Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat te doen met deze slakken, ze komen op het rabarberblad af op de composthoop. Nu is dat geen ramp maar is het beter om ze te verwijderen want ze zullen zich ook vermeerderen gok ik....of met de snoeischaar doorknippen die slakken?

Ik had volgens mij al wel hulp ik zag een kikker, alhoewel nergens een sloot in de buurt. 2af44c6b6cb8a5b5c85d8dc86980e3c2.jpg02f7b0bc8587d2b3aa63061e0322514c.jpg

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Als u het prbleem op een Hindoeïstische wijze benaderd zou u de slakken niet mogen doden, Rob... misschien de tuin aantrekkelijk maken voor egels?

Geplaatst:

In principe helpen ze je met de vertering van je groenafval, maar om een slakkenmagneet te hebben op een plek waar je ook groenten wilt verbouwen lijkt me niet goed.

Zelf merk ik een groot nadeel van meer rommel op de tuin. Ik ben uitbundig gaan mulchen, maar ik zie nu veel meer vraat van slakken en kevers. Ik kom erop terug en ga stoppen met mulchen. Mulch en composthoop: voor slakken is het denk ik haast hetzelfde; het biedt beide voedsel en schuilplek. Dus ik denk dat je ook je mulchbeleid moet gaan evalueren als je zoveel slakken ziet.

Slakken hebben wel natuurlijke vijanden, maar als je zoveel en zulke grote slakken hebt is het natuurlijk evenwicht niet in het voordeel van die vijanden, en als je maar een klein stukje grond huurt in een wijdere omgeving waar je weinig contrôle over hebt, dan verander je niet snel het natuurlijk evenwicht.

Bomen en struiken helpen, want daar houden vogels van, en die pakken wel kleine slakjes, maar niet slakken die zo groot zijn gegroeid als op je foto. Ik betwijfel of kikkers zulke grote slakken nog wel aanpakken. Is bij jou de directe omgeving vrij kaal? Dat is gunstig voor slakken. Volgens mij kun je haast niet bladgewassen als kool en sla verbouwen zo, op het minst beschutte deel van de tuin zal het nog het beste gaan. Vaste gewassen zal minder problemen geven met slakken.

Ik denk dat je in je hele tuinbeleid rekening moet gaan houden met slakken als je er zoveel ziet. Wat mij betreft hak je ze doormidden als je ze ziet, maar daarmee ben je er nog niet vanaf.

Geplaatst:

wow, wat een slakkenberg! ik zou ze doorknippen en op het pad leggen voor de vogels (de RobO houdt niet van slak en wel van vogels )

heb je kans dat de vogels nog vaker komen kijken of er iets te smikkelen valt

die plek is een goede slakkenlokker dus dat is ok, ze moogen er alleen geen eitjes leggen mi

Geplaatst:

Ja er zijn bomen met wat merels en eksters, kauwtjes en houtduiven.

Maar die helpen niet zo mee. Ik ga ze knippen, want het zijn er idd veel. Kool gaat nog redelijk, meer last van rups en duif. Sla weinig last.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Voorkomen is beter dan genezen: ruim je tuin en omgeving op, hou alles strak en kantig en begin een goede relatie met je schoffel.

Of kies voor een perma natuurtuin, en ja in die natuur komen slakken voor….en hun vijanden zoals, mollen, egels, muizen, padden, kikkers, vleesetende kevers, kippen, eenden en tuinvogels zoals de merel, lijster en ekster

Geplaatst:

Ik heb sinds het mulchen ook veel meer last van ongedierte en dus ook slakken. Dat doe ik dus ook een stuk minder nu, want dit kost mij teveel van mijn oogst. Ik gooi zelf de slakken weg (in het verwilderde stuk grond naast mijn tuin), maar dan komen ze net zo hard terug. Doorknippen is dan denk ik beter en als je de gehalveerde slakken weglegt op een plek in de buurt van je composthoop dan komen de vogels er ook vast sneller op af.

Succes.

Geplaatst:
Jullie praten maar over knippen, alsof het stukjes papier zijn! Het zijn wel levende wezens, mensen! Kan dat nu niet anders?

Ik begrijp wat je bedoelt hoor, Ik vind het ook steeds akeliger om ze dood te maken. Eigenlijk wil ik dat ook niet meer doen, maar het blijft lastig met een moestuin. Knippen (of in het geval van huisjesslakken in 1 veeg met mijn schoen uitsmeren over een tuintegel) vind ik dan nog steeds wel de meest snelle en minst pijnlijke dood.

