Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Hoe kijken jullie aan tegen vegan?

Featured Replies

Geplaatst:

Helemaal niets mis met vegan. Vandaag had ik b.v. naar de 020-moestuindag enkele vegan producten mee. Een heerlijke plantaardige jam en een 100% plantaardige worteltaart met lijnzaadflax als eivervanger. En chocolade kan je heel erg makkelijk vegan maken als je kokosvet gebruikt.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

Geplaatst:
  • Auteur

Stan, lijnzaadflax als eivervanger kende ik niet. Dat ga ik eens proberen, want terwijl de gewone maaltijden geen problemen geven, blijf ik hannesen en mislukken bij dingen bakken waar eivervangers in gaan. Heb je een recept van je worteltaart?

Pascal, wat jij zegt herken ik, ik mis het ook niet echt omdat vlees niet zozeer smaak toevoegt maar meer iets van structuur. En die structuur (iets knapperigs of stevigs bij de maaltijd) is eigenlijk vrij makkelijk te vervangen, en de smaak maak je helemaal zelf met kruiden. Ik denk dat ook de meest verstokte vleeseter niet echt met plezier een ongezouten en ongekruid stuk vlees zou eten.

Wat mij trouwens wel heel erg opvalt is dat de kwaliteit en variatie aan vleesvervangers de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Dochter was een paar jaar geleden een tijdje vega en toen was er maar een handjevol lekkere vervangers, nu kook ik vrolijk dagen achter elkaar vegan en zoon - die graag vlees eet - klaagt echt niet. Van de week bijvoorbeeld lekker spitskool (geroerbakt met heel veel kerrie) en aardappeltjes gegeten en sojaburgers erbij die ik nog eens extra had gekruid met kerrie en paprikapoeder en flink wat peper, nou, het was heerlijk. En ik blijf jubelen over de speckstuckjes van de Vegetarische Slager. Ik gooi er wel ongezond veel zout en peper overheen tijdens het bakken, maar dan vind ik ze ook werkelijk lekkerder dan 'echte' stukjes spek.

Waar ik nog aan het stuntelen ben zijn de kaasvervangers. De Jumbo heeft een prima vervanger voor op de boterham, maar ik had vegan pizza 'geraspte kaas' geprobeerd op een macaronischotel uit de oven en dat was mwah. Ik heb nog een stuk andere kaasvervanger liggen, ik ga nog eens uitproberen of dat met wat toevoegingen van paneermeel en olie een krokant korstje wil vormen in de oven.

Maar al met al blijft het me prima bevallen, we eten nog steeds erg lekker en waarschijnlijk aanzienlijk gezonder (en beter voor de wereld. )

Geplaatst:

@Pippi het recept zal ik hier morgen plaatsen: gezocht-lekkere-vegan-recepten-t15851-10.html

Edit: Ohhh en google maar op vegan kaas maken. Edelgist zorgt dan voor de hartige smaak.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
  • Auteur

Inmiddels eet ik al zo'n 4 maanden vegan, en ik voel me er best heel goed bij. Ik heb 1 x 'gezondigd'; er lag vorige week een croissantje voor dochter (vega) om in de trein terug te eten en dat was ze vergeten. Ik kon het aan de honden geven of zelf opeten, en ik heb het zelf opgegeten. Lekker, maar niet het supergeweldiglekker wat ik ervan verwachtte.

Verder eten we nog steeds heel lekker hier, en ik experimenteer met van alles, vooral gebak, want dat mis ik. Maar na een aantal cakes/taarten waar je iemands schedel mee zou kunnen splijten heb ik nu een receptje gevonden voor een niet al te keiharde cake, en met verse vruchten en zelfgemaakte jam en ook nog een lekker dikke laag suikerglazuur was die echt wel goed te eten.

