Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Plantjes geel kan wijzen op te veel water of magnesium gebrek.

Bitterzout is hie juist op zijn plaats, zit ook in het noekepoeksap, dat veel gebruikt wordt door peperkwekers.

gr Mat

Geplaatst:
Anilas, hier zien ze er even klein uit. Eind januari gezaaid maar ze zijn nog piep.

Vorig jaar heb ik ze pas in maart gezaaid en ik denk dat ik aan dit tempo geen grotere planten ga kunnen buiten zetten dan vorig jaar. Door zo weinig licht te hebben (februari is nog steeds een donkere maand) groeien ze heel erg langzaam. Gelukkig geen iele plantjes.

Ik heb nog een tweede ronde paprika's gezaaid, ongeveer 3 weken later dan de eerste ronde, en de zaailingen zien er bijna hetzelfde uit! Ik ben erg benieuwd wat ze de komende weken gaan doen.

Geplaatst:

Vorige week mijn pepers en paprika's verpot in potgrond. De plantjes hebben nu ongeveer 4 blaadjes. Vindt het altijd moeilijk wanneer mogen ze in de serre staan, want 's nachts kan het echt wel nog koud zijn. Moet ik ze altijd binnen brengen als het kouder wordt of moeten ze in deze tijd van het jaar nog in de garage staan waar het warmer is.

Alvast bedankt

Geplaatst:

Speciaal voor pepers kan beter een ánder misschien antwoord geven.

Maar een fout die velen maken is overdag naar buiten ( want het zonnetje schijn zo lekker ( maar het is gewoon 12 graden ) ) en dan 's avonds weer naar binnen ( want het is zonder het zonnetje best nog wel frisjes ).

Eigenlijk alle planten kennen een ritme van licht en donker, warmer en koeler.

Draai je dat om, en is het voor de plant dus overdag koeler, en elke nacht binnen warmer, kweek je zwakkelingen, ziekelijke plantjes.

Geplaatst:

Ligt een beetje aan de temperatuurverschillen, zoals Bit al zegt. Overdag naar buiten en savonds naar binnen dan is het binnen warmer en dan krijg je wel ziekelijkere planten. Maar ik neem aan dat je garage niet extreem is bijverwarmd? En het dus stuk warmer is in de serre? Dan zou je ze wel kunnen verhuizen continue.

Geplaatst:

Maar een fout die velen maken is overdag naar buiten ( want het zonnetje schijn zo lekker ( maar het is gewoon 12 graden ) ) en dan 's avonds weer naar binnen ( want het is zonder het zonnetje best nog wel frisjes ).

Draai je dat om, en is het voor de plant dus overdag koeler, en elke nacht binnen warmer, kweek je zwakkelingen, ziekelijke plantjes.

Ik zet de paprikazaailingen overdag een paar uur buiten (als de zon schijnt, in de volle zon) in een kweekkasje. Heb er een thermometer bij liggen en in dat kasje wordt het al snel 25-28 graden. Ik heb wel de indruk dat ze daar wel bij varen.

Geplaatst:

Ik zet de paprikazaailingen overdag een paar uur buiten (als de zon schijnt, in de volle zon) in een kweekkasje. Heb er een thermometer bij liggen en in dat kasje wordt het al snel 25-28 graden. Ik heb wel de indruk dat ze daar wel bij varen.

Normaal deed ik het ook vorig jaar op deze manier, zoals vandaag schijnt de zon en zou ik ze ook in de serre zetten, maar wist eigenlijk niet als dit het beste was.

Geplaatst:
Hey Pippi, wat voor eentje (kas) heb je?

Ik heb het gewoon over zo'n simpel ding hoor, zoiets als dit:

9200000010411271.jpg

Alleen maar handig in het begin, want daarna passen de plantjes er niet meer in. Maar goed, over een paar weken kan de temperatuur in de achtertuin in een beschutte hoek in de volle zon ook wel aardig oplopen, en dan kunnen ze af en toe zonder kap naar buiten.

Geplaatst:

inmiddels moeten mijn peper\paprikaplanten worden overgegepot want de groei begint te stagneren

dat betekend dat er geen plaats meer is onder de lampen (daar gaan de tomaten heen)

dus ze kunnen niet anders als naar buiten in een kasje model:

KAS97901490179275.jpg

al het 's nachts vriest zet ik wel een waxinelichtje onderin.

het lijkt mij een goed plan...of levert dit problemen op?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst: (aangepast)

Ik snap die druk om die arme peperplanten nu al buiten te willen zetten niet zo...

Gezien de kans op nachtvorst (afgelopen nacht hier nét boven nul) ga ik echt niet met de plantjes zeulen maar laat ze mooi veilig en warm binnen staan.

De pepers staan nu in precies zo'n rek als de foto in het vorige bericht. Alleen heb ik bovenin twee TL armaturen gehangen. Daar staan de pepers nu onder. Op het bovenste rek.

Als ze groter worden gaan ze een rek naar beneden.

Dit alles dus gewoon nog binnen bij kamertemperatuur (17-19 gr) zonder warmtematjes.

@Pippi zo'n "Actionding" noemen we een kweekkasje of een propagator. Als je het een kas noemt wekt dat verwarring op.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Ik snap die druk om die arme peperplanten nu al buiten te willen zetten niet zo

arme peperplanten....je zou eens moeten weten hoe vertroeteld ze hier worden

de druk is gewoon ruimte-tekort en dan is het wel eens kiezen en gokken.

ik laat mijn planten natuurlijk niet bevriezen vandaar het waxinelichtje indien nodig.

voor alle zekerheid zaai ik nog wat planten na.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Ik denk dat je met een enkel waxinelichtje niet ver komt eerlijk gezegd. Kan je hem niet snachts alsnog naar binnen brengen? Hoeft niet in het licht te staan dan.

Geplaatst:

Heeft iemand hier wel eens de soort habanero choc gezaaid? Ik heb 25 pepertjes gezaaid (5 verschillende soorten) en het zijn allemaal al mooie plantjes met echte bladeren, behalve de habanero, die is nog niet eens ontkiemd!

Geplaatst:
@Pippi zo'n "Actionding" noemen we een kweekkasje of een propagator. Als je het een kas noemt wekt dat verwarring op.

Ja Erny, dat weet ik. Daarom noemde ik het ook een kweekkasje in het bericht waarop Cheela reageerde.

Geplaatst:
Hey Pippi, wat voor eentje (kas) heb je?

Ik heb het gewoon over zo'n simpel ding hoor, zoiets als dit:

9200000010411271.jpg

Alleen maar handig in het begin, want daarna passen de plantjes er niet meer in. Maar goed, over een paar weken kan de temperatuur in de achtertuin in een beschutte hoek in de volle zon ook wel aardig oplopen, en dan kunnen ze af en toe zonder kap naar buiten.

Dat zijn fijne kasjes nietwaar die van Paddestoel heb ik ook, had ik vorig jaar voor een schijntje bij de Action gekocht.

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Peperplantjes direct in het zonlicht?..??

Denk dan toch dat je er niet veel overhoud, deze zijn teer en zullen in de zon verbranden.

Men mo de planten in de schaduw zetten en na een tijd als ze geaclimatiseerd zijn kunnen ze de zon in.

De voorjaarszon is het strafste, dus opletten.

Ook als de planten groter worden kan deze nog zoonebrand krijgen..

gR Mat

Geplaatst:

Zonet een aantal Habanadapepers in een grotere pot gezet. Habanada is een Habanero zonder hitte. Ben erg benieuwd hoe de vruchten smaken. Iemand op dit forum er al ervaring mee opgedaan?

Geplaatst:

Ik heb 2 weken geleden zaadjes gezaaid van een puntpaprika die ik van de supermarkt had.

Ze zijn opgekomen, in bakje op de vensterbank. Maar toch vraag ik me af of dit een succes gaat worden aangezien het om commerciele paprika's gaat. Ik heb een kleine tuin waar ik een kleine folie kas ga plaatsen. Dus niet verwarmd.

Enig idee iemand? Tips? Ben nog redelijk nieuw met tuinieren.

Geplaatst:

Nunca nada nix geen ervaring met de Habanada...

Vanmiddag de nieuw aangekomen Aribibi zaadjes van de Growcontest vh Chilipeperforum gezaaid.

Geplaatst:

Goedemorgen,

Weet iemand hoe hoog de Westlandse rode peper wordt? Ik heb ze nu voorgezaaid en ze komen uiteindelijk buiten bij mijn tomaten onder een afdakje met dichte wanden.

Groetjes en fijne zonnige (tuin) dag vandaag!

Geplaatst:
Ik heb 2 weken geleden zaadjes gezaaid van een puntpaprika die ik van de supermarkt had.

Ze zijn opgekomen, in bakje op de vensterbank. Maar toch vraag ik me af of dit een succes gaat worden aangezien het om commerciele paprika's gaat. Ik heb een kleine tuin waar ik een kleine folie kas ga plaatsen. Dus niet verwarmd.

Het zou een F1 ras kunnen zijn, dus het is al mooi als ze op komen. Het is mogelijk dat ze niet dezelfde kenmerken hebben als de paprika waarvan je de zaden geoogst hebt. Maar vaak gaat het ook gewoon goed en merkt een leek geen verschil. Gewoon proberen dus!

Geplaatst:

Hier vorig jaar een positieve ervaring gehad met gezaaide 'supermarkt' paprika's, het enige afwijkende was het formaat, ze waren ietsjes kleiner

Dit jaar gewoon weer hetzelfde gezaaid

https://www.cheelaschiliseeds.be/

Mijn Facebook groep: “Pepers, Paprika's en Tomaten Kweken”

https://www.facebook.com/groups/1761232384178475

Geplaatst:

Wanneer verpotten jullie je plantjes? Die van mij zitten in zo'n kweekbak van de afbeelding op de vorige pagina, hebben allemaal al echte blaadjes en variëren in hoogte van 3 tot 6 cm. Ik wilde eigenlijk geen tussenpotten gebruiken, maar ze direct in een langwerpige bloembak van 80 cm lang zetten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...