Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur

Vanmiddag moet het pakket aankomen, tussen 16.00 en 21.00 uur. En dat komt mij dus helemaal niet goed uit, gelukkig zijn de bovenburen thuis.

En heb de flesjes nodig, anders had ik inderdaad de bestelling geannuleerd.

Aan de telefoon heb ik ook verteld dat het misleiding is maar ja... degene die ik sprak was behoorlijk laks in zijn houding. "Talk to the Hand" gevoel kreeg ik erbij.

Ga straks bij t huisje ook kijken of het goed gaat met de water bevattende containers etc.

Tot nog toe zijn mijn tonnen wel heel gebleven.

Hoop dat je IBC tank het ook overleefd.

Geplaatst:

En? Is je pakketje eindelijk aangekomen?

Ik heb gisteren de tank kunnen legen. Het had gedooid, dus het meeste water kon er wel uit. Zitten nog wel wat ijsplakken in, maar dat is minder schokkend dan een hele tank vol ijs. Laat het kraantje nu wel openstaan, zodat dat er ook uit kan. Zo te zien, geen schade, dus ik kom goed weg.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja Flup, op donderdag in de namiddag, in een heeeele grote doos met heel veel luchtvulling...

Heb vervolgens vrijdag nog een x met de Brouwmarkt gebeld. Dit keer kreeg ik een vriendelijke dame aan de lijn die het allemaal erg vervelend voor mij vond. De eerste x dat zoiets gezegd werd.

En ik heb weer gewezen op de te lange leveringstijd.

Eerst wat smoesjes die ik stuk voor stuk heb weten te weerleggen. Onder andere die dat Post.NL ook tijd nodig heeft. Maar ja... woensdag om half 2 lag het pakket nog bij hun dus daar was PostNL nog helemaal niet bij betrokken. Oja... ik zie het nu, zei de dame...

Vervolgens zou de dame het allemaal eens goed gaan bekijken en ik zou een reactie krijgen. Die reactie wacht ik nu nog op. Dus... ik denk dat ik maandag maar weer eens ga bellen. Op zijn minst zouden ze excuses kunnen aanbieden voor de te lange leveringstijd. Ben benieuwd.

Geplaatst:

Mooi dat de spullen binnen zijn gekomen

Maar ik zou even wachten met bellen als ik jou was: wie weet is er een leuke verrassing onderweg

En dat duurt bij hen dus even...

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb vandaag bij de supermarkt een 'varkensvleesproduct met toegevoegd water' (ja, zo staat het er echt op) zien liggen. Namelijk de culinaire varkensfiletrollade. Het ziet er uit als een mooi stuk vlees, al hebben ze er op de een of andere onzichtbare manier een boel water-met-een-smaakje in weten te proppen.

Dit zijn de ingrediënten:

Varkensvlees 80%

water

voedingszuur: E325

zout

dextrose

gehydrolyseerd soja-eiwit

gistextract

gehydrolyseerd maïseiwit

zonnebloemolie

maltodextrine

gistextract

gedroogde glucosestroop

antioxidanten: E301 en E331

conserveermiddelen: E250 en E262

stabilisator: E407

emulgator: E415

Waarom las ik nou weer een etiket? Van iets wat ik toch niet hoef te kopen?

Geplaatst:

O dat verklaard het spreekwoord : geld als water hebben

Die toevoegingen wegen niet veel dus er zal wel bijna 2 ons water in n kilo vlees zitten...bah!

Geplaatst:
Waarom las ik nou weer een etiket? Van iets wat ik toch niet hoef te kopen?

Misschien om je nog eens goed te realiseren hoe bevoorrecht jullie zijn dat je (en ik dus ook ) dat spul niet hoeft te eten?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Dat vlees krimpt niet voor niets als je het bakt, dat water verdampt

Geplaatst:

Ik lees elk etiket, juist vanwege dat soort fratsen.

En ik moet ook even klagen; ik had zo in de loop der weken al aardig wat karton voor de tuin verzameld vond ik. Allemaal mooie schone 'vellen' zonder opdruk of plakband, van de Lidl, die dingen die tussen de lagen frisdrank liggen. Vanavond even geteld; ik heb er nu 60. Hm. Dat vond ik wat tegenvallen, dus ik ging meteen maar eens even opmeten en berekenen hoeveel ik er nu precies nodig heb. Nou, ze zijn zo ongeveer 57 cm bij 78 cm, dat is dus maar 0,4 m2. Ik dacht dat ze veel groter waren.

En als ik 'zuinig' reken, heb ik er 378 nodig. Nog 318 te gaan dus.

Geplaatst:

Om het nog erger te maken, Pippi, moeten ze elkaar ook nog 5 a 10 cm. overlappen........ (een gesloten laag dus)

Kun je niet beter stukje bij stukje doen? Dan is ook je huidige voorraad toch al een redelijk beginnetje.

Grote stukken in grote hoeveelheid (met wellicht beetje opdruk, plakband en nietjes er uit halen hoort erbij) kon ik in het voorjaar wel eens krijgen op een tuincentrum als ze alle tuinstoelen, parasols e.d. gingen uitpakken. Of een fietsenwinkel of witgoedwinkel?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

10 cm overlap vind ik niet nodig hoor, er staat godzijdank weinig tot geen heel akelig wortelonkruid in die tuin, dus een 2 cm overlap lijkt mij wel genoeg.

En er zit niks anders op dan stukje bij beetje. Ik ga zoveel mogelijk doen met karton-compost-mulch, en de rest ga ik voorlopig bedekken met herfstblad of stro, en dan zoetjesaan vervangen door karton-compost-mulch waar het nodig is, en anders een lekkere laag compost en mulch.

En ik ga liever wat vaker naar de Lidl dan dat ik plakband van hele grote dozen af moet peuteren, been there, done that vorig jaar, en ik vind het een crime. Dat kost zoveel tijd, en dan nog vind ik wel eens stukje vergeten plakband.

Ik heb me erbij neergelegd dat het eerste jaar in die nieuwe tuin een beetje aanklooien wordt. Geen perfecte start, en gewoon maar kijken hoe alles het er doet en tegen welke problemen ik aanloop. Maar ik heb er zoveel zin in!

Geplaatst:
Ik heb vandaag bij de supermarkt een 'varkensvleesproduct met toegevoegd water' (ja, zo staat het er echt op) zien liggen. Namelijk de culinaire varkensfiletrollade. Het ziet er uit als een mooi stuk vlees, al hebben ze er op de een of andere onzichtbare manier een boel water-met-een-smaakje in weten te proppen

Het staat er "gelukkig" nog op!

Ik denk dat water hier niet het probleem is maar de oplossing voor de "nieuwe" consument die niet de tijd heeft en het niet geleerd heeft hoe een stukje vlees met aandacht en liefde te behandelen om het smakelijk op het bord te krijgen. (laat staan een groot stuk vlees kan bereiden) Kipfilet (mij doe je er geen plezier mee) gortdroog, biefstuk ijskoud of warm en onverslijtbaar onder je schoenen, gehaktballen die uit elkaar vallen als je er naar kijkt en ga zo maar door.

Door water toe te voegen en een binding te maken met het soja en mais eiwit zal je een eetbaar product krijgen als het te heet aanbakt of te lang in de oven laat liggen tijdens de kerstdagen.

Bij kipfilet dat is getumbeld blijft het vlees sappiger als je het niet goed bereid...... De industrie weet dit en deze oplossing is ook nog eens goedkoop!!! Bij diverse supermarkten is niet eens meer een normale schnitzel te koop, het is een gehakt schnitzel..... Super goedkoop in verhouding en natuurlijk nooit taai te bakken!! Ik zou de mannen en vrouwen wel eens willen zien als we ze een echte schnitzel laten bereiden

in plaats van het leren hoe een schnitzel te bakken geeft naar mijn idee bijna iedereen de zeemleren lap een zwiep de prullenbak in en geeft de voorkeur aan een gehakt-product. 1-0 voor de uitvinders van de gehaktschijf die naam schnitzel op het etiket mag dragen. Ik vind dit onvoorstelbaar

Helaas leest bijna niemand meer het etiket van de producten die ze kopen............