Wat ik wel wat lastig vind is dat ik nog steeds blijf afvallen. Ik eet qua hoeveelheid veel meer dan vroeger, drink nog steeds veel cola en gooi nog altijd suiker in de thee en koffie, vreet ook af en toe een zak veggie drop leeg, en toch weer een kilo kwijt, ik zit nu op 53 kilo en ik ben 1.70 lang. Het werken in de tuin kan daar ook invloed op hebben, ik heb 5 weken vakantie achter de rug en ik heb precies 0 keer op mijn luie billen in de tuin een boek gelezen. Morgen moet ik weer 'echt' werken, wellicht dat ik dan achter mijn bureautje weer wat aankom. Ik hoop het, want mijn broeken zakken van mijn kont.

En wat me eigenlijk vandaag pas opviel: ik heb al jaren last van artrose en een beetje zere handen en knieën, en dat lijkt minder te worden. Kan ook toeval zijn, maar ik plof nu eigenlijk probleemloos op mijn knieën om een plantje te planten, en er zijn tijden geweest dat ik echt niet op mijn knieën kon zitten. Fietsen is soms nog wat pijnlijk, maar waar ik begin dit jaar nog wel eens afstapte en ging lopen om de dijk op te komen, red ik het nu fietsend ook met windkracht 5. Geen idee of het een met het ander te maken heeft, kan ook puur spieropbouw zijn, maar het is wel prettig.

Kortom: ik kan het iedereen aanraden. Van de week 'Cowspiracy' (staat op Netflix) nog een keertje gekeken, nu samen met dochter, en die maakte wel indruk. Iedereen die nog (bio-industrie-)vlees eet zou die documentaire eigenlijk wel moeten zien.

Geplaatst:

'What the health' is ook een documentaire die in die serie past. Over vegan ook. Soms een beetje te Amerikaan 'gestaged' vind ik, zo hebben dokters allemaal een stethoscoop omhangen. En genezen mensen wel heel miraculeus. Maar er zitten toch echt ook interessante zaken in. Over b12 (idd nodig met een supplement) en eiwitten (kan prima uit groenten) en dat het een mythe is dat wij omnivoren zijn (kijk naar het gebit van echte omnivoren: beer, varken: die hebben hoektanden en kaken die slechts scharnieren. Wij hebben nauwelijks hoektanden en kaken die kunnen vermalen. Wij zijn fructivoren. <- quote uit film) Enfin. Dat soort dingen. Vegan gaan is het voor ons niet echt. (Arme borg) Maar meer op groenten gaan zitten rauw én gekookt, en niet met die mesjokke rages meegaan als roomboter-koffie (hebben jullie die hype al gehoord? 's Ochtends je koffie in de blender met en kwart pakje roomboter voor een Powerstart? Ik ken 2 collega's die het doen - 'gezond' denken ze. Lijkt mij vragen om dichtgeslibde aderen. Maar dat terzijde)

Gewoon logisch nadenken: zelf vers gemaakt is beter dan uit een pakje, vet kan best, maar liefst onverzadigd en met mate. Light-producten zijn eng. Meel en suiker waar al het natuurlijke uit gehaald is, beter niet. Variatie is goed. En moestuinmensen zijn toppers. Toch!

Hahaha. Nou tot zover mijn ochtend-overpeinzingen

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:
Stan, lijnzaadflax als eivervanger kende ik niet. Dat ga ik eens proberen, want terwijl de gewone maaltijden geen problemen geven, blijf ik hannesen en mislukken bij dingen bakken waar eivervangers in gaan. Heb je een recept van je worteltaart?

Pascal, wat jij zegt herken ik, ik mis het ook niet echt omdat vlees niet zozeer smaak toevoegt maar meer iets van structuur. En die structuur (iets knapperigs of stevigs bij de maaltijd) is eigenlijk vrij makkelijk te vervangen, en de smaak maak je helemaal zelf met kruiden. Ik denk dat ook de meest verstokte vleeseter niet echt met plezier een ongezouten en ongekruid stuk vlees zou etenp.

