Geplaatst: 10 juli 20178 j Geen artikel om blij van te worden en het is een hele lange lap tekst, maar wel de moeite van het lezen waard omdat veel feiten even goed op een rijtje worden gezet: http://nymag.com/daily/intelligencer/2017/07/climate-change-earth-too-hot-for-humans.html Het heeft me opnieuw aan het denken gezet over op termijn verhuizen naar hoger gelegen land in noordelijke richting. Scandinavië, Schotland, IJsland, die richting. Waar ik nu woon staat binnen een paar decennia het dan zwaar giftige zeewater tot aan de tweede verdieping, en ik ben wel egoïstisch genoeg dat ik mijn huis liever verkoop voor het onverkoopbaar wordt. We maken hier wel eens grappen over 'preppen', maar het is natuurlijk verre van grappig. Ik ben van nature best een optimistisch mens, maar ik denk niet dat de ellende nog terug te draaien valt. Desondanks doe ik inmiddels wat ik kan hoor, geen vlees, geen zuivel, geen auto, mijn eigen eten verbouwen, maar daar ga ik de wereld niet mee redden. Nou ja, lees het artikel. En ajb niet gaan reageren met 'het zal wel meevallen', want het gaat niet meevallen. Zo ongeveer alle wetenschappelijke studies (niet gefinancierd door de grote bedrijven) wijzen erop dat onze kleinkinderen geen leefbare Aarde meer zullen hebben.
Geplaatst: 10 juli 20178 j Volgens mij maken we hier juist géén grappen over preppen. Sterker nog, diverse leden zijn ook lid van het Preppersforum (e.a.) en/of zijn actief bezig met voorbereid zijn op diverse situaties.Door zo veel mogelijk zelf voorzienend te zijn en jezelf allerlei skills aan te leren en zeker te zorgen voor een voorraadje (voor een week of 2) voedsel en water etc. in huis ben je al meer dan gemiddeld geprept.
Geplaatst: 11 juli 20178 j http://mashable.com/2017/07/10/new-york-mag-climate-story-inaccurate-doomsday-scenario/#qkMOslyu4Pqk Zoals al eerder vermeld in een andere discussie; ben ik van mening dat je wat aan de overbevolking moet gaan doen.De mensheid en het oneindig groeien ervan, is de oorzaak van het hele probleem.Door geen kinderen te nemen, ontlast je het milieu meer als op enige andere wijze.
Geplaatst: 11 juli 20178 j De mensheid groeit juist niet oneindig... Een steeds groter deel van de mensheid leeft in steeds betere omstandigheden waardoor er keuzes kunnen worden gemaakt waaronder het nemen van minder kinderen. Dit zal op den duur tot een afname van de wereldbevolking leiden.
Geplaatst: 11 juli 20178 j Vast wel. Maar pas nádat de wereldbevolking rond 2050 op ruim 10 miljard zit. we zaten 30 jaar terug op 2,5 miljard he ?Helemaal eens. Dát is de grote boosdoener. We eten de planeet op. een bewust kinderloos mens. btw. Ik ben het met de tekst totaal niet eens. Geloof totaal niet in zo'n doemscenario. We gaan 'rustig' verder zo met z'n allen; behoorlijk de verkeerde kant op en dat óf verandert vanzelf door ons ingrijpen en keert zich de goede kant op, óf we gaan met z'n allen verder de verkeerde kant op en dan zijn we het gewoon niet waard de planeet te beheren en neemt een ander organisme het wel van ons over. Soi.
Geplaatst: 11 juli 20178 j Een steeds groter deel van de mensheid leeft in steeds betere omstandigheden. Daardoor groeit tevens de behoefte naar luxe onder een steeds groter deel van de wereldbevolking.Door die grotere vraag naar luxe artikelen, wordt de druk op het milieu evenredig groter.Dus hoe je het wend of keert, die alsmaar groeiende populatie is gewoonweg de hoofdoorzaak van de milieuproblemen die we hebben.
Geplaatst: 11 juli 20178 j Goed idee....geen kinderen meer " nemen" ! Dan is het over 100 jaar sowieso klaar......
