Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Hoe verschil zien aardappelziekte en het gewoon afsterven blad

Eefje78

Recommended Posts

Een nogal stomme vraag denk ik, maar hoe weet ik het verschil tussen aardappelziekte en het 'gewoon' afsterven van het blad? De bladeren worden geel en daarna bruin. Het zijn vroege aardappelen, nu 86 dagen onderweg. (En helaas is mijn nieuwe camera nog steeds niet aangekomen...)

Dat ligt er aan hoe ze geel worden. Wordt bijvoorbeeld het hele blad geel of zijn er bruine vlekken aan de bladranden te zien?

Bij Phytophthora is er bij wijze van spreken eerst een soort oog te zien (de bruine plek is omgeven door een lichtgroene kring), vaak aan de zijkant van het blad.

Een eenvoudige test, die een grote mate van zekerheid kan verschaffen of het werkelijk om Phytophthora gaat, is de volgende: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd).

2nld44k33881371156173.jpg

fig-02.jpg

aardappelplaag(1)bb42251371156173.jpg

Het blijft moeilijk uit te leggen.

t5oe2945841371156140.jpg

2qlr2hw81911371156141.jpg

Hierbij dan toch een plaatje, alhoewel wat overbelicht. Ik vind 't er nogal apart uitzien. Het gebeurt (voorlopig) alleen bij de onderste bladeren. Overigens na 1 nacht afwachten met bovenstaande test: geen schimmelpluis.

O Eefje dat heb ik ook op de aardappels, bijna ieder jaar op de vroege, maar niet op de late( die ergens anders staan) De oogst is altijd wel goed, maar de aardappels hebben hier en daar een stukje "kurkhuid".Komt dat daar misschien ook van? Ik dacht altijd dat het het gewone afsterfproces was van de vroege aardappel...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Frans, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Heb even ge-googled en het zou het best kunnen zijn. Begint ook op de onderste bladeren. Helaas is er niet veel tegen te doen als ik zo lees. Ja, preventief spuiten met fungiciden, maar dat is dus te laat, en ten tweede spuit ik niks. En preventief zorgen dat de planten in optimale conditie zijn.

• 3 years later...

Hallo allemaal,

Ik maak dit topic weer actief als het mag.

Want ik twijfel ook of mijn aardappel een ziekte heeft of dat het blad gewoon afsterft.

Hier 3 foto's om te controleren.

SAM644435571405028134.JPG

SAM644513501405028130.JPGSAM644629951405028126.JPG

De eerste gedachte die in me op kwam was weghalen, maar ik wacht jullie reactie nog even af.

Groetjes,

Conny.

Leef je leven dag voor dag.

https://www.facebook.com/conny.coomans

De aardappels groeien idd niet verder, maar de schil wordt nog wel dikker waardoor je ze beter kunt bewaren.

Overigens ziet mijn loof er ook zo ongeveer uit en ik kreeg juist het advies het gewoon te laten zitten...

Ik denk dat ik alternaria heb, trouwens.

• 1 month later...

Ik breng dit topic ook weer even tot leven, omdat ik niet zo snel in een ander topic dezelfde kleur dacht te zien als op mijn aardappel planten.

Van mooie volle planten in een paar dagen tijd in eens kalig en geel met bruine vlekken, maar geen gaten in het blad.

Is dit dan een ziekte of zijn ze gewoon al klaar?

2014-09-09-1922211410334432.48

Welk ras, weet ik niet. Ik ben niet bekend met aardappelen planten en het was een experiment van aardappels die ik had liggen. Ze zijn 4 augustus de grond in gegaan, volgens mij ook de verkeerde tijd om het te proberen? Maar de planten stonden eerst erg mooi en vol en opeens in een paar dagen was het zoals op de foto. Nu zijn ze nog iets kaler geworden, maar er blijft nog wel genoeg groen blad aan zitten.

Plastic zakje heb ik al geprobeerd, kwam geen pluis op.

• 5 years later...

nee, ik denk t niet maar als de pluistest pluis geeft zou ik  aangetast blad weghalen, dat draagt niet meer bij

vatbaarheid van loof en knol is niet heel groot: linkje
Mozart groeit normaal een 120 dagen, goed laten afijpen dan kun je de aardappel pas goed bewaren

Ik had ook de indruk dat dit geen aardappelziekte is. Misschien toch nog eens meegeven hoe het eruit ziet en hoe snel het kan gaan. Ik had achterin de tuin buiten nog een Roma struiktomaat staan (had zichzelf uitgezaaid in de serre en heb ik buiten geplant, ik kan moeilijk iets weggooien :) ). Ondertussen vakantie en wat meer tijd om de tuin terug op orde te zetten. Laatste keer, anderhalve week geleden nog niks gemerkt, nu de plant verwijderd, het is zonde, hij hing al vol grote vruchten. Hij staat wel ver van mijn andere planten maar toch.

IMG_20200722_132528.thumb.jpg.2fdd03724fab8a8c4e8803a356362e2e.jpg

aantasting vrucht.

IMG_20200722_132537.thumb.jpg.4a841ce5e0efadba49767be91201793b.jpg

aantasting bladstengel

IMG_20200722_132558.thumb.jpg.e2f126a487fbc393b208851495316e24.jpg

beginnende aantasting op een andere vrucht (lichte verschrompeling)

IMG_20200722_132638.thumb.jpg.e51f789f6679a57282d4a4537be1b913.jpg

aantasting  op blad

De kenmerken op een aardappelplant zijn gelijkaardig.

Edited by redzebra