appelvrouw Geplaatst: 4 december 2020 Geplaatst: 4 december 2020 (aangepast) Op de foto ziet hij er mooi uit. Wat zit er allemaal in en wat was de werkwijze? @Patrijs wil je me nog beschrijven hoe jullie het brood uit de romertopf maken? Dit is een dubbel grote eenkoorn/ half gewoon spelt. Zuurdesem met wat zonnepitten erin. Hiervan kan dan de helft de vriezer in, ook handy. En lekker! 4 december 2020 aangepast door appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 december 2020 Geplaatst: 4 december 2020 Jeetje, jouw brood ziet er ook heel mooi uit. Die kleine sneetjes kunnen natuurlijk ook. Ga ik ook eens doen. Leuk voor de afwisseling! 200 gr starter voor mijn voordeeg met 50 gr bloem en 50 gr water. Dag later mengen met 500 gr bloem en 300 gr water, beetje suiker, beetje zout. Had er tijm doorheen gekneed. Laten rusten, dan uittrekken en dat een paar x gedurende de dag. Alles in een rijsmandje (vergiet met kaasdoek) gedaan. In een loeihete oven gebakken met wat pompoen pitten erover heen. Eerst min of 10 op 250 gr, toen 10 min op 230 en erna nog zo’n 20 min op 210 graden. Hij was superluchtig, veerde goed terug en had een mooie krokante korst. Ik wist al met deeg kneden dat het een goed brood ging worden. Inmiddels heb ik zo vaak gekneed, ik zag dat het deeg nog niet klaar was, ook al zou het met zn 15 min kneden klaar moeten zijn. Nog door gekneed tot ik dacht dat het goed was, kon een goed vliesje ervan trekken en toen begonnen aan de rest. Resultaat zeer goed gelukt brood! Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 december 2020 Geplaatst: 26 december 2020 Weer een heerlijk zuurdesem broodje gebakken. Met lijnzaad, sesamzaad en zonnepitten. Ik zoek nog een goed recept voor desem met ( veel) Rogge erin, het liefs een combi van Rogge spelt of eenhoorn en desem. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 30 december 2020 Geplaatst: 30 december 2020 HAha eenhoorn met desem, past dat wel bij elkaar?! Mijn brood is zo goed gelukt. Sjeetje ik word er steeds beter in dat brood bakken. Had er thijm doorheen gekneed. Heel geurig en mega luchtig. (Had het al belegd, dus even de andere kant ) 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2020 Geplaatst: 31 december 2020 Zure paardenbrood😊. Nee eenKoorn bedoel ik natuurlijk’ hier vertaald klein speltgraan genoemd. Hier worden de broden met de dag groter en rijker van smaak... Dit is een Rogge spelt met lijn- en sesamzaad 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 31 december 2020 Geplaatst: 31 december 2020 Ik bak inmiddels 2 jaar mijn eigen desembrood. Met biologische bloem van de Odin, aangevuld met volkoren, spelt, rogge, kamut... pitten, zaden. Net waar ik zin in heb. Het makkelijkst is toch wel foccacia. Dat bak ik inmiddels wat minder vaak omdat het te snel op ging. Dat vond mijn weegschaal niet zo leuk... Hier een selectie van wat baksels over de jaren heen. Ik gebruik vooral het boek van Emilie Raffa. Alles daaruit lukt eigenlijk, zonder te veel gedoe. 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 (aangepast) Wie kent het boek Hoe bak ik zuurdesem van Emmanuel Hadjiandreou? Ik wil graag een boek met goed en speciale recepten maar niet met niet of weinig kneden..ik hou niet van de structuur van dat soort brood met speltmeel. Bij Bol hebben ze geen inkijk exemplaar. Enne @Patrijsik ben nog erg benieuwd naar je romertopfbrood 1 januari 2021 aangepast door appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
mdubbelm Geplaatst: 1 januari 2021 Geplaatst: 1 januari 2021 5 hours ago, Mellie said: Wow mooie broden zeg! Dank je! Quote
mdubbelm Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 16 hours ago, appelvrouw said: wil graag een boek met goed en speciale recepten maar niet met niet of weinig kneden..ik hou niet van de structuur van dat soort brood met speltmeel. Ik begrijp die zin niet helemaal, @appelvrouw. Wil je nou juist wel of niet kneden? En wat bedoel je met dat je niet vn die structuur houdt? ik weet dat het boek van Issa Niemeijer veel uitlegt over techniek en wat veel/weinig kneden voor effect heeft. Maar zijn recepten zijn vooral Frans. Ik weet ook niet precies wat je bedoelt met speciale recepten. Als je wilt, kan ikwel een paar recepten uit het boek dat ik hierboven noem kopiëren. ik heb zelf ook veel geleerd van de website Fig Jam & Lime Cordial. Quote
