Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

--Laatste kans-- Alvast een ruillijstje van Jorieke, voor 2017


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Edit van 3-4: Laatste kans, morgenavond wil ik alle 'ruilingen' binnen hebben, dan zet ik alles klaar en gaat de rest van de plantjes op de weggeeftafel.

 

Er zijn (worden nog gelegd) nog eieren, zowel kriel-, als normaal-, als eendeneieren. Ook potjes reuzel zijn er nog. En alles uit dit 1e bericht:

 

Ik ben wat aan het opruimen en verplanten in mijn tuin, en dan kom ik steeds wat zaailingen/scheuten/etc. tegen van plantjes die ik dan maar oppot. Voor de MTFD. Dus bij deze:

 

-- Dropplantjes. Agastache foeniculum. Vorig jaar uitgezaaid hier in de tuin, nu al leuke polletjes die ik oppot in P9 potjes.

 

-- Ik heb mijn rode zuring (ooit gekocht bij Vreeken, zie em nu niet meer op de site staan.) gescheurd en een betere plek gegeven in voedzame grond. Dus nu heb ik wat stukjes over die ik alvast heb opgepot.

Zie deze update van mij: blog/Jorieke123/even_wat_foto%CA%B9s_b-2238.html

 

-- Zeebietjes, zaailingen van afgelopen jaar met al een flinke penwortel.

 

-- bloedzuring, zaailingen van afgelopen jaar met een mooi wortelgestel.

 

-- Brave Hendrik, zaailingen van afgelopen jaar met een mooi wortelgestel.

 

-- Ook heb ik wat zaden besteld van 2 soorten 'sprouting broccoli'. Namelijk deze: http://www.rareseeds.com/calabrese-green-sprouting-broccoli/?F_Keyword=sprouting die je vooral in het voorjaar zaait en in de zomer oogst. Maar je kunt ook in de herfst zaaien.

En deze: http://www.rareseeds.com/early-purple-sprouting-broccoli/ die ook in het voorjaar en najaar kan. Maar vooral dus de hele winter kan staan en dan vroeg in het voorjaar oogst geeft.

Daar kan ik er wel wat van missen.

 

-- (kruid)venkel zaailingen.

 

-- tijm, uitgezaaid in mijn kruidentuin en opgepot.

 

-- Eieren, zowel van krielkippen als van eenden. De grotere eieren (formaatje normaal) zullen nu wel redelijk op zijn zaterdag. Misschien dat er op de dag zelf nog wat worden gelegd die nog niet gereserveerd zijn

 

-- Aloë vera stekjes.

 

-- Korianderzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van afgelopen jaar. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Dat was een boel werk, want ik had op een klein stukje best een flinke oogst. Dus nu heb ik genoeg voor een paar jaar

 

-- Venkelzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van afgelopen jaar. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Het betreft zaad van kruidvenkel, niet van de bol-variant.

 

-- uitgezaaide scharlei.

 

--Ik heb ook potten reuzel, die ik wel wil ruilen tegen pakken suiker.

Potten met 370ml met niervet, bijvoorbeeld voor (hartige)taartbodems en dat soort zaken. Maar ook om in te bakken, op je brood te smeren, etc. Of je bakt er broodjes van, zoals Nasuada: post334316.html#p334316

Het vet is uitgekookt en heet in hete potten gedaan. Het is dus lang houdbaar, en na openen hoeft het pas in de koelkast.

 

Ik zou graag 2 pakken suiker willen per 1 pot reuzel. Suikersoort maakt niet uit, ik kan alles wel gebruiken.

 

IMG994541211439018915.JPG

 

-- Ik heb Duizendblad-plantjes opgepot, deze: http://www.rareseeds.com/yarrow-cerise-queen/

 

En ik ga nog aan de slag met deze: http://www.rareseeds.com/yarrow-colorado-mix/ (al heb ik geen gele bloemen gezien in mijn planten) :

 

IMG516147791468819793.JPG

 

-- Sint Janskruid plantjes.

 

-- zaailingen kogeldistel

 

-- Frambozen, opgekomen in het pad in plaats van in de juiste rij. Meerdere soorten door elkaar, ik heb geen idee welke. Wel zijn de meeste scheuten doornloos.

 

 

Vraag:

 

- winterakoniet

 

- Gewichten, om kaas mee te persen, van 2 tot 5 kilo. Kleintjes van 1 kg heb ik nu wel genoeg. Het mogen ook gewichten zijn van fitness-apparaten of halters ofzo. Maar dan zou ik graag de afmetingen weten, en of ze een beetje stapelbaar zijn ofzo. Ik gebruik nu vooral deze, maar vierkante of rechthoekige plakken/blokken hebben heel erg de voorkeur:

IMG784763331484912068.JPG

 

- Aparte vaste salie of tijm. Groeien hier goed, en ik kan nog wel een paar cirkels in mijn kruidentuin vullen.

 

- Vlinderstruiken. Kleur maakt niet uit, als ie maar hard groeit. Dus geen dwerg-variant

 

- Rauwe melk, van koe/geit/schaap/lama/kameel? Maak ik kaas van, dus ik kan heel wat liters gebruiken.

 

- Suiker. Gewone doodnormale kristalsuiker. Daar gebruiken we heeeeel wat kilo's van per jaar. Voor VEEL inmaken, het maken van wijn en bier, etc.

We maken per jaar erg veel liters limonadesiroop bijvoorbeeld. Met veel fruit, maar er moet toch ook echt suiker doorheen.

 

- oude zaden (geen tomaten), die je anders toch weg zou gooien. Zie ook hier: gevraagd-oude-zaden-van-van-alles-eetbaars-t16158.html

 

- Zout, en dan de gewone variant. Geen grof zeezout ofzo. Onmisbaar bij het verwerken van vlees, maken van worst, zouten van spek. En natuurlijk bij het inmaken van augurken, het maken van zuurkool, en ga zo maar door. En: bij het maken van kippenvoer/legmeel. Mag ook nitrietzout zijn

 

- Misschien stom: maar keukenrol komt ook goed van pas!

 

- Koffie

 

- wax/paraffine van bepaalde kaassoorten zoals baby bell en Edammer kaas. Het is vrij zacht, kneedbaar, en ik kan het smelten om weer te gebruiken voor mijn eigen kaasjes.

 

- (gedroogde) zelf geteelde paddenstoelen. Mocht je veel teveel moeten oogsten, dan lusten wij die wel

 

- 'afval' voor onze varkens. Oud brood, opgespaarde schillen (in vriezer bijv.), etc.

 

- (dunne) schelpen voor onze kippen. We kregen eerder al eens een zak met oesterschelpen van Henk. En die verweren langzaam in de zon en regen, en de kippen pikken er geregeld aan. Maar wat van dat dunne spul, zoals van die scheermessen, zouden erg fijn zijn om te malen en zo te kunnen strooien.

 

Ik vul dit topic later nog aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, die er toen stond (en nu nog staat) is uit een ander zakje, misschien wel/niet precies dezelfde. Maar wel hetzelfde idee, daar heb ik ze tenminste weer om gekocht. De Nine star kon ik niet krijgen, daar hoop ik dit jaar zelf zaden van te gaan oogsten. Maar deze paarse soort is ook erg lekker en makkelijk. Wel iets gevoeliger voor rot vond ik, dan de nine star. Maar dat ligt vast ook aan de winter.

 

Ik weet niet wanneer de moestuinforumdag zal zijn, en of ik dan al heb gezaaid. Ik houd je op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik ben vorige MTFD begonnen met er een gewoonte van te maken ergens zo'n tray neer te zetten met meerdere potjes. En elke keer als ik ergens wat tussen de stenen uit peuter dan pot ik het even snel op. En dan heb je zo een tray vol. Voor eigen gebruik, of om te ruilen.

 

IMG539645841470242719.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik heb nog toegevoegd: Korianderzaad. Voor in de keuken, maar je kunt het natuurlijk ook zaaien. Eigen oogst, van afgelopen jaar. Zelf schoongemaakt (takjes, blaadjes, etc. er uit) en een keer ingevroren tegen eventuele beestjes. Dat was een boel werk, want ik had op een klein stukje best een flinke oogst. Dus nu heb ik genoeg voor een paar jaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb belangstelling voor wat plantjes bloedzuring en venkelkruid, Jorieke.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn scharlei heeft zich mooi uitgezaaid, en aangezien het hele grote planten worden heb ik er al gauw teveel. Ik denk dat het de 'vatican white' is, ooit als zaadjes gekocht bij Tuinkabouter. Ze zullen dit jaar alleen nog flink groeien, en volgend jaar dan pas bloeien.

 

Hier een foto van zo'n 10 jaar geleden alweer, in mijn vorige tuin. Je ziet dat er ook wat pluimen wat roze werden.

 

salie-vatican-white272001486316903.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb een paar weken terug oesterzwamkweekspul gekocht in de webshop van www.Rotterzwam.nl . En deze week kan ik mijn 1e oesterzwammen oogsten: post334267.html#p334267 .

 

Ik moet even kijken hoe alles loopt, maar ik denk dat ik op de MTFD wel wat doorgekweekt koffiedik kan missen zodat jullie ook aan de slag kunnen in je keuken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...