Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
12 uren geleden, mdubbelm zei:

Iemand ook bekend met deze site: http://www.devijgentuin.nl/index.html ?

Yes ik heb hier vier planten gekocht! Goed verpakt verzonden, stevige planten. Wel een tikkeltje aan de prijs, maar als het goed is zouden ze dit jaar al vrucht moeten geven. Dus ik aai ze even elke dag en spreek ze lief toe en wacht verder rustig af 😂

Geplaatst:

Hnmmm very tempting...!

Geplaatst:
Op 28-4-2021 om 20:28, Flup zei:

Wat prijs betreft zou ik misschien hiervoor gaan @Mellie! Ook hele mooie planten, binnen een week na bestellen had ik ze in huis. De helft goedkoper, alleen de verzendkosten zijn iets hoger. Maar dat heb ik dan weer opgelost door meer planten te kopen 🤭

Geplaatst:

Hahaha Lsjr33, zo hoort dat ook. Meer planten is altijd de beste oplossing!

Overigens kun je zelfs van een eenjarige stek al vruchten krijgen het eerste jaar, al hangt dat ook van de soort af.

Geplaatst:

Die Franse site is niet per sé bio, toch? Ik denk dat ik, ihkv minder kilometers transport, toch maar voor de NL optie ga.

Geplaatst:

Mijn collectie vijgenstekken uit hun comfortzone gehaald (onder de wastafel in het washok) en op de plek van de zoete aardappels gezet (die staan nu buiten). Kunnen ze alvast wennen aan vermoedelijk iets drogere lucht (en scheelt mij weer stroom).

18 van de 32 stekken van half april heeft wortels, hetzij dat ze onder het potje uitkomen, of ze hebben in de ziplock bags geworteld. 2 zitten er nog in de zak.
Die in plastic zak hebben nog geen wortels die ik heb gezien, of ik heb ze pas geleden uit de ziplock bags gehaald.7d37f8b5c1cba03d691a1cabef66c936.jpgc2a61a4275782c96d927e8e21e5dacaa.jpg

Geplaatst:

Op die Franse site gebruiken ze als ondertitel 'voor de ecologische tuin'. Wellicht denken ze toch wat bio na. De prijs klinkt aanvaardbaar, maar vind ik toch nog steeds aan de hoge kant voor een boomsoort dat zo eenvoudig te stekken is. Wel jammer dat er maar 1 vijgensoort meer voorhanden is.

Als je fruitbomen wil vermeerderen en onderhouden dat moet je beslist eens een kijkje nemen bij JSacadura op YouTube. Ook voor vijgenbomen.

Geplaatst:

In mijn geval: Ik wil ze niet per sé vermeerderen, want dat betekent dat ik meer van dezelfde krijg. Ik wil juist wat meer variatie. 4 verschillende soorten is genoeg (zeg ik nu, optimistisch)

Geplaatst:

Die man met wie ik veel over vijgen heb gebabbeld dit weekend, had zijn vijgen ‘opgehoogd’.

Elke vijg had rondom of dakpannen met extra aarde, danwel bakstenen op elkaar gemetseld in een cirkel met extra aarde, zodat ze een stuk dieper staan. Dat had hij bij al zijn bomen -een stuk of 20 minimaal- en de foto’s spraken boekdelen. Onvoorstelbaar hoeveel vijgen een mens kan oogsten! Dat wil deze smulpaap natuurlijk ook.

Nu las ik bij de vijgentuin -alwaar ik 2 bomen heb besteld, jottem- dank voor de site tip@mdubbelm en@lsjr33

dat je een vijg absoluut niet diep moet planten. Begraaf de stam niet dieper dan in de originele pot lees ik bij hem. Nu was ik na het zien van Salvatore’s tuin heilig van overtuigd dat ik al mijn vijgen een dieper bedje moest geven, maar nu heerst er vooral twijfel.

Wat doen de kenners hier?

Geplaatst:

Ik had op de Duitse Facebook site gelezen dat sommigen ze juist wel dieper zetten. Volgens mij tegen de kou, als de wortels niet bevriezen (maar de boom zelf wel terugvriest bij ernstige kou) dan loopt de boom weer bij de wortels uit. Minder diep betekent grotere kans op bevriezen van de wortels. Maar in Nederland is het over het algemeen minder koud dan in Duitsland.

Geplaatst:

Minder diep betekend dat de wortels eerder opwarmen in de zon en dus dat de vijg eerder gaat uitlopen en je later in het jaar eerder vruchten kunt oogsten.

Bevriezen van wortels hoef je niet zo bang voor te zijn.

Wegens de opwarming van de bodem dus ook niet mulchen in het voorjaar.

Geplaatst:

Ah ok [emoji1303]

Geplaatst:

Even ter check, een verhoogd plantgat van ingegraven 60x40 tegels met op de bodem ook een tegel in de klei, gaat dat de vijg voldoende tegenhouden om vrijuit te wortelen of drukt ie z’n wortels daar makkelijk doorheen? Hier op de moestuin staan monsters maar daar zit ik niet op te wachten. Ontwateren moet geen probleem zijn, ik meng er wel een zak zand doorheen. Wil vooral een klein beheersbaar boompje tot een meter of 2 à 2,5 max. 

Geplaatst:

Ik lees ook veel over dieper planten en dat ga ik dit jaar ook doen. Hoor er ook alleen maar goede dingen over, kijken of het op de lange termijn ook uitmaakt.

Vanaf morgen wordt het weer EINDELIJK beter, dus dan gaat de schapenwol om de stammen van mijn vijgen weg. Dat is doorweekt en zonder schapenwol warmt de grond ook sneller op.

De nieuwe vijgen worden verdiept en in grond vermengd met veel grind geplant. Bemesting geef ik ze niet, dat hebben ze helemaal niet nodig.

@MSDG Ik denk dat de wortels daardoorheen gaan. 

Er is wel een vijgensoort, "little miss figgy" die zogezegd klein blijft, maar dat klopt niet. Met snoeien kun je de vijg klein houden, maar dan ben je ook steeds een deel van de oogst kwijt als je pech hebt. Dat hangt van de soort af en of je een- of meerjarig hout snoeit.

Geplaatst:

Ik heb vandaag bij de Lidl toevallig een vijg gezien voor €5. Die heb ik meegenomen.
De 2 die ik heb besteld bij de vijgentuin komt geen reactie op... toch wel vreemd.

De Lidl vijg ga ik in een grote pot doen. Heb daar toch nog een paar van over. De vijgentuin bestelling, als die ooit binnen komt, ga ik in de tuin zetten. Betekent dat iets het veld moet ruimen of dat ik een pietsie af snoep van het gazon. Ik wil er toch 1 verhoogd hebben. Als ik zie hoe die vijgen het in het noorden deden, heb ik er best vertrouwen in. Daar is het toch een paar graden kouder dan hier en zat tjokvol vijgen.

Geplaatst:

Als de vijg op oud (eenjarig) hout vrucht geeft, en je snoeit dit weg, dan snoei je dus de oogst weg. Bij soorten die alleen op nieuw hout vrucht geven, heb je dat probleem niet of minder. Bij soorten die op oud en nieuw hout vrucht geven, mis je bij snoei de helft van de oogst.

Edit: pas heb ik een link naar een filmpje gezien hoe je het beste moet snoeien. Filmpje heb ik nog niet bekeken. Ik zal proberen de link weer op te zoeken, staat hopelijk nog op een open tabblad op mijn pc.

@Mellie heb je de Hardy of de BT?

En op zich is kou niet het probleem, maar koude wind. Als het erg vriest maar de wind wordt tegengehouden (bv door een schutting of muur), dan heeft de vijg minder last van de kou dan als die vol op de wind staat. In de kas of schuur zetten helpt ook.

Vraag me wel af of vliesdoek ook helpt. Iemand hier ervaring mee?

Geplaatst:
Op 24-5-2021 om 20:45, Mellie zei:

Elke vijg had rondom of dakpannen met extra aarde, danwel bakstenen op elkaar gemetseld in een cirkel met extra aarde, zodat ze een stuk dieper staan.

Wordt dit niet juist gedaan om de vijg iets hoger, als het ware op een bultje, te zetten om te voorkomen dat de vijg natte voeten krijgt ..... daar houden vijgen nl niet van? 

Geplaatst:

Iedereen zegt dat vijgen niet van natte voeten houden en dat je ze heeeeel spaarzaam moet gieten in de zomer. Mijn ervaring is toch wat genuanceerder. Als het warm en droog is, dan giet ik de vijgen in de pot elke dag en soms wel 2x per dag. Doe ik dat niet, dan hangen de bladeren al snel slap en erger.

De vijgen die ik nu buiten in potten heb staan, staan in doorweekte aarde. Van de regen. Ze groeien nu niet, maar dat komt omdat het te koud is nog. Ze kunnen hier wel tegen, maar dit moet ook niet te lang duren natuurlijk.

Voor vijgen in de volle grond kunnen ze ook best wel wat water hebben, al moet de grond wel luchtig zijn. Het water moet goed weg kunnen zakken.

Met vliesdoek om vijgen heb ik geen ervaring. Heb vorig jaar wel voor het eerst jonge, gekochte planten met vliesdoek beschermd. Die planten had ik te vroeg uit geplant en daarbij geen rekening gehouden dat er nog een strenge vorstperiode zou komen. Het vliesdoek wat ik eromheen heb gebouwd, hielp goed. De planten heb ik dus niet ingepakt, maar maar wel een soort iglo van vliesdoek gemaakt. Het vliesdoek rechtsstreeks op de plant doen en de plant zo inpakken wordt afgeraden. Daarmee bescherm je de vijg op korte termijn, maar op den duur wordt het toch net zo koud als in de buitenlucht en de plant warmt minder snel op als het warmer wordt. Daarom doe ik dit niet.

Wind is in mijn ogen de grootste vijand voor de vijg. Daar houden vijgen echt niet van.

Geplaatst:
15 uren geleden, Mellie zei:

De 2 die ik heb besteld bij de vijgentuin komt geen reactie op.

Nu je dit zegt. Ik heb een paar weken geleden ook gemaild voor een extra soort. Nooit reactie op gehad. Was ik al weer helemaal vergeten in mijn koop waanzin 😂

Geplaatst:
22 hours ago, Mellie said:

De 2 die ik heb besteld bij de vijgentuin komt geen reactie op... toch wel vreemd.

Hier idem. Heb je ook een mail gestuurd? Er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn, het is zo’n vreemd jaar. 

Geplaatst:

Ja je moet bestellen per mail. Ga nu weer er achter aan, want duurt wel heel lang zo.

Geplaatst:

Vandaag 30 vijgen verhuist naar een pot groter. Het begint goed vol te raken zo 😅 terwijl het nog klein spul is. Eens gaan bedenken hoe ik dat in elkaar kan tetrissen als alles richting 40 liter gaat.

aangepast door Lsjr33

Geplaatst:

Das een beste klus inderdaad. Bij mij zitten ze nu in de grootste potten die er zijn. Groter is er niet en wil ik ook niet, dit is al behoorlijk zwaar tillen nu. Er gaat dan ook veel de tuin in. Hopelijk redden de soorten het en zo niet, dan heb ik pech. Een paar soorten mogen in de potten blijven, maar verder moeten ze het maar in de tuin redden. Twee keer per dag 40 potten met vijgenplanten van binnen naar buiten (en terug!) sjouwen dagelijks is toch wel wat teveel van het goede.

Nu staat alles wel buiten en daar blijven ze ook gelukkig.

Geplaatst:

@Flup en hoe groot staan je vijgen als ze in de grootste pot staan?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.