jootje Geplaatst: 22 oktober 2017 Geplaatst: 22 oktober 2017 Lijkt me moeilijk, een beestje laten gaan, maar denk wel dat het steeds makkelijker word.Je weet ook gewoon dat het beestje een beter leven heeft gehad dan meinig ander varkentje. Zooo...dikkie word inderdaad dik. Leuk hoor, straks biggetjes! Succes van de week met het verwerken van al dat lekkers! Quote
Charly Geplaatst: 23 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 23 oktober 2017 (aangepast) Wat een fijne reacties allemaal. Dank jullie erg wel! Vanochtend even naar de slager gebeld om zijn ubn nummer (persoonsgebonden nummer van de varkenshouder) dat had ik nodig om in te voeren op varkenspost.nl, waar alle vervoeren geregistreerd worden. Ik vroeg nog even hoe het met borg ging. Onze zeer communicatief onderlegde slager zei: Goed.Ik heb maar besloten niet verder door te vragen Verder zijn de oormerken en oortang binnen voor de kleine guppen - to be. In roze en blauw, gewoon, omdat het kan. Heb vannacht trouwens gedroomd dat Dikke boven in bed was bevallen. Ze kon gelukkig zelf de trap af, en wij hebben de biggetjes per 2 de trap afgedragen. Het waren er wel 20, en in super hippe kleuren: van geel/zwart gestreept als een soort overmaats bijtje tot pimpelpaars met stippen. Laten we hopen dat het een droom blijft, die kleuren zou ik nog wel geestig vinden, maar 20 biggetjes... Een stuk of 4 zou voor ons wel genoeg zijn eigenlijk. Ze zeggen dat de hoeveelheid voer die de zeug op het moment van eisprong tot haar beschikking had van invloed is op de totale hoeveelheid biggen in de toom. Nou, beer was er op dat moment, dus de omstandigheden waren erg schraal, denk ik. Maar gokken op 4 is wat naïef, 6 of 8 zal wel gangbaarder zijn. In welk geval we er inderdaad een paar te veel zouden hebben.Dus Nas, super leuk als je eventueel op een bigje van ons wilt wachten. Ze mogen na 7 tot 8 weken weg bij mams, dus dat is ergens eerste week januari. 24 oktober 2017 aangepast door Gast Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 23 oktober 2017 Geplaatst: 23 oktober 2017 we hebben hier smakelijk zitten lachen om je droom Ik heb ook wel eens gedroomd dat er gekke kleuren uit kwamen. Of dat de biggen al overal en nergens rondliepen. Maar in bed..? Nee... dat nog nooit Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 23 oktober 2017 Geplaatst: 23 oktober 2017 fantastisch....wat een droom.Het houdt je wel bezig he. Ik houd het in mijn achterhoofd, al vind ik de tijd tussen nu en januari wel erg lang voor zwoerdje , ik zou het wel super leuk vinden.ik hou het in gedachte. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 24 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2017 Geen zorgen Nas, het is leuk als het zo uitkomt. Maar als niet, dan niet. Voor andere lezers: mochten jullie iemand kennen / zijn die graag een kune'tje van stamboek pa en ma wil: ik lees het graag hoor.Geen enkele garantie, want wie weet zijn het er maar 3 ofzo. Maar toch, alvast een opdoen links en rechts, kan geen kwaad. Verder vanochtend de slager weer even aan de telefoon gehad. Dit keer belde hij mij. Of we de buikspek stukken met zwoerd wilden. Ik herinnerde me tietjes aan het stuk buikspek bij 'Pig in a day'. Dus leek me dat ik daarop ja moest antwoorden Idem voor de ham: met vel, leek me ook van wel. En of ik de procureur in plakken wilde of niet. Dat wist ik niet. Hij zei: ik doe er 1 in plakken en laat de andere heel. Daar kun je dan pulled pork van maken. Dat leek me best (memo to me: google recept voor pulled pork) Omdat hij zo mededeelzaam was (de pulled pork-suggestie! ) toch nog even geprobeerd te vragen wat hij nu van borg vond. "Een mooi varkentje", sprak hij goedkeurend. Nou, daar ben ik dus hartstikke trots op, hoewel wij hem slechts gevoerd hebben natuurlijk, en de eer van het fokken geheel aan de Zelhemse luitjes toekomt! Dame Dikster ondertussen voelt zich toch wel ietsje lonely. Ze is in ieder geval erg knuffelig. Heb haar gisteren bij de geiten gezet, vond ze gezellig (de geiten niet ) En we geven haar lekker veel groenvoer ter afleiding. We hebben de laatste keer echt