appelvrouw Geplaatst: 9 november 2024 Geplaatst: 9 november 2024 Dank @Anna3 Dan zit ik met mijn maximum 6 gram zout op 500 gram meel nog lang niet op zoutarm. Dat is, ik zocht het even op, voor mijn grootte van broden 1,5 gram ongeveer. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 Een brood gebakken met 300 gram gekookte pompoenblokjes zwarte olijven en zongedroogde tomaten. 100% Spelt half bloem half meel. Ik had er dan wel 70 gram desem in maar wilde dat het brood vanmiddag nog klaar was dus ook 5 gram gist gebruikt. Dat was niet echt nodig gezien de flinke rijs van het brood. 2 of 3 gram was misschien voldoende geweest. Kijk ik heb ook van die golven in het brood door het papier in de pan..ik vind het wel lollig. 4 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 15 november 2024 Geplaatst: 15 november 2024 Dat ziet er heerlijk uit @appelvrouw Quote
appelvrouw Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 (aangepast) Ok op aanvraag het recept van het pompoen brood. Ik heb twee verschillende recepten als basis genomen waarvan een van Vicky Stork, het complete pompoenenboek, en het andere recept stond hier: https://ohmyfoodness.nl/pompoenbrood/ Wat heb ik gedaan, ingrediënten: Speltmeel en bloem samen (286 en 220 gr) 506 gram ( kwam zo uit) 70 gram actief desem 5 gram gist 6 gram zout 300 gr gekookte en uitgelekte pompoenblokjes een volle theelepel Provençaalse kruiden 4 in geweekte en in reepjes gesneden zongedroogde tomaten 20 droge zwarte olijven, wel ontpit 150 ml water 10 minuten kneden in de broodbakmachine. in een kom gedaan met wat olijfolie ik kreeg een megarijs dus geen strek en vouw gedaan maar na een uur rijs het brood met zachte hand platgemaakt, bol gevormd, 20 minuten gewacht en nogmaals de bol op spanning gebracht. In rijsmandje gedaan en oven op verwarmen gezet met pan erin. Na 45 minuten rijzen op een bakpapier gekieperd en voorzichtig in de pan gedaan, 225 graden, 25 minuten met en 25 minuten zonder deksel. Vandaag weer gebakken. De verhouding speltbloem en speltmeel: 146-354 Desem 60 gram, gist 2/3 gram ipv water nu het kookvocht van de pompoen gebruikt, gestart met 130 gram maar tijdens het kneden nog ongeveer 30 gram vocht toegevoegd totdat het een mooi deeg werd. Nu wel strek en vouw, na een half uur en na een uur. Dan een beetje plat maken, lucht eruit, opbollen, 20 minuten wachten en nogmaals bollen. In rijsmandje en in de koelkast gezet. Ik wilde dat 4 uur doen maar toen ik na 1,5 uur keek was het deeg al flink gerezen. Oven aangezet en na 40 minuten voorverwarmen het brood gebakken. Het brood van vandaag is iets minder gerezen dan het eerste brood maar wel voldoende. Het is door de verhouding natuurlijk ook meer een volkorenbrood. Het is wel vochtiger dan het eerste brood, misschien te wijten aan t gebruik van het kookvocht van de pompoen? Dat gaat met aardappels wel maar met pompoen misschien toch minder aan te raden? Het brood uit het boek van Vicky Stork was ook beduidend vochtiger. Het zal zeker ook aan de pompoen liggen. Beide broden waren met butternut maar er zat echt wel verschil in het vruchtvlees. Hoe dan ook het brood is heerlijk Edit: het valt eigenlijk wel mee met het vocht vinden we nu het brood nog wat meer is afgekoeld. Iets te snel aangesneden. Foto brood 2 20 november 2024 aangepast door appelvrouw 1 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
hazeltje Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Dank je wel @appelvrouw ik ga het recept doorgeven aan de bakker van het huis hier. 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Mellie Geplaatst: 24 november 2024 Geplaatst: 24 november 2024 De kinderen zeuren al een poosje om ‘bazlama mantisi’. Dat kost me een halve dag, dus ik had niet zo’n zin. Maar afgelopen week had ik het voor dit weekend beloofd, dus deeg gekneed. Bijna 2 kg bloem. Bolletjes van gevormd. O.a. pizzapan op laten warmen en dan bakken maar. Helaas kregen 2 kinderen ook zin om te helpen -edit ballast vraag me toch af wat ik had getypt dat autocorrect er ballast van heeft gemaakt), dus mijn redelijk ronde werden steeds apartere vormen… Alle lagen op elkaar met een laagje saus. Dan in vieren of vijven snijden en serveren met een dikke klodder yoghurt. Plakje oprollen en dippen in de yoghurt en smullen maar! Wij zijn er dol op en als we dit eten, hoor je de hele maaltijd ‘mmmhhhh’, ‘ooohhhh’, ‘ooehhhh’ mijn dochter zei dat als ik bij haar in haar nieuwe huis voor het eerst op bezoek kom, ze dit voor me gaat maken. Zo leuk! Maar gelukkig woont ze voorlopig thuis. En daarna vast ook nog met de woningtekorten. 