Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Naaktzadige oliepompoen


Jooze

Aanbevolen berichten

Ik heb ze al een paar jaar staan en ik vind de productie erg tegenvallen. Het is dat het een ander product is. De zaden van pompoenen zijn in verhouding ook goedkoop in de winkel, waardoor het zeker geen goed winstgevend product is.

 

Ik heb voor volgens jaar toch weer oliepompoenen staan (ik heb Kakai), maar ik hoop dat ik een beter ras vind. Welke rassen van oliepompoenen zijn er, want ik kan bij Vreeken maar één ras krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik ook en ik heb ze al een paar jaar niet meer. Ik had meestal Lady Godiva en ook wel eens Kakai.

Volgens het boek van Vicky Stork heb je ook nog "Hercules, Cimer, Gleisdorfer Olkurbis en Styrian Hulles al synoniem voor de Lady Godiva

(Cucurbita Pepo)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, die groene pompoenpitten kosten in biologische variant ook zo'n 10 euro de kilo, en dat is dan de grootverpakkingprijs. Daarvoor wil ik best wat oliepompoen zetten waar ik de hele zomer niet naar omkijk en ze voor de vorst even binnenhaal en van pitten ontdoe. Gaat met handen tegelijk als je eenmaal doorhebt hoe ze aan het vruchtvlees vastzitten. Het vruchtvlees is net zo waterig als een halloweenpompoen, maar niet vies ofzo. Prima bruikbaar voor pompoenjam bijvoorbeeld.

 

Trouwens, ik heb het ras Herakles, gekocht bij Van der Wal.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de productie helemaal niet tegenvallen... en anders zet je toch een paar planten extra? Net wat Anna zegt: je hebt er verder geen omkijken naar. Alleen het schonen en drogen van de pitjes is best wat werk als je dat goed en netjes wilt doen. Maar daarna kan je er maanden/jaren van eten als je ze hier en daar doorheen strooit. Even bakken in een koekenpan en dan over de sla bijv. Ik gebruik ze ook in gerechten waar pijnboompitjes overheen moeten. Dit jaar heb ik ze niet gezet, want ik had nog oogst van vorig jaar. Ik moet nog eens even kijken dat ik komend jaar zorg dat ik er 1 heb die niet bestoven is door andere pompoenen, om de zaden weer te kunnen zaaien. Want er zitten er vaak maar weinig in een zakje van bijv. Vreeken.

 

Ik heb natuurlijk wel het 'geluk' dat de varkens en de kippen dol zijn op het vruchtvlees, dan hoef ik er niets mee

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Ik had leuk wat pompoenen dit jaar, en voor het echt koud werd had ik al een heel aantal open gemaakt om de zaden er uit te halen. Er waren wel wat pitjes bij die niet goed dik waren, en na het drogen bleef er helemaal weinig van over. Niet goed bevrucht? Te weinig vocht? De planten deden het geweldig, ondanks de droogte. Met enorme donkergroene bladeren en meters en meters stengels. En ook meerdere vruchten van een flink formaat. Maar in die grotere vruchten zaten dan minder pitjes dan in de kleinere exemplaren.

Ik had een stuk of 15 vruchten in onze nieuwe kelder (onder de schuur) gelegd, maar echt bewaarbaar blijken ze niet, want de 1 na de ander ging rotten. Ik heb er gisteren dus nog heel wat naar boven gehaald en de pitjes gewassen en die liggen nu te drogen. Ik moet er nog zo'n 5, maar ik had echt geen zin meer gisteren De kruiwagen met gehalveerde pompoenen werd ook wel erg vol. Dus die heb ik vandaag geleegd bij de varkens, en dat werd erg op prijs gesteld

 

Photo086384051577530137.jpg

 

IMG987216831577531261.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Ik zaai dit jaar ook een oliepompoen, Junona. Is het een pompoen die je omhoog kan leiden? Ik heb namelijk veel plaats op de schutting omdat de jonge druiven dit jaar de schutting nog niet bedekken.

 

En zijn pompoenzaden maar 1 jaar kiemkrachtig? Er staat op de verpakking op tot januari 2022. Ik heb te veel zaad en als het volgend jaar niets meer doet, geef ik de rest liever weg. 

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de pompoen omhoog wil leiden, zul je de vruchten moeten ondersteunen. Ze worden vrij zwaar. 
Afmeting minstens voetbal. Zie foto met varken boven.
Je moet er een behoorlijk aantal van hebben, wil je een redelijke zadenoogst krijgen.
 

aangepast door Amrutten
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank! Dan zet ik beter mijn eetbare pompoen (sweet mama) tegen de schutting, denk ik. En misschien één oliepompoenplant, in plaats van drie zoals ik eerst wilde. Ik krijg de indruk dat het niet de beste keuze is als de ruimte beperkt is. Die pitjes zijn ook niet zo duur om te kopen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
Op 25-4-2021 om 13:30, fre3ke zei:
En zijn pompoenzaden maar 1 jaar kiemkrachtig? Er staat op de verpakking op tot januari 2022. Ik heb te veel zaad en als het volgend jaar niets meer doet, geef ik de rest liever weg. 

Mijn ervaring is dat ze veel langer houdbaar zijn. Maar goed ook, want ik ben een zadenhoarder... Ik zou ze lekker zelf houden en zaaien tzt.

 

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ging het kiemen in potjes niet zo goed, dus ik heb het restant van al het pompoenzaad tussen keukenpapier te kiemen gelegd. Dat gaat redelijk. Helaas glipte een gekiemd zaadje tussen mijn vingers op de vloer. Dus vooralsnog heb ik maar één plantje van al mijn pompoen zaden.

IMG_20210506_120056.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...
  • 3 weeks later...
  • 3 maanden later ...
Zodra alle pitjes droog zijn zal ik eens wegen wat de opbrengst was. 

Had je dat toevallig nog gedaan? Ben benieuwd of het de moeite waard is. Vorig jaar zijn mijn 3 planten geofferd aan de slakken. Heb er dus nog steeds geen ervaring mee en vraag me af ik ik ze dit jaar moet zetten of niet?
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...
  • 1 maand later ...

Ik had er 9 pompoenen aan, hij kwam wat laat op gang dus ze zijn nu nog niet echt mooi gekleurd. Hier en daar werden ze wat oranje. 1 van de pompoenen had echt nog geen rijpe pitten. 3 stuks hadden hele lichtgroene pitten, maar wel gevuld. Ik ben benieuwd hoe die drogen? 

En de rest had mooie dikke donkergroene zaden (1 van die vruchten was trouwens al wel gedeeltelijk leeggesnoept door een rat) 

 

IMG_3704.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...