Jump to content

Hoe was de moestuindag (2011 ;) )?

Jorieke123

Recommended Posts

Zo... iedereen is 'de deur uit'. Het was echt heel gezellig! Leuk om iedereen eens te zien, er werd zoveel gekletst dat we bijna vergaten om te lunchen

Ik heb nu 19 (!!) pakken suiker staan, 1 grote en 1 mini aloë vera plant, een artisjok plantje, peterselie plantjes, tijm en oregano zaad (in ruil voor plantjes ), een boel laurier (voor de stek en voor de pot), een gave mini boomstronk met gehoutdraaide (?) paddestoelen, een enorme zak met oud brood, nog een bergje half verbrand brood (Marieke ), een half emmertje heerlijke kersen, 2 flessen wijn (eigen gemaakt door Jos), en.... ehm....

Ik vond het ook erg leuk

Fantastische plek, leuke mensen en lekker eten ...

En ook nog leuke plantjes en zaadjes mee gekregen .

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Verslagje:

Allemaal mensen met enorme zaaddozen. Opgelucht ontdekte ik dat ik daar niet de enige in ben. Ook grappig dat met het ruilen iedereen heel goed wist of nadacht wat hij/zij wou, en niet zomaar in het wilde weg zaad vergaren was.

Ik heb genoten van de wijnverhalen van Jos. Over hoe zijn vader en hijzelf experimenteerden met wijn maken. Soms ging het fout (knallende flessen in de kelder) en soms bleek een ondrinkbare wijn tien jaar later helemaal van karakter te zijn veranderd...

Kuikentjes gevoeld. Zo'n klein mini-ding dat ook nog het lef had in mijn hand te pikken, maar ja... hij werd uitgelachen...

Tien, twintig keer verleid door het kleine adoptiehondje, naam ben ik vergeten, omdat de bijnaam te vaak werd geroepen

Lekker ding.

Me enorm verbaasd over de hoeveelheid werk die elke dag ligt voor Jorieke en partner... de beesten, de enorme lap grond met gewassen en de stulp in aanbouw... zoveel klussen, zoveel werk... De projecten die zo goed als af waren, zagen er prachtig uit, maar nog wat jaren te gaan...

De jonge Dennis, die rustig begon, maar toen hij los kwam, ineens heel veel kennis bleek te hebben.

De varkens waren grappig: knorren van tevredenheid bij kieteling....

De zoon van Helly, die helemaal joepie-de-floepie ging bij de ananas-aardbeiplant van Lisa... Ja Helly, vanaf nu kan je het langzaam opvoeren... geef hem steeds een plantje erbij elke maand of zo...

Het eten was ook een succes. Allemaal lekkere dingen, ga ik niks noemen, want als ik iemand vergeet is dat weer sneu... Ik heb wel inspiratie opgedaan...

En mijn lekkere taxi natuurlijk. Daar bofte ik dan enorm mee, want anders had ik er niet kunnen komen (te vermoeiend).

Even de eerste indrukken...

Inderdaad ja! Geen tijd gehad voor de trekker Zo druk met van alles!

Dennis was echt super netjes, noemde me net iets te vaak 'u', terwijl ik echt nog lang geen 'u' leeftijd heb hoor

Jos kletste inderdaad honderduit, menigeen hing aan zijn lippen

Helly en Bonnie waren supergezellig, als ik een volkstuintje had gehad dan had ik wel naast hen willen tuinieren

Frank had veel vragen, veel interesse, en heerlijk wraps meegenomen!

De naambordjes waren een leuk detail, ik blijf toch wel liever stug de forumnamen gebruiken, die ken ik nou eenmaal beter.

De snijbiettaart van de moeder van Dennis was heerlijk, het brood van Bonnie ontploft, maar super luchtig en ook jummie

Verder waren er nog verbrandde broden (waaronder die van mij bijna...), niet opgekomen brownies (toch heelijk), te plakkerige schuimpjes ( ), en nog meer lekkers.

Morgen gaan alle lege potjes en flessen die veel lui meenamen door de sortering, deksels in de deksel bak, potjes in de potjeskast. Ik zag al een paar mooie kleine waar ik o-i-kers kappertjes in ga inmaken komende week!

Wat leuk zo'n draadje..

Mijn indrukken en die van vriend waren:

Wat een gezelligheid met elkaar zo keuvelend over groenten en kruiden, dieren en verbouwingen etc.

Wat een ruimte hebben ze daar op die boerderij. Heerlijk! En al die kippies De enorme geiten die bij die hele leuke biggetjes liepen, de kleine lieve geitjes, en uiteraard die rustige zacht(aardig)e hond, de overactieve Beagle waar zoonlief mee bleef spelen, om maar niet te spreken over dat kleine lieve mormel die zoonlief t liefst mee naar huis wou nemen... ik heb t vaak moeten aanhoren

De vele klusjes die al zijn gebeurd (mooie ruime badkamer! en gezellige keuken) en die nog staan te gebeuren. Allemaal goed doordacht. Heerlijk als mensen zo goed nadenken voordat ze iets doen. We zijn heel benieuwd naar foto's van het nieuwe kippenhok als het af is. En diep respect voor zo'n hele onderneming van zulke jonge mensen.

Wat mij bij de moestuin als 1e opviel was dat de schutting laag was, op de foto's van Jorieke leken het voor mij van die hoge. En al die planten die er in staan, sommige vakken wat verschillende soorten. En die hoge aardperenplanten Nooit gezien en dat was best ontzagwekkend. En die hele mooie kruidencirkels, prachtig!

Het heerlijke eten die iedereen heeft meegebracht. Aan iedereen is gedacht, ook aan de 'jonkies'. Mijn zoon vond de wraps met garnalen geweldig, maar dat is echt een liefhebber van garnalen dus niet zo moeilijk, t toetje vond ie ook heerlijk

Mijn favoriet, het maïsbrood. Niet dat de rest niet lekker was hoor, integendeel. Heerlijk allemaal.

Het leukste van de dag vond mijn zoon t kijken naar de groenten Ja van dat antwoord was ik even in shock kan je je voorstellen. De computerboy die niet eens naar mijn groenten wil kijken... En uiteraard het spelen met de hondjes. Vriendlief vroeg wat hij van zo'n levensstijl op de boerderij zou vinden. Antwoord: "Hebben we dan ook hondjes?"

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de geweldig leuke dag en al die plantjes en zaden. Ik moet maar wat meer aardbeiplantjes gaan kweken voor zoonlief. Noemen we m ananasaardbeijoey

Good things come in small packages

Oh, jullie hebben alles al verklapt.

Ik vond de dag echt een cadeautje. Gezellig en ongedwongen.

En ik ging met een paar wensen... alles gekregen en nog veel meer!!!!

Ik kan dan zo blij worden.

Morgen ga ik alles in de grond zetten. En er tegen praten. Ik weet nu dat ik niet de enige gek ben die dat doet.

Nog bedankt allemaal, voor de verhalen, eten, zaden en plantjes.

Jasmin: volgens mij heet het hondje Jazz (maar kleine sloerie mag ook)

Jorieke: ik bleef me verbazen over de apporterende beagle

Oh, wie me ook verbaasde: Dennis! Die weet verbijsterend veel van planten. Hij kon me van alles en nog wat vertellen over de (bijzondere) planten van Jorieke.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Leuk dat het ananas-aardbei plantje nog terecht is gekomen. Ik had die en een sarian stekje per ongeluk achtergelaten (of had ik die toch geruild , ik heb een geheugen van een zeef en ik heb zoveel dingen geruild ).

Het gerecht met bietjes vond ik trouwens erg lekker, ik ken het van huis uit alleen als gekookte bietjes bij aardappelen. Wordt een beetje saai als je het alleen maar zo klaar maakt.

Misschien kan degene die het gemaakt heeft het recept op het forum zetten? Dan weet ik namelijk een bestemming voor de bietjes die ik paar dagen terug heb gezaaid.

Het was in ieder geval erg gezellig, nou ben ik vrij verlegen dus ik heb niet eens met iedereen persoonlijk gesproken .

Maar ik heb leuke verhalen gehoord en heel veel aanwinsten gedaan. Nieuwe peper en paprika zaden, een aloë vera en lavas plantje, wat bladgroentes, bonen en nog meer. En ik heb mensen blij kunnen maken stekjes en zaden van mij, wat ook heel erg leuk is natuurlijk.

Ik heb net nog even de seizoenen van een aantal mensen doorgekeken die ik wat minder in de gaten hield. Het is ook zoveel en sommige verdwijnen naar de volgende pagina's waardoor ze minder opvallen.

Nu is het nog leuker om te kijken omdat je er een gezicht bij kan plakken. Trouwens nog complimenten voor Dennis met wie ik helaas niet echt gesproken heb, wat heb jij ongelofelijk veel leuke soorten staan samen met je moeder zeg. Van het merendeel heb ik nog nooit gehoord en waar haal je al die soorten vandaan? En je dan ook nog eens bezig houden met koken. Toen ik jouw leeftijd had (is 10 jaar geleden dus nu kan ik dat zeggen ) zat ik achter de pc geplakt om te msnen, spelletjes te doen. En als ik dat niet aan het doen was dan was ik bij vriendinnen of als een kluizenaar in m'n kamer naar muziek te luisteren.

En ik ben nog steeds jaloers op je grond Jorieke, al die ruimte die je hebt. Het ging bij mij heel erg kriebelen om alles zo te zien.

En je hondjes zijn ook ontzettend lief, als het kon had ik Jazz zelf meegenomen, wat een plakkerd is dat beestje zeg.

Die vind ongetwijfeld een leuk baasje. En die beagle van je was echt onvermoeibaar, de hele dag spelen. Zit zeker een duracell batterij in.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

We waren de traktor nog vergeten.

Verdorie, die traktor inderdaad! Volgende keer dan maar

Was gezellig en leuk om de personen achter de berichten te zien.

Jorieke en partner bedankt voor de gastvrijheid en gezelligheid.

Wij vonden het ook leuk en gezellig. Leuk inderdaad om de gezichten eens te zien en de ervaringen live te horen Bij iemand anders in de tuin kijken vind ik altijd leuk en vooral bij Jorieke, wat een ruimte en ook leuk met al die dieren

Die beagle daar verbaasde ik me ook over, hij luisterde ook daadwerkelijk

Het eten en drinken wat iedereen mee had genomen was ook erg lekker, ik heb helaas niet eens alles geproefd. Ik ben blij dat de wraps in de smaak vielen, normaal worden ze in stukjes gesneden geserveerd maar zo ging het ook goed. De wijn en champagnes ben ik helemaal vergeten te proeven en daar baalde ik wel van op de terugweg

Ik had ook verwacht dat zowel Jorg als Jim ouder zouden zijn. Met een beetje lezen hier had ik dat waarschijnlijk kunnen weten maar goed. Dat kunnen jullie dus als een compliment opvatten

Ik heb weer veel geleerd, vooral van Jorieke en Jos (komt omdat ik zoveel vraag ) en van de partner van Jorieke die ik hier niet bij naam zal noemen (wil hij misschien niet). Die kon me alles vertellen over "zijn afdeling" de beestenboel.

Oh Lisa ik heb je Sarian plantje met je geruild en ben er erg blij mee en ik kijk meestal ook eerst ff de kat uit de boom op bijeenkomsten hoor. Helaas heb ik ook niet iedereen persoonlijk gesproken.

De wedstrijdradijzen worden al bewerkt nu. Ik heb iemand ingehuurd om de hele nacht tegen ze te praten. Hij verteld ze onder andere dat ze niet opgegeten gaan worden als ze allemaal groter dan 5cm worden.

Ik heb erg veel leuke dingen kunnen ruilen en heb het naar mijn zin gehad. DIt was zeker voor herhaling vatbaar.

Jorieke+ partner bedankt voor open gooien van jullie huis en voor de rondleidingen, ik heb ervan genoten

Iedereen heeft al zo'n beetje het gras voor mijn voeten gemaaid (om maar in tuintermen te beginnen).

Ondanks de lange reis (heen en terug ruim 5 uur rijden), hebben we enorm genoten. Super locatie, leuke gesprekken, de gezichten achter de berichten en inderdaad de verbazing over de feitelijke kennis van de jonge deelnemers. Op zo'n dag kun je heel wat informatie uitwisselen.

En planten en zaden natuurlijk.

Jorieke en haar vriend hebben de ruimte die ik graag wilde toen ik jonger (en gezonder) was. Best wel jaloers dus.

Hopelijk zijn die mensen, die er niet bij konden zijn nu zo "gegrepen", dat ze volgende keer present zijn.

Jorieke (en vriend), bedankt voor de gastvrijheid en succes met de verdere verbouwing.

Last but not least, bedankt voor de (moestuindag 2011)zaden.

Oh, wat was het leuk! En wat kunnen jullie dat allemaal mooi opschrijven. Jorieke en vriend: heel erg bedankt voor de gastvrijheid. Jullie hebben een ontzettend leuke stek daar.

Ik vond het heel leuk om met iedereen kennis te maken. Nou nee, iedereen is niet gelukt.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Heette het hondje toch Jess(ie)? Ik las eerder in een bericht dat het Jazz was dus ik dacht dat ik het misschien verkeerd verstaan had.

Wat ik trouwens ook verfrissend aan de dag vond is dat het een keer niet alleen maar over de geijkte dingen ging, zoals werk, school en wat voor tegels je in de keuken hebt.

En ik ben er ook net zoals anderen achter gekomen dat ik niet de enige ben met een uitpuilende zaadcollectie (die nog steeds groeiende is).

Iedereen ging ook heel leuk met elkaar om. Het maakte niet uit of je nou 30 hectare hebt of een balkon, tientallen jaren ervaring hebt of net was begonnen.

Oftewel, misschien een topic aanmaken voor de volgende moestuindag?

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.