Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De gezondheid van de pootaardappel, de bemesting en eventuele plagenbestrijding is dus belangrijker voor de opbrengst dan de hoeveelheid ogen per poter, als ik het goed begrijp. En hoe je ze plant/aanaardt ook. Ik ga het gewoon proberen. Ik zal eens rondvragen welke soorten het op het complex goed doen en ga daar maar mee aan de slag.

Ik neem een vroege en een (middel)late soort, van elk een kilo ofzo en dan maar zien wat het doet volgend jaar. Dat wordt interessant! Bedankt voor het antwoord in ieder geval,

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

• 4 weeks later...
Geplaatst:
Dus ik graaf de aardappels op en bewaar de mooiste exemplaren tot er van de herfst een veldje vrij komt waar ze volgend jaar weer mogen groeien. Zo hoef je een poter niet de hele winter en lente ergens te bewaren.

Dat is mijn idee... nu de uitwerking nog

Ik ben wel benieuwd hoe dat bevallen is, Jorieke

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst: (aangepast)

Gisteren heb ik mijn aardappelvoorraad om te poten eens bekeken. Sommige soorten waren nog prima..zoals een poter in januari moet zijn, met misschien maar een klein puntje uitloper te zien. Andere vertoonden toch al verontrustend lange uitlopers..tot 5 centimeter aan toe. Wat denken jullie, kan ik die eraf breken?

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb geen kelder, een vrij vochtige kruipruimte en een klein koelkastje, dus ik laat ze zo lang mogelijk in de grond zitten.

Daarna gaan ze naar de schuur en als het (hard) gaat vriezen mogen ze tijdelijk naar binnen, naar de koelste ruimte in huis. Maar weer zo snel mogelijk terug naar de schuur, eventueel met een paar isolatiedekens er op.

Alleen als het te warm is gaan ze naar de koelkast.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ga komend jaar proberen aardappeltjes op mijn balkon in een bak te laten groeien. Heb filmpjes op Youtube gezien dat het zelfs kan in een opklapbaar boodschappenkratje van de ah of iets dergelijks.

Hebben jullie tips voor mij met welke aardappels ik kan beginnen die voor elke beginner opbrengst hebben ?? En koop is deze gewoon bij de supermarkt ??

Geplaatst:

Denk dat je met je vraag in het verkeerde topic zit... Dit topic gaat over het bewaren van pootaardappeltjes...

Er zijn diverse topics over het telen van aardappels in potten en bakken en zakken.

Te vinden via de zoekfunctie rechtsboven...

Geplaatst:

Enthousiasme is nooit verkeerd. Je hebt vooral meer kans op een passend antwoord in een passend topic en andere mensen hebben er (jouw vraag) dan ook nog wat aan omdat het terug te vinden is via de zoekfunctie.

Maar heel herkenbaar om als het bijvoorbeeld over aardappels gaat om dan ook de rest van je aardappelvragen te stellen.

Nix mis mee.

En navigatie door het forum neemt ook wel even tijd....

Maar bedenk dat waarschijnlijk bijna elke vraag al eens gesteld is op dit forum... En dus die antwoorden en betreffende topics terug te vinden moeten zijn.

• 8 years later...
Geplaatst:
Op 10-7-2011 om 21:39, Helly zei:

Dat vroeg ik me ook al af, of ik de mini aardappeltjes kon gebruiken om opnieuw te poten?

Moet je ze dan koel en donker bewaren? Of iets anders mee doen om ze zo lang te kunnen bewaren?

k ga ze maar eens eind oktober begin november alvast planten op een plek waar niet eerder aardappels hebben gestaan. Ik ga ervan uit dat de natuur het zelf verder wel regelt….. Ik ben benieuwd……

Het zijn vroege aardappels, eigen biologische oogst, die ik tot nu toe koel en donker heb bewaard, maar ik denk dat dit niet nog eens 5 maanden goed gaat. De grond is donkerder en koeler dan mijn kelderkast, dus ik waag het erop

Geplaatst:

Een goed deel van mijn pootgoed aan vroege aardappels dat staat opgeslagen in donkere emmers is hier ook al aan het opschieten. Het was in het begin van de maand een paar dagen wat frisser geweest en nu is het weer warm. Die knollen denken misschien dat het alweer lente is.

Hier is de grond nog best warm. Zeker met de voorspelde 21°c aan het eind van de week gaat dat nog even blijven zo. Ik wil ook wel op zeker spelen en ga de helft zeker in de grond steken ten laatste in december. Dus zo lang mogelijk wachten.

Met dat mooie weer zijn de vroege aardappelen dat niet gevonden werden bij de oogst dit jaar ondertussen alweer grote planten geworden. Ik laat ze gewoon staan want heb toch al genoeg oogst en ben wel curieus wat het gaat worden.

Een aantal jaren geleden hadden we wegens omstandigheden de aardappelen niet gerooid (Een rode soort, mogelijks Texla) en het jaar erop stonden die gewoon weer te groeien en was er een mooie oogst.

Geplaatst:

Even gezonde verstand gebruiken:

Zijn aardappels winterhard?

NEE

Poten professionele aardappelboeren in NL of België aardappels in het najaar of winter?

NEE

Is het verstandig 2 jaar op rij op hetzelfde stuk grond aardappels te kweken?

NEE

Pootaardappels worden bewaard in koelcellen zodat ze niet voortijdig gaan uitlopen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...