Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

@Indy Zonder auto en mét hond is het aanbod een stuk summierder. En dan moet ik de 28e hier al weg en de 2e pas terug.

Kamperen is logistiek niet te doen voor mij, en het zou regenen. Lekker, 4 dagen in je tent.

Vandaar dat ik zei: "Ik doe bij deze vast een oproep". 🤠

Het  5 dagen weg moeten is een behoorlijke gedwongen ingreep op mijn leven en een behoorlijke aanslag op de financiën , ping ping ping ping... .

Maar ik vind het dus gewoon erg dat een groep mensen het OK vindt om door hun extreme gedrag een grote groep mensen in de problemen te brengen. En wel zo dat mensen moeten vluchten naar gebieden zonder (veel) vuurwerk.

@Loes Na 2 jaar geen verkoop en zogenaamd verbod was het vorig jaar inderdaad een stuk rustiger. Dat was nog wel te doen. En heb me daardoor een beetje voor de gek laten houden, dacht dat het weer zo zou zijn. Helaas niet dus. Totale anarchie vanaf het moment dat de verkoop startte.

Overheid verwacht dat er gehandhaafd wordt. Politie zegt (heb zelf nog gebeld) dat ze niet kunnen en gaan handhaven, dat ze alleen wat extra bhv'ers hadden rondlopen. Politie ook erg gefrustreerd hierdoor.

Misschien het leger inzetten want ik voelde me behoorlijk belegerd. :problem::roll:

Als ik de beschikking over een auto had dan was ik ook zeker niet thuis gebleven.

ps... er wordt nu nog steeds geknald en siervuuwerk afgestoken, Zowie wil nog steeds vluchten als we proberen een rondje te lopen. Maar ze heeft wel weer gegeten en zich daar ook weer van ontlast... :wink:

Helaas zal haar knaltrauma dit jaar regelmatig de kop gaan opsteken, als iemand een autodeur dichtgooid, de knallende uitlaten, onweer en bliksem en ga zo maar door. Echt jammer.

aangepast door Erny

Geplaatst:
8 uren geleden, Erny zei:

@Loes Na 2 jaar geen verkoop en zogenaamd verbod was het vorig jaar inderdaad een stuk rustiger. Dat was nog wel te doen. En heb me daardoor een beetje voor de gek laten houden, dacht dat het weer zo zou zijn. Helaas niet dus. Totale anarchie vanaf het moment dat de verkoop startte.

Dan was het in de stad anders want hier was er geen noemenswaardig verschil. Alleen tijdens de jaarwisseling was er dit jaar duidelijk veel meer siervuurwerk dan de afgelopen 2 jaar. Blijkbaar waren het hier vooral de mensen met siervuurwerk die zich aan het verbod hielden en de knallers niet.

Hier is ook nog niet iedereen door hun voorraad explosieven heen. 

Geplaatst:
  • Auteur
5 uren geleden, loes zei:

Dan was het in de stad anders

Ja, absoluut is het hier in de stad erger, en dan helemaal nog in de Indische Buurt/ De Hoogte. Daar is het nog een tikkie erger. En laat ik daar nou net wonen. :wink:

Er waren hier zware explosies die je huis lieten trillen. Echt extreem.

Geplaatst:

Ik klaag over koriander. Bij mijn buurtwinkel verkopen ze ineens een ander ras dat niet meer op koriander lijkt. Wel langer houdbaar met stevige, grote bladeren in plaats van die snel verleppende priegelbosjes. Maar de typische koriandersmaak is vrijwel weg. Wat overheerst is een bittere bladsmaak. Het is gewoon niet te vreten. En nee, niet omdat ik niet van koriander zou houden (zoals sommigen hier), ik ben juist dol op die zeepsmaak. Maar dit lijkt in de verste verte niet meer op koriander en ik vind het een flutinnovatie.

Geplaatst:

Ik krijg een deja-vu van de appels 2 jaar geleden. Die overleefden de winter niet wegens woelmuizen vraat aan de stam.

Nu bij 2 vijgen. Hopelijk blijven ze van de rest af, want ik heb geen zin om alle vijgen in pot te houden..

IMG_20230108_164502.jpg

IMG_20230108_164545.jpg

Geplaatst:

Ohhh @acpronk wat balen dit! Welke zijn het?

Geplaatst:

@acpronk wat ontzettend triest 😥

Geplaatst:
Ohhh @acpronk wat balen dit! Welke zijn het?
Gris de tarascon en columbaro Nero.
Van die eerste heb ik nog een plant maar van een andere persoon, en van die tweede heb ik wel een tweede plant van dezelfde persoon.
Maar toch maak ik me zorgen dat die woelmuizen niet de rest ook op gaan knagen als ze die tegen komen.

Of er sla en snijbiet tussen zetten wat ze lekkerder vinden?[emoji848]
Geplaatst:

Al m’n dahlia’s beschimmeld en uitgedroogd terug gevonden. 🫤 Verkeerd opgeslagen vermoed ik en een nachtje vorst over de knollen.

