Ciska Geplaatst: 19 augustus 2018 Geplaatst: 19 augustus 2018 die waren ook lekker pittig Henk... dat belooft een flink aantal potjes sambal Quote
Mellie Geplaatst: 19 augustus 2018 Geplaatst: 19 augustus 2018 @Charly dank je wel! Mysterie opgelost Quote
Charly Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 @Charly dank je wel! Mysterie opgelost Hier een whopper van een paprika geoogst. Moest ook hoor. Naam is iets als yellow giant. Dik 300 gram Werd er blij van! Desalniettemin stap ik af van de hele grote paprika’s volgens jaar. De planten worden zo debiel groot en hebben veel ondersteuning nodig, anders breken ze af. Mijn hebberigheid weegt niet op tegen de hoeveelheid extra werk. Denk ik... Quote wees bevriend met kleine dingen
Charly Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 Ah. Dit is ook het pepertopic! Was ik even vergeten. Nou. Hier mijn eerste echte berg pepertjes. Bovenin de mme Jeanette, van Nas gekregen. Voor mij feitelijk veel en veel en veel te heet. Maar zo leuk! Daaronder mijn numex. Die ik braaf numex suave zal noemen, hoewel mijn enige dit jaar en dus volstaat voor mij de ‘soortnaam’. Wauw wat een toffe gast is dat! Ongelofeloos mild maar oer oer oer krachtig van smaak. Echt dat exotische Surinaamse eettentjes aroma. Mmmmm! En daaronder, feitelijk ook te heet voor mij, maar wat een vrolijke plant, de Chinese five color. Die in zijn weg naar rijpheid allerlei vrolijke felle kleuren langsloopt. Van paars, tot wit, tot geel, tot knal oranje en dan rood. Plantje zelf is ook mooi paarsig. Erg leuk en veel! Maar nu. Wat te maken! Zeker die geweldige peperolie van Erny. Al dan niet met een bol knof. Ik denk dat ik de mme Jeanette en de five color wel kan mixen. Maar de numex houd ik los, denk ik. En dan een mooie sambal? Ik ga eens snorren op het forum naar wie welke de lekkerste vindt. En mss pb ik Erny even. Das toch wel een autoriteit op pepergebied, als ik goed lees op t forum. Leuk leuk leuk in ieder geval. En weer ff wat anders dan tomaten he. Want daar ben ik na dik 90 potjes pastasaus wel klaar mee Quote wees bevriend met kleine dingen
Erny Geplaatst: 20 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2018 Ja, lekker sausjes maken Charly. En bedoel je die Funky Sauce van mij waar je het over peperolie hebt? En Mellie, ik had voor je pepertje ook op de ABC (Aji Blanco Cristal) gegokt vanwege zn gladde huidje, kleur en vorm, en eventueel op een soort Hungarian Wax achtige peper. De ABC is vaak lekker vroeg en ook onrijp te oogsten maar rijpt ook nog weer rood af en wordt dan vaak wat scherper. Vandaag flinke portie Padrons geplukt, en een aantal pittige Almapaprikaś voor de inmaak. Ook de PdPdP is lekker op gang, die gaan ook ingemaakt worden. En zomaar een aantal paprika's waarvan ik verwachte dat ze een stuk kleiner zouden blijven (Ballassa). De Surinamers hangen ondertussen ook lekker vol met de wat hetere pepers. Zaadjes heeft mn broer meegenomen alleen niet genoteerd uit welke peper welke zaadjes kwamen. Dus blijft verrassing.De gele lijken wel duidelijk Madammekes te worden... De rode had ik vorig jaar ook en die was heerlijk. En heel opvallend mooi zijn de Chilhuacle negro pepers... prachtig donker en blokvormig met een puntje. Deze moeten te behandelen zijn zoals de Poblano's. Drogen en roken en dan gebruiken bij je Mexicaanse gerechten zoals door de Mole. Ben benieuwd. Quote
donaldk Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 Ik heb wat Siberian house paprikaatjes geoogst, lijken op die rode bolle punt pepertjes die Charly hierboven postte, dus paprika is een groot woord. Een paar Jamaican Hot en de eerste twee Bhut Jolokia Yellow. De eerste twee rode Bhut Jolokia zijn ook bijna goed. Beide zijn grote planten, maar of ze veel gaan geven is afwachten. Ze staan voor het mooie ook iets te donker. Maar ja het is een overvolle JUNGLE. Vanavond ook weer een paar takjes afgebroken. Ik heb eigenlijk geen idee of ik dit jaar nog een Grandpa's Home Pepper heb staan. In mijn binnenplantjes, twee Aribibi Gusano en een Rooster Spur, zitten kleine gaatjes in het blad. Ik heb al ardig wat minirupsjes (1 cm bij minder dan een milimeter) dood geknepen. Geen idee welke het zijn, waar ze vandaan komen en hoe ik er weer vanaf kom (pyrethrum?) De Aribibi was later dan de Rooster Spur met vruchtvorming, dus die had enkel afgestorven bloemetjes,twerwijlde Rooster Spur ook nog pepertjes heeft. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Hampie Geplaatst: 20 augustus 2018 Geplaatst: 20 augustus 2018 @charly, mooie peperoogst, maar één opmerking hierover:Madame Jeanettes zijn geel van kleur en hebben een andere vorm.De discussie over wel of niet echte Mme. Jeanette is op het peperforum ook uitgebreid aan de orde gekomen. Buzzy seeds brengt/bracht Mme. Jeanettes zaden op de markt waaruit zowel rode, gele als oranje pepers groeiden. In feite waren dit adjumas. Ook bij de horecagroothandel en supermarkten worden de niet echte Mme. Jeanettes vaak aangeboden.Maakt verder niet uit, qua smaak zijn ze erg lekker, maar ik zou om bovengenoemde reden hiervan geen zaden gaan verspreiden. Quote
donaldk Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Harmen, jij had destijds toch mooie Friese pepers via AH verkocht als Madamme Jeanette, maar jij had ze direct van de bron. Die waren anders maar mooi en je zou zaadjes bewaren. Ik heb de zaadjes niet meer gezien/niet meer over gelezen, maar dat komt natuurlijk doordat jij niet meedoet aan de turbo en ik enkel aan de turbo. Waarom andere soorten zaad niet verspreiden, alleen niet als Mme Jeanette. Cilli Goronong is ook geidentificeerd destijds en verspreid. Alle hete peper heetten in de supermarkt Mme Jeanette. Inmiddels verkoopt AH Adjuma's als Adjuma en ik heb vorig jaar Mme Jeanettes gezien die ook echt op Mme Jeanettes leken. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Charly Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Ha allemaal,Joh. Ik heb de plantjes van @Nasuada gekregen als Mme Jeanetjes. En een zo lief gegeven paardje kijk ik niet in de bek! Zijn puike pepertjes. Bij het snijden biggelden de tranen al over mijn wangen. Maar jullie hebben wel gelijk. Bij googelen blijkt idd dat ze een andere kleur en vorm hadden moeten hebben. Nah ja. Ik denk niet dat ik ze nog es ga zetten. Ik vind ze mooi, maar voor mij een slagje of 100.000 te heet De Chinese five color is ruim pittig genoeg! De numex suave heel aromatisch. Dus denk dat ik er met die twee al wel ben voor in de toekomst. Heel stiekem vind ik de Aji blanco crystal met zijn mooie grote, vrij milde pepers fijner dan de Chinese, die klein zijn en echte zaadbommetjes. Maar die prachtige regenboog kleurtjes van de Five color zijn gewoon te verleidelijk. Ze fleuren je hele kas op! Op aanraden van Erny ga ik Funky hot sauce proberen te maken. Evenals een ananas sambal, peper/knof olie en nog wat. Ben even vergeten wat. Ik ga de recepten opzoeken en daar verder posten over de vorderingen. Dank voor het meedenken allemaal! Quote wees bevriend met kleine dingen
henkg Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Sambal van heel hete peper. Dit recept is mij zeer goed bevallen:hoe-geeloranje-sambal-van-habanero-orange-maken-t21126-10.html#p328836Ga ik dit jaar weer maken, nu van rode Habanero's.En nu weer terug on topic ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Erny Geplaatst: 21 augustus 2018 Auteur Geplaatst: 21 augustus 2018 Hahaha, Charly haalt de sambals en de hotsauces door elkaar. Ananas/Habanero Hotsauce (en dan dus met je vermeende Madammekes ipv Habanero's) En met je Numex Suave een op tomaten gebaseerd sausje waar het aromatische van die pepers goed uitkomt. Eventueel lijkt mij een frambozensausje met die Suave ook erg interessant... Quote
Charly Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Boh. Ik haal alles door elkaar, lijkt wel. De soorten en de sauzen. Nah ja. Gelukkig volg ik wel de juiste recepten. Dus het eindresultaat gaat vast heel goed zijn! Sorry voor de verwarring @Henkg, Ja had em toevallig net gevonden! Komt ook op t lijstje. Fijn! Quote wees bevriend met kleine dingen
henkg Geplaatst: 21 augustus 2018 Geplaatst: 21 augustus 2018 Toch maar weer even, voor de snijders/hakkers van hete pepers:Vooraf je handen dun, maar heel goed invetten met (eetbare) olie. Liefst olijfolie extra vierge, want dat ruikt zo lekker. Scheelt echt enorm. De olie voorkomt dat de capseïne in je droge huid trekt. Het werkt zelfs als je pas achteraf je handen goed invet, weliswaar beperkter: de capseïne lost heel goed op in de olie.Handen wassen met zeep, om de olie eraf te krijgen: pas als je helemaal klaar bent met de pepers.Nog een voordeel: met vettige handen zal je ook onbewust niet in je ogen of over je neusvleugels of voorhoofd wrijven ... Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
permanatuurtuin Geplaatst: 27 augustus 2018 Geplaatst: 27 augustus 2018 De pepers en paprika's waren matig bij ons. Ze beginnen nu na de regen beter te worden. Al twee keer kaalgeplukt om de productie te starten (1-3 vruchten per plant). Ze beginnen nu en hopelijk krijgen we nog wat goede vruchten. Tijdens de droogte moesten we ze echt in leven houden. Dit jaar ook te laat begonnen (eerste zaaisel kiemde slecht). Volgend jaar een verwarmde kas erbij, dus dan wordt het serieuzer. De warme zomers die zeker blijven moeten echt voor betere paprika planten kunnen zorgen. De veldmuizen hebben ook de neiging om de stam kapot te bijten. Volgend jaar wil ik de planten in blikjes planten, zodat de stengels minder makkelijk kapot te bijten zijn. De blikken zijn natuurlijk aan beide kanten open en ik plaats de blik redelijk diep in de grond (in de hoop dat de veldmuizen niet te diep gaan). Quote
donaldk Geplaatst: 28 augustus 2018 Geplaatst: 28 augustus 2018 Henk in de praktijk werkt dat ook niet. Vet neemt inderdaad makkelijk capsaicine op en vet lost op in zeep, dus weg ermee, maar geloof me dan is het al te laat. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Ciska Geplaatst: 28 augustus 2018 Geplaatst: 28 augustus 2018 Met de Carolina reaper wordt het werken met handschoentjes aan....thuiskok is van mij verplicht om de sambal buiten te gaan maken.. er hangen inmiddels genoeg reaperpepers aan de plant voor een jaar of 10..aangezien 1 peper volstaat voor een flink aantal potten hete samabal Ook maar even wat ananas halen voor de limon hot sauce....is een lekkere zoete tegenhanger voor al dat heets Quote
Charly Geplaatst: 28 augustus 2018 Geplaatst: 28 augustus 2018 @Ciska 1 peper voor verscheidene potten sambal?! Wat voor moord-peper is dat joh? “Het Guinness Book of Records heeft de Carolina Reaper eind 2013 uitgeroepen tot heetste peper.”https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Carolina_Reaper Ah zo! Nee nou dat moeten we hier niet hebben hoor! Pffff! Ik doe de mijn pepertjes al met handschoenen, wil bij die van jou niet eens in de buurt komen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Ciska Geplaatst: 28 augustus 2018 Geplaatst: 28 augustus 2018 Nou.... ......ik zie de bui ook al hangen...Dus chef is naar buiten verbannen bij de maak van de sambal... voor hem is het te hopen dat het dan niet regent.Ik moet zeggen....hij ruikt wel heel lekker fruitig. De eerste is aan het verkleuren naar oranje, maar zag dat er nog iets van minstens 10 pepers aan hangen...ben benieuwd. Misschien heeft Stan nog suggesties... Quote
henkg Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 Vooral de nachten worden nu kouder. Daarom vandaag de Habanero pepers naar binnen gehaald, om de allerlaatste vruchtjes af te laten rijpen. Er hangen er nog ruim dertig. Veel licht hebben ze niet meer nodig, wel warmte.Dat afrijpen zal wel binnen ruim een week gedaan zijn. Daarna ligt de vloer (hopelijk) helemaal vol met na te drogen geraapte uien … Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
prettig gestoord Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 Wat hier met name opvalt is dat de gewone chillipepers die de afgelopen jaren idioot heet waren en waar ik zaden van neem, dit jaar nauwelijks hitte hadden. En dat met deze warme zomer Normaal heb ik op 2 liter chillysaus echt aan 3 pepers genoeg, nu had ik er 25 om smaak te krijgen. En nee, hier willen de heren echt geen superhete sausen maar smaak is toch wel fijn Voor komend jaar peperzaden besteld voor het eerst in 10 jaar! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
pippi Geplaatst: 30 augustus 2018 Geplaatst: 30 augustus 2018 Mijn paprika's zijn na de daling in temperatuur allemaal als een wezenloos bloemen en baby's gaan maken. Ben benieuwd hoeveel ik er nog van af kan halen, alles staat in potten dus als het weer omslaat kunnen ze allemaal naar binnen. Als alle baby-paprika's daadwerkelijk uitgroeien tot fatsoenlijke vruchten, zou ik zomaar meer opbrengst kunnen hebben van al die potpaprika's buiten dan vorig jaar in de kas. En ik weet al wat ik volgend jaar ga zaaien, de bio paprika van de Jumbo is weer de absolute koploper. Jozefgrote dikwandige paprika's, en prima qua smaak. Quote
timvk2000 Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 ook hier is de oogst in volle gang, gelukig is t hier in hongarije nog langer goed weer. planten kwamen wat laat op gang, maar zijn toch nog goed gaan groeien. de overwinterde planten zijn ook erg groot geworden, al hadden sommige wel redelijk wat tijd nodig om goed uit te lopen. ik heb al regelmatig heel wat geoogst en heb op dit moment piek ongeveer bereikt. op de foto de oogst van de afgelopen week: Quote
jootje Geplaatst: 1 september 2018 Geplaatst: 1 september 2018 Mijn hemel...Tim....wat veel! En wat prachtig! En wat een leuke kleine paprikaatjes, en wat een mooie kleuren! Echt heel fraai! Quote
donaldk Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 En Tim heeft de kraag geholpen tegen de vraat, of heb je het anders aangepakt? Mooi tableau. Veel, voor die hele boerderij die hij ter beschikking heeft..., lol. Hoe is je zoektocht naar voeding en compost afgelopen? Ik had nog een pakje wagpep, maar geen zin om alles te gaan oplossen, het tot concentraat te maken, dus ik heb maar een zakje bruin en een zakje wit gescoord, om het seizoen af te maken. Zijn die mini pepertjes Thai Sun? Veel werk heh;-). Bishops Crown, de over bekende Lemon Drop. Wat Habanero-achtigen, wat meer cayenne vorm pepers, van alles wat. Ik kijk nu al uit naar de turbo Tim. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
timvk2000 Geplaatst: 2 september 2018 Geplaatst: 2 september 2018 (aangepast) @donaldk ik heb de gehele tuin verplaatst naar n nieuwe locatie. hier gelukkig geen problemen. compost alleen van de afvaldienst, hoor dat t slechte kwaliteit is en ook nog een €18,50 per m2. maar dit jaar alleen bij t opkweken wat chilifocus gebruikt en in de tuin n handje kippenmestkorrels. hieronder even n lijstje welke soorten t zijn (die kleine zijn erg veel werk inderdaad):1: piment 'd espelette2: bahamian goat3: white naga4: ring of fire cayenne5: fresno gold6: purple naga7: etna (hongaars ras)8: chocolate cherry bomb9: nepalese crown red10: tabasco short yellow11: aji lemon drop12: bhut jolokia red13: red cherry14: chocolate habanero15: hungarian black16: bishops crown17: zimbabwe bird pepper18: habanero red19: nepalese crown orange20: frontera sweet ik kijk ook al uit naar de turbo inderdaad groetjes tim 5 september 2018 aangepast door Gast Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.