enorme pompoenen gekregen. Van die halloween-exemplaren. Daar muncht ze zo een uur op. Lekker kalm en in zichzelf gekeerd. Zoals we van haar gewend zijn. Oh en ook komisch, ze neemt het ervan en slaapt lekker uit. Blijkbaar was borg de vroege vogel, en wilde ze niet achterblijven. Maar nu lag madame om 9.30 nog prinsheerlijk op haar verse strobedje. We twijfelen een beetje over wanneer we haar naar haar biggenveldje en -stal zullen zetten. Zo'n twee weken voordat ze is uitgerekend, zodat ze alles zelf lekker kan inrichten. Of beter wat later, zodat alles nog wat langer mooi schoon en het veldje heel blijft. Oh en mijn sealapparaat is nog steeds niet binnen. Krijg er een beetje de heebee's van, maar eens achterheen bellen.Edit: nou lekker dan, ze zijn em ergens in de verzending kwijtgeraakt. En gaan nu een onderzoek starten. Dat duurt minimaal 5 dagen: "u kunt misschien beter op zoek naar een ander sealapparaat als u hem al snel nodig heeft." Grrrmmmmbl. Edit 2:https://bbq-helden.nl/pulled-pork-barbecue/ Mega in detail. Ik denk dat ik em invries en dit van t voorjaar bij de eerste knappe dagen eens doe...En dan natuurlijk in de rookkast. Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Zei Speets niet pasgeleden dat ie bij de Lidl-winkels te koop zou zijn nu? Ik kan het zo snel niet terug vinden. Ik heb een slechte ervaring met het last-minute moeten zoeken naar zo'n ding, nergens te koop in normale winkels. Kan ook aan Zelhem en Doetinchem liggen natuurlijk. Laat het even weten, als het moet stuur ik je onze back-up (nieuw in doos) op! Zou je dan morgen moeten krijgen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 24 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2017 Oh wat ontzettend lief! Maar ik kan er bij bol gewoon nog een bestellen hoor. Dan is ie morgen ook in huis. Zal eerst nog even langs de Lidl rijden hiero. Speets schreef dat namelijk inderdaad bij het seal-topic Hoewel ze me aan de telefoon al zeiden dat ie in t magazijn iig al is uitverkocht...Maar je weet het niet he. En nooit geschoten, enzo! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Ok top! Succes! (het was meer omdat je dan zult zien dat je er ineens met 2 zit opgezadeld maar retourneren is dan ook weer heel simpel ja) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 24 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2017 Hebbes!!!Drie durpen verderop. Maar ze hadden er nog precies 2 (en nu dus nog maar 1 )Meteen nog maar wat extra zakken gescoord, voor je weet ooit nooit Mocht ie ook nog over de post komen, kan ie inderdaad weer vriendelijk retour. Phew! Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Mooi zo!Mag ik de binnenkant van het ding eens zien? Het vacumeer en seal gebeuren? Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 24 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2017 Welzeker: EditAha. 2 is de afzuigbuis. Dat is vast dat pieletje waar Appelvrouw het over had. Inderdaad een klein dingske. Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Hé, da's mooi: twee lasdraden! Hopelijk doen ze het beter dan die ene van mij.Ik moet altijd dubbel sealen, door schade en schande wijs geworden (alle pekel op de vloer ) Misschien toch even vergelijken met die van Bol, als 'ie nog op tijd komt? Edit: dat pieletje waar Appelvrouw het over had, is volgens mij wat anders. Dat was een oud systeem, een rotding, dat zwarte dingetje in het midden: Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Jorieke123 Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 Ziet er goed uit, 'gewoon' zoals ik het ook ken ja. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 24 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2017 Is idd een ander pieletje Speets! Tnx. Was al bang voor afbreken. Quote wees bevriend met kleine dingen