Verder ontbreekt het me nu al aan tijd om m’n peper en paprika voorzaai voor te bereiden en moet ik constateren dat van alle voorbereidingsplannen op de tuin met herindeling en paden leggen ook bar weinig gelukt is. 😩

Geplaatst:

O, het lijkt erop dat mijn wintervaste bieten, nou ja wintervast tot max min 8, het niet gered hebben de vorstperiode in december. Deventer Zwartblad. En ze stonden er zo prachtig bij toen ik weg ging. Daar gaan mijn bietenmaaltijden 😫😫

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ook de bieten zelf niet? Dat is balen. Die van mij zijn wel het meeste blad kwijt, maar de knollen zijn nog goed en in het hart komen al weer nieuwe bladeren. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

O, ik ben nog niet buiten geweest en bepaal dit door het vensterraam. Nog een dagje of wat en dan zal ik het laten weten.

@acpronk balen joh..stelletje brutale rakkers zijn het. 

Geplaatst:

Net m'n laatste ingevroren tomatenblokjes gebruikt. Ik had ze gemaakt van cherry-tomaatjes waar ik een overvloed van had geoogst. Dit seizoen maar veel meer kweken want de smaak is zo veel lekkerder dan uit blik. Nog 5 maandjes geduld hebben voor de eerste oogst. 😥

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Op 14-1-2023 om 11:47, woldistel zei:

maar de knollen zijn nog goed

Ik heb er een uit gehaald vandaag maar het viel niet mee. Alleen het onderste puntje was niet bevroren, de rest van de biet was helemaal zompig. Jammer hè. De vorst is hier fel geweest.

Geplaatst:

Als ik mezelf een beetje down voel lees ik hier de laatste berichtjes. Ik knap er altijd enorm van op! 

Geplaatst:

Mijn nettenkooi heeft het begeven. Een pak sneeuw deed hem de das om. Hoe lang hij er stond weet ik niet meer maar op foto's van 12 jaar geleden komt hij al voor. Ooit geplaatst om er, bovenkant bekleed met plastic, tomaten onder te telen. Later vanwege een mussenplaag bekleed met netten om er erwten onder te telen. De netten zijn nooit meer weggehaald.

Bij het plaatsen was het de bedoeling hem ieder jaar op een andere plek neer te zetten maar dat is er nooit van gekomen. Vanwege dat 'verplaatsbare' waren de palen dan ook zonder fundering en met een laagje beits als bescherming rechtstreeks in de grond gezet. Knap dat die het nog zo lang hebben volgehouden. 

Hij staat nu wel in de klaagbank maar echt bedroefd ben ik er niet om. Goede reden om hem nu eindelijk eens op te ruimen. ;-)

Nettenkooi1.thumb.JPG.0e6820e1fccffa037f307cff94e9bd02.JPG

nettenkooi2.thumb.JPG.c2b36d891240da5c9e891c549ef7cadc.JPG

Een paar uur later de ravage compleet. Nog verder doorgezakt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
  • Auteur

Gek hoor die sneeuw bij jullie... :shock:

Geplaatst:

Ja, bij ons in Boskoop was er een beetje natte sneeuw gevallen, al lang weer weg, maar een stukje naar het zuidoosten, bv Schoonhoven en Lopik, daar ligt het ook nog steeds.

Geplaatst:

En daar zijn ze weer, die kleine k#tvliegjes in huis. Met het voorzaaien van de pe/pa heb ik ook weer nieuwe huisdieren uitgebroed. Even onthouden welke zak potgrond dit was, zal de rest ervan dan alleen buiten gebruiken. 

Geplaatst:

@Arja rouwvarenmugjes zijn heel irritant. Is een reden waarom ik het fijn vind om te zaaien in cocosvezel.

Meteen maar even de gele plakstrips ophangen, en de battle aangaan. Anders worden veel jonge worteltjes opgegeten. 

Geplaatst:

Oh eten de larven wortels? Hmmm…. De kat *probeert* ze hier wel te vangen, maar ze heeft er niet echt talent voor. Ik heb het idee dat ze in alle zakken grond zitten tegenwoordig…

Geplaatst:

@mdubbelm https://ecostyle.nl/natuurlijk-bestrijden/varenrouwmug

Is de varenrouwmug schadelijk?

Goed nieuws: je plant gaat niet snel dood door rouwvliegjes.(edit rorror, zaailingen kunnen wel snel dood gaan)  Maar de larven eten naast dode plantenresten ook gezonde wortels aan. Hierdoor heeft je plant meer kans op ziektes of schimmels.

Ook verzwakt je plant, omdat hij zo minder goed water en voedingsstoffen opneemt. Daarom is het belangrijk de plaag onder controle te houden en zo snel mogelijk de deur te wijzen. De varenrouwmug is verder niet schadelijk voor mens of dier, maar wel vervelend. Ze hebben namelijk de neiging om lekker voor je gezicht te blijven vliegen.

Geplaatst:

Ik vind het een akelig beestje! Flink last van gehad vorig seizoen. 
Ook ik had en heb het idee dat ze met de potgrond meekomen. 
ik had mooie plantjes gekregen van Jorieke, gingen als een speer….dus…verpotten. 
ik had nog potgrond van vorig seizoen. Verpot en eigenlijk gelijk al die shit vliegjes. 
en heel snel al de plantjes om zeep. ( sorry, Jorieke) 

Voor mijn nieuwe peperzaaisels, nieuwe potgrond gekocht….gaat goed, nog geen beessies! En anders ligt er een stapel vangstickerdingen klaar! 

Geplaatst:

Ze zitten niet alleen in potgrond, ook buiten heb ik ze gezien.
En zelfs een enkeling in de zomer op zolder, terwijl de enige planten toen in de woonkamer stonden. Waarschijnlijk naar binnen gevlogen, want de planten in de woonkamer krijgen niet zo veel water.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.