Ga naar inhoud

Welke rassen perzik, nectarine, amandel zijn het best resistent tegen ziektes?

Featured Replies

Geplaatst:

Ha,

Ik zie dat er nog geen overzichtstopic is van rassen perzik, nectarine en amandel (met name) die het beste resistent zijn tegen ziektes. Graag zou ik daarom suggesties willen en in de openingspost een overzicht maken zodat leden die een bepaalde fruit- en/of notensoort in hun tuin willen zetten de best overwogen keuzes kunnen maken.

Mate van winterhardheid is ook een belangrijk criterium om rekening mee te houden vanwege het klimaat in ons kikkerlandje.

Ik zou zeggen roep, suggereer en vul aan. Dan houd ik alles bij.

1 PERZIK

1 a. Avalon Pride --> volgens Yuras krijgt de boom het wel, maar niet in sterke mate en lijkt er niet onder te lijden

1 b. Benedicte --> volgens Yuras krijgt de boom wel veel Krulziekte

1 c. Amsde waarschijnlijk

2 NECTARINE

3 AMANDEL

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik was hier ook wel echt benieuwd na maar volgens mij is hier ooit al een topic van aangemaakt

Geplaatst:

Perzik

Avalon Pride

Benedicte

Dat zijn zowat de beste perzikvariëteiten

Geplaatst:

Avalon Pride is inderdaad KZ resistent (krijgt het wel, maar in kleinere mate).

Benedicte bij mij (ook bij Persica was het) lijdt wel veel van KZ.

Ik heb nog een KZ resistente ras, naam van weet niet, vermoedelijk is Amsden.

Wel zeer gevoellig tot KZ is Champion, Melred, Sugar Baby zelfs dood gegaan van KZ....

Geplaatst:

Dus als ik een perzik zal nemen zal de Avolon Pride het beste zijn? Krijgt wel KZ maar niet te veel zeg je ? Wat de de vruchten van dit ras en hoe verhouden ze zich als de plant toch de KZ krijgt rijpen de vruchten wel dan af ?

Geplaatst:

Avalon heeft bij mij de beste resistentie tegen kz.. Fruteria ook, maar onder de naam fruteria worden verschillende soorten geleverd. 2 van mijn 6 bomen werden dit jaar voor 80% aangetast, 4 andere geen centje pijn.

Ook jayhaven heeft een zeer hoge resistentie tegen kz, maar iets minder dan avalon.

Van de nectarines is enkel snowdrop redelijk resistent, de rest zeer vatbaar.

Nadeel van avalon is kans op snel afgeleefd zijn. Oorzaak? Ik gok op of uitgestelde onverenigbaarheid of gevoelig voor zware vruchtdracht. Dat ken ik ook van bepaalde abrikozen rassen.

Benedicte wordt in veel jaren ook behoorlijk aangetast.

Wil je helemal niet bestrijden dan blijven enkel avalon, fruteria en jayhaven over. Jayhaven even onder voorbehoud. Amsden is ook goed resistent maar valt voor mij af om de matige smaak.

Wil je "licht bestrijden"dan komen daarvoor [tot nu toe] in aanmerking oa benedicte, poysdorfer, snowdrop en redwing.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Zie nog geen bijzonderheden aan mijn halfstam Benedicte, maar staat pas voor het 2de voorjaar dus kan beginnersgeluk zijn.

Geplaatst:
Amsden is ook goed resistent maar valt voor mij af om de matige smaak.

Tja... Voor mij inderdaad tegenover. Amsden smaakt beter dan Avalon Pride ... Maar ja, op kleur en smaak ....

Wat Benedicte betreft, mogelijk wel de microklimaat een grote rol spelt..

Red haven heb ik twee - een staat bij de huis, behandeld met BP, toch krijgt KZ dit jaar, de andere (stek van) staat op tuincomplex, onbechandeld. Wel, heeft aantasting in zelfde mate. Ook, mogelijk, onderstam grote rol spelt...

Geplaatst:

Inderdaad yuras over smaak is het lastig twisten.

Het microklimaat/standplaats speelt een grote rol. Bv tegen een zuidoostmuur onder een dakrand en de krul is al 50% minder.

En dan moet je ook nog afwachten of iets soortecht is geleverd, naar mijn ervaring wordt ongeveer 10 a 15% verkeerd geleverd. Sommige firma"s staan bij mij op een zwarte lijst. Ikzelf kan pas na 3 jaar zien of het aangeplante ras ook het gevraagde is.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Geplaatst:

Avalon Pride is goed krulziektebestendig. En daar is dan al het positieve nieuws mee gezegd.

Vruchten (geel vruchtvlees) zijn matig, zeker tov Benedicte. Daarnaast krijgt Avalon veel dubbele vruchten.

Het vruchthout is ronduit slecht. Heb elk jaar aangetast/dood hout verwijderd waardoor het model er helemaal uit is.

Als ie van de zomer niet bijtrekt gaat ie de komende herfst de groencontainer in.

• 4 years later...
Geplaatst:

Ik heb ook een Avalon Pride speciaal aangeschaft vanwege de resistentie en helaas heb ik niet 1 groen blaadje. Alleen maar krulschimmelziekte.

Geplaatst:

Weet je zeker dat het Avalon Pride is?

Geplaatst:

Ik bewaar altijd de labels. Dus ja daar ga ik wel vanuit.

20220417_152508.jpg

Geplaatst:

@Robert56

Dat is NIET Avalon Pride....

Geplaatst:

Hoe zie je dat want ik had wel een Avalon Pride besteld. Nu ben ik wel heel erg benieuwd. Ik had gevraagd aan de leverancier of er wel eens iets mis gaat bij het labelen omdat het alleen maar blad met krulschimmelziekte is.

Geplaatst:

Ik heb ook een Avalon Pride staan buiten, die is inderdaad goed resistent, kan wel wat krul krijgen maar echt niet veel.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:
10 hours ago, Robert56 said:

Hoe zie je dat want ik had wel een Avalon Pride besteld.

Verkeerde levering. Avalon Pride had zelfs vorige jaar (tot nu toe het slechtste kruljaar) maximaal 10% gekrulde bladeren, hier zie ik alles getast..

Maar ok, in de zomer na herstel van krul, bij Avalon krijg je opvallende grote glanzende bladeren...

Geplaatst:

Blijkbaar wordt je makkelijk bedot, laat ik het netjes houden, maar je moet er toch van op aan kunnen dat je krijgt wat je vraagt.

Het is al de 3e en steeds iets anders. Maar aangezien we geen auto hebben en we online moeten bestellen kun je het niet van te voren zien. 

Ik kan nu helemaal geen Avalon Pride meer vinden in een pot alleen wel Suncrest en daar heeft de tuinplantenwinkel een foto van gestuurd. Er zit in elk geval geen krulschimmelblad aan en die ziet er goed uit. En zou ook goed winterhard zijn.

Mocht je een tip hebben waar ik er nog een kan bestellen, graag.

suncrest halfstam.jpg

Geplaatst:

Ik heb inmiddels een Suncrest besteld.

Geplaatst:

@Robert56 ik heb 10 jaar geleden een Avalon Pride gekocht bij Meulblok in Kwadendamme ... ze hebben een enorm assortiment en volgens mij is dat vlak bij jou.

Overigens is de A.P. bij mij al jaren ter ziele. Viel erg tegen ... veel dubbele vruchten en maakt slecht nieuw hout.

aangepast door Bertus

Geplaatst:

Goeie tip Bertus. Idd. in de buurt en op de fiets te doen. Hij dacht dat er wellicht nog 1 in de koeling lag en anders wordt het dit najaar. Suncrest heb ik afbesteld. 

Bedankt voor de tip.

Geplaatst:

Hier altijd veel krulziekte en de planten gaan ter ziele.

Echter sinds ik ze achterin een kas heb staan en dus de bladeren droog houd heb ik 0% krulziekte. Zelfs geen enkel blaadje is meer besmet.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Vandaag mijn perzik Revita gerooid. Staat er drie jaar en altijd krulziekte. Plant wel een extra abrikoos 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic