Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan? (2017)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Na terugkomst van vakantie me verheugd in de redelijke groei..het was erg warm geweest hier. Ik zie wel dat alles droog is en hoop op wat regen vanavond. De asperges hadden er in ieder geval geen last van ( asperges geoogst, St. Antoine sla geoogst, -die gaat bijna schieten trouwens- asperges gewied, water gegeven, de bietjes op de lasagnatuin gered van de loopeenden..hoezo lusten ze in ene bietjes )2017053119270226941496393356.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weer twee dagen flink gewerkt... maar als ik het opsom lijkt het daar eigenlijk niet op...

Zij die behoeftig waren water gegeven, in kas, in tuin en in moestuin.

Wat bloemetjes verpot naar groter potje.

Niet groeiende kweektray met sla (bleef echt mini) uitgepoot naar andere grond.

Lenteui in plantenbak geplant, op hoop van zegen, verwacht er nix van.

Boontjes gelegd in tray, Purple Queen / Cosse Violette en Rattlesnake.

Buitentomatenselectie uit de kas, in andere waterhoudende bak gezet en in de kar.

Kailan gesorteerd en in de kar. Kar n/d moestuin.

Gras gemaaid, maaimachien in de kar terug n/h huisje.

Zeer zorgvuldig weer graspaden geknipt en verbreed teneinde de maaimachien daar later ook overheen te kunnen halen, ondertussen alle slakken overal weggepeuterd. Smal tussenpaadje met karton en kranten en stro belegd zodat het ook deel van de bak kan worden. De betreffende bak helemaal schoon gemaakt (vooral aan de randen graspollen maar voor de rest was de grond fantastisch door de laag stro/mest. Echt duidelijk verschil.) Bak bekalkt en nog elders met wat kalk rondgestrooid.

Kailan/Bloemkool/Palmkool in die bak geplant met wat extra kalk aan de voetjes.

Twee kruiwagens met water gehaald en tweede betonbak gevuld.

Ontdekt waar het rattenest van vorig jaar gehuisd was... In mn oudste insectengaas... stinken! Lag ook nog een vergane rat in, dacht vorig jaar al dat er wat doods lag gezien dat er een paar dagen aasvliegen in het hok ruim aanwezig waren. Toen niet de behoefte om te zoeken, nu gevonden.

Gelukkig hadden ze een tweede net vlak ervoor niet kapot gemaakt.

Duizendknoop lopen knakken en uittrekken.

Bieslookpollen uitgegraven, gesplitst en het gras ertussenuit gepulkt en weer schoon gepoot op nieuwe kruidenstuk met wat lekkere mest aan de kont.

Mais (érg slecht opgekomen) verpot naar P9.

Uchiki Kuri zaailingen die spontaan massaal op Fred zn land opkomen uitgegraven en in P9 gezet (mijn eigen Uchiki waren niet gekiemd dus deze uitzaai was goed getimed.

Werkzaamheden op donderdag onder een parasolletje dat met me meereisde door de tuin. Het was toch echt niet de 18 graden die ze voorspelden toen ik de dag ervoor mn huis verliet... minstens 10 graden meer. Erg droog en warm. Zowie lag de hele tijd voor pampus ergens in het koele gras in de schaduw.

Stukken worteldoek over stuk met te enthousiast onkruid.

Aardappels ontdaan van Winde en gras en slakken.

Sjalotten ook vrij gemaakt van onkruid en wat extra water gegeven.

Veel pauzes gehouden onder mn parasol en vaak gekoeld met koud water.

Totdat het donker werd en de aanvallen van de knutjes te hevig. Het is een heel erg knutjesjaar.

Pallets gekregen van de overburen. Fluitketeltje gevonden langs het pad (had ik nou net nodig).

Geplaatst:

Komkommers en pronkbonen aan hun touwtjes of stokken omhoog geleid.

IMG923178111496398572.JPG

IMG922946651496398569.JPG

En verder verlekkerd gekeken naar wat dit seizoen mijn eerste aardbei uit eigen tuin gaat worden.

IMG923268051496398637.JPG

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:
Weer twee dagen flink gewerkt... maar als ik het opsom lijkt het daar eigenlijk niet op...

Zij ,Wat,Niet, Lenteui, Boontjes, Buitentomatenselectie, Kailan, Gras, Zeer, Smal enz enz etc...

Mens! inderdaad lijkt niet op 2 dagen werk..meer op 4 of zo...

Geplaatst:

Je bent er vroeg bij RobO! En ja, hier helaas ook. (Kinderen, je krijgt er zo veel voor terug!)

ja, hier ook, 3 kids, en 2 kleinkids

wat kregen we ook alweer terug... kweetut: love and aprreciation! onbetaalbaar!

vroeg, tsja, seniorenmomentjes, mail &mtf om 16.30...powernap om 15 uur...ben wel happy zo

Geplaatst:

verder...composthoop opgestart bij landjevandeboer...62 graden na 1 week, alleen groen en bruin...ben happy2

Geplaatst:

Gezellig geleut met Petra van het moestuinforum. Ze had wat Chinese sla meegenomen en een paksoi en zelfs wat paksoi zaadjes. Alles in de grond gezet. Nog wat vlierbloesem geplukt voor een nieuwe lading siroop. Was niet veel werk wat ik vanmiddag heb gedaan. Ik was nog moe van mijn half nachtelijke sessie van vanochtend en kinderleed.

