Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag heb ik ook weer de knoflook geplant, het waren mooie grote bollen en ik had vier bollen waar ik 59 tenen uithaalde.

De knofloken had mijn vrouw meegenomen bij de turkse groenteboer, en volgens hem zijn het franse knofloken, ik heb uiteraard geen idee van het soort.

Ze zitten in een dikke laag compost die ongeveer twee maanden terug is opgebracht.

Peter

Geplaatst:

Ook dit even melden: heb een vriendlijke mailwisseling gehad met de firma V. En krijg wat nieuwe teentjes knoflook opgestuurd!

Dus het kán wel goed gaan......

Geplaatst:
Ook dit even melden: heb een vriendlijke mailwisseling gehad met de firma V. En krijg wat nieuwe teentjes knoflook opgestuurd!

Dus het kán wel goed gaan......

Zie je nou wel. Fijn dat je nieuw pootgoed krijgt opgestuurd en snelle reactie ook.

Gisteren de knoflookoogst gesorteerd en grote tenen voor pootgoed uitgezocht.

Nu alleen nog de nieuwe bak afmaken komende weken en dan kunnen ze de grond in.

Eerst laag mulch (waar de "aardappels in het stro" groeiden), daarna laag mest/stro en daarop aantal ladingen met aarde (van een huisje waar ze riolering aan het aanleggen waren, hadden aarde over... ik altijd te kort dus stort maar bij mij ).

IMG258398451476884688.JPG

Ook het laminaat komt van weer een ander huisje, kan ik ook goed gebruiken.

IMG260365661476884690.JPG

Op de achtergrond is de knoflookbak van vorig jaar te zien, duidelijk is dat de aarde daar al een stuk is ingezakt. (Let niet op het gras, de bosmaaier is al maanden stuk.)

Laag aarde op de mest is niet zo dik dus daarom moet er nog wel wat bij. Anders staan de tenen straks met hun kont in de mest.

En ga er nog wat as over strooien, en onder de aarde ligt ook al gedroogd smeerwortelblad.

Eventueel mik ik er ook gelijk nog wat gestampte eierschalen overheen.

Geplaatst:

Ik kan nog steeds geen roze/rode/paarse/violet knoflook vinden hier in het dorp.

Bij de Turkse winkel zouden ze een partijtje rode bestellen, maar ook zij konden er niet aan komen.

Dan toch maar een bestelling plaatsen, Vreeken heeft ze hopelijk nog niet uitverkocht.

Geplaatst:

Dit komt mij bekend voor Huub... had je volgens mij een ander jaar ook last van, heb je ze toen niet in Groningen gekocht??

Maar... Leven van het Land heeft nog wat Purple Hardnecks ter verkoop. (en nog wat leuke soorten waaronder de German Extra Hardy die hier uit oogst van 2015 nog steeds goed is) dus zou ik daar bestellen. Die zitten in Haren.

http://www.levenvanhetland.nl/knoflook.htm

Heb je bij de Aldi ook niets kunnen vinden? Daar had tuinbuurman F. de zijne vandaan vorig jaar.

Geplaatst:

Klopt Erny, maar ik ben er al uit. Ik heb eens roze knoflook uit Frankrijk meegenomen, en na wat speurwerk naar de vele verschillende knoflooksoorten zou dat weleens een soort kunnen zijn die in het voorjaar geplant en dus besteld moet worden.

Ik dacht de laatste tijd alleen witte soorten in de winkels te zien liggen, maar het is me vandaag toch gelukt om wat variëteiten te bemachtigen in de verschillende supers alhier. Wit met roze strepen en witte knol, champagne teen en zo...

Geplaatst:

Het knoflookbed is opgemaakt. Vandaag de tenen van opbrengst 2016 "ontbold" en gesorteerd. Nu nog maar 20 bollen over voor de keuken.

Aanstaand weekeinde gaan ze de grond in. Ongeveer honderd stuks. Negentig mooie grote tenen, en 10 kleintjes. Ik wil wel eens zelf zien of kleine teentjes alleen maar kleine bollen geven. Op internet wordt er immers oeverloos en klakkeloos gekopieerd van andere bronnen.

Slechts één soort, de gewone Spaanse van AH. Die bevalt al 2 jaar uitstekend. Nieuw voor 2017: alleen tenen van eigen teelt 2016.

PS. Die kleine teentjes zullen waarschijnlijk kleine bollen geven, zoals ook Dedeene en De Kinder schrijven in de groente en fruitencyclopedie, mijn bijbel. Toch zelf proberen ...

Edit vr 28-10: Ze zitten erin. 105 stuks, waarvan 10 kleintjes.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

In deze bak afgelopen maandag 31 oktober mijn knoflook gepoot.

IMG319287111478096038.JPG

En dat zijn geworden (alles uit eigen oogst 2016):

1. Music

2. Oosterdel

3. Messidrome

4. Purple Glazer

5. Inchelenium Red

6. Siberian

7. Morado

8. Kaposvár

9. Shandong

10. Solo (waren solobollen in 2015, en nu 2016 bollen en daarvan dus nu tenen gebruikt)

11. Aji Spring Violetta

12. German Extra Hardy (extra rijtje hiervan wegens erg lange bewaarbaarheid)

13. Germidour

14. Thai

15. Transsylvanian

16. Killarney Red

17. Rosewood... waarschijnlijk.... (anders Maxatawny)

18. Vallelado

19. Vallelado/Valverde

20. Fred Artichoke (uit oogst Fred, onbekende Artichokesoort)

21. Fred Aldi Purple (uit oogst 2016 van buurman Fred die in 2015 Aldi tenen had gepoot)

In totaal 260 tenen.

De Olifantenknoflook moet de grond nog in.

Geplaatst:

Die van mij komen nu boven de grond uit, een 150 teentjes en de helft staat al boven.

Al die verschillende soorten plant ik niet meer, gewoon de grote uit de supermarkt en ook biologische ook al zijn die kleiner.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:
En dat zijn geworden (alles uit eigen oogst 2016): ... 21 soorten ...

Maar liefst 21 soorten !?

Proef je nu echt alle verschillen?

Ik kan me een beetje voorstellen dat iemand vier soorten heeft: eentje voor rauw, eentje voor kort wokken, eentje voor sudderen, en eentje die het best bewaarbaar is, om het tot de oogst van het volgende jaar uit te zingen. Maar 21?

Ik heb maar één soort staan: gewone Spaanse van AH (bevalt mij uitstekend), en die heb jij niet eens.

Duvel, Rochefort 10, Westmalle Tripel, veel andere bieren, die verschillen allemaal veel in smaak. Zelfde voor wijn, tomaten, aardappels, pepers, appels, noem maar op. Maar knoflook? Kies je nu echt per gerecht zorgvuldig uit eentje van die 21?

Dus: Vertel iets over de verschillen! Aan deze knofleeklookknoflookleek. "Gewoon, omdat het kan" vind ik trouwens ook een goede reden.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Henk,

Het kan maar goed zijn dat men wil zien hoe die verschillende soorten het gaan doen om daarna een selectie te maken voor het jaar nadien. Men kan dan selecteren naar smaak , ziekteresistentie , grootte , oogsttijd , etc.

Hoe zie je het verschil tussen pastinaak en wortelpeterselie : https://tikketim.wordpress.com/

Geplaatst:

Van een aantal soorten heb ik veel meer staan, zoals al die versies van de Valverde/Vallelado met zn 68 stuks, die zijn voor dagelijks gebruik. Van de bijzondere soorten heb ik 4 tot 8 of 18 tenen in de grond gestoken.

Vorig jaar was het erg vochtig dus snel last gekregen van roest en andere schimmels. Hierdoor was niet goed te bekijken welke soorten het bij mij goed doen. Dus, inderdaad Tikketim , ga ik dit jaar weer probéren een selectie te maken.

Verder is de smaak echt verschillend. En ik vind het erg fijn om dan ook niet het hele jaar dezelfde knoflook te eten maar om regelmatig verrast te worden door extra pittigheid of een speciaal aroma of een heerlijke geur of smaak.

En... het verzamelen is natuurlijk ook leuk en is mij niet vreemd. Kijk maar naar mn peper- en tomatenbestand.