Nasuada Geplaatst: 24 oktober 2017 Geplaatst: 24 oktober 2017 thnx voor de reminder.Ik zat al een tijd op de lidl actie te wachten.Heb hem online besteld Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Charly Geplaatst: 25 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 25 oktober 2017 Nas, dat online bestellen ging bij mij dus niet zo jofel. Als er een lild ergens in een aangrenzend durp zit, zou ik daaro ff gaan. Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Ik heb hem ook bij de Lidl besteld. Echt een superaankoop. Heel blij mee en was maar €25 (of €5 meer, dat weet ik niet meer) Quote
Nasuada Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Nas, dat online bestellen ging bij mij dus niet zo jofel. Als er een lild ergens in een aangrenzend durp zit, zou ik daaro ff gaan. Ohh okey, ik wacht het wel even af, ik heb geen haast mee. Heb al een paar keer iets besteld via de Lidl shop en dat gaat nagenoeg altijd goed. Gr Nas Quote https://www.deblijehoeve.nl/
speets Geplaatst: 25 oktober 2017 Geplaatst: 25 oktober 2017 Het gaat ook alleen maar fout als je iets écht dríngend nodig hebt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Charly Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2017 Nou. Borg is binnen. Het vlees ziet er geweldig uit. Gehakt is al voorverpakt in pondjes. Niet vacuüm. Maar volgens slager 'kan dat zo de vriezer in'. Ik begin even met de andere stukken. Bedenk ik me straks wel of ik wel of niet gehakt nog opnieuw ga doen. Officiële gewicht weet ik niet. (Krijgen we nog op briefje / factuur) Maar hij was meer dan 100kg totaal, aldus de slager. Twee dingetjes die niet zo leuk waren- de lever is afgekeurd. Dus heb ik niet meegekregen. Volgens de heren gebeurt dat erg vaak, omdat de lever het filter is van het hele lichaam. Ze hebben verder geen reden gevraagd. Dat vind ik jammer. Want nu zal ik het nooit weten. - in een bijzin zei de slager: de longen zitten er ook niet bij. Want wij doen ze onder water en daarna worden de longen afgekeurd. Op dat moment dacht ik er niets van, maar in de auto meende ik me te beseffen dat er alleen water in de longen kan komen als je water inademt. Toch? En daar werd ik een beetje naar van. Ik schrijf het maar eerlijk op jongens hoor. Niet om jullie te shocken maar om zowel het fijne (want wat een prachtig vlees!!!) als het minder plezante aspect te delen. Afijn. Mouwen opstropen en gáán nu! Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2017 Onze slager heeft alles een beetje gelabeld. Hij was bang dat ik anders niet zou weten wat wat was. (Ik wou dat ik kon zeggen: tssssk! Maar het is volkomen terecht. Dus ben er heel blij mee!) Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Heeeee het(hij?) is binnen! Levend gewicht zal dat zijn? Die 100 kilo? 70 tot 80 kilo 'aan de haak' gok ik zo? Over die longen: dat zal komen omdat het varken dan al dood is en zijn niet-verslik-reflex niet meer werkt? En er dus water in zijn longen kan lopen? Ga ik dan vanuit. Wel balen van die lever ja. Hier missen de nieren ook wel eens, de lever misschien ook wel eens, maar kan me de laatste keer niet meer herinneren. Je had je zo op paté verheugd! Is dat op de onderste foto de ham? Die zal een stukje groter zijn afgesneden dan het formaat (dat met die vingers) wat ze bij Pig in a day doen. Dat grotere stuk zou ik wegzagen (als je een zaag hebt?) en snijden. Het droogt minder netjes (te dun) en je kunt er stukjes of een homp van maken en anders bereiden. Dat noemen ze 'chump end' bij die Pig in a day. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 26 oktober 2017 Geplaatst: 26 oktober 2017 Die zakjes met gehakt zijn wel netjes van hem. Want (snel en schoon het) gehakt in zakjes stoppen is redelijk &^%$#-werk. Vraag maar aan onze inpakkers Maar goed, vacuumverpakt bewaart het wel een stuk beter in de vriezer. Ik weet niet hoelang jullie met het vlees gaan doen? Je zou een gedeelte kunnen ompakken en een gedeelte al sneller kunnen eten. Als je moet wachten op kids van Dikkie dan moet je het nog wel even rekken met het vlees van Borg Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 26 oktober 2017 Auteur Geplaatst: 26 oktober 2017 Chump end... ja komt vagelijk bekend voor. Ik ga de ham straks es beter bekijken. Nu tussen de karbonaadjes / filetlapjes. Het is echt heel mooi vlees! Quote wees bevriend met kleine dingen
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.