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

wij wel

en kopen noooooit meer gehakt van de Appie of knaller zelfs al staat er niet bij dat er extra water in zit

(kent u dat, meneer van Stoffelen? van die grijze drab in een plas water als je probeert dat knaller-gehakt te rullen?)

Geplaatst:

@Paddestoelegek:

Zeker, men neemt niet meer de tijd om vlees te bereiden. Al heeft het meeste goede vlees niet eens zoveel tijd nodig. Ja, de grotere stukken zoals ik nu aankaart wel ja.

Maar dat het taaie lapjes worden komt (in de 1e plaats) niet eens door te weinig tijd of kunde denk ik. Het vlees is vaak ook gewoon niet goed. Te mager (en dus al heel snel te droog), te snel opgegroeid, er mist vaak net even dat streepje vet door het vlees. En het hoeft niet eens veel te zijn. Maar dat maakt al zoveel verschil. Daar kan geen scheut croma of olie-melange-met-omega-3 wat aan veranderen.

Misschien dat die watermix met toevoegingen wel een beetje dient als een soort van vet. Dat het in die verbinding net zo werkt. Inderdaad om het sappig te houden, en te zorgen dat het goed bakt?

Maar dan zonder dat men denkt dat ze er dik van worden.

Geplaatst:

Inderdaad: (te) mager vlees, en luie koks.

Tja, men wil mager vlees. Daarom is er –helaas!- vrijwel alleen mager vlees verkrijgbaar. Jammer, want de vet-adertjes zorgen nu juist voor mals vlees, en het vet verdwijnt toch grotendeels in het bakvet (waar je dan minder van neemt voor de jus).

Mager vlees is lastiger te bereiden, want het droogt makkelijk uit.

Dan kun je drie dingen doen:

A. Perfect bereiden, vereist oefening en aandacht

B. Zelf vocht toevoegen: pekelen

C. Kant en klaar product kopen, het spul waar Jorieke over schreef. Niet echt lekker: zit een fabriekssmaakje aan.

A. Dat kan / wil lang niet iedereen

B. Gekende techniek, toch lang niet breed bekend

C. Lekker makkelijk, meer kans op succes

B. Pekelen: ongeveer 60 gram keukenzout per liter water. Iets als een schouderkarbonade: ca 2 uur, een kipfilet ca 3 uur, groot vlees beduidend langer (richtlijnen zijn makkelijk te vinden). Kruiderijen kun je aan de zoutoplossing toevoegen.

Door pekelen neemt het vlees vocht op met als resultaat een malser stukje vlees.

Ik ga dus altijd voor A. of B.

E-nummers probeer ik te vermijden. Vooral E621: Ve-tsin, daar krijg ik hoofdpijn van.

Hoewel: bij een verkoudheid wil ik wel eens een 50 mg tabletje E300 slikken. Dat is niks anders dan vitamine C, weliswaar industrieel bereid.

PS. Er is nog een D.: Sous vide. Mijn eerste resultaten waren wisselend. De runderstoof was wel perfect.

PPS. Pekelen? sous vide? Vanavond lekker makkelijk: een koelvers pizzabouwpakket, met toe te voegen kweekvis en zeevruchten

Geplaatst:
B. Pekelen: ongeveer 60 gram keukenzout per liter water. Iets als een schouderkarbonade: ca 2 uur, een kipfilet ca 3 uur, groot vlees beduidend langer (richtlijnen zijn makkelijk te vinden). Kruiderijen kun je aan de zoutoplossing toevoegen.

Of met de marinadespuit injecteren

marinadespuit44121481626529.jpg

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
  • Auteur

Zo kijk ik ook altijd op het etiket van de ham (meestal achterham). Als er minder dan 90% vlees in zit dan koop ik het niet. Maar het is steeds lastiger om ham van 92 of 96% te vinden.

Geplaatst:
Als er minder dan 90% vlees in zit dan koop ik het niet

heb je toevallig die negen omgedraaid, hier even nagekeken in de supermarkt, bevatte 60% en 62% varkensvlees

ik vind het toch al niet smaakvol maar dat dit nog de naam ham mag hebben.....