In mijn compostbakken laat ik slakken gewoon zitten. Ze doen er nul kwaad, zijn gewoon nuttig hun natuurlijke ding aan het doen, en er zitten ook stikveel andere beestjes in die compost die weer slakken en slakkeneitjes eten. En op veel andere plekken zie ik slakken zitten, die geen schade maken. Onder de sla, in de andijvie, soms echt een heel stel slakken per plant, en nul hapjes uit die plant. Okee dan. Maar rond en op mijn aardbeien wil ik ze niet, en die maak ik dood. Ik heb er ook wel eens een stel daarvandaan op de composthoop gegooid, en die liepen na een uur gewoon weer richting aardbeien. Ja, sorry, dan is het klaar. En ik wil ze niet op de takken van de kersenbomen. Ten eerste heb ik weer nul kersen dit jaar, en ten tweede vind ik het bezopen. Slakken horen daar niet, er staat verdorie een ongeschonden hosta naast als slakkenvoer. Dus die ontwikkeling druk ik ook gewelddadig de kop in.

Verder laat ik ze eigenlijk dit jaar een beetje hun gang gaan, omdat ik alsmaar meer neig naar die theorie van dat slakken vooral zwakke planten pakken. Ik heb broccoli's en courgettes die tot de grond zijn afgevroten, en ik heb er ook staan die zonder gaatjes gezond staan te groeien. Ze hebben al mijn moeizaam opgekweekte knolkervel volledig opgegeten, maar de knolselderij staat er nog. Ik heb wel slakken op het rijtje peulen dat er slecht aan toe is door vogelvraat, maar ik heb geen slakken op de peulen die helemaal mooi staan te produceren. Zo hoort het, denk ik.

Maar goed, ja, doodmaken is akelig, want het zijn levende wezens met soms een echte persoonlijkheid (ik heb ooit een slak per ongeluk mee naar huis genomen vanaf de volkstuin en dat was zo'n stiknieuwsgierig leuk opgewekt ding dat haar/zijn/ nakomelingen waarschijnlijk nog steeds rondlopen in mijn achtertuin ) en ik hoop echt dat ik op enig moment een goeie balans heb in mijn tuin, met slakken die opruimen wat er opgeruimd mag worden, en alleen maar sterke planten die met rust worden gelaten.

Geplaatst:
Ik heb sinds het mulchen ook veel meer last van ongedierte en dus ook slakken. Dat doe ik dus ook een stuk minder nu, want dit kost mij teveel van mijn oogst. Ik gooi zelf de slakken weg (in het verwilderde stuk grond naast mijn tuin), maar dan komen ze net zo hard terug. Doorknippen is dan denk ik beter en als je de gehalveerde slakken weglegt op een plek in de buurt van je composthoop dan komen de vogels er ook vast sneller op af.

Succes.

Ik mulch alleen nog maar met compost, en dat scheelt volgens mij toch wel fors in het aantal slakken. Nadeel is dan weer dat je zonder mulch met blad of stro echt veel meer onkruid hebt. Nou ja, ik in elk geval.

Geplaatst:

Moet ik een beetje lachen om dat laatste pippi. want sja. hoe kom je aan genoeg compost ? Composthoop ?

Ik zou het lekker laten denk ik. Ik ben geen knipper. Trouwens, als je dat doet, denk ik wel dat je zeker moet weten dat er genoeg grotere vogels aanwezig zijn om ook zulke joekels te kunnen verorberen.

En een doorgeknipte slak ergens in de tuin gooien is ook een giga slakkentrekker he ? Naaktslakken zijn kanibalen, smullen een andere dode slak geheel op. Naaktslakken dan wel te verstaan.

Ik zou deze hoeveelheid verzamelen, emmertje legen een eind weg. Paar keer herhalen. klaar. Je hebt zo een prima lokplaats voor de naaktslakken, je hele tuin wordt vanzelf slakkenvrij zo. Wel regelmatig doen.

Geplaatst:

Vangen en uitzetten is wel het meest humaan inderdaad

Alleen dan even een goede plek vinden maar dat komt wel goed.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Slakken vangen en uitzetten klinkt leuk, maar ik las elders dat slakken dan wel minimaal een paar kilometer verderop uitgezet moeten worden, anders vinden ze de weg gewoon terug. Dat vind ik iets teveel van het goede.

Geplaatst:
Moet ik een beetje lachen om dat laatste pippi. want sja. hoe kom je aan genoeg compost ? Composthoop ?

Haha, ja dat is wel een puntje. Ik heb nu een werkelijk prachtige hoop jaar oude compost liggen in de achtertuin, zitten geen slakken meer op en weinig andere beestjes in, dus ik heb gisteren een kruiwagen vol gestort in een nieuwe verhoogde bak. En vervolgens kon ik op mijn knieën alle slakkeneitjes eruit gaan vissen. Gelukkig veel hele kluitjes, maar ook heel veel losse eitjes. Ik doe de komende dagen ook maar steeds wat omwoelen, in de brandende zon verdrogen ze ook. Stom wel dat de hele familie padden verhuisd is naar de andere bak met vers compostmateriaal, want die zijn juist aangenomen om die eitjes op te vreten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...