Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Waarmee heb je gespoten?

Ik gebruik Xentari.

Roland, ik heb gespoten met een produkt dat in België al lang niet meer mag worden verkocht.

Had nog een restje staan welk ik van mijn opa zaliger heb gekregen.

Nog even afwachten of het helpt.

Geplaatst:

Vandaag de komkommer,paprika. En tomaten planten in de volle grond gezet, we krijgen geen vorst meer, de temperaturen worden aangenaam.

1 komkommerplant in een heel grote pot, onder een afdak, nu ben ik benieuwd naar t verschil.wie gaat het beste.

Geplaatst:

Vooral plantjes verhuisd van binnen naar terras en omgekeerd, water gegeven, tunnelkasje en koude bak open en dicht gemaakt. Morgen nog 2 vergeten joekels van dahliaknollen planten en nog wat plaats vrijmaken in de moestuin. Twee buren die hun gras niet maaiden en in zaad lieten schieten, hebben er hier en daar een pelouseke van gemaakt. Dat moet nog opgeruimd.

Geplaatst:

De gezaaide dahlia's in de grond gezet. Werd hoog tijd.

Dat zaaien gaat geweldig; voor mij is dit heel wat minder gedoe dan elk jaar de knollen rooien.

een pelouseke
Vertaling: gras; grasmat; mat; grasperk; grasveld; gazon; perk; bloemperk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Buxus gesnoeid zodat ie morgen met bemesting + Compo Karate mix bespoten kan worden. De buxusrups is er ook in het zuiden sinds een aantal dagen.

Geplaatst:
De gezaaide dahlia's in de grond gezet. Werd hoog tijd.

Dat zaaien gaat geweldig; voor mij is dit heel wat minder gedoe dan elk jaar de knollen rooien.

een pelouseke
Vertaling: gras; grasmat; mat; grasperk; grasveld; gazon; perk; bloemperk
Ik heb de eerste ook gezet. Moet wel zeggen dat ze niet allemaal even sterk zijn, perdoks deden het beter dan unwins en victoriana.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Een leuke Neem stek en lekkere Roselle thee in ontvangst genomen van Spitskool die mijn onkruid-met-fruit tuin kwam bekijken! Verder een Indianse bruine komkommer in de koude bak gezet, wat water gegeven en een paar kilo onkruid getrokken. Tot slot zaken voorbereid voor wanneer mijn buitentomaten en komkommers de volle grond in gaan.

Geplaatst:

Gewoon een rondje water geven en slakken vangen. De suikermaïs komt mooi op (maandag gezaaid), de courgettes en pompoenen zijn klaar om uit te planten, de paprika's en annanaskersjes zijn eindelijk aan het groeien en de tomaatjes doen het ook niet slecht. Dus best content

P121057896981525977100.JPG

Geplaatst:

Op dit moment ben ik vooral potjes aan het slepen van binnen naar buiten. Het afhardseizoen is weer op het hoogtepunt.

8AEE0E8C-A732-47DF-96A2-44A627D058E149291526022203.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Weer pepers mee nd tuin en verpot en in Lidlkas gezet.

Andere kas: alles bewatert, courgettes en pompoenen mee en verpot naar P9.

In tuin met slakkenkorrels rondgestrooid. Paar bloemdingen geplant.

In tuin van "Bamboevrouw" bamboe geoogst (jeetje wat een werk: 3/4 is afval bestaande uit oude stokken en nieuwe aangroei met blad, 1/4 is bruikbare bamboe... pffff... Gelukkig kon ik kiezen voor schaduw en zonne kanten naar gelang waar de zon stond.

Van bamboe rekje gemaakt voor de braam en Ipomea (deze ook geplant).

Gras gemaaid.

Moestuin alleen bij langs gelopen want veel te warm daar.

Komende tijd moet ik daar flink aan de bak anders kan er straks niets de grond in...

En natuurlijk de poes begraven. Blackie ging voor het eerst mee naar de tuin... en daar mag ze nu voor altijd blijven. Heb gat gegraven (ongeveer halve meter diep) en daar houdt dan vanzelf de aarde laag op. De laatste kruimels kun je dan zo van de veenlaag afvegen. En toen was er een soort "oude leren jas" die daar lag als laag... en als ik erop klopte klonk het hol. Een veenlaag die in geen jaren verstoord is geweest. Daar heb ik de poes in haar kistje maar bovenop gelegd, anders zou het een veenlijkje worden.

