Geplaatst: 13 april 20178 j De droogte is hier ook wel een ding ja. Vanaf eind februari is er nauwelijks neerslag geweest en dat is te merken ook. De grond is kurkdroog. Nu heb ik iets gemulchd en dat helpt wel, maar om de zaden te laten kiemen heb je toch water nodig. Kortom, om de dag wordt de moestuin bewaterd, want ik wil wel dat er straks wat te oogsten valt. Vorig jaar was het voorjaar extreem nat en koud en dit jaar is het voorjaar eigenlijk veel te warm en extreem droog. Niet dat ik daardoor eerder dingen buiten ga zaaien of planten, de kans op nachtvorst bij een heldere hemel is nog altijd groot. Eergisteren heeft het nog gevroren 's nachts, terwijl het overdag dan 20 graden is. Nu is het bewolkt en ik hoop dat er één dezer dagen wat regen uitvalt. De voorspellingen zeggen anders, dus het is afwachten.
Geplaatst: 13 april 20178 j vandaag zelfs nogde regenton zit toch echt tot de rand toe vol de nacht van vrijdag op zaterdag lijkt er over het gehele land een bui te trekken. dat de droge delen daarvan mogen genieten. 13 april 20178 j aangepast door Gast
Geplaatst: 13 april 20178 j Ik wilde komend weekend gebruiken om m'n nieuwe kas op te bouwen maar ze beloven prutweer Zal je altijd zien; wekenlang geen druppel, dan moet 't 1 weekendje even niet regenen (en waaien) en wat gebeurt er, jawel regen (en wind)...Flauw!
Geplaatst: 13 april 20178 j Hier staat de regenton al een maand volledig droog. Ik had ze begin maart terug aangesloten en vanaf midden maart staat ze gewoon leeg. Zaterdag zou het een beetje regenen (2mm geeft de voorspelling).
Geplaatst: 13 april 20178 j Zo te zien Flup heb je ongeveer hetzelfde weer als dat wij hebben. De aankomende dagen wordt er wel regen voorspeld..maar eens zien of we dat echt krijgen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 april 20178 j Hier zou het afgelopen nacht ook gaan regenen. Kijk ik vanochtend op het weerstation: 0,8 mm. Das ook niet echt de moeite
Geplaatst: 13 april 20178 j Daar lijkt het wel op Appelvrouw! Hier is alleen voor aankomende zaterdag een miniscule hoeveelheid regen voorspelt, hopelijk valt die ook. Alles is kurkdroog en stoffig. De mieren hebben helaas geen last van de droogte. Heb gelezen dat kaneelpoeder daartegen helpt, dus ik heb vandaag wat kaneelpoeder gestrooid bij een paar mierennesten. Ben benieuwd!
Geplaatst: 13 april 20178 j Nu we toch aan het klagen zijn over het weer: kou! Aankomende week: 6 C overdag, -2 C 's nachts. Om over de temperatuur aan de grond nog maar niet te spreken Niks geen tomaten naar buiten zo hoor! En het begon zo lekker, in maart al 20+ C... Jammer ook vooral dat we een kampeertripje gepland hadden volgende week einde van de week. Maar met zulke koude nachten ga ik toch echt niet in mijn slaapzak liggen bibberen Hier zijn we er overigens nog redelijk vanaf gekomen qua droogheid geloof ik. Ik giet wel bij de worteltjes bijv om ze tot kiemen te krijgen, maar als ik een vinger in de grond steek dan voelt het daar onder de bovenste paar cm toch best nog vochtig. En Flup: kruidnagel schijnt nog beter te werken! Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Geplaatst: 14 april 20178 j Ha, Ohww goshhhh echt wat irriteerde ik mij aan de wind vandaag!! Was viooltjes aan het verpotten en tegelijk de bloemen oogsten voor het restaurant. De plantjes braken bijna af en het is een wonder dat het bloemenbakje met de geoogste bloemen niet is omgewaaid.Er kwamen ruim 170 bloemen van 12 potjes met plantjes, dus over de oogst niets te klagen Gwen
Geplaatst: 14 april 20178 j Ben best benieuwd naar een foto van 170 geoogste viooltjes in een mand. Mooi zeg ! 170 stuks. Moet wel een groot restaurant zijn. Die hou je toch nooit lang goed ? Hoe doe je dat ?
Geplaatst: 14 april 20178 j Oei, kamperen in de vrieskou, dat is wat minder genieten. Heb ooit eens bij -10 gekampeerd en daar was zelfs mijn winterslaapzak + extra isomatten niet in staat om mij warm te houden. Hier is het ook weer een stuk frisser geworden en nachtvorst houden we ook nog wel even. Voorlopig blijven de vensterbanken binnen dus volstaan. De tip van de kruidnagel ga ik ook proberen, nadat de kaneeltest is afgelopen.