Wat mij trouwens wel heel erg opvalt is dat de kwaliteit en variatie aan vleesvervangers de afgelopen jaren enorm is toegenomen. Dochter was een paar jaar geleden een tijdje vega en toen was er maar een handjevol lekkere vervangers, nu kook ik vrolijk dagen achter elkaar vegan en zoon - die graag vlees eet - klaagt echt niet. Van de week bijvoorbeeld lekker spitskool (geroerbakt met heel veel kerrie) en aardappeltjes gegeten en sojaburgers erbij die ik nog eens extra had gekruid met kerrie en paprikapoeder en flink wat peper, nou, het was heerlijk. En ik blijf jubelen over de speckstuckjes van de Vegetarische Slager. Ik gooi er wel ongezond veel zout en peper overheen tijdens het bakken, maar dan vind ik ze ook werkelijk lekkerder dan 'echte' stukjes spek.

Waar ik nog aan het stuntelen ben zijn de kaasvervangers. De Jumbo heeft een prima vervanger voor op de boterham, maar ik had vegan pizza 'geraspte kaas' geprobeerd op een macaronischotel uit de oven en dat was mwah. Ik heb nog een stuk andere kaasvervanger liggen, ik ga nog eens uitproberen of dat met wat toevoegingen van paneermeel en olie een krokant korstje wil vormen in de oven.

Maar al met al blijft het me prima bevallen, we eten nog steeds erg lekker en waarschijnlijk aanzienlijk gezonder (en beter voor de wereld. )

ik denk dat jij het verkeerde vlees hebt gegeten een karbonade of speklap heeft voor mij toch echt niets nodig verder, of een kipfiletje vers uit de kip, heerlijk. maar ik ben een echte vlees eter en eet bij bijna elke maaltijd vlees of vis.

Geplaatst:

@Charly

Dank je voor je reactie, er zijn dan toch nog mensen die iets traditionelere (en voor mij rationelere) mening hebben over wat een gezonde voeding zou moeten zijn.

Nee ik moet niet alle dagen vlees, maar ik moet ook niet alle dagen bonen.

Geplaatst:
  • Auteur

Charly, ja, What the Health is min of meer het vervolg op Cowspiracy, ik heb hem gezien. Ik ben het met je eens dat beide docu's heel erg op de VS gericht zijn, waar het veel slechter gesteld is met allerlei zaken. Een organisatie als Wakker Dier die een paginagrote advertentie in kranten zet met dat varken in een winkelwagentje om te protesteren tegen goedkoop bio-industrievlees, zou in Amerika niet kunnen bestaan.

Dat wij - af te leiden aan ons gebit en darmstelsel - fructivoren zijn en geen omnivoren wist ik voorheen niet. Ik vind dat wel een interessant feit. Las gisteren ook ergens dat we een baby van een half jaar ook geen half rauwe tartaar geven, terwijl dat bij een omnivoor-baby zoals een berenwelpje helemaal geen problemen zou geven. En het gegeven dat we als mens heel gevoelig zijn voor voedselvergiftiging (altijd door vlees, vis of zuivel) zegt ook wel iets.

Ik juich het overigens nog steeds toe als mensen alleen vlees eten van dieren die een prettig en zo natuurlijk mogelijk leven hebben gehad. Nadenken over wat je eet en dan bewust keuzes maken is wat mij betreft het belangrijkste. Roomboter in je koffie omdat iemand dat ergens roept is bezopen en achterlijk. Ik geloof sowieso dat binnen het vlees en zuivelgebeuren de melk en melkproducten het slechtst zijn, omdat in meerdere studies is aangetoond dat melk de groei van kankercellen stimuleert, met name de hormonale kankers, en de calcium in melk zorgt ook niet voor steviger botten, want juist in landen waar veel melk wordt gedronken, komt osteoporose aanzienlijk vaker voor.

Logisch nadenken is helemaal top, zelf vers gemaakt is altijd gezonder en vaak ook veel lekkerder, en nou ja, wat jij zegt.