8 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 Bapao: Het recept wat ik gebruik, neemt 600 gram meel en 14 gram gist en 2,5 dl warm water en 2 eetlepels suiker en 1 dl warme melk en slechts een mespuntje zout (ik heb wat meer gedaan...) Na kneden laat je het 1 uur warm rijzen, dan verdeel je het in 12 bolletjes (ik maak er meestal minder, en dus grotere bolletjes van) en vul je ze met een (al afgekoeld) mengsel naar keuze. Dan dichtvouwen en beetje mooi opbollen en nog even afgedekt laten rusten. Daarna 15-20 minuten stomen. Minpunt van mijn iets grotere broodjes was dat er een paar tegen het plafond van het stoommandje kwamen. En dan is je mooie 'korst' kapot Nou ja. De batch daarna heb ik wat minder bol gemaakt. Dat scheelde. Die voorste 3 komen uit de sappan, dat gaat mooi 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 (aangepast) Morgen gaan we naar het Noorden om bij een vader van een vriendin een thanksgivings lunch te eten. ik heb er aardappelbrood voor gebakken met speltmeel en tarwe bloem. Gebakken in een DO 27 november 2024 aangepast door appelvrouw 6 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Dahli Geplaatst: 27 november 2024 Geplaatst: 27 november 2024 Wat een plaatje @appelvrouw! Wat is een DO eigenlijk? Quote
Mellie Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 @appelvrouw mooi brood weer!Ik maak een börek met spinazie feta en heel veel Chili en paprikapoeder omdat ik heb wat mat vond. Kaas door de warme spinazie geroerd en toen is alles gesmolten… Ik heb dit nooit eerder gehad en hoop maar dat het lekker smaakt. Zit nu in de oven. Over een uurtje klaar en moet over 5 kwartier naar schiphol. Timing ken net Benieuwd hoe dit afloopt. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 De afloop van de Börek soap:Een bakplaat vol kippenvoer… Bodem blijft nattig… ik wist het al toen ik de vulling zag. Helaas. Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 Wat jammer. En je kan er ook niks anders van maken snap ik. Eieren zullen het worden dan! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 4 december 2024 Geplaatst: 4 december 2024 Weet je, je hoeft ook niet alles te redden denk ik dan. Ik heb er al te veel moeite in gestoken. Ik ken genoeg mensen die het zonde vinden weg te gooien en er dan alsnog iets van proberen te maken. Ik heb een vriendin, ze had cake gebakken. Het was de smerigste cake die we ooit hadden gegeten. Ze is minimaal de suiker en iets anders vergeten. Ik zou die cake weggegooid hebben. Zij heeft die cake fijngeprakt, suiker bij gedaan, gemalen kokos, chocolade geraspt en de boel gemengd en ballen van gerold. Door de geraspte kokos heen rollen. Het zag er geweldig uit, heel chique en feestelijk en het smaakte oprecht waanzinnig. Had ik dat ooit gedaan met een mislukte cake? Nee. Dus iemand anders had dit vast weten te redden. Maar ik pas. Fyi: Ik kreeg een portie mislukte cake mee. Had de dag erop een feestje en iedereen vroeg naar het recept van ‘de lekkere ballen’. Sja… 4 Quote
Mellie Geplaatst: 7 december 2024 Geplaatst: 7 december 2024 Vandaag weer wat gemaakt dat wél is gelukt. Gözleme met aardappel en een versie met spinazie. Veel verse pepers erin en chili, dus je had af en toe een cadeautje in je mond Kijk maar hoe rood de vulling is wel heel lekker. Dit is het soort pittig dat je blijft dooreten. Heel lekker. Samen met mijn moeder op haar grillplaat gebakken. Insmeren met een flinke klodder roomboter en smullen maar! Lekker war 7 Quote