Vorig jaar was ik begonnen met een Knoflooksoortentopic, had gehoopt dat anderen daar ook hun soorten zouden plaatsen maar dat gebeurde niet. Ben zelf ook niet verder gegaan hiermee. Wie weet komende winter.

Maar de smaaktest en smaakbevindingen ging ik daar toch al niet delen. Want smaak is erg persoonlijk. En het hele vergelijkingstestgebeuren uitvoeren en beschrijven zou mij te omslachtig worden. Plus dat, als ik iets lekker vind, ik daar dan ook weinig anders over kan zeggen... lekker... erg lekker... heel erg lekker.... In plaats van bv... "zeer aanwezige pittige smaak met een nootachtig tintje dat vergezeld gaat van een bla bla bla".

Enne Henk... "Gewone Spaanse van de AH" is dus géén soortnaam... en hoogst waarschijnlijk is dat een Artichoke soort en dan ook de Vallelado/Valverde vanwege zijn goede opbrengst en algemene toepasbaarheid. En ja... díe heb ik dus wél.

Misschien is het voor jou leuk om ook wat meer soorten uit te proberen zodat je zelf de smaakverschillen kunt ondervinden? Gewoon... omdat het kán?

Geplaatst:

Ik vind het ook leuk om steeds verschillende soorten knoflook te proberen en niet eeuwig dezelfde soort knoflook uit de supermarkt te eten. "Garlic isn't just garlic"

Deze knoflooksoorten heb ik laten poten op 22 oktober (allemaal anderen dan vorig jaar):

1. Red Touch (artichoke)

2. Shatili (purple stripe)

3. Korean Red (asiatic)

4. Pskem (rocambole)

5. German Extra Hardy (porcelain)

6. Kilnarey Red (creole)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@Erny: die roze AH knoflook is volgens mij ook valverde OF Morado is. Hoe dan ook, de beste opbrengst dit jaar was van de AH knoflook. En ze zijn zeker lekker (ook wel belangrijk)

Dit jaar heb ik de volgende soorten van afgelopen jaar opnieuw aangeplant.

- Lautrec

- Transylvanian

- Siberian

De Transylvanian zaten wel wat slechte teentjes bij helaas. Ook heb ik de teentjes voor de zekerheid nog een week in de koelkast gezet.

Ik heb ook nog wat gekocht bij Vanderwal, nl:

- Oosterdel

- purple glazer

- solo

Oosterdel vind ik er gaaf uitzien met die uitstekende teentjes.

Ook heb ik de tenen pas eind oktober in de grond gezet om zo min mogelijk groeiverlies te krijgen na de winter. Er sterft dan zo min mogelijk loof af waar de plant zijn energie al in heeft gestopt.

Vorig jaar had ik op 10-10 geplant, maar toen stonden er al zowat hele planten in de winter waar vervolgens het look van af is gestorven .

Alle knofloken staan nu tussen aardbeiplanten waar ik vorig jaar daarnaast ook nog een dedicated knoflookbed had. Alles is ook mooi afgedekt met eigen compost.

Nu maar kijken wat het wordt.

Geplaatst:

Ik heb heel erg lopen twijfelen of ik toch niet wat andere leuke aparte soorten zou bestellen, maar hoewel ik heel veel knoflook gebruik bij het koken is het aan ons blijkbaar niet besteed, ik proef echt geen significant verschil tussen 'gewone' knoflook en roze of paarse, wellicht net zoals sommige mensen een licht rood wijntje net zo lekker vinden als een goeie bordeaux.

Dus ik heb besloten dat ik alles weer vol ga plempen met de bio-knoflook van de Jumbo, ik heb al tig bollen liggen die al wat aan het uitlopen zijn, en die gaan de grond in als het volgende week weer een paar dagen wat zachter weer wordt. Dit jaar ga ik wel tien keer zoveel zetten als vorig jaar, want het was veel te snel op.

Geplaatst:

Bij mij ging knoflook op 27 september de grond in en is wel razend snel opgekomen,

Om precies te zijn op 2e oktober

Gekocht in Marktwinkel hier in Woerden : wit met roze gemarmerde bollen,

Stond op het bordje Franse knoflook

image28171479042504.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...