Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dank voor jullie reactie @ roeier en @henkg . De plantafstand is ongeveer 9 cm. Ik was niet van plan ze te verplanten maar ik kan ze wat uitdunnen. Ik wil wel graag grotere bollen. Dat uitdunnen helpt misschien. Ik heb 3 tonnetjes staan. Genoeg voor ons. Wat ik uitdun kan ik herplanten en bezien of dat nog wat kan worden.

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Geplaatst:

"Ik heb 3 tonnetjes staan"

Nou, ideaal om te gaan vergelijken. Eentje zoals nu; eentje later iets extra bij gaan mesten of zo; eentje uitgedund. Ik ben heel benieuwd wie er gaat winnen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@henkg

Wie weet ga ik de proef doen. het probleem voor de vergelijking is een beetje dat het verschillende knoflooksoorten zijn. Ik ga er over denken wat ik zal doen. Waar zou jij evt mee bij gaan mesten? Ik heb compost, gedroogde koemestkorrels en patenkali.

met groene groet,

koolrabi

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@koolrabi

Als ik voor mijn beurt mag spreken .

Compost is vrijwel altijd goed, het hangt er wel vanaf wat voor compost het is (wat zijn de "ingredienten") Als er veel groen materiaal in zit kan het zijn dat je knoflook te veel stikstof op gaat nemen en daardoor veel loof maakt en weinig bol. Als er meer bruin materiaal in de compost zit dan is dat heel goed voor je knoflook.

Ook moet de compost, net als bij uien, prei en wortel, niet te vers zijn. Het beste is als het minimaal een jaar heeft gehad om te "rijpen".

Een handje koemestkorrels is altijd wel goed voor je knoflook. Op zich is dat niet scherp, het verbeterd de bodem én geeft ook een klein beetje voedingsstoffen.

Als laatste de patentkali, Als je geen strikte biologische teelt doet dan is het aan te bevelen om hier iets van te gebruiken (hoewel patentkali dacht ik wel geaccepteerd is in de biologische tuinbouw). Wellicht moet je dat wel iets later (februari/maart) doen omdat patentkali vrij snel opgenomen kan worden door de plant (hoeft niet/nauwelijks te worden omgezet in de grond in voor de plant opneembare stoffen).

Geplaatst:

@GTman, hartelijk dank voor je reactie. Met jouw antwoord kan ik wel voort.

Ik heb mijn eigen compost in gedachten, een mix van bruin en groen maar of de verhouding helemaal klopt? Meestal geef ik een handje compost en wat koemestkorrels. Patentkali daar ben ik niet zo vertrouwd mee maar ik begreep dat dat er mee door kan als je eigenlijk geen kunstmest wilt gebruiken. Het zou groeibevorderend zijn voor de bol. Gelet op mijn kleine bolletjes de afgelopen jaren dacht ik dat is misschien toch een goed idee.

Ze staan inmiddels ruim in de pot. Krijgen over een poosje wat compost en koemestkorreltjes en in het voor jaar patenkali.

Dus nu moet het goed komen denk ik.

met groene groet,

koolrabi

Geplaatst:

@koolrabi

Zelf gebruik ik ook patentkali alhoewel ik zeer erg tegen kunstmest ben. De patentkali zorgt voor een betere bol/knolvorming en ik dacht ook groter worden van de bol. Een klein beetje toevoegen in het voorjaar is dus positief in mijn beleving.

Geplaatst:

Je leest verschillende dingen over wat er het beste bij kan. Over stikstof (nitrogen) als deel van bemesting kwam ik dit tegen: "The best garlic plant fertilizer will be high in nitrogen..." maar ook "Fertilize every three to four weeks. Fertilize your garlic again just before the bulbs swell, around mid-May. By all accounts, however, do not fertilize with high nitrogen foods after May, as this may stunt the bulb size." Dus juist wel stikstof, maar niet in de laatste periode voor de bolgroei. Bron: https://www.gardeningknowhow.com/edible/herbs/garlic/feeding-garlic-plants.htm.

Van mezelf weet ik het niet, hoor, over bemestingsbehoeften moet ik nog veel leren. Ik heb er wel wat houtas bijgedaan, misschien wat vroeg, maar ik geloof dat dat op hetzelfde neerkomt als patentkali. Alleen dat is haast het tegenovergestelde van stikstof dacht ik, dus daarom blijven al die verschillende adviesen mij toch wat verwarren.

Het eenvoudige deel van het verhaal is: rijke, losse grond, vochtig maar niet te nat, wieden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De knoflook doet het op zich wel goed, alleen er is iemand in mijn tuintje die het wel erg lekker vind...

weet nog niet of het de katten of de kippen waren, maar ze worden aangevreten

DSC189746351485871697.JPG

• 2 weeks later...
Geplaatst:

IMG256960091486668176.JPG

Ik heb deze vandaag bij de Lidl gekocht.

Eentenige knoflook.

Wat denken jullie, wat als ik die zou planten nu nog?

Ik heb in november gewoon teentjes gepland hoor, maar ik ben benieuwd naar deze.

