Ga naar inhoud

Tomaten teelt Topic 2018

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Hier ook de eerste tomaat gegeten, heerlijk..!! De yellow pear shaped. Voor de rest groeien ze allemaal hartstikke lekker.

Die staan er inderdaad mooi bij!

Zelf vond ik die peertomaatjes rap melig worden. De gele meer nog dan de rode. Het bleken ook erg groeikrachtige planten die buiten rap bovenaan hun steun zaten terwijl ze op die lengte niet zoveel trossen vormden. Dit jaar dus eens wat anders gezaaid, meer struikvormige tomaatjes, met meer trossen tussenin, maar die zijn nog aan het afrijpen... de smaaktest moet nog volgen.

Geplaatst:

Laat gezaaid en dus nog geen oogst, maar er hangen bij mij in de vollegrond hele mooie trossen in. Volgend jaar toch maar weer eerder zaaien. Het is wel te droog, maar de tomaten zijn er dus hopelijk heeft dit niet veel effect. In de tunnel zijn de tomatenplanten veel groter geworden (beetje te groot), maar hier hangt dan in verhouding erg weinig in. Te warm en waarschijnlijk is er meer water beschikbaar geweest. Ik mest helemaal niet, dus dat kan het niet zijn (löss is altijd voedselrijk). Ik hoop op regen, maar dan zonder de benauwdheid want dan krijg ik waarschijnlijk redelijk snel phytophtora. Dat gezegd tot nu toe ben ik heel tevreden over de groene tomaten en in het ergste geval oogst ik ze groen en verwerk ik ze op deze manier, maar ik heb goede hoop en verwacht dat ze binnen een korte tijd (1-3 weken) echt gaan afrijpen. De tomaten zijn zover dat ik tevens denk dat de tomaten binnen ook goed zouden afrijpen.

Gek genoeg doen de trostomaten het veel beter dan de kersttomaten in de productie van tomaten.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

21a14ba1b01f96f7691de91a85e7363f.jpg

Tijd om de eerste tomatensaus in te gaan maken!

Ook met onderstaande. Maar had geen zin die op kleur te leggen

0e595edd20163c06bdde84bb4f7684d6.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hoe doe je dat toch?

Ehhhh. Dat weet ik eigenlijk niet. Veel planten zetten? Ik zet ze ook altijd vroeg in de volle grond al (aan zee, minder koude nachten) en ook na het ontkiemen laat ik ze in een verwarmde kamer verder groeien, tot aan uitplanten.

Maar dat is allemaal niet zo anders toch?

Enfin. Ik mag dan nu middenin de oogst-hoos zitten. Maar troost je met de gedachte dat tegen de tijd dat jullie je het snotje oogsten, alle planten hier al helemaal op zijn. (Word er nu al triestig van )

Geplaatst:

Hier staan een stuk of 9 tomatenplanten in potten. Bij eentje daarvan was de helft een keer afgebroken, te danken aan een sterke voorjaarsstorm. Een dief die bij het breekpunt groeide is toen de nieuwe top van de plant geworden (de bloemetjes op de voorgrond, plant is ook iets lager dan de rest). Dit jaar voor het eerst moestuinieren maar nooit gedacht dat tomaten het zo makkelijk zouden doen, ze hangen vol met trossen! Ik was wel wat laat met zaaien volgens mij. Enkel 1 keer wat voeding gegeven wat al snel te veel was. Direct weer mee gestopt dus. Wel een keer alles moeten verpotten, verder zonder problemen, omdat de pot meer wortel dan aarde was geworden. Zijn er nog meer mensen die zo ontzettend genieten van de geur die van het stammetje af komt als je er zachtjes over wrijft? Heerlijk!!!

2018071921080855081532027352.jpg

Geplaatst:

Ik hoop ook op zo een oogst....maar die van mij zijn nog erg klein en voooral heeeel groen

Zie de potten vol saus al staan...mjum...

Geplaatst:

Pannetje saus Jo

750 gram, net als de Allergrootste van vorig jaar die ook het zaad heeft geleverd voor deze plant. De rest is normaal hoor..zie foto

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wie weet wat er aan de hand is met mijn tomaten? Het zijn Marmande en staan in pot (zonder afdak )

Nu heb ik wel ergens gelezen dat Marmande van binnenuit beginnen te kleuren, maar dit kan toch niet he?

Groe(n)tjes Sonja

IMG111627241532368022.JPG

Geplaatst:

Moments, wat ontzettend vervelend al mijn tomaten, paprikas en meer staan ook in pot, geef je voldoende voeding en kalk. Ik geef ze elke dag water omdat ze bij mij binnen staan.dedf3c1bf6e2d130171e7a58b759c4b1.jpgbda1233a3496d53300d1b93781fd48b7.jpg1c5a2aa18091cfedcc69ce091656c727.jpg440f57fc4d2ef4b055ebb294b300c19f.jpg

Geplaatst:

Gelukkig hebben ze niet allemaal neusrot. Mijn CdB doet het goed op een paar kleintjes na .

IMG118159451533037652.JPGIMG118421251533037673.JPG

En dan nu een groepsfoto van mijn "opbrengst van de dag"

IMG118717841533037684.JPG

Zie ze is blozen de deugnietjes

Toch niet slecht voor een amateurke he

Geplaatst:

Lekker bezig @moments! (En de rest ook tuurlijk )

Hier de eerste twee planten al geruimd. Black & red boar vleestomaat, is bij mij de eerste tomaat die afrijpt, maar na een enorme explosie aan tomaten, is ze dan ineens op, én bevattelijk voor ziekten, weet ik van eerdere jaren. Dus als de eerste spurt voorbij is, zelfs als er nog 1 of 2 tomaten moeten afrijpen, maar ik de bladeren wat zie verkommeren, is het genadeloos de snoeischaar dr in en hoppa weg ermee. Volgend jaar zet ik haar weer hoor. Een of twee planten. Gewoon voor die eerste lekkere hoos.

Verder veel saus maken dus

7d05b59dd23c5006c44e8b559ee29754.jpg

En ook wat zon gedroogde tomaatjes maken.

567421e197005dd3036a2fd1d2a0d8a8.jpg

Gewoon, in de blakende zon. Dagje of twee. Ik hoef ze niet gortdroog. Cm dik ongeveer ging het beste (die kwartjes waren wat lastiger!) beetje zout erover en wat sprenkeltjes Olijfolie en klaar ben je. Heerlijk op brood met wat vlees oid of onder een salade natuurlijk. Maar eerlijk gezegd heb ik de meesten zo uit t vuistje weggenast op de bank. Voelde zeeeer verantwoord

Geplaatst:
Lekker bezig @moments! (En de rest ook tuurlijk )

Hier de eerste twee planten al geruimd. Black & red boar vleestomaat, is bij mij de eerste tomaat die afrijpt, maar na een enorme explosie aan tomaten, is ze dan ineens op, én bevattelijk voor ziekten, weet ik van eerdere jaren. Dus als de eerste spurt voorbij is, zelfs als er nog 1 of 2 tomaten moeten afrijpen, maar ik de bladeren wat zie verkommeren, is het genadeloos de snoeischaar dr in en hoppa weg ermee. Volgend jaar zet ik haar weer hoor. Een of twee planten. Gewoon voor die eerste lekkere hoos.

Ik zit ook ieder jaar de Black&Red. Lekker en vroeg zo hebben we ze graag Mooie oogst Charly. Voor het zondrogen, zet je er dan iets over tegen de vliegen?

Ook goed bezig aan de nieuwkomer!

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...