Geplaatst:
En het gegeven dat we als mens heel gevoelig zijn voor voedselvergiftiging (altijd door vlees, vis of zuivel) zegt ook wel iets.

volgens mij komt een voedselvergiftiging niet door het product maar door de manier waarop wij er mee zijn omgegaan. vlees vis en zuivel zijn natuurlijk snel aan bederf onderhevig en daarom moet je er bewust mee omgaan als je het bewaard en bereid. Je bent trouwens ook nog afhankelijk van de manier waarop je verkoper er mee is omgegaan. Meermaals heb ik containers met vlees in de supermarkt zien staan aan het begin van mijn bezoek die er bij mijn vertrek nog steeds onaangeroerd stonden!

Trouwens een van de meest gevaarlijke voedselvergiftigingen komt door bedorven rijst....

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

De mens is voor alles zeer opportunist, ook in zijn voeding.

Bonobo's en andere mensapen eten ook vlees, het verschil is wel dat ze alléén jagen voor directe consumptie, alhoewel ze soms ook aas eten.

Indien de mens zich weet stand te houden op de meest verschillende plaatsen op deze wereld is vooral omdat hij zich voor voeding bijna altijd aanpast. Bewoners van een hoogland hebben niet dezelfde voeding dan mensen die aan de zee leven, dikwijls is de aanbreng van proteine in onze voeding aangepast aan de externe noden. Het is dus meer onze stijl van leven die meebrengt welke voeding meest aangepast is aan ons leefpatroon, dat per mens al wel eens verschillend zou kunnen zijn.

Geplaatst:

bij het nalezen van dit draadje kwam ik weer woord fructivoren tegen

aangezien ik hier meer van wou weten ben ik op zoek gegaan naar meer info hierover, maar ik kom niet verder dan veronderstellingen.

iemand enig idee of er ook wetenschappelijke publicaties zijn?

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
  • Auteur
bij het nalezen van dit draadje kwam ik weer woord fructivoren tegen

aangezien ik hier meer van wou weten ben ik op zoek gegaan naar meer info hierover, maar ik kom niet verder dan veronderstellingen.

iemand enig idee of er ook wetenschappelijke publicaties zijn?

Paddestoelengek, ik geloof niet dat er veel onderzoek naar is gedaan. ik zag iets van een studie uit 1979, en wel ergens iets over dat onze voorouders fruiteters waren, en dat we daarom zo goed kleuren kunnen zien , maar geen recent wetenschappelijk onderzoek.

Ik denk ook niet dat iemand nader onderzoek wil financieren, want het levert de grote bedrijven helemaal niks op als we meer fruit zouden gaan eten. Maar ik vind het wel heel erg logisch klinken dat we van nature (voornamelijk) fruiteters zijn. Gebit, zicht, handen, darmstelsel, dat klopt allemaal. (Zacht) fruit is ook het enige dat je probleemloos rauw aan een baby kan geven als eerste 'vaste' voedsel. Al het andere voedsel moet gekookt of op een andere manier bewerkt,

Het zou wel heel interessant zijn als er verder onderzoek naar zou worden gedaan.

Geplaatst:

Ik vind het heel knap van jou, Pippi, en anderen die veganistisch eten

Hier wordt heel weinig vlees gegeten, maar bonen, lupine, rauwkost, soya, kikkererwten enzo zijn geen optie vanwege de moeizame vertering.

Ik weet wel dat er ook alternatieven zijn, maar ik heb er de energie niet voor, te ingewikkeld allemaal.

Dus respect

Mag ik dan hier ook even de aandacht vestigen op die 20.000 verbrande varkens.

Van een man die in Duitsland nota bene een beroepsverbod heeft, maar hier gewoon zijn gang kan gaan.

Als dat honden of katten of paarden waren geweest, stond heel Nederland op zijn achterste benen!

Als jij* hier ook niet goed van wordt, teken dan alsjeblieft de petitie op https://www.varkensinnood.nl/

* waarmee ik natuurlijk niet Pippi persoonlijk bedoel

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
..... ik geloof niet dat er veel onderzoek naar is gedaan. ik zag iets van een studie uit 1979, en wel ergens iets over dat onze voorouders fruiteters waren, en dat we daarom zo goed kleuren kunnen zien , maar geen recent wetenschappelijk onderzoek.

