angela († maart 2025) Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Voor het geval de eerste zaai mislukt.... Quote
kenbeimer Geplaatst: 18 januari 2018 Geplaatst: 18 januari 2018 Eén glazen afscherm om de zaden te laten kiemen en onvoldoende zaaiplekjes eronder. Daarmee tegelijkertijd zaaisel voor een 2e poging, net zoals Angela. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
advanbrunschot Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 De eerste 6 zaadjes zijn gezaaid. In turfpotjes met daarin kokospotgrond van de Action. Ik heb een kleine thermometer aangeschaft omdat ik wil weten hoe warm het in de grond is. En dat zit tussen de 15 en 17 gr C. Nu staat het bakje op de vensterbank van een raam op het oosten. Voor de foto heb ik het doorzichtige deksel even verwijderd. Er is nog niets te zien van het kiemen. Volgende week wil ik de volgende poging wagen, maar dan in andere grond. Quote
Frans Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 De kiemkracht is in ieder geval uitstekend. Van de 15 zaden die acht dagen geleden gelegd werden kiemden er 14 en misschien komt die laatste ook nog wel boven de grond. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Carina1966 Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Bij mij zijn er na een week 16 van de 21 opgekomen. In de rechter hoek zie je trouwens een paar peperkiemen. Misschien komen die andere ook nog. Maar 16 is ook genoeg. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Rudie Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Kijk, nu is de wedstrijd pas écht begonnen. Carina1966 laat even een visitekaartje achter zeg! Quote
Carina1966 Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Nou ja dat zegt nu nog niks natuurlijk. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Rudie Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Nou ja dat zegt nu nog niks natuurlijk. Nee dat klopt, maar ik probeer alvast een beetje competitie erin te brengen Quote
Jeanne heijmans Geplaatst: 19 januari 2018 Geplaatst: 19 januari 2018 Hier nu 9 van de 10.Als het weer wat mee zit, gaan ze in maart naar buiten. Ik dacht 30/cm afstand tussen de planten, klopt dat? Quote
Spitskool Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Drie van de tien zijn hier voorzichtig aan het kiemen op dag zes. Ik ben een trotse uienkweker! Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
ADOPEG Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Bij mij laten enkele van de 12 nog op zich wachten, de rest is al gekiemd. Nu nog hopen dat ik voor het vervolg een genoeg licht en een lage temperatuur heb. Quote ~ Vita rosa est ~
Wortel Geplaatst: 20 januari 2018 Geplaatst: 20 januari 2018 Hier ook de eerste puntjes boven de grond Quote
tom1975 Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 7 dagen geleden gezaaid. Heb plastic folie verwijderd. Nu rustig laten verder groeien. Ben benieuwd. Quote
kenbeimer Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Hier ook een 100% score. (6/6) Deksel gaat eraf en binnenkort maar eens de tweede lading zaaien. (vandaag?) Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Roland Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Tien dagen geleden gezaaid. Ze stonden rond de 15c. En omdat hier overal al kiemen waren heb ik ze gisteren op de vloerverwarming verdeler gezet 40c. En vandaag zijn de eerste 8 van de 14 ontkiemd. Nu bezig een lichtbak te maken, heb 9w led balken welke 900lm geven van 6000k. Quote
Spitskool Geplaatst: 21 januari 2018 Geplaatst: 21 januari 2018 Voor ontkieming hebben is er vooral warmte nodig. Na de ontkieming is er vooral licht nodig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie doen nadat de zaden gekiemd zijn. Zetten jullie de zaailingen dan op een vensterbank met raam op het zuiden? Ik vroeg me namelijk af of dat met veel zon en de verwarming die overdag aan gaat, te warm kan worden. Een raam op het noorden geeft weet beduidend minder licht. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
annaelizabeth Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Oeps, het bakje met de uien die ik een week geleden gezaaid had was donderdag omgevallen. Toch wat er uitgevallen was maar opgeveegd, teruggedaan en heel zachtjes aangedrukt. En gisteren... 't Is haast niet te zien maar er zijn in elk geval 2 minuscule kiempjes zichtbaar. Nog even vertroetelen dus maar. Quote
simonvb Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Ik vrees dat ik te gehaast mijn zaadjes veel te diep (1,5 cm) heb gezaaid op 14 januari, weet niet waar ik zat met mijn gedachten. Nog een weekje wachten om te zien of ze boven geraken want denk dat de temperatuur wel goed is waar ze nu staan (15-20 graden). Quote
Frans Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Die komen echt nog boven de grond Simon. Het duurt alleen wat langer maar dan staan ze gelijk ook een stuk steviger. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Mellie Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Yes! Een van de eerste dingen die ik bij thuiskomst heb gecontroleerd. Hoe staan de kweekjes erbij. En voila! 8 van de 10 zijn al opgekomen! Ik was al euforisch om thuis te zijn, maar dit... zo fijn! Quote
henkg Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 De kiemtest is half december naar buiten gegaan (dus nog niet weggegooid, maar deze dingen uiteraard niet mee).Links de 18-11 zaai, rechts de 10-01 zaai (die staat uiteraard inmiddels weer binnen).Trek je eigen conclusies over wanneer naar buiten ... Het zal niet meevallen om geleidelijk naar de 10 a 12 graden te gaan.Maar dat geldt voor iedereen.Kas of koude bak verwarmen met gas, olie, of stroom? Dat is me veel te gek: pure verspilling van energie.Heel misschien kieper ik tijdelijk een kruiwagentje paardenmest in de koude bak (methode DennisUtrecht, en Utereg is nog steeds me stadjie) Edit: Weet je wat: ik ga het gewoon proberen. Die paardenmest kan dan over een maand of vier in twee plantgaten, voor pompoen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Rudie Geplaatst: 22 januari 2018 Geplaatst: 22 januari 2018 Waarom wil je zo snel al naar buiten doen henkg? Quote
henkg Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Waarom zo snel naar buiten: dit zijn (kiem)testkonijnen die niet gaan meedingen. Een probeersel / test, met een waarneming. Die waarneming deel ik hier.Conclusies trekken moet je zelf doen. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
kenbeimer Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 Beide zaadjes in de potgrond met klein laagje koffieprut hebben het loodje gelegd. Ook één zaadje in de full koffieprut lijkt het moeilijk te hebben. Ik wil later vandaag de volgende 6 zaaien in een koffieprut / potgrond mengsel. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Bit Geplaatst: 23 januari 2018 Geplaatst: 23 januari 2018 @kenheimer : misschien als tip, ook een paar zaadjes gewoon in alleen maar potgrond ? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.