In ieder geval kan Erny hier dus niet terecht voor zijn ham

gr Adriaan

Geplaatst:

Ja die ham...

Daarover was jaren geleden een hele rel omdat die ingespoten zou zijn met water (Wouter Klootwijk? KvW?).

Maar toevallig ligt hier al een dag of wat een prachtig stuk veldvarkenham in de koeling, om gekookte ham van te maken.

En die is ingespoten met ... water! Nou ja, met pekel, maar je spuit er dus inderdaad water in.

Ik heb geen idee hoeveel % vlees mijn ham gaat bevatten, maar een beperkt percentage water is dus normaal.

Zo heb ik me er ook wel eens over verbaasd dat er suiker zit in gerookt spek.

Maar ook dat is nodig bij het verwerkingsproces van spek tot rookspek. Voor de fermentatie.

Suiker zit om die reden in wel meer bewerkt(e) vlees(waren). En ook wel omdat het mooie bruine jus geeft.

Maar daar weet Jorieke veel meer over te vertellen.

Geplaatst:

Nou, daar weet ik niet zoveel over te vertellen En ik maak die gepocheerde ham-in-hooi ( https://www.moestuinforum.nl/topic/15441-gerookte-en-gepocheerde-ham-in-hooi/?) die ik al een aantal keer heb gemaakt, zonder pekelwater in te spuiten. Maar misschien dat dat kan omdat het geen hele ham is? Dus geen stuk van een kilo of 5, waar door middel van (nat)pekelen niet genoeg zout in trekt?

Nou ja, nu gaan we teveel off-topic, daar zijn al genoeg topics over

Geplaatst:
  • Auteur

Hee, Paddestoel... gek... Erny haar ham is meestal dan Yorkham, maar ook die komt tegenwoordig maar nét boven de 90% uit of het percentage staat er niet eens op.

Gegrilde ham komt ook vaak wel boven de 90 uit...

Maar "ham" met 60% vlees... eh... wat is de rest dan??? Water... duur water...

En Speets, inderdaad, dat was de geplakte ingespoten "ham". Ook de Keuringsdienst van Waarde was in de hamscam gedoken.

Geplaatst:
Maar "ham" met 60% vlees... eh... wat is de rest dan??? Water... duur water...

Het is de goedkoopste ham die ik kon vinden want daar staat het percentage tenminste op. Bij de andere soorten is het raden geblazen. De rest wat geen ham is is hoofdzakelijk water dat wordt gebonden het aardappelzetmeel. Optimistisch bekeken valt het product wel mee: op het etiket had dus moeten staan ham met aardappelpuree, alleen nog groente toe voegen voor een complete maaltijd

gr Adriaan

Geplaatst:

Nog eens het filmpje erbij gepakt.

Vanaf 11 minuten zie je hoe een slager dat doet met pekel: 5 weken(!) in de legpekel (11 gram zout per liter water). Hij spuit het er niet in.

Daarna komt er een stukje over fabrieksmatige plakham en die wordt wél ingespoten, want die moet snel omgezet in harde munt.

En zolang de klant het koopt...

Conclusie: als je 'echte' (dus geen plak-) ham koopt bij een goede slager, dan zit er (veel) minder water in dan in de plakham uit de supermarkt. Maar die is dan ook een stuk duurder.

Hee, Paddestoel... gek... Erny haar ham

Dat krijg je ervan als je als vrouw mooi gereedschap hebt. Sommige mannen trekken daar verkeerde conclusies uit

(En dat is op zich natuurlijk al een klaag waard).

Geplaatst:
Sommige mannen trekken daar verkeerde conclusies uit

dit was geen conclusie maar een domme aanname van mij

ernie23111481719899.jpg

tja...en dan nog een beetje dislectie van mijn kant

sorry Erny ik zal beter opletten in het vervolg

• 2 weken later...
Geplaatst:

Gisteren overstroming gehad in de keuken, de afvoer van de wasmachine zit verstopt

Man man, wat een water komt er uit zo'n ding

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.