Ik denk ook niet dat iemand nader onderzoek wil financieren, want het levert de grote bedrijven helemaal niks op als we meer fruit zouden gaan eten. Maar ik vind het wel heel erg logisch klinken dat we van nature (voornamelijk) fruiteters zijn. Gebit, zicht, handen, darmstelsel, dat klopt allemaal. (Zacht) fruit is ook het enige dat je probleemloos rauw aan een baby kan geven als eerste 'vaste' voedsel. Al het andere voedsel moet gekookt of op een andere manier bewerkt,

Het zou wel heel interessant zijn als er verder onderzoek naar zou worden gedaan.

En zo draait iedereen met een 'mening' door in z'n eigen bubble. Honderden jaren van uitgebreid onderzoek naar de evolutie van de mens-soort heeft ons gebracht naar de algemeen aanvaarde stelling dat we omnivoren zijn. Maar nee; het komt me in mijn bubble beter uit er wat anders van te maken 'want het klinkt wel logisch' en 'het lijkt wel allemaal te kloppen'. En zo gaat hup, alle algemeen aanvaarde kennis, eeuwenlang uitgeplozen, hup, zo de railing over.

Ben persoonlijk erg voor kritische geesten.

Geplaatst:

Mja. Zou zeker leuk zijn als er nog eens onderzoek naar kwam, Pippi. Maar vooralsnog doen we het gewoon maar met ons boerenfluitjes-verstand dan. Komt ook best recht!

Hoe is het met je gewicht nu? Misschien even wat meer koolhydraten? En bijv groentenburgers wat meer paneren? Eet je ook veel noten / zaden?

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ik ben het eens met Bit.

Het internet staat vol met verhalen, met "ik vind dat" zonder enige wetenschappelijke onderbouwing.

Zelfs MD heeft er een handje van zelf artikelen op te stellen, en daar het nodige relevante uit weg te laten.

Fructivoren zijn wij in ieder geval niet en nooit geweest.

Er is een dieet gebaseerd op wat oermensen aten, genaamd het paleodieet.

paleo-dieet.jpg

En dat is zoals je ziet, geen voedingspatroon wat alleen op fruit was gebaseerd.

Daarnaast zou een dieet uit alleen vruchten de nodige problemen opleveren.

Je mist zoals al eerder vermeld de relevante vitamine B12 en het is ook nog eens slecht voor je gebit.

Wat veel mensen echter niet weten is dat vruchtensappen en fruit vaak ook zoete en zure componenten hebben. Ik had laatst een patiënt met duidelijke tekenen van tanderosie. De oorzaak bleek in eerste instantie best lastig te achterhalen: maar zij at dus de hele dag door fruit. Hartstikke gezond, maar funest voor de tanden.
https://www.gezondheidsnet.nl/mondverzorging/5-vragen-over-eten-en-het-gebit

Wat soja betreft en ontbossing; dit heeft een kleiner aandeel als veelal aangehaald wordt.

3% van de oppervlakte van ontbossing wordt gebruikt voor het verbouwen van gewassen voor veevoer, tegenover 8% aan oppervlakte voor gewassen voor kippen en varkensvoer. Daarnaast heb je dan nog over; 46% aan graasweides en 43% voor consumenten producten.

http://ec.europa.eu/environment/forests/pdf/1.%20Report%20analysis%20of%20impact.pdf

Het soja aandeel in wat een koe dagelijks eet, is 1.25% van het geheel.

Bovendien is deze soja RTRS gecertificeerd.

https://www.duurzamezuivelketen.nl/files/Factsheet%20verantwoorde%20soja.pdf

Wat me overigens wel altijd verwonderd heeft is de drang naar een vleesvervanger bij een veganist.

Het komt bij mij over alsof er toch nog een zekere drang of behoefte tussen de oren rust, naar het eten van vlees.

