik met vrij dik plastic dat ook UV-bestendig is...aanzienlijk duurder, maar ook heel lang herbruikbaar.

 

2. De karton + mulch (met sterke voorkeur voor compost wat mij betreft om mee te mulchen) vraagt wel onderhoud gedurende een jaar. Het zal af en toe (1 a 2x) opnieuw bedekt moeten worden met een laag, wil het effectief blijven en er zal zeker ook onkruid op gaan groeien en wortelonkruiden doorheen gaan groeien. Deze techniek lijkt me vooral geschikt om relatief snel een gebied in cultuur te brengen....in gaten in de afdeklaag kun je al na enkele maanden planten, terwijl onderliggende begroeiing grotendeels wordt tegengehouden. Groei van wat er stond wordt onderdrukt en ook eenjarige onkruiden worden tegengehouden. Wortelonkruiden sterven nauwelijks af, worden onderdrukt maar komen er na een tijd wel weer door....die worden zelfs gevoed en gestimuleerd. Daarom deze zo veel mogelijk verwijderen voordat je deze techniek toepast.

 

3. Alleen met mulch geeft hetzelfde effect als karton, maar veel minder sterk. In feite voed je wat er staat.....wil je echt het meeste tegenhouden, dan zal je laag heel dik en voortdurend aangevuld moeten worden. Een voordeel is wel dat je bodem losser wordt, waardoor op den duur het onkruid dat er groeit, beter groeit!, veel makkelijker te verwijderen is. Op de zware jonge kleigrond waarop ik tuinier, waar 's zomers met een houweel niet in te komen is bij wijze van spreken, is dit een groot voordeel aangezien het veel minder zwaar werkt om te wieden en een stuk grond echt in cultuur te brengen.

 

Als ik vraagsteller Citroen goed begrijp, heeft hij/zij een jaar geen kans om in de tuin te werken. Methode 2 en 3 kunnen prima werken, maar vragen na enige tijd gedurende het jaar behoorlijk veel werk aan aanvulling en onderhoud...en dat is net het probleem blijkbaar. Methode 1 is een keer een klus en zal vrij effectief zijn om na dat jaar op een schoon en gezond grondje verder te tuinieren.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn gestelde vraag , gaat het om personen die door een ingreep of andere medische reden hun tuin tijdelijk niet kunnen of mogen bewerken ,en of onkruid vrij houden .(de gemiddelde ouderdom ligt hoog op ons complex )

 

Maar ook om vrijgekomen volkstuin percelen ,die niet direct ingevuld geraken door andere planters onkruidvrij te houden ,tot er een nieuwe planter zich aandient.

 

In beide gevallen ,hebben we percelen gehad die langer dan een jaar onbewerkt bleven .

 

Omdat het voor het bestuur te veel tijd vroeg , zulke tuinen zelf onkruid vrij te houden ,hebben we besloten het anders te gaan aanpakken .

 

Vandaar mijn vraag naar mogelijkheden om dit op te lossen ,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

 

De meeste reacties tonen een gebrek aan het zich verdiepen in de vraag, men graaft zich vast in zijn eigen dogma's lijkt het wel.

Een eenmalige mulchlaag is na een jaar totaal overwoekerd met onkruid als je er verder niets aan doet.

Als ik zou moeten kiezen dan ging ik voor optie 1 van Weknow. In de praktijk zal moeten blijken wat beter voldoet plastic of gronddoek. Ik zou kiezen voor plastic omdat dit voordeliger is. (bijvoorbeeld iets regelen bij een boer met kuilvoer) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je zelf wel eens gewerkt met een goede mulchlaag?

 

in de achtertuin met mulchlaag heb ik dit seizoen nog helemaal niet gewied en daar doe ik verder helemaal niets aan. in de groentetuin heb ik amper onkruid dankzij de mulchlaag. enkel de voortuin moet ik nog af en toe wieden.

 

na een seizoen totaal overwoekerd? dat krijg ik hier echt niet voor elkaar.

De antwoorden van een mulchlaag zijn geen gebrek aan het verdiepen in de vraag maar 100% eigen ervaring.

 

Ps: binnenkomen via de voordeur wordt op prijs gesteld: voordeur-f6.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Citroen Bij ons dekken de tuinlui de verwaarloosde tuinen ook af met zwart plastic.

Is natuurlijk niet de beste methode voor de grond maar wel degene die garandeert dat het stuk niet verder overwoekert wordt door onkruid en die voorkomt dat "men" er steeds een oog op moet houden of onderhoud aan moet plegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat Loes zegt. Ik vind echt geen onkruid waar er mulch is. Mijn ouders wieden al jaren niet meer. Elke herfst gaat er een dik pak bladeren, haksel, afgevallen appels rond de bessen en dat pak mulch zakt wel enorm maar na een jaar is het nog steeds voldoende om onkruid tegen te houden. Er staat echt 0,0 onkruid en ze mulchen maar een keer per jaar (herfst). Wel een dik pak.

BTW hun snijbiet en boerenkool is monsterlijk groot alhoewel ze niks van meststoffen gebruiken.

Nu begrijp ik dat dat voor een tuin waar je zelf geen haksel of voldoende bladeren van hebt erg moeilijk is. Maar die gegevens stonden niet in je originele vraagstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...