Indy Geplaatst: 3 mei 2017 Geplaatst: 3 mei 2017 Wat nog een ukkies , wel enorm schattig. Het zal nog wel even duren eer je daar een heerlijke pekingeend van kan eten. Ik heb het al wel een aantal keren met echte wilde eend en gans gemaakt. Heerlijk, en tijdrovend. Omdat je de eend een aantal keren in smeren moet met de marinade van 7 kruiden poeder, en honing. Quote
Charly Geplaatst: 4 mei 2017 Geplaatst: 4 mei 2017 Hahaha. Ik lees dit om 10.45 en krijg zin in peking eend, Indy!Verder vroeg ik me ineens af, die Indische loopeenden zullen wel niet zo hard vliegen, maar deze hebben straks bij de komst van echte veren wellicht meer fladderbehoefte. Doen jullie daar eigenlijk iets aan ook met kippen enzo? Kortwieken? Of hebben ze het zo naar hun zin dat ze uit zichzelf lekker in de buurt blijven? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 4 mei 2017 Auteur Geplaatst: 4 mei 2017 Ja ik lust ook wel wat Soms is het lastig dat we een maaltijd zo lang van te voren moeten plannen Over de vleugels van de Pekingeenden had ik nog niet zo nagedacht/in verdiept eigenlijk De loopeenden komen inderdaad niet van de grond, al proberen ze het wel eens, in een gekke bui.Onze kippen fladderen bijna niet, eigenlijk helemaal niet. Er wil nog wel eens een krielkipje op/over het hek fladderen, zo eens per maand ofzo, als je te laat bent met voeren. Maar verder blijven ze achter niet al te hoog gaas/hekwerk. We knippen wel eens de veren van 1 vleugel kort, als we er eens 1 hebben die toch uitbreekt. Maar dat is met onze huidige club grotere leghennen nog niet voorgekomen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 11 mei 2017 Auteur Geplaatst: 11 mei 2017 Ze worden al meer en meer 'eend' in plaats van 'kuiken': Ze zijn wel constant nat en vies. Nat van het badderen omdat ze vies zijn, en dan weer vies omdat ze hun snavels en lijf poetsen in het water dat dan in no-time vies is Maar ze hebben er geen last van hoor. Ze gaan door met het vreten van werkelijk ALLES. Schijfjes radijs uit een salade gaan er zelfs in! Patatjes, gekookte bloemkoolroosjes, brood, gekookte eieren, de schil van die eieren, en sinds een paar dagen ook VEEL kroos! We kregen een pot vol, en dat gooi ik dan steeds in hun poedelbak. En dat snepperen ze er dan weer uit. Zo leuk! Er is een filmpje van, in slow-motion zelfs, die volgt nog Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Ha, Wat gaan ze hard!! Wel ideaal die kliko'tjes Ik wil ze ook. Ze zijn echt leuk en passen er prima bij. Gwen Quote
Indy Geplaatst: 11 mei 2017 Geplaatst: 11 mei 2017 Wel handig dat ze zoveel lusten ,en kunnen ze het ook hebben? De kipjes hier zijn toch wel redelijk kieskeurig . Bepaalde dingen eten ze echt niet. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2017 Auteur Geplaatst: 23 mei 2017 Gekookte worteltjes en (rauwe)tomaten vinden ze erg lekker En ook zo ongeveer al het andere hoor, dat ze krijgen. Al zijn ze (nog?) niet zo happig op levende kriebelbeestjes zoals engerlingen, slakjes en maden (die Joep voor de kippen kweekt). Wij? Vies? Welneeeeee! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Wortel Geplaatst: 24 mei 2017 Geplaatst: 24 mei 2017 Geweldig hoe ze tegen je aan kletsen. Zo van "wat ben je aan het doen?" "Heb je wat voor ons?".... leuk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 juni 2017 Auteur Geplaatst: 5 juni 2017 De eenden lopen nu in het weitje bij onze krielkipjes. Met een groter zwembad nu, waar ze meteen insprongen maar daarna moeilijk (tot niet) uit kwamen. Dus we hebben nog wat zitten knutselen met stenen en kratjes en andere zaken om het badje iets minder diep te maken en er een trappetje in te leggen. Nu staan ze op te drogen en te poetsen. die vleugeltjes! En nog heel veel dons, met hier en daar wat pinnen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 5 juni 2017 Geplaatst: 5 juni 2017 Hey, Ahh gossie, verzopen kuikens . Worden ze steeds bruiner van kleur of zijn ze gewoon goor? Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 juni 2017 Auteur Geplaatst: 6 juni 2017 Gewoon goor (nu na het badderen en opdrogen al een stuk schoner) Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 16 juni 2017 Auteur Geplaatst: 16 juni 2017 We hadden van de week 1e oogst van ons eigen kroos! (normaal krijgen we een pot vol uit het aquarium van mijn broertje) En dat konden de Pekingeenden wel weer waarderen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gwen Geplaatst: 16 juni 2017 Geplaatst: 16 juni 2017 Ha, Ahw gosh wat een leukerts <3 Wanneer denk je dat ze veren gaan krijgen? Gwen Quote
Jorieke123 Geplaatst: 17 juni 2017 Auteur Geplaatst: 17 juni 2017 Ze komen als ze komen Gwen Ze hebben al flinke pennen aan hun vleugels. Maar nog geen echte veren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 17 juni 2017 Geplaatst: 17 juni 2017 Ahaaa. De eerste pennen ook! Benieuwd of het wil vliegen straks dan. En nog benieuwder naar hoe ze gaan smaken. De vleeskip was een succes las ik. Nou deze nog... heb je al een 'estimated time' voor ze? Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 18 juni 2017 Auteur Geplaatst: 18 juni 2017 Nou de grootste is al mooi aan de maat denk ik. Ik had ergens gelezen dat ze (vleeseenden, niet persé de Pekingeend) met 8 weken in stallen 'klaar' zijn voor de slacht. Ik weet zo niet wat er dan aan gewicht vanaf komt. Deze zijn nu dik 9 weken, bijna 10 alweer. Maar de de kleinere van het 3-tal zijn echt nog wel klein. En ik wacht een beetje op die veren, ik vind het nu nog een (groot) kuiken en wij eten geen kuikens Ook zijn ze een stuk leuker dan die vleeskippen, dus zal het nog wel even slikken worden om er 1 te pakken en te slachten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
angela († maart 2025) Geplaatst: 18 juni 2017 Geplaatst: 18 juni 2017 Als ze dadelijk de echte veertjes hebben zijn ze zo leuk Quote
Jorieke123 Geplaatst: 18 juni 2017 Auteur Geplaatst: 18 juni 2017 Ik vind ze nu leuker Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 19 juni 2017 Geplaatst: 19 juni 2017 Jussus wat een monster-eenden als ze volgroeid zijn! Lijken wel ganzen. Leuk dat je ermee verder gaat Jorieke. Heel benieuwd! Quote wees bevriend met kleine dingen
0xygen Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Hoe kan het dat zulke vervuilde ogen hebben? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 juni 2017 Auteur Geplaatst: 20 juni 2017 Ze krijgen nogal klef/plakkerig voer te eten, en ze eten met hun hele gezicht. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Spitskool Geplaatst: 20 juni 2017 Geplaatst: 20 juni 2017 Ik vind dat plakkerige en vale dons wel heel aandoenlijk. Het zijn een beetje de clochards onder de eenden lijkt het. Ik zou willen dat ik de ruimte en tijd had voor een opvang van jonge pekingeenden als ik die foto's zie. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Jorieke123 Geplaatst: 2 juli 2017 Auteur Geplaatst: 2 juli 2017 Sorry voor hen die zo gek zijn op die leuke eenden; we hebben er net 1 geslacht. Lees dus niet verder als je alleen maar meekeek voor de schattige foto's Ik vond het ook wel even 'moeilijk' (moeilijkER... nog steeds niet TE moeilijk, we zijn nou eenmaal vleeseters en slachten al jaren eigen dieren...) Zo'n eend is net even wat hulpelozer als je hem oppakt. Maakt een 'zieliger' geluid, en kijkt zo schattig uit zijn oogjes. Ook zijn ze aandoenlijker met hoe ze op je reageren en op je af komen dan kippen. EN het waren er maar 3, dan is het ook wat lastiger om er 1 weg te halen. Wat minder anoniem zeg maar. Bij het oppakken bleek al dat deze eend te zwaar zou zijn voor ons ophang/leegbloed haak. Die buigt normaal al wat door, maar dat zou nu niet goed gaan. We hebben hem dus na het onthoofden in een plastic ton gedaan, wat we normaal ook wel doen met gevogelte wat minder netjes uitgebeend gaat worden voor eigen consumptie. Het uitbloeden gaat namelijk wat slordig, in zo'n ton. Alles (het hele beest) komt er onder te zitten Maar het was even niet anders. Er komt een betere haak als we vaker van die zware dieren gaan slachten. De eend woog 3,5 kilo en er zat een FLINKE vetlaag onder zijn huid/veren. We hebben hem gevild, mede ook door al dat vet, maar ook omdat we dat altijd doen met onze kippen. Dat villen ging lastiger, of in ieder geval anders dan we gewend waren. Het vel was niet echt stevig genoeg om het er af te trekken. Zoals bij de vleeskippen (waarvan we er ook vanmorgen 1 hebben geslacht vleeskippen-snelgroeiend-geen-plof-t22023-60.html ) wel het geval is. Een volgende keer hangen we hem op en stropen/snijden we dan alle huid+veren weg. Kippen leggen we gewoon op een werkblad en dan trekken we het vel weg tot we bij de poten en filet kunnen en dan snijden we die weg. Nou ja, na heel wat gepruts en gepriegel hadden we 2 flinke filets van in totaal 450 gram! Wel drilleriger dan die van onze kippen, maar veel donkerder van kleur. En 2 soort van poten, van samen 358 gram. Als je die eenden zag lopen dan leek het ook al alsof ze alleen die stokjes met flippers hadden als poten Niet echt een boven EN onderbeen met vlees. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 2 juli 2017 Geplaatst: 2 juli 2017 Oh wauw. Ziet er prachtig donker uit dat vlees. Enorm benieuwd naar de smaak. En of dat dat het extra gepriegel waard is geweest. Quote wees bevriend met kleine dingen
Gwen Geplaatst: 2 juli 2017 Geplaatst: 2 juli 2017 Hey, Dat is flink wat vlees van nog een vrij jong dier. Weekje of 11 oud, toch? Zaten ze nog in het dons? Mijn kuikens hebben lang niet zoveel vlees. Vanaf hoeveel weken ga je de anderen eten? Wat voor een gerecht heb je gemaakt? Gwen Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.