Geplaatst: 14 april 20178 j Hey, Heb geen foto gemaakt van de oogst. Was te druk aan het babbelen met de chef. Ik ga binnenkort foto's krijgen van zijn creaties met oogst uit mijn tuin. Er ligt nu zoveel uit mijn tuin bij het restaurant dat grote delen van het paasmenu uit producten uit mijn tuin bestaat. De koeling van het restaurant is zo koud en qua luchtvochtigheid stabiel dat de 'rijping' van de bloemen tot staan komt. Ze blijven zeker een week goed en tegen die tijd zijn ze op. Alles wat ik oogst voor het restaurant gaat meteen daarheen en de koeling in. Verser dan dat kun je het niet krijgen. Alles wat ik teel is biologich verbouwd en van topkwaliteit. De chef van het restaurant zegt dat wat ik lever het allerbeste is wat zij kunnen krijgen. En dat uit mijn achtertuintje van een kleine 85 vierkante meter Gwen
Geplaatst: 14 april 20178 j Ha, Nou daar ben ik meestal te misselijk voor. Maar we hebben bepaalde afspraken. Doordat ik geen bedrijf ben of word is het betaalbaar voor hen, en haal ik de kosten voor mijn tuin er op deze manier uit. Doel is om geen winst te maken zodat uitsluitend de onkosten met de opbrengst worden betaald. En dat lukt aardig. Er hoeft steeds minder van mijzelf bij. Gwen
Geplaatst: 14 april 20178 j Jammer dat je nauwelijks foto's maakt dan. Ook in je moestuinupdate's al niet. Je maakt me erg nieuwgierig
Geplaatst: 14 april 20178 j Ha, De foto's maak ik zeker, maar staan nog niet op mijn laptop. Dat komt nog. Gwen
Geplaatst: 14 april 20178 j Gwen, superleuk dat je zo met je achtertuin een restaurant bevoorraadt! Ben ook wel heel benieuwd naar foto's. En even klagen: ik was vanmiddag op de fiets onderweg naar de volkstuin, toen ik me realiseerde dat ik de sleutel van het hek van het volkstuincomplex was vergeten. Ik kon de gok nemen en verder fietsen en hopen dat er iemand aanwezig was, maar ik heb het risico niet genomen en ben weer omgekeerd. Dan morgen maar even snel naar de tuin, tussen het maken van paasbrunchhapjes voor zondag door. En ik was vanavond heel even blij, want het regende! Het bleef helaas bij 5 minuten lang wat druppels en toen was het alweer klaar.
Geplaatst: 19 april 20178 j klaag!heb zojuist een boete gekregen van een jongetje denk ik... dzz: had een jongetje aangesproken op het bekladden van een nieuw geschilderd tunneltje hier3 dagen later is mijn spiegel van de auto gerost, vervangen = 180 euro...ben redelijk frusto nu
Geplaatst: 19 april 20178 j Ben je lekker mee, zo aso als je niet van iemand anders spullen kunt afblijven...
Geplaatst: 19 april 20178 j De medicijnen maken dat ik me soms doodmoe voel. Ik hoor niemand in mijn omgeving die zulke dosis moet nemen. Met stukjes en beetjes kom ik er ook wel. Alleen de pastinaken en schorseneren uitdoen is zeer lastig en ze moeten dringend weg om de grond te kunnen beplanten. Heel wat plantjes zal ik nu moeten kopen want zaaien is voor veel dingen te laat. Een vraagje, heeft iemand al schoonmaak azijn gebruikt tegen het onkruid? Vergif wil ik niet spuiten en op de paden heb ik geconcentreerd bleekwater gebruikt en dat gaat goed. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 19 april 20178 j zou dit geen goed alternatief voor je zijn Willy stop je in ieder geval niets in de grond waar je eventueel later spijt van kan krijgen en het is minder vermoeiend als het wieden.antwoord op je vraag over azijn...heb ik nog nooit gebruikt... moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 19 april 20178 j Beste Willy, Als het niet zo ver weg was (noord Nederland, er gaat íets boven Groningen zeg maar...) had ik u al graag willen helpen met de schorseneren uitnemen. Lust ze zelf ook graag, dus... Een vraagje, heeft iemand al schoonmaak azijn gebruikt tegen het onkruid? Jazeker, ikik. De azijn trekt in het groen dat boven de grond staat. Als u er wat zout doorheen roert, zorgt dat ervoor dat de wortelen ook afsterven en het wel uit hun hoofd wortel laten om opnieuw boven te willen komen. Als u er ook nog wat afwasmiddel doorheen roert (wel goed roeren) zorg dat ervoor dat de azijn goed contact maakt met de planten en er niet overheen spoelt. Wel even de spuit doorspoelen met schoon water ná gebruik, zodat de rubbers niet aangetast worden door de zuren. Succes vooral met uw gezondheid en secundair met de tuin.
Geplaatst: 19 april 20178 j Die gasbrander zou wel iets kunnen zijn ja maar ik speel niet graag met vuur. Van die azijn dacht ik dat het zuur tegen te gaan was met kalk. Maar ja. ...Mogelijks werken mijn grijze cellen niet zo goed meer hee. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.