Eefje78 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Een nogal stomme vraag denk ik, maar hoe weet ik het verschil tussen aardappelziekte en het 'gewoon' afsterven van het blad? De bladeren worden geel en daarna bruin. Het zijn vroege aardappelen, nu 86 dagen onderweg. (En helaas is mijn nieuwe camera nog steeds niet aangekomen...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
peet van oosten Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 dat is gewoon .nu gewoon aardappels rooien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Dat ligt er aan hoe ze geel worden. Wordt bijvoorbeeld het hele blad geel of zijn er bruine vlekken aan de bladranden te zien? Bij Phytophthora is er bij wijze van spreken eerst een soort oog te zien (de bruine plek is omgeven door een lichtgroene kring), vaak aan de zijkant van het blad.Een eenvoudige test, die een grote mate van zekerheid kan verschaffen of het werkelijk om Phytophthora gaat, is de volgende: stop één of enkele aangetaste blaadjes in een plastic zak, voeg er een paar druppels water bij en leg de afgesloten zak in het donker bij kamertemperatuur weg. De volgende dag kan Phytophthora worden herkend als zich aan de onderkant van de aangetaste blaadjes wit schimmelpluis heeft gevormd). Het blijft moeilijk uit te leggen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted June 21, 2011 Share Posted June 21, 2011 Wauw! Goeie tip! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted June 22, 2011 Author Share Posted June 22, 2011 Die tip ga ik maar eens uitvoeren!Het blijft inderdaad moeilijk. Veel al op internet gezocht naar plaatjes, maar het lijkt er gewoon allemaal niet echt op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted June 23, 2011 Author Share Posted June 23, 2011 Hierbij dan toch een plaatje, alhoewel wat overbelicht. Ik vind 't er nogal apart uitzien. Het gebeurt (voorlopig) alleen bij de onderste bladeren. Overigens na 1 nacht afwachten met bovenstaande test: geen schimmelpluis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 Volgens mij een aantasting door de Alternaria schimmel. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 23, 2011 Share Posted June 23, 2011 O Eefje dat heb ik ook op de aardappels, bijna ieder jaar op de vroege, maar niet op de late( die ergens anders staan) De oogst is altijd wel goed, maar de aardappels hebben hier en daar een stukje "kurkhuid".Komt dat daar misschien ook van? Ik dacht altijd dat het het gewone afsterfproces was van de vroege aardappel... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefje78 Posted June 24, 2011 Author Share Posted June 24, 2011 Frans, ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Heb even ge-googled en het zou het best kunnen zijn. Begint ook op de onderste bladeren. Helaas is er niet veel tegen te doen als ik zo lees. Ja, preventief spuiten met fungiciden, maar dat is dus te laat, en ten tweede spuit ik niks. En preventief zorgen dat de planten in optimale conditie zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted July 10, 2014 Share Posted July 10, 2014 Hallo allemaal, Ik maak dit topic weer actief als het mag.Want ik twijfel ook of mijn aardappel een ziekte heeft of dat het blad gewoon afsterft. Hier 3 foto's om te controleren. De eerste gedachte die in me op kwam was weghalen, maar ik wacht jullie reactie nog even af. Groetjes,Conny. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 Ik stem voor weghalen! Z.S.M. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 En zal ik dan ook voor de zekerheid de aardappels van die plant uitgraven.Want die groeien toch niet verder ??? En de andere planten ernaast, wat zal ik daarmee doen ??? Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted July 11, 2014 Share Posted July 11, 2014 De aardappels groeien idd niet verder, maar de schil wordt nog wel dikker waardoor je ze beter kunt bewaren. Overigens ziet mijn loof er ook zo ongeveer uit en ik kreeg juist het advies het gewoon te laten zitten... Ik denk dat ik alternaria heb, trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrissieFaye Posted September 10, 2014 Share Posted September 10, 2014 Ik breng dit topic ook weer even tot leven, omdat ik niet zo snel in een ander topic dezelfde kleur dacht te zien als op mijn aardappel planten.Van mooie volle planten in een paar dagen tijd in eens kalig en geel met bruine vlekken, maar geen gaten in het blad.Is dit dan een ziekte of zijn ze gewoon al klaar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dirk71 Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Ik denk dat ze spijtig gedoeg ziek zijn. Wat me verder opvalt is dat ze nog zo groen staan. Welk ras en wanneer gepoot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 ja, stop maar eens een blad in een plastic zakje: pluis=phytophtera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrissieFaye Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Welk ras, weet ik niet. Ik ben niet bekend met aardappelen planten en het was een experiment van aardappels die ik had liggen. Ze zijn 4 augustus de grond in gegaan, volgens mij ook de verkeerde tijd om het te proberen? Maar de planten stonden eerst erg mooi en vol en opeens in een paar dagen was het zoals op de foto. Nu zijn ze nog iets kaler geworden, maar er blijft nog wel genoeg groen blad aan zitten. Plastic zakje heb ik al geprobeerd, kwam geen pluis op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Met name de vrij duidelijk afgegrensde bruin/grijze vlekken wijzen vrijwel zeker op phytopthora. Het normaal afsterven van het blad ziet er anders uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrissieFaye Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Oke, maar de test om het in een zakje te doen hoeft dan niet altijd te werken? Want dat heb ik geprobeerd en er kwam geen pluis op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jarno Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Heb je het wel samen met een druppel water gedaan? Volgens mij is dat nodig om de pluis te laten groeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrissieFaye Posted September 15, 2014 Share Posted September 15, 2014 Ja, water heb ik er bij gedaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted July 17, 2020 Share Posted July 17, 2020 Hier ook moeite met de situatie. Zijn ze ziek? Of is het loof aan het afsterven? Gaat om Mozart aardappels, begin mei gepoot. Lijkt me wat vroeg om al klaar te zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 18, 2020 Share Posted July 18, 2020 nee, ik denk t niet maar als de pluistest pluis geeft zou ik aangetast blad weghalen, dat draagt niet meer bij vatbaarheid van loof en knol is niet heel groot: linkje Mozart groeit normaal een 120 dagen, goed laten afijpen dan kun je de aardappel pas goed bewaren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liesje Posted July 22, 2020 Share Posted July 22, 2020 Dank voor je reactie! Pluistest gedaan en geen schimmel te zien. Ik zie het aan. Wellicht toch te droog geweest oid. En als het loof afsterft ga ik gewoon krieltjes oogsten;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted July 22, 2020 Share Posted July 22, 2020 (edited) Ik had ook de indruk dat dit geen aardappelziekte is. Misschien toch nog eens meegeven hoe het eruit ziet en hoe snel het kan gaan. Ik had achterin de tuin buiten nog een Roma struiktomaat staan (had zichzelf uitgezaaid in de serre en heb ik buiten geplant, ik kan moeilijk iets weggooien ). Ondertussen vakantie en wat meer tijd om de tuin terug op orde te zetten. Laatste keer, anderhalve week geleden nog niks gemerkt, nu de plant verwijderd, het is zonde, hij hing al vol grote vruchten. Hij staat wel ver van mijn andere planten maar toch. aantasting vrucht. aantasting bladstengel beginnende aantasting op een andere vrucht (lichte verschrompeling) aantasting op blad De kenmerken op een aardappelplant zijn gelijkaardig. Edited July 22, 2020 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts