Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanleg van hakbosjes


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Ik heb even wat extra foto's gemaakt. Hoeveel we zouden kunnen zagen per m2 weet ik niet, wij hebben namelijk nog nooit 'geoogst'. We hebben dit voorjaar alleen wat boompjes gezaagd die eigenlijk al iets te groot waren om op kniehoogte af te zagen. Daar kwamen dan wat stukken hout van af die net te dik waren voor de takkenhakselaar. Maar best erg te dun om voor haardhout door te gaan :lol: 

 

Die van dit voorjaar zijn alweer leuk uitgelopen:

IMG_0380.JPG

 

Vooral de tamme kastanjes doen het goed: 

IMG_0379.JPG

 

Hier is er bijv. 1 die we jaren terug hebben afgezaagd:

 

IMG_0374.JPG

 

Het lijkt al een heel bos, als je op je hurken zit ;)

 

IMG_0375.JPG

 

IMG_0378.JPG

 

De eiken in het andere bosje doen het ook wel goed, de Amerikaanse eiken schieten echt wel keihard omhoog na het afzagen:

 

IMG_0385.JPG

 

IMG_0384.JPG

 

De andere eiken zijn ook al mooi bossig:

 

IMG_0405.JPG

 

Nou ja al met al moeten we nog wel even hoor, voor we kunnen gaan zagen. Ik denk nog een jaar of 2 of 3? Zeker voor de tamme kastanjes en esdoorns. 

 

IMG_0371.JPG

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Ik ben niet bang voor groot wild in mijn weiland en klein wild zie ik ook erg weinig. Dat komt misschien door de schapen-proof omheining die ik heb. Dat zijn een stel houdini's (en domme trietjes die door elk te groot gat hun hoofd steken en vervolgens vast zitten) dus alles heeft lammer-gaas. Misschien wordt het wild wat brutaler als er meer beschutting is, maar voor alsnog valt het mee. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-4-2024 om 09:32, RedTomato zei:

Je hebt best veel esdoor ertussen staan. Zijn de jonge plantjes niet giftig voor de varkens? of heb je weinig/geen zaailingen? 

 

Bij de vederesdoorn (Acer negundo) en de gewone esdoorn (A. pseudoplatanus) bevatten het blad, de zaailingen en de zaden hypoglycine A.

Bij paarden kan er na opname hiervan (waarschijnlijk) atypische myopathie ontstaan, een levensbedreigende spieraandoening.

Andere acers, zoals de Spaanse aak bevatten geen hypoglycine A.

 

Bijhet houden van paarden dus wel oppassen welke soorten je aanplant in je hakbosje en welk blad of zaad na een storm in je wei kunnen waaien.

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...