Geplaatst: 11 juli 20178 j Auteur Als we met minder mensen zouden zijn, zou dat zeker uitmaken, maar ik denk dat de grootste boosdoener nog steeds de vlees- en zuivelindustrie is. Als het aantal dieren in die sector drastisch zou verminderen en de sector duurzamer zou werken, heeft dat veel meer impact. We gaan 'rustig' verder zo met z'n allen; behoorlijk de verkeerde kant op en dat óf verandert vanzelf door ons ingrijpen en keert zich de goede kant op, óf we gaan met z'n allen verder de verkeerde kant op en dan zijn we het gewoon niet waard de planeet te beheren en neemt een ander organisme het wel van ons over. Soi. Het is niet meer terug te draaien volgens mij. De 'sixth extinction' zoals het wordt genoemd is al in volle gang, en het proces van opwarming gaat veel sneller dan bij de eerdere uitstervingen door opwarming. Het aantal soorten wilde dieren en andere organismen is al sterk aan het verminderen, er zijn ook tig keer zoveel koeien, varkens en kippen dan dat er nog wilde dieren zijn. Ik las trouwens ook ergens dat de reden waarom we nooit intelligent buitenaards leven zijn tegengekomen, zou kunnen zijn omdat op andere planeten hetzelfde gebeurt, als er eenmaal wordt geïndustrialiseerd is de planeet binnen no-time aan gort. Wezens met ruimtetechnologie zijn steeds maar een bliepje in de miljoenen jaren geschiedenis van een planeet, en de kans dat die bliepjes overlappen is nihil.
Geplaatst: 11 juli 20178 j Indien er minder bevolking zou zijn, dan zou er ook minder veeteelt, landbouw, industrie, transportmiddelen etc. nodig zijn.Het is een kwestie van vraag en aanbod.De laatste is dan ook niet de boosdoener, maar de eerste. Pippi, no offence, maar je zit behoorlijk richting een doemdenker.Je komt met meest negatieve scenario's op de proppen. En ajb niet gaan reageren met 'het zal wel meevallen', want het gaat niet meevallen.Je bent dan ook nog eens zodanig overtuigd van de waarheid m.b.t. meest negatieve scenario's, dat je geen tegenwoord erover wil horen. Terwijl er veelal goed onderbouwde artikelen te vinden zijn, die die doemscenario's grotendeels ontzenuwen.Wanneer je weigert die te lezen, dan beperk je je toch in kennis over een bepaald onderwerp.
Geplaatst: 12 juli 20178 j Helemaal eens met Frans D dat er in zo'n discussie wel ruimte kan zijn voor tegengeluiden. Ik heb zelf nog niet een compleet doemscenario voor ogen voor de toekomst (ik denk dat de mens absoluut in staat is tot verandering en aanpassing). Het is wel zo dat we afstevenen op hele grote wereldwijde problemen als het gaat om voedselverspilling, watergebrek en Co2- uitstoot. Dus er moet wel echt iets gaan veranderen (als het aan mij ligt). Het is hier vast al wel eens op het forum voorbij gekomen, maar de documentaire Cowspiracy laat heel goed zien hoe groot deze problemen zijn en zoekt daarbij gelijkertijd naar oplossingen. Linkje naar de docu: http://www.cowspiracy.com/ (ook te zien op Netflix trouwens). Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Geplaatst: 12 juli 20178 j 30$ om de film te kunnen bekijken vind ik echt duur. Of heb ik ergens iets gemist? Heb geen Netflix abonnement. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 12 juli 20178 j Ik denk dat de klimaatverandering een natuurlijk proces is, dat wel iets versneld wordt door de mens. Maar om te zeggen dat je het kan tegengaan, dat denk ik niet. De zogenaamde schone energie is ook niet zo schoon en de regels verschillen ook nog per land. In Duitsland moet je kachel bv voldoen aan uitstooteisen. Nieuwe kachels voldoen daaraan, de oude, uiteraard, niet. Dan mag je een dure roetfilter kopen die maar een paar jaar meegaat (een nieuwe kachel is letterlijk geodkoper!). Een paar kilometer verderop zit in in Frankrijk, waar ook iedereen met een kachel stookt, maar waar die eisen dan weer totaal niet gelden. En dat is slechts 1 klein voorbeeld. Ik doe mijn best om geen troep in de natuur achter te laten en geen gekke vruchten uit verweggistan te importeren. Ook met vlees let ik daarop, maar verder doe ik niets bijzonders. Heeft toch geen zin, aangezien allang is aangetoond dat niet het individu de grootste vervuiler is, maar de industrie. Natuurlijk zal het wel fout gaan lopen, wat dat betreft zie ik de toekomst niet rooskleurig in. AL denk ik dan eerder aan andere geopolitieke ontwikkelingen die op den duur ook tot ellende gaan leiden. Kun je ook niks aan doen om dat tegen te gaan, het enige dat je kunt doen is jezelf voorbereiden. Zo is mijn moestuin nu nog vooral spielerei. Nu kan ik nog fouten maken, straks misschien niet meer. Overigens over vervuiling gesproken. De overheid probeert de burger een schuldgevoel aan te praten, maar als je bijvoorbeeld eens wat leest over "coal seem fire" in India, dan zie je direct dat jouw auto-uitstoot niet het probleem is. Ja, de mens maakt de wereld onbewoonbaar, dat klopt. Maar ik voel mij daar niet schuldig over en ik weiger mij ook een schuldgevoel te laten aanpraten als automobilist en weet ik veel wat.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.