Het lijkt me ook geen makkelijke opgave om het veganisme aan te hangen, want het gaat heel ver.

Er is niet alleen een impact op het voedingspatroon, maar op de hele levenswijze, want er mogen helemaal geen dierlijk gebaseerde producten gebruikt worden.

Er zijn nu eenmaal heel veel producten waarin dierlijke stoffen worden gebruikt (zoals bijvoorbeeld cosmetica), en het is dus best lastig om een volledig diervrij levenspatroon te volgen, zonder onbedoeld te zondigen.

-

Geplaatst:
  • Auteur

Maar ik vind het wel heel erg logisch klinken dat we van nature (voornamelijk) fruiteters zijn.

(...)

En zo draait iedereen met een 'mening' door in z'n eigen bubble. Honderden jaren van uitgebreid onderzoek naar de evolutie van de mens-soort heeft ons gebracht naar de algemeen aanvaarde stelling dat we omnivoren zijn. Maar nee; het komt me in mijn bubble beter uit er wat anders van te maken 'want het klinkt wel logisch' en 'het lijkt wel allemaal te kloppen'. En zo gaat hup, alle algemeen aanvaarde kennis, eeuwenlang uitgeplozen, hup, zo de railing over.

Leg nog even uit hoe mijn opmerkingen alle algemeen aanvaarde kennis over de railing gooien?

Ben persoonlijk erg voor kritische geesten.

Ik ook, en dat betekent dus ook openstaan voor nieuwe ideeën.

Ik heb trouwens nog wat gegoogled, dit is wellicht interessant: https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00545795/document

Een citaat dat mij direct opviel: The dietary status of the human species is that of an unspecialized frugivore,

having a flexible diet that includes seeds and meat (omnivorous diet).

Charly, het gewicht is nu redelijk stabiel, dus dat zit wel goed.

Frans, voorzover ik weet heeft het paleodieet ook geen wetenschappelijke basis en wordt ook sterk in twijfel getrokken of het wel gezond is?

Het rapport dat je aanhaalt over ontbossing stamt uit 2008, dat lijkt me sowieso sterk verouderd aangezien de ontbossing nog altijd in volle gang is. Ik heb het even doorgekeken, kan de percentages die jij noemt zo snel niet terugvinden, maar het lijkt me vreemd als van elke ha die momenteel wordt ontbost, maar (3+8=) 11% voor de verbouw van veevoer wordt gebruikt, omdat juist die teelt alsmaar meer grond nodig heeft.

Het soja aandeel in wat een koe dagelijks eet, is 1.25% van het geheel.

Bovendien is deze soja RTRS gecertificeerd.

https://www.duurzamezuivelketen.nl/files/Factsheet%20verantwoorde%20soja.pdf

Maar dat gaat over Nederland? En hoeveel mais eet dat vee?

Wat me overigens wel altijd verwonderd heeft is de drang naar een vleesvervanger bij een veganist.

Het komt bij mij over alsof er toch nog een zekere drang of behoefte tussen de oren rust, naar het eten van vlees.

Vlees is gewoon erg lekker, en gelukkig zijn vleesvervangers vaak ook erg lekker, en dat maakt het een stuk makkelijker om om te schakelen, omdat je met vleesvervangers veel 'traditionele' gerechten nog steeds kan maken en je niet direct volledig op wat ingewikkelder gerechten met 'nieuwe' ingrediënten zoals zijdetofu en agar hoeft te storten. Het feit dat er vraag is naar vleesvervangers, zegt niets over hoe natuurlijk of onnatuurlijk het is om vlees te eten. Ik zou ook graag een slagroomtaartvervanger hebben, of een vervanger voor Magnumijs, maar dat is niet echt een 'natuurlijke' behoefte.

Het lijkt me ook geen makkelijke opgave om het veganisme aan te hangen, want het gaat heel ver.

Er is niet alleen een impact op het voedingspatroon, maar op de hele levenswijze, want er mogen helemaal geen dierlijk gebaseerde producten gebruikt worden.