Anna3 Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 @appelvrouw ik heb alleen zijn 1e boek. Bak ik niet zoveel uit vanwege de kneedmethode, eerst droge en natte ingrediënten apart mengen, veel roeren, rusten, vouwen enz. Ik geloof daar niet zo in, veel werk en tijdrovend, maar ik merk niet dat het beter brood oplevert. Daarom gooi ik het liever allemaal tegelijk in de machine of in 2 delen in geval van autolyse. Als ik even google lijkt het erop dat deze methode ook in zijn 3e boek gebruikt wordt. Als je een goed boek wil, Bread van Hamelman (Engels, veel info, maar je moet de recepten eerst omrekenen naar normale hoeveelheden). Wil je Nederlands en zeker weten dat de recepten goed zijn, dan de boeken van Levine (of haar website). In Brood 2 staan de meeste recepten in 3 varianten uitgeschreven (gist, voordeeg en desem) dat is best handig. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 Wat een prachtige broden! Zien er alle zo smakelijk uit en ik ben niet eens een broodeter. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 januari 2021 Geplaatst: 2 januari 2021 6 uren geleden, Anna3 zei: in 3 varianten uitgeschreven (gist, voordeeg en desem) Ja dat lijkt me de beste tip, dank Anna. Ik kijk al vaak naar haar recepten, ik vind ze vaak erg goed kloppen. In Engelse boeken heb ik weinig zin. Ik heb het boek besteld. 10 uren geleden, mdubbelm zei: Juist wel of niet kneden Juist wel, ik hou niet van de structuur van de niet kneden broden. 10 uren geleden, mdubbelm zei: weet ook niet precies wat je bedoelt met speciale recepten Gewoon een beetje speciaal, zoals bv het recept van levine met curcuma en nigella. Ik ben niet zo n zoete broodjes bakker en zoek het meer in hartig. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 januari 2021 Geplaatst: 4 januari 2021 Met griesmeel en bloem, nigella en maanzaad. Maanzaad had sesamzaad moeten zijn, maar de dochter vindt dit echt zo mooooi mama. Ach ja. Dan maar maanzaad toch. 2 Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 6 januari 2021 Geplaatst: 6 januari 2021 Melle hoe maak je dat brood?. Zie hier allemaal heerlijke broden voorbij komen. Kan jij een lekker recept voor mij zetten.ik heb alleen bloem voor brood,verse gist,melk,water,ei,boter. Hoe kan ik het nu het beste doen? Met dank Quote
Mellie Geplaatst: 7 januari 2021 Geplaatst: 7 januari 2021 Ik maak het met zuurdesem, dus zonder gist. Dan zou je eerst je eigen zuurdesem moeten maken Jeanne. Dat heb ik zelf niet gedaan. Ik heb in maart een starter gekregen en daarmee maak ik steeds broden. Ik voed hem 1 of 2 x in de week -ligt er aan of ik wel of geen brood maak- en het staat bij mij in de koelkast. Met zuurdesem kan ik genoeg recepten aanbevelen, maar met gist weet ik niet Quote
RobO Geplaatst: 10 januari 2021 Geplaatst: 10 januari 2021 Op 6-1-2021 om 22:57, Jeanne heijmans zei: Melle hoe maak je dat brood?. Zie hier allemaal heerlijke broden voorbij komen. Kan jij een lekker recept voor mij zetten.ik heb alleen bloem voor brood,verse gist,melk,water,ei,boter. Hoe kan ik het nu het beste doen? Met dank wij bakken met Levine: simpel volkoren pompoen of iets anders 😍 1 Quote
Mellie Geplaatst: 21 januari 2021 Geplaatst: 21 januari 2021 TadaaaaaHartige broodjes van bladerdeeg Een met kip en bieslook en knof en peper De flapjes zijn met zelfgedroogde tomaatjes, olijf en filetta melanzane (iets Italiaans) Vond ze beiden overheerlijk. 3 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Bagels 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Charly Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Sjusses. Wat een lekkere dingen komen hier voorbij. Krijg dr trek van! Quote wees bevriend met kleine dingen
appelvrouw Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Nou hè.. quinoa speltbrood, gist 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
jootje Geplaatst: 25 januari 2021 Geplaatst: 25 januari 2021 Jeetje, wat een mooie broden en anders lekkers! ik bak eigenlijk niet zoveel brood....meestal bak ik met vlagen. Gisteren een goedkoop broodmixje van de Lidl geprobeerd. Dacht eerst dat hij niet goed gerezen was, maar hij is gewoon niet groot. Was een prima broodje...is al op! 😊😋 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 26 januari 2021 Geplaatst: 26 januari 2021 Broodjes met aardappels en aardappelwater. Speltmeel en gist. Er moest zure room in maar dat was niet in huis dus heb ik yoghurt gebruikt aangevuld met een scheut houdbare room. Ik ben blij het zijn de eerste broodjes die me goed gelukt zijn en ze zijn ook nog heerlijk. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 29 januari 2021 Geplaatst: 29 januari 2021 Zuurdesembrood met bloem en griesmeel voor de lunch gebakken. Ruikt zoeter dan alleen zuurdesem. Benieuwd naar de smaak! 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.