De sproeier aangezet en alles maar flink besproeid gedurende een paar uur. Het gras is hooi aan het worden hier. Lekker stug aan kindervoetjes!

Geplaatst:
Bijna niks. Veel te heet. Wel riet uit de sloot getrokken. Sloot is dieper dan ik dacht. Maar ach, mijn petje is droog gebleven ...

Helemaal niks!

Ahnee dat is ook niet waar..tomaatjes geschud, 10 minuutjes onkruid..

En veel in de file gestaan :/

Geplaatst:

Heg geschoren, aardbeien geplukt, peultjes geplukt, onkruid gewied en natuurlijk weer water gegeven. Voor de rest een beetje gehobbyd in de tuin. Lekker zo'n vrije dag.

Geplaatst:

En wéér is de beloofde regen niet gevallen. Vanavond de aardappels water geven.

Kruiden geplukt om te drogen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gisteravond de kronkelwilg flink uitgedund.

Die begon te dicht begroeid te worden, waardoor hij en een te grote windpakker werd en teveel schaduw gaf.

Veel planten in de tuin kregen daardoor minder zonlicht als gewenst en tevens bleven ze te lang nat.

Hier is vannacht toch wel het e.e.a. buien gevallen.

Geplaatst:

Hier is de regen net gestopt. Alle slakken hebben hun verstopplekjes verlaten, dus 3 x raden wat ik aan het doen ben!

Geplaatst:

Even een uurtje met de voegenkrabber in de weer geweest,

Een frambozenstek (ondergrondse uitloper) verplaatst naar geweest plek

Nog wat onkruid gewied

De overleden thijm vervangen door een nieuwe

En water gegeven

Geplaatst:
En veel in de file gestaan :/

Doe jij dat ook in de tuin?

Nog een lading planten gekregen waaronder veel verschillende cherry tomaatjes. Dus ik loop maar door de tuin om plek te vinden. Misschien toch wat bloemen eruit trekken

Muntpotten in de jardinadetuin omgekiepd en een deel vd wortels weggesneden en nieuwe aarde toegevoegd.

Geplaatst:

Ik heb een deel van het gras gekortwiekt. Dat was een flinke klus want het stond hoog en met onkruid ertussen. Grasmaaier op de hoogste stand en met heel veel heen en weer ploegen lukte het uiteindelijk wel.

Morgen een aardbeienbed maken met de no dig methode. Compost van de oude composthoop op het gras. Dan doe ik kranten. En dan champost en ik zet de aardbeien in een beetje potgrond. En ik ga er ook wat prei tussen zetten denk ik.

De mais en de pompoenen en zonnebloemen op het andere no dig bed beginnen aardig uit te schieten dus dat lijkt wel goed te werken.

Geplaatst:

Morgen een aardbeienbed maken met de no dig methode. Compost van de oude composthoop op het gras. Dan doe ik kranten. En dan champost en ik zet de aardbeien in een beetje potgrond. En ik ga er ook wat prei tussen zetten denk ik.

De mais en de pompoenen en zonnebloemen op het andere no dig bed beginnen aardig uit te schieten dus dat lijkt wel goed te werken.

Zou je de kranten niet op het gras leggen? Eventueel nog een extra laag hoger? Of karton op het gras?

Geplaatst:

Ik lees op meerdere plekken dat het idee van eerst karton/krant niet meer the way to go is. Maar eerder eerst compost, dan krant /karton, dan mulch. De idee erachter : je voedt de aarde eronder. Er zit geen barrière tussen grond en plant. Tijdens het planten schuif je de mulchen opzij, prikt door karton en plant je zo rechtstreeks in compost/aarde. Sorry voor het off topic gaan.

Geplaatst:

Ja, de kranten op het gras zal ik doen. Ik heb ook nog wat graszoden die ik eerst omgekeerd kan uitspreiden trouwens.

En dan misschien die kranten. (Ik heb geen karton nu en ik wil die plantjes de grond in en ik had gelezen dat kranten ook kunnen)

Dus eerst de zoden omgekeerd die ik nog heb, dan de kranten, dan uit die oude compostbak, dan champost, en dan de plantjes. Door die zoden is het ook wat hoger misschien.

Ik was zo benieuwd of die mais wel kon wortelen door de onderlaag bij dat andere bed. Want het is zo droog geweest en ik heb dat bed in de vroege lente gemaakt. Had wel een gat in het karton gemaakt bij het planten. Maar ze groeien nu goed dus ze wortelen blijkbaar ook goed.

Ja, Ann123, dat had ik dus ook gelezen. Ik kijk morgen wel. En sorry voor het off topic gaan idd.

Geplaatst:

Volgens mij maakt het niet veel uit of men de compost op of onder het karton legt. Het karton dient om tijdelijk het onkruid tegen te gaan en vergaat zelf nog relatief snel. Met compost onder het karton heb je als voordeel dat het vlugger voeding zal geven anderzijds zul je meer mulch moeten leggen zodat de kranten niet wegwaaien.

Geplaatst:

de aardbeien zijn er!

veel water gegeven, alle buien vallen naast onze tuin

net om de peulen gedaan...te laat RobO, te laat...

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...