Er zijn nu eenmaal heel veel producten waarin dierlijke stoffen worden gebruikt (zoals bijvoorbeeld cosmetica), en het is dus best lastig om een volledig diervrij levenspatroon te volgen, zonder onbedoeld te zondigen. -

Gelukkig komt de veganpolitie niet meteen langs als je vegan wil gaan eten.

Geplaatst:

De soja die in veevoer gaat is grotendeels restproduct uit de humane industrie.

De soja in veevoer bestaat voor uit sojaschroot, watot dus in resrproduct is van de humane voedingsindustrie. Dus ik vraag me af hoe dit dan in die percentagestad meegenomen wordt.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
De soja die in veevoer gaat is grotendeels restproduct uit de humane industrie.

Landbouwer die ik ken meng soja schroot tussen het voeder om eiwit gehalte van het voedsel omhoog te krijgen (melkvee) .

Dus geen volledige soja bonen maar restproduct van de voedingsindustrie . Komen in de havens met ganse schepen gelijk aan . Wat zou de voedingsindustrie doen met dit restproduct als ze het niet konden verkopen aan de landbouwers voor hun vee ? En prijs van de soja producten ?

Zeker niet de eerste keer dat ik zoek op vegetarisch eten en wat mij eigenlijk op valt is dat het vlees meestal vervangen word door vleesvervangers . En mij lijkt het dat deze aangevoerd worden van over gans de wereld . Men spreekt steeds over verkleinen van voetafdruk door minder dierlijke producten te eten . Maar extra transporten voor de vervangende producten dat past niet in hun kraam dus vermelden ze niet .

Quinoa superfood ? Maar zitten toch nadelen aan .

-Plaatselijke bevolking ?

-Spreken steeds van water nodig om vlees te produceren maar spoelwater voor Saponin af te spoelen ?

http://www.dekooktips.com/warenkennis/graan-rijst/quinoa.htm

Voor u voedafdruk te verkleinen spreekt men over 2 zaken .

-Lokale producten eten

-Vegetarisch eten

Dus ultieme lokaal vegetarisch eten ? Maar daar vind je weinig of niks over . Iemand tips ? Of is dit niet mogelijk hoe ik vermoed ?

Ik wil wel minder vlees eten maar dan op een verantwoordelijke manier.

Geplaatst:

Ik ben ook meer gewonnen voor lokaal geproduceerd en seizoensgebonden eten.

Omdat ik me afvraag of die productie, verwerking en transport van vegetarische exoten wel zo milieuvriendelijk is en of die producten echt gezonder zijn dan basisproducten die je gewoon hier kan vinden.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Gemalen lijnzaad met water geeft inderdaad een gel die beslag een zekere consistentie geeft, net als eiwit. Ook chiazaden geven dergelijke gel. Ik gebruik ze wel eens om glutenvrij brood een betere textuur te geven. Omdat de luchtbelletjes van de gist dan beter in het deeg blijven hangen. In cake kan je appelmoes toevoegen om beter te binden. Maar de luchtigheid die opgeklopt ei met suiker aan gebak geeft, krijg je daarmee niet in je cake. Ook xanthaangom zorgt voor een betere binding en een minder droog resultaat. Maar je mag er niet mee overdrijven of je krijgt een kauwgomresultaat...

Verder heb ik wel eens gelezen dat je het kookvocht van kikkererwten in blik kan opkloppen zoals je met eiwit doet. Misschien kan je dat eens proberen in cake i.p.v. ei. Ik bak glutenvrij met meel van peulvruchten en dat geeft na het bakken een neutrale smaak. Dat zou wel goed zijn ook voor cake.