Valt dit dan onder de Olifantenknoflook of is het gewone knoflook die geen tenen heeft gevormd?

Hij is wel lekker trouwens.

O ja, volgens deze link komt ie uit China. https://levenvanhetland.blog/2014/07/12/knoflook-met-maar-een-teen-single-garlic-single-clove-garlic-eentenige-tulp/ Maar de mijne is made in Italy.

Geplaatst:

Van mijn Music knofloken is nog steeds niks te zien. Ik begin inmiddels wel wat ongeduldig te worden. Het is natuurlijk erg koud geweest en nu gaat het alweer vriezen. Als ik midden maart nog niets zie dan ga ik maar iets anders op die plek inzaaien.

Geplaatst:
Van mijn Music knofloken is nog steeds niks te zien. Ik begin inmiddels wel wat ongeduldig te worden.

Het kan mogelijk aan het ras liggen. Een buurman van mij heeft 4 rassen knoflook gepoot; 2 zijn overtuigend boven, de Red Killarney slechts met kleine puntjes, alleen van de Music valt nog niets te zien.

Ja, mijn knoflook hangt er ook wat slapjes bij, al een week of zo is de temperatuur niet of nauwelijks boven nul gekomen. Geen zorgen toch.

Geplaatst:

Ik heb mijn knoflook dit jaar in potten op geteeld, omdat ze vorig jaar ook vorstschade hadden. Ze staan in de kas en het vriest er hooguit ligt. Dit werkt goed en ze staan er redelijk tot heel mooi bij. Ik heb in de winter weinig water gegeven, om de groei een beetje te remmen. Sinds vorige week ben ik begonnen met ze water te geven en ze worden al direct mooier. Ze hebben in ieder geval veel wortels gemaakt. Begin maart ga ik ze uitplanten. Hetzelfde heb ik gedaan met pootuitjes van radar.

Geplaatst:
Van mijn Music knofloken is nog steeds niks te zien. Ik begin inmiddels wel wat ongeduldig te worden.

Het kan mogelijk aan het ras liggen. Een buurman van mij heeft 4 rassen knoflook gepoot; 2 zijn overtuigend boven, de Red Killarney slechts met kleine puntjes, alleen van de Music valt nog niets te zien.

Ik hoop het! Ik ben iig niet de enige, dat helpt al wel een beetje met het geduldig blijven. Dankjewel.

Geplaatst:

Bij mij stonden de knoflookjes er zonnig bij. En er komen er steeds meer boven de grond piepen.

Dus liggen prima op schema. En inderdaad kan het tussen verschillende soorten wel uitmaken wanneer ze boven komen. Dat zie ik bij mij ook heel duidelijk.

IMG382420481487189925.JPG

IMG382232581487189918.JPG

IMG382393481487189922.JPG

Geplaatst:

Eindelijk begint het hier ook op te komen. Was toch al aan het twijfelen om een ander ras te gaan kopen, zijn er nog niet heel veel en soms nog maar een mini sprietje maar dan toch nog leven erin. Eind oktober geplant.

opkomst-knoflook26231487196413.jpg

Geplaatst:

Redelijk? Wat zou jij nog beter willen om te kunnen zeggen dat ze er "goed" bij staan dan?

Ik zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat ze er práchtig bij staan.

Geplaatst:

Mooie plantjes, tds!

Volgens mij doet de knoflook het in het algemeen beter dan vorig jaar? Toen hadden we die idioot zachte winter en stond mijn knoflook al wel veel hoger rond deze tijd, maar nu heb ik mooiere kleine frisgroene plantjes.

En bij het koken blijf ik maar teentjes vinden die aan het uitlopen zijn. Ik zet ze gewoon in de grond hoor, worden het geen bollen dan zijn ze ook lekker als pittig lente-uitje.

Geplaatst:
Redelijk? Wat zou jij nog beter willen om te kunnen zeggen dat ze er "goed" bij staan dan?

Ik zou zelfs zo ver gaan om te zeggen dat ze er práchtig bij staan.

Thx Erny, de meeste soorten zijn idd al mooi opgekomen. Ze staan ook nog niet té groot voor mocht het nog eens vriezen ...

Hopelijk dit jaar wat minder last van roest, want dat was vorig jaar een ramp ... alhoewel ik vrees dat die schimmel wel in de grond zal zitten ...

Geplaatst:

Nou, tds, dat hoeft niet zo te zijn.

Heb ooit van alles opgezocht over Roest en Witrot (om het te kunnen voorkomen en ook om de verschillen goed te kunnen onderscheiden) en bij Roest heb ik gevonden dat het zich niet via de grond of zaad verspreidt. (Als dit niet klopt graag melden!)

Wel is het zaak om aangetaste plantdelen en de andere oogstresten goed op te ruimen, daar overwintert de schimmel op/in.

In een goede compostbult zullen de sporen gedood worden.

En verder is natuurlijk een goede wisselteelt voor de alliumfamilie echt aan te raden.

Preventief kun je er voor zorgen dat de planten sterk zijn om de schimmel eerst te weerstaan (overmatig stikstof is dan juist weer bevorderlijk voor de ontwikkeling van roest).

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...