appelvrouw Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Leuk Thea. Heb je die zaden uit Oostenrijk? Dat is volgens mij ook de pompoen die op de flesjes olie staat. Die wil ik volgend jaar wel proberen als hij tenminste wat meer zaden geeft. Misschien wel je enkel zaden voor mij bewaren? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Heb ze van iemand uit Belgie.Hij kweek oude groenten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Zou dat de Gleisdorfer zijn?? die staat nl ook wel bekend als Gleisdorfer Ölkurbis en is afkomstig uit Oostenrijk. Heb je die dit jaar voor het eerst Thea? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Nee al twee jaren.Hij is donker groen beetje ovaal.Vrucht vlees niet te eten.Het gaat om de zaad. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 De Gleisdorfer lijkt op de Kakai dus dan is het een andere. Bestaat de kans om de naam te vragen aan je Belgische bekende? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted May 12, 2014 Share Posted May 12, 2014 Ik heb de COMET OLKURBIS en de DANAYA een russische oliepompoen. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Ik heb alweer lekker wat zaden uit een paar pompoenen gehaald om te drogen. Er staan er ook nog wat, maar het is best wat werk qua schoonmaken en drogen. Dus ik doe er steeds een paar. 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aluapje Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Naaktzadig? Ik zie qua vorm geen verschil met de gewone pompoen. Of is het schilletje van deze dun en zacht? Quote Ik kweek regenwormen in mijn compostbak Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Dit zijn toch echt zaden zonder de dikke (witte of zwarte) schil, die je er eerst af zou moeten halen als je ze wilt eten.Mooi Jorieke, van hoeveel pompoen is zo`n blad? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Juist, deze van mij zijn dus zonder hard schilletje zoals deze (foto van internet): Die van de oliepompoen komen gepeld en al uit de vrucht Dit is van 3 kleinere pompoenen. Ik heb nu vooral nog grotere staan. 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Wat ben je er mee van plan?Drogen om later mee te koken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Ik gebruik ze in brood, als topping over salade (even geroosterd in een koekenpan) of als een soort van pijnboompitten over risotto. En ik wil er zeer binnenkort ook olie van/uit persen. 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Interessant! Volgend jaar ook eens proberen. Welke soort heb je Jorieke? Zou ik uit mijn gekochte zak biologische pompoenpitten eigenlijk ook planten kunnen kweken? Tenminste, ik neem aan die pitten afkomstig zijn uit naaktzadige pompoenen of heeft de industrie peltrucjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Dat kan wel Anna, maar je weet niet of de boer ook andere pompoenen had staan..een kruisbestuiving is je risico..en straks heb je een oneetbare pompoen met onnaaktzadige pitten 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Ik heb de kakaï. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Dankje Jorieke. @Jet: Tja dat laatste zou toch zonde van alle moeite zijn.. Tis ook niet zo dat ik ruimte over heb, dus ik ga toch maar zaadjes kopen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 27, 2016 Share Posted September 27, 2016 Die van mij hebben ook in de buurt van andere pompoenen gestaan helaas. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
gery Posted October 3, 2016 Share Posted October 3, 2016 Misschien een raar idee maar als je nu zaad neemt van 1 pompoen, de eerste die van je plant kwam. Dat goed bewaart en dan volgend jaar 1 plant ervan telen. Dan kan je zien of die goed is want het moet en een lekkere pompoen worden en naaktzadig, dat laatste is enorm opvallend.Als je dan een goede plant hebt is de kans wel heel groot dat je zaad in orde is en kan je het jaar erop alsnog de rest zaaien.Aan de andere kant ik dacht dat Kakai Euro 1,95 is bij die uit Dordrecht voor 10 zaden en er zijn er wel meer die hem hebben dus dat kost je de kop niet en dan ben je in principe zeker van je zaad. Oh ja Steiermark Kurbis is ook een prima naaktzadige pompoen. GroetGery 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 6, 2016 Share Posted October 6, 2016 Ik vraag me af of de pompoenzaden die je koopt voor brood gewoon te zaaien zouden zijn? Misschien volgend jaar een keer proberen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 7, 2016 Share Posted October 7, 2016 Appelvrouw geeft daar op deze zelfde pagina nog antwoord op (zie vraag van Anna) Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted October 7, 2016 Share Posted October 7, 2016 Had ik niet gezien Kruisbestuiving dus. Nu, ik ga ervan uit dat dergelijke pompoenen op hele velden worden geteeld en dat de kans op kruisbestuiving met een ander ras niet zo groot is. Ik heb gisteren een pitje tussen vochtig keukenpapier gelegd om eens te zien of er leven in zit. Als het uitloopt, denk ik er volgend jaar toch eentje te proberen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Ik heb een mooi aantal oliepompoenen, maar wanneer kan je ze oogsten? Moet het steeltje ook verkurkt zijn bijvoorbeeld of is de kleur van belang? Er is al een wat groenere pompoen gesneuveld door vandalisme en daar zie ik toch al wat groene zaden in. De eerste vrucht van de plant is al flink aan het kleuren: 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 15, 2017 Share Posted September 15, 2017 Oogst ze het liefst zo laat mogelijk. De kleur is wel van belang ja. Als je wat te vroeg oogst zijn de zaden al wel goed, maar nog niet mooi dik. En dus te zacht en vers om te drogen. 1 Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 18, 2017 Share Posted September 18, 2017 Ik liet de pompoenen na het oogsten zo lang mogelijk buiten, en daarna binnen, narijpen. Daar moet je natuurlijk wel n plek voor hebben. De zaden worden dan goed dik en je moet ze ook nog goed laten drogen nadat je ze uit de pompoen hebt gehaald want als er 1 gaat schimmelen tussen al je andere zaadjes, zou jammer zijn. Ik heb nu nog oogst van een paar jaar geleden en ze smaken nog prima 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna3 Posted November 10, 2017 Share Posted November 10, 2017 Vandaag maar eens een oliepompoen geslacht, ze liggen een beetje in de weg zo half voor de achterdeur.. Deze paste niet op de foto hierboven, heb dus 5 van die dingen. Eerst maar eens een luikje eruit: Toen de pitten eruit gehaald: En dit is dan de opbrengst van die ene pompoen: Ik had al gelezen dat het vruchtvlees niet zo lekker is. Is dat gewoon weinig smaak of is ie erg melig ofzo? Wat doen jullie ermee? Zou het wel te gebruiken zijn voor zoetigheid? Cake, taart, jam?In vergelijking met mijn gekochte pompoenpitten zijn deze wel heul groot. Zou dat per ras verschillen? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts