Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waar ruikt je huis nu naar?

Featured Replies

Geplaatst:

hachee........mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm!

nog lekkerder dan appeltaart

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Gember en rijstpap.

Geplaatst:

SpaceCookies!! *op doktersrecept*

Geplaatst:

ovenschoonmaakspul vanwege voorjaar

Geplaatst:

Overdonderend naar hyacint, lekkah

• 1 maand later ...
Geplaatst:

in de hal stinkt het naar riool (het hoofdriool is doorgespoten en de boel kwam hier omhoog zetten)

gelukkig ruikt het in de keuken naar moussaka. ruikt heerlijk en de geur doet me denken aan mijn hospita tijd.

ik blijf dus mooi in de keuken.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Geïnspireerd door de herfstige wind buiten ben ik gevulde pompoentjes aan t voorbereiden. Ik maak de hele pompoentjes dit keer eerst gaar in de oven( wel met de appelboor een gat gemaakt)..dat geurt!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Herfstig, naar appelmoes en stoofvlees met bier en ontbijtkoek

Geplaatst:

Het ruikt hier heerlijk naar de marinade van mijn lamskroontjes: knoflook, rozemarijn, en munt geur ..

Geplaatst:

Oeh piros dat klinkt goed

Hier ruikt het momenteel naar versgebakken appeltaart en hij is super goed gelukt

image36041413909711.jpg

Groetjes Loraine

"Wat niet kan, moet nog gebeuren."

Geplaatst:

Niet alleen de keuken maar heel het huis riekt naar sambal.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Appeltaart! Goed idee... ff kijken of ik alles in huis heb...

Geplaatst:

gedroogde groenten, sorry, drogende groenten

Geplaatst:

Een indonesisch wokje met inhoud voor in het kookboek en graanloze en zuivelloze pannekoeken, ook voor in het kookboek. Ruikt allemaal heerlijk.

Geplaatst:

het ruikt hier naar versgebakken brood. Hij is nog niet klaar though... nog ff wachten! Ik maak tegenwoordig bijna elke dag een klein sodabroodje. Supermakkelijk, je hoeft niet te kneden en het hoeft niet te rijzen, in drie kwartier (van deeg maken tot afbakken en uitwasemen) heb je een ontzettend lekker vers zelfgebakken broodje. Onwijs lekker met roomboter en jam!

Geplaatst:
Oeh piros dat klinkt goed

Hier ruikt het momenteel naar versgebakken appeltaart en hij is super goed gelukt

image36041413909711.jpg

Kan niet getuigen dat die ook zo lekker was, als die er uit ziet

Geplaatst:
het ruikt hier naar versgebakken brood. Hij is nog niet klaar though... nog ff wachten! Ik maak tegenwoordig bijna elke dag een klein sodabroodje. Supermakkelijk, je hoeft niet te kneden en het hoeft niet te rijzen, in drie kwartier (van deeg maken tot afbakken en uitwasemen) heb je een ontzettend lekker vers zelfgebakken broodje. Onwijs lekker met roomboter en jam!

Heb je een recept?

Geplaatst:

Ja! Heel makkelijk: pak een grote kom, een vork en een zeef.

Zet klaar: 1 kilo meel, 1 liter karnemelk, 1 theelepel zout, 2 theelepels soda (ook wel zuiveringszout genoemd, let op; dit is dus niet hetzelfde als bakpoeder) en eventueel een scheutje honing of stroop.

Zeef alle droge ingredienten in de kom, roei nog ff om met de vork en roer er dan snel de stroop of honing en de karnemelk door. Hou een beetje karnemelk achter, soms heb je niet alles nodig. Je roert (prakt) met de vork totdat de karnemelk goed is opgenomen. Je hebt dan een vrij plakkerig deeg. Hoe sneller hoe beter, en niet kneden, dan wordt het taai.

Bestuif een bakplaat met bloem, maak van het deeg een bol en leg die op de bakplaat. Bestuif de bovenkant van de bol ook met bloem en snijd dan met een heel scherp mes een kruis in de bovenkant. Maak het kruis goed diep, bijna helemaal door, hierdoor rijst en gaart het brood beter. Bak het dan 30 a 40 minuten op 200 graden. Het is klaar als het hol klinkt als je op de onderkant klopt.

Met dit recept kun je heel makkelijk varieren. Je kunt gewoon witmeel gebruiken, of volkorenmeel, of een mix hiervan. Van honing of stroop krijgt je brood wat meer kleur, en ook een wat vollere smaak. Maar je kunt het ook weglaten. Je kunt er ook heel makkelijk andere dingen doorheen doen. Rozijntjes, fruit, of feta, olijfjes, kruiden... wat je maar lekker vindt.

Als je geen karnemelk in huis hebt kun je ook gewone melk gebruiken. Je moet de soda dan wel vervangen door bakpoeder. Of je laat dat helemaal achterwege en gebruikt gewoon zelfrijzend bakmeel, dat gaat ook prima.

Ik ben thuis trouwens de enige die dit brood lekker vindt, dus ik maak nooit de hoeveelheden die ik hier noem. Meestal maak ik een kwart of een derde, het komt allemaal niet zo nauw met dit brood heb ik gemerkt. Maar ik vind deze hoeveelheden wel lekker makkelijk te onthouden.

Oh, en als het brood een dag of 3 oud is kun je er ook bijzonder goeie wentelteefjes van bakken! Veel lekkerder dan met die slappe supermarktbroodjes van vandaag de dag!

Geplaatst:

ik ga het eens proberen

ff kijken of in dit dorp ook zuiveringszout te vinden is, dat is bijna op... anders moet dat op het lijstje voor de toko.

proef je de karnemelk ook terug? (ik lust bijna alles, maar karnemelk is een jeugdtrauma ben ik bang)

Geplaatst:

nee hoor daar proef je niks van. Net als dat je de honing of stroop niet (herkenbaar) terugproeft trouwens. Ik heb zuiveringszout hier bij de japanse winkel gekocht, want bij de supermarkt en de bakker hadden ze het niet.

Geplaatst:

Ik had het bij de toko weg maar dat soort winkels hebben we hier niet. Een van de weinige dingen die ik toch echt mis vanuit de stad.

Geplaatst:

Mijke, ff naar de Oriental... daar hebben ze het ook gewoon.

Geplaatst:

nata, gekregen bij familiefeestje met portugese maaltijd

Geplaatst:

Bah, Jorieke! Was het wel te eten?

Hier ruikt het naar pompoensoep!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.