Ik gebruik onderstaand receptje om een soort glutenvrije madeleinekoekjes te bakken:

 2 grote eieren

 120 g fijne kristalsuiker of basterdsuiker (wit)

 30 g tapiocameel

 75 g rijstmeel

 ½ tl bakpoeder

 ½ tl xanthaangom

 120 g boter (sojamargarine, gesmolten)

 1 tl honing

 1 appel (grof geraspt, 100 à 120 g)

 GV bloem en wat extra margarine om de bakvorm in te vetten

1. Verwarm de oven voor op 175°C (hier  180°C)

2. Vet een madeleineblik in met wat margarine en bestuif met GV bloem

3. Klop de eieren en de suiker op tot een dikke witte massa.

4. Meng intussen de bloem, het bakpoeder en de xanthaangom.

5. Schil de appel en rasp grof.

6. Smelt de boter.

7. Meng de bloem en de gesmolten boter om en om door het beslag.

8. Voeg de honing en de geraspte appel toe en meng.

9. Vul het madeleineblik met beslag en bak de koeken in ongeveer 10 minuten goudbruin (hier  15 minuten).

10. Laat afkoelen op een rooster en bestuif eventueel met wat bloemsuiker.

Met eieren dus, maar als ik van jou was, zou ik die eens vervangen door opgeklopt kikkererwtenschuim, of door chiazaden geweekt in water. Of een deel chiazaadgel en een deel appelmoes. En dan een theelepel bakpoeder gebruiken i.p.v. een halve voor extra rijs (die je normaal uit je opgeklopte eieren haalt). Wijnsteenbakpoeder dan wel, want zonder toevoeging van een zuur ingrediënt, durft bicarbonaat een vieze nasmaak te geven aan gebak. Ik gebruik dit ook als een laagje cakebodem met bovenop schijfjes appel (appelcake).

Vegan eten zet je wel aan tot experimenteren

Geplaatst:

En kijk: je zou er zelfs merengues van kunnen bakken, van dat kikkererwtenschuim. Je kan het dus opkloppen met suiker. Net wat je standaard doet voor cake

http://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/2015/06/kun-je-met-kikkererwtenvocht-meringues-html/

En ja (om op de vraag te antwoorden die in dit artikel wordt gesteld), ik zou er een theelepeltje maïzena aan toevoegen als je dit bakt als merengue. Doe ik ook met merengue van eiwit en dat geeft een steviger schuim en een smeuïger resultaat als je ze niet volledig uitbakt (beetje de textuur van een marshmallow)

Nog eentje om af te sluiten met een paar receptjes onderaan: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/05/28/ideaal-eiwitschuim-zonder-eieren-1623898-a1331403

en nog eentje: http://resourcefulcookie.blogspot.be/2015/10/discovering-aquafaba-vegan-lemon-pound.html

en nog eentje om het af te leren: http://pureella.com/gluten-free-vegan-chocolate-lavender-aquafaba-cake/

Succes ermee!

Geplaatst:
  • Auteur

Beetje late reactie, dank voor alle recepten!

Ik ben van plan om volgend weekend een schuimtaart te gaan maken met kikkererwtendrab. Eerst maar even proberen of ik er simpele schuimkoekjes van kan maken, en als dat lukt, dan stort ik me op een hazelnootschuimtaart met lagen botercreme en verse vruchten en alle toeters en bellen.

Ik kijk trouwens elke week met veel plezier naar Heel Holland Bakt, en ik zag laatst al wat vegan versies van sommige recepten langskomen op internet. Ik zit nu ook echt fanatiek te bedenken hoe je de verschillende opdrachten vegan zou kunnen maken. Als die tuin straks in semi-winterrust gaat en ik weer wat meer tijd heb ga ik echt wat dingen uitproberen, en dan voor de gein ook op tijd. Niet hoeven te kloppen/mixen omdat je geen ei gebruikt scheelt enorm, ik heb een simpele (maar wel lekkere) cake echt binnen 5 minuten in de oven. Laag zelfgemaakte jam eroverheen of ertussen, laagje glazuur op kleur gemaakt met zelfgemaakte jam eroverheen en hij staat werkelijk binnen no-time op tafel.

Geplaatst:

Ik ben wel benieuwd naar het resultaat. Is hij gelukt, de schuimtaart?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.