Straks gaan er nog vaste planten op.

Voor het eerst twee nachten achtereen daar geslapen dus drie dagen daar geweest. Leek wel een mini vakantie behave al dat tuinwerk dan dus...

Geplaatst:

De Buxus die ik gisteren gesnoeid heb, vandaag bespoten met Topbuxus XenTari.

Afgelopen jaren gespoten met een mix van Topbuxus Health-Mix + Compo Karate Garden. Dat werkte super maar kwam neer op dat ik omgerekend voor 5L / ~100m2 uit kwam op ~22.50 euro per spuitbeurt.

Nu puur XenTari is 8.75 per spuitbeurt. Ben benieuwd.

We hebben al besloten dat als de Buxus het niet overleven dan gaan ze weg.

Geplaatst:

Ik ben benieuwd of het werkt. Ik ga de mijne nog 1 keer goed kort zetten en kijken of er nog leven in zit. Anders worden ze vervangen door cotoneaster. De vogels zullen er misschien blij mee zijn.

Voor de rest heb ik vandaag vooral plantjes buiten gezet, water gegeven, slakkenkorrels gestrooied en een hele lading potplantjes gehaald om mijn bakken te vullen. En een grote hangbegonia voor mijn ma en voor mezelf. Omdat het zondag moederkesdag is - of: alle excuses zijn goed om het terras te vullen .

Morgen eerst een voormiddagje bijpraten met mijn zus en dan vollenbak verpotten. Dan zijn die bakken ook alweer gevuld.

Geplaatst:

Och Erny, sterkte met het verlies van Blackie.

Ik heb vandaag nog wat paprika's, aubergines en een tomaat in de kas gezet. Hij staat voor nu vol, want er staan ook nog wat bietjes en bosui en wortels. Als die eruit gaan heb ik thuis nog wat plantjes staan die nu nog te klein zijn.

De eerste mais uitgeplant en heel veel onkruid gewied.

Geplaatst:

Vanochtend wat potjes opgeruimd waar niks in opgekomen ..leek: bleek vol te zitten van rode en zwarte mieren, naaktslakken en spinnen die er ook eitjes in gelegd hadden. Dus dat zal wel een rol gespeeld hebben.

6 nieuwe potjes deze keer op terrastafel klaargemaakt met Zonnebloem 'Op Zwart Zaad' en Sterkogelbloem.

Rode Biet 'Kogel 2 Bolivar' gezaaid en ook eens de Pompoen 'Atlantic Giant' gezaaid op wat ongebruikte plaatsen.

Maar ook een test gedaan:

op 2 manieren Rammenas gezaaid op 'heuvels' van keiharde compacte kale grond waar onder puin of in ieder geval stenen lijken te liggen. Zodra ze volgroeid zijn, als dat lukt, chop (van alles boven de grond) en drop (ter plekke) en 2 maanden laten verrotten.

Als dat een succes is is het reden te meer het slechte gazon eens een "winterkill groenbemester met graszaad" te geven als topdresser in het najaar.

En nu weer proberen geduld op te brengen..

Geplaatst:

Gisteren niks, de hele ochtend geslapen. Na drukte van bezoek, eind van de middag weer. Met moeite na 12-en toch nog even wat Tulsi zaadjes uit China op de reeds 's middags in water gezette P7 potjes gestrooit.

Vandaag een paar aardbeitjes geoogst en gegeten. En een zoveelste herzaai van de Indiase Tulsi zaadjes. Die bleven wederom klein en bruin, waar de Chinese gelijk opzwelden tot kleine witte eitjes.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

De Marokkaanse munt gestekt.

De kippen vreten hem opeens op.

Nu hebben ze hun eigen pot

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Helemaal niks,hele dag geregend, alleen de moestuinbak onder afdak water gegegeven.

Wat een verschil met Nederland, toch een raar fenomeen.

Nu wordt het woensdag hier weer mooi weer, en alle dagen daarna.

Geplaatst:
De Marokkaanse munt gestekt.

De kippen vreten hem opeens op.

Nu hebben ze hun eigen pot

Die dametjes van jou boffen toch maar!

Hier weer paar uurtjes heermoes getrokken. En daarnaast alle pompoenen en courgettes eindelijk uitgeplant. Ook de basilicum, waaronder de gekregen kaneelvariant van Nas, verspeend en in de volle grond in de kas gezet. Alle tomaten en paprika’s gediefd, en wat bloemen uitgeplant. (Cosmea, calendula, bergamot en nog zo wat zaken. Ben er bijna!) En tot slot de kalkoentjes eindelijk buiten gezet. Ze hebben zich prima vermaakt in het hoge gras!

6fe421567ce862599c139762206870d0.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

My goodness, dat zijn kleine baby -of puber-kalkoenen? Dat is echt heel veel schattigheid op twee pootjes. Wat zien ze er zoet uit!

Hier geen schattig gevogelte in de tuin (hooguit de merel die mijn venkel en salie kaal plukt nu de aardbeien nog niet rijp zijn), maar wel veel droge planten. Zondag heeft het wel wat geregend, maar niet genoeg om echt de aarde te doordringen. En dus deed ik een gietertje hier, toen nog maar een en nog een... Ik had gewoon de dompelpomp aan moeten zetten (dacht ik na een half uur heen en weer lopen met de gieter).

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Voor het eerst dit jaar toch maar de slootwaterpomp aangezet om te sproeien, zal het onkruid vast kunnen waarderen. Volgende actie is nu benzine halen, want dat was na 45 minuten wel op.

Geplaatst:

@Goldfish wat voor pomp heb je? Ik had de electrische pomp met slangen vorige week al opgezocht, in de hoop eens tukje kruipruimte leeg te pompen, maar dat moest uiteindelijk toch met de stofzuiger en veel hen en weer lopen/sjouwen. Dus hij ligt er nog. Want normaal gebruikten we hem enkel voor het gras en dat is nog nat zat.

TinQ heeft meestal hoogste korting op woensdag, zaterdag en eens in de twee weken op formule 1 dag extra korting 20 cent op euro 95. Firezone heeft op vrijdag kortingsdag en BP Express meestal op donderdag en of zondag, maar daar adverteren ze niet mee. Ik combineer het altijd met de boodschappen, anders gaat het prijsverschil alsnog verloren, die ene tank en eventueel half lege brommertank.

Oh ja, potten geleegd, grote bak vol grond voor hergebruik. Ook een nieuwe zak los en fijn gewreven, morgen de al bevochtigde kokos erdoor mengen en dan twee grote bakken afvullen en aardbeiplantjes poten. Het was al te donker om het af te maken.

En vier of vijf aardbeitjes geoogst.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Een middenweg gevonden tussen het hoog en wild laten groeien om het "gazon" een bloemenweide te laten worden en mooi laag en veilig (distels etc kunnen zien) voor m'n zoon van 1:

Met de zitmaaier 2 open plekken gemaakt om te spelen, en daarna wat paden gereden om bij de fruitbomen te komen.

Daarnaast de 2 niet-opkomende rabarbers eens wat beter bekeken - daar was het zelfde probleem als vele andere plantjes: "aangevallen" (opgegeten of opgeruimd) door (rode en zwarte) mieren en andere beesten. Vanaf nu kweek ik alles net groot genoeg op ..op een veiligere plek, zodat het genoeg "vigor" heeft als het de grond in gaat.

Ow en vooraf al dat, flink wat distels uit de grond getrokken en gedraaid natuurlijk.

Geplaatst:

Tomaten in de kas uitgeplant en oregano op 2 plekjes er tussen gezaaid.

Ben benieuwd hoe het afloopt, of de kas het houdt en uiteraard hoe de coeur de boeuf, moneymaker en cherry's worden

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Komkommer in een emmer geplant, baby aardbeienplantjes in verse potjes gestopt, een boat load aan kruiden in balkonbakken gestopt en voor in de woonkamer een drakenbloedboom gekocht. Ik ben een blije charlie!a55e54bdc9b954dcacb29ce99eadd0e6.jpg3266b5045c0402602441b894a3630ffa.jpgb6fc4211a20bfd730c5c580840cb0e9e.jpg2cb43ee434a6b9684fb914c02d751e3f.jpg4125796a3dcdda2c5d1b45a6f36d7571.jpg

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Is in de een-na-laatste foto dat niet rozemarijn in het midden?

Ik heb vandaag voornamelijk heggen gesnoeid: liguster, en nog wat willekeurig-geen-idee-heg. Daarnaast een deel van het gras topdressed met wat oude compost nog, ideaal nu met de regen periode en die harde grond.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...