Geplaatst: 21 maart 20187 j Ook na de IJsheiligen kan het nog vriezen. Een jaar of 8 geleden vroor het zelfs nog in juli.En op Nu.nl staat:Vorst aan de grond in juli is, zo meldt Weerplaza, zeer zeldzaam: sinds 1970 is dat slechts vijf keer voorgekomen. Op 1 juli 1984 werd het op een hoogte van 10 centimeter -1,5 graden in Gilze-Rijen. Gilze-RIjen ligt in het blauwe gebied! Wie verstandig is (en het geduld op kan brengen ) houdt IJsheiligen aan. En wat betreft de laatste vraag: wat-zaaien-planten-in-maart-t12022.html "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 maart 20187 j Vanmorgen op het WWW ( net zo betrouwbaar als de Enkhuizeralmenak) : Drie keer is scheepsrecht: Siberische hamster op komst De rekenmodellen laten nu al een paar runs achter elkaar een volgende koudegolf naar de Benelux trekken. Dat zou dan de derde zijn. Na de Russische beer eind februari kregen we een iets zwakkere golf afgelopen weekeinde (een poolvosje) en nu lijkt paaskou op de rol te staan, een Siberische hamster. En dat allemaal door de Sudden Stratospheric Warming, het fenomeen waarbij koude lucht vanaf de Noordpool weg wordt geduwd. Via Scandinavie, de Baltische Staten en Noordwest-Rusland wordt die kou vervolgens onze kant op gedirrigeerd. Twee gingen voorDe eerste uitbraak van poolkou vond plaats eind februari. Vanuit Siberië en Rusland kwam die zeer koude lucht onze kant op. Een hogedrukgebied boven het noorden van Europa zorgde ervoor dat -middels een oostelijke wind- de winterkou helemaal tot over Nederland kwam te liggen. Daarna trok de koude lucht door naar de Britse eilanden, met daarbij flink wat sneeuw. De felle oostenwind completeerde het winterweer bij ons en vier dagen op rij waren er schaatsmarathons op natuurijsbanen. De tweede kou-uitbraak had vorig weekend plaats. Met een tot stormkracht aanzwellende wind langs de noordkust was het bitterkoud en bleven de maximumtemperaturen op grote schaal onder nul. Vooral de prachtige ijssculpturen, mede gevormd door het vele opspattend water vielen in deze kille episode op. Nummer drieSinds een paar etmalen tekent zich een derde kou-uitbraak af. Nog niet in het komend weekeinde, de middagtemperaturen gaan juist eventjes de dubbele cijfers in. Deze beperkte voorjaarsvleug wordt na maandag ingeruild tegen wederom dalende temperaturen. Scandinavië gaat de kou in en in de hogere luchtlagen begint die lucht geleidelijk richting ons te vloeien. De grondwind draait van west naar zuid, de nieuwe luchtsoort hogerop in de atmosfeer heeft al wel effect aan de grond. Vooralsnog hebben we voor midden volgende week nog maar 4 tot 8 graden uitstaan, als maximumtemperatuur. De laagste temperaturen in het noorden, waar de kou het duidelijkst lijkt te arriveren. Volgens de hoofdberekening van het ECMWF komt op 1500 meter hoogte op donderdag de min tien graden door. Voorwaar koude lucht eind maart. En deze hoofdberekening is daarin absoluut niet de enige. Naast koude lucht, is er ook de kans op neerslag. Zeker als de kou binnenloopt, tegelijkertijd met een zwakke lagedrukzone, is winterse neerslag mogelijk. De recentste hoofdberekening laat op Deelen maarliefst zo’n 10 mm vallen, als dat als sneeuw valt is dat 10 centimeter. Terublik naar voorjaarskou 2013Voorlopig is echt lenteweer dus de grote afwezige. We zitten min of meer in de situatie die we nog kennen uit 2013. Destijd was er tegen het einde van de winter ook sprake van een SSW, die nogal lang na-ebde. Bijgevoegd zijn drie grafieken, maart, april en mei, uit 2013. Alledrie de maanden verliepen koud. De laatste week van maart werd het in De Bilt toen niet warmer dan 2 tot 5 graden. Begin april vroor het nog bijna elke nacht. Ook toen waren er prachtige ijssculpturen te zien, bijvoorbeeld langs de westkant van het Lauwersmeer. De forse oostenwind haalde fel uit en niemand zal de euvele moed gehad hebben om al een zomerjas aan te trekken. Halverwege april waren er een paar pieken tot de 20 graden, maar vanaf 10 mei was het een weer een tijdlang erg kil met middagtemperaturen die soms amper op 11 of 12 graden uitkwamen. Onze huidige episode heeft wel wat weg van 2013. Het wordt afwachten in hoeverre er tóch nog fraaie lentetemperaturen op ons pad komen, de Siberische hamster zou nog weleens een tijdje kunnen blijven rondhangen … Bronnen: MeteoGroup, KNMI. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 april 20187 j Auteur We zaten gisteravond wel op wat regen te wachten, zeker onze uitgezaaide varkensvelden liggen er wat droog bij. Zandgrond... Maar alle buien trokken netjes onder ons door. Ik had geen wateroverlast of windstoten willen hebben hoor, alleen even wat regen. De komende dagen voorspellen ze meer. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 11 april 20187 j Hier werd ook een onweersbui voorspeld.Gisterenavond alle zaaigoed zonder gaten in de bakken binnengehaald.Geen druppel gevallen.Maar in de Alblasserwaard en bij Pippi hebben ze de volle laag gekregen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 april 20187 j Ik las het Pippi, balen!Ik hoop dat jullie vandaag hebben wat ik ook heb hier, de deuren staan open, onbewolkt, 16 graden en in mijn tuintje dus nog veel warmer. Buiten lunchen en dan weer verder rommelen, zo heerlijk! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 11 april 20187 j Valt reuze mee "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 april 20187 j Meestal is het een storm in een glas water, maar er was weer een waarschuwing: https://www.nu.nl/binnenland/5217659/waarschuwing-onweer-en-hagel-in-midden-van-land.html Maar even afwachten wat het wordt, ik heb een flinke tuintafel vol met opgekweekte plantjes buiten staan. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 11 april 20187 j Auteur Hier zo rond 7 uur even wat regen gehad! Net lekker voor de kiemende plantjes in de varkensvelden (maar we willen nog wel wat meer mm) facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 11 april 20187 j Ik las het Pippi, balen!Ik hoop dat jullie vandaag hebben wat ik ook heb hier, de deuren staan open, onbewolkt, 16 graden en in mijn tuintje dus nog veel warmer. Buiten lunchen en dan weer verder rommelen, zo heerlijk! Nou, hier begon de dag een beetje mistig, en vervolgens werd het bewolkt en pas laat in de middag een paar straaltjes zon. Winterjassenweer helaas. Maar even afwachten wat het wordt, ik heb een flinke tuintafel vol met opgekweekte plantjes buiten staan. Bij de eerstvolgende rooie vlekken die onze kant opkomen ga ik die bakken met kleine zaailingen echt binnenhalen. De prei heeft het overleefd, maar de rest is gewoon morsdood. Dus ik heb weer even flink staan voorzaaien vanavond.
Geplaatst: 12 april 20187 j 2018.April doet wat hij wil.Duidelijk dus, alle hands aan dek, de bedrijvigheid kent geen grenzen.Mei In mei leggen alle vogels een ei of meer.Mei is de mooiste maand van het jaar, alle planten bomen zijn in het blad, je kan dad de mooiste kleuren groen zien in allerlei varianten groen.Mei kon wel es een onvoorspelbare maand gaan worden nu april zo gul is met zon en voorjaarswarmte.Wat tot nu toe opvalt:De wind dit jaar, er is regelmatig veel wind.
Geplaatst: 18 april 20187 j Dit hebben we dit seizoen nog niet eerder gezien:(In de meterkast vliegt het stroommeterwieltje haast uit de bocht. Zonnepaneeltjes leveren nu ruim 2,5 kW per uur) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 19 april 20187 j 31 graden. Gekkenhuis Mijn tuingrondje is helemaal verknutst maar het zit wel lekker in het zonnetje tussen de madeliefjes We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 20 april 20187 j Vorige jaar op 20 april nachtvorst: "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 april 20187 j Mooi historisch plaatje, Speets.Ik zie nu weer waarom ik (St-Philipsland) toen net wel weggekomen ben met mijn druiven, en b.v. Bit (ZH) niet.Alleweg: zo'n nachtje (beter: vroege ochtend) kan nog komen, de IJsheiligen zijn nog niet jarig. En dan zijn wij niet jarig ... Toen was het in Twente, op 10 cm boven de grond, maar liefst -9,1 gradenhttps://weerverleden.nl/20170420-290&all Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 22 april 20187 j Veel te warm weer voor aan zettende fruitvruchtjes geweest.Ondanks het in de schaduw plaatsen van een aantal byzondere fruitbomen hebben veel nieuwe vruchtaanzet het niet gehaald, konden de warmte niet aan.
Geplaatst: 22 april 20187 j Daar verheug ik me op Code geel Laat maar komen die nattigheid... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 22 april 20187 j Ja, het viel wat tegen hier, slechts een bui. Er waren er meer voorspeld.
Geplaatst: 23 april 20187 j 5 minuutjes regen en vannacht nog een paar druppels. Dat viel een beetje tegen, een beetje meer water was wel fijn geweest.
Geplaatst: 26 april 20187 j Deze nacht geven ze hier maar 5 graden meer en de lokale weerman waarschuwt voor grondvorst dinsdag op woensdag. Zet het hier maar dat jullie beter ook volgende week goed in het oog houden.
Geplaatst: 30 april 20187 j Bah wat een snertweer hoop dat de tuin niet weer onder water staatvandaag en morgen regent het non-stop .
Geplaatst: 30 april 20187 j Dat leek me behoorlijk overdreven: het is hier best redelijk, af en toe een buitje.Maar sjéééémig .... ik zit precies in het droogste stukje van Nederland (Sorry Eijsden, jullie pasten er net niet meer op ) "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 30 april 20187 j Hier is flink wat gevallen. Ik was de hele dag weg en heb zojuist de mais (staan buiten in potjes in zo'n kweekkasje zonder gaatjes aan de onderkant) gered van een wisse verdrinkingsdood. Ik heb al mijn hoop gevestigd op woensdag en daarna. Ik moet de tomaten en paprika's gaan afharden want die wil ik volgend weekend naar de kas, maar met dit weer kan ik ze moeilijk buiten zetten om aan het 'licht' (haha) te wennen. Ik vind het stom weer dit jaar. De spinazie schiet verdorie in bloei vanwege die paar hele warme dagen, en nu is het weer ijzig koud.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.