woldistel Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Kleine stokbroodjes in de BBM van Aldi witbroodmeel. Keuze tussen 4 of 8 broodjes, dus 8 als je toch bezig bent. Batch netjes in de helft gedaan na het kneden en rijzen volgens BBM recept. Eerste batch is al op😋 met wat brie hmmmm, dus niks mis mee. Heul lekker! Maar volgens het recept in het boekje moet je dan de tweede batch ook nog kunnen bakken. Apparaat vindt van niet. Of ik lees ergens overheen in de beschrijving/recept ? Nou ja, batch twee zit nu in de combimagnetron die ik eigenlijk niet meer wil gebruiken. Zal ook wel goed komen 😀 4 Quote
Arja Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Misschien moet de bbm eerst afkoelen voor je hem opnieuw laat bakken? Stekker er uit wil vaak ook wel helpen. 1 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Ja idd hij denkt dat ie te heet is. En dat je je dan gaat bezeren of dat je bereiding nog niet aan hetere temperaturen toe is. Daar zou ook een knopje voor moeten zijn dat je in kan drukken 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
woldistel Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Ik vermoed dat ik het programma verkeerd had ingesteld. Binnenkort probeer ik het gewoon weer en dan even ietsje anders 😉 De laatste 4 broodjes zijn ook wat harder geworden dus dat worden vandaag soep-dip-broodjes. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 januari Geplaatst: 5 januari Ja het is natuurlijk als je even wennen een nieuwe machine. Moest je uiteindelijk lang wachten voor je weer kon bakken? Ik wil eigenlijk ook wel weer gauw wat bakken het zit even niet in het systeem en gelukkig zit de vriezer vol met brood. Ik moet wel even mijn melen checken..de (afgesloten) plastic box met meel staat wel koel maar ook in een kast waar wel eens van die visbeestjes rondhangen. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 20 januari Geplaatst: 20 januari (aangepast) Brood dat niet wilde. Voor een deel of helemaal eigen schuld. Het was een mengsel van 175 gram rode tarwe 200 gram speltbloem/ 75 gram Rogge desem en 170 gram water. 5 gram zout. Gemengd en meteen in de koelkast vanwege onverwachte omstandigheden. 36 uur in de koelkast en het kwam eruit als een zware onhandelbare koude bonk klei. Daar ben ik de hele dag mee bezig gebleven. Op kamertemperatuur laten komen. Strekken en vouwen. Om 5 uur heb ik het opgebold en na 20 minuten in het rijsmandje en toen nog drie uur bij de warme kachel. Uiteindelijk met geluk is het best een aardig broodje. Smaakt ook nog niet al te slecht en een lekker knapperig korstje. Gebakken in een gietijzeren pan (DO) 20 januari aangepast door appelvrouw 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Tanja65 Geplaatst: 21 januari Geplaatst: 21 januari Op 24-11-2024 om 19:05, Mellie zei: De kinderen zeuren al een poosje om ‘bazlama mantisi’. Dat kost me een halve dag, dus ik had niet zo’n zin. Maar afgelopen week had ik het voor dit weekend beloofd, dus deeg gekneed. Bijna 2 kg bloem. Bolletjes van gevormd. O.a. pizzapan op laten warmen en dan bakken maar. Helaas kregen 2 kinderen ook zin om te helpen -edit ballast vraag me toch af wat ik had getypt dat autocorrect er ballast van heeft gemaakt), dus mijn redelijk ronde werden steeds apartere vormen… Alle lagen op elkaar met een laagje saus. Dan in vieren of vijven snijden en serveren met een dikke klodder yoghurt. Plakje oprollen en dippen in de yoghurt en smullen maar! Wij zijn er dol op en als we dit eten, hoor je de hele maaltijd ‘mmmhhhh’, ‘ooohhhh’, ‘ooehhhh’ mijn dochter zei dat als ik bij haar in haar nieuwe huis voor het eerst op bezoek kom, ze dit voor me gaat maken. Zo leuk! Maar gelukkig woont ze voorlopig thuis. En daarna vast ook nog met de woningtekorten. Oooooh wat ziet dat er heerlijk uit!!! 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 21 januari Geplaatst: 21 januari @Tanja65 als je iemand quote dan is het handig om die quote nog even wat korter te maken. Bijvoorbeeld zo goed als alle foto's er uit te halen, en/of alleen een zin of stukje tekst te laten staan. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Tanja65 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Zal er op letten @Jorieke123. Weet jij trouwens waarom je soms mensen níet kunt quoten? 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari Geplaatst: 22 januari Heb je hier wat aan? 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.