marjoleinvdh Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 heeft iemand hier wel eens zaden besteld via aliexpress?ik zie daar regelmatig hele goedkope, bijzondere zaden voorbij komen, maar ga me toch afvragen in hoeverre dat allemaal echt is.iemand ervaring? ben heel benieuwd Quote
Amrutten Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Ik heb dit jaar diverse soorten besteld bij ali-express. Paprika's waren pepers, tomatensoorten waren anders dan besteld. Kieming was erbarmelijk. Met andere woorden: het kost niks, maar het is ook niks. Quote
Patrijs Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Hier alvast 7 blz. leesplezier over aliexpress, Quote De moestuin van Patrijs
CherryCharlie Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Aliexpress is sowieso supershady imho... Moeilijk hard gesponsord door de Chinese overheid, maar of het allemaal goed en betrouwbaar is kan ze geen ruk schelen volgens mij. Quote Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)
weknow Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Op Aliexpres komen honderden aanbieders. Er is alleen controle en zekerheid dat er daadwerkelijk iets wordt geleverd....hele procedures voor daadwerkeijk 0,40 retour als je het na een aantal weken nog niet hebt ontvangen. Twee jaar geleden heb ik behoorlijk veel zaden besteld via AI. Het is een verzamelplaats van zeer vele aanbieders. Ik denk niet dat je die allemaal op een hoop mag gooien. Inderdaad is er heel veel troep....onkruid in plaats van wat het zou moeten zijn...totaal het verkeerde zeer vaak. In de extreem goedkope prijsklasse met de mooiste fotos en de prachtigste omschrijvingen'zul je vooral veel onzinzaad ontvangen....De kwaliteit van het ras of de soort en de geschiktheid voor ons klimaat merk je pas gaandeweg, maar je kunt door even naar een afbeelding te Googlen vrij snel zien of de zaadsoort in ieder geval goed is. Het kost bijna niets en is vaak ook niets... Maar....maar....er zijn toch ook soms wel goede aanbieders en van enkele specifieke soorten heb ik terdege de goede en goedkiemende zaden ontvangen. Het gaat dan vooral om bomen en struiken die uit Indo-China komen of daar veel geteeld worden. (Prunus-soorten, o.a. sierkersen, Hovenia dulcis e.d.) en hoewel niet de allergoedkoopste aanbieders, toch nog erg goedkoop voor iets waar je hier moeilijk aan geraakt. Het is en blijft wat gokken. Overigens zie je dezelfde waardeloze en betere aanbieders vaak ook weer terug op Ebay. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
roeier Geplaatst: 29 oktober 2018 Geplaatst: 29 oktober 2018 Even los van de zaden; wat ik begrijp is dat je als onderneming geen zaken kunt doen in China zonder de overheid toegang te verschaffen tot je digitale gegevens, en als wij boodschappen doen bij zoiets als AlieExpress komt veel digitale info omtrent ons in China terecht. De Chinese en ook Russische overheid lopen op het westen voor als het gaat om het slimme gebruik van via het internet verkregen info om hun invloed in de wereld te vergroten.Denk ook aan het bekende voorbeeld van Trump die geen kwaad woord over Rusland en Putin kwijt wil horen, zelfs tegen de eigen inlichtingendiensten in.Als een Chinese onderneming hier online zaken doet en is allemaal veel te goedkoop, dan mag je best bedenken dat er weleens een gecamoufleerde Chinese inlichtingendienst aan het werk kan zijn. Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 29 oktober 2018 Auteur Geplaatst: 29 oktober 2018 Dat is wel een flinke complot theorie, hoewel er best wat in zit. Ik bestel regelmatig wat via alie, maar ik maak me niet zo druk om mijn informatie, ik heb niets te verbergen. Jammer dat de zaden niets zijn. Was ook wel te verwachten natuurlijk.. soms klinken dingen zo aantrekkelijk Quote
Krikke83 Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Voor wat, hoort wat. Je betaalt niet veel voor de zaden inclusief de verzending naar de andere kant van de wereld. Dan mag je best niet te veel verwachtingen hebben Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
bio-fee Geplaatst: 30 oktober 2018 Geplaatst: 30 oktober 2018 Joodse mensen hadden eind jaren 30 ook niets te verbergen en dus lieten zij gewoon bij hun gemeente registreren wat hun geloofsovertuiging was. Toen de oorlog uitbrak waren het nou juist deze archieven die gebruikt werden om op te sporen waar Joden woonden - en de gevolgen daarvan zijn bekend... Als ik ergens iets bestel dan wil ik niet dat mijn gegevens, anders dan de noodzakelijke gegevens om de bestelling af te kunnen handelen, ergens terecht komen en al helemaal niet dat het ergens anders terecht komt dan bij het bedrijf waar ik zaken mee doe. Quote
Jane Doe Geplaatst: 30 januari 2019 Geplaatst: 30 januari 2019 Was het persoonsbewijs/paspoort niet onder invloed van Duitsland vrijwillig door Nederland ingevoerd? En heeft dat en met het hoog verraad van de Nederlanders niet de kop van de Joden en de joods gelovige (let wel het volk Joden en gelovige joden) ? Het Nederlandse verzet was geweldig, maar de verraad overweldigend. Privégegevens zouden privé moeten blijven punt. Quote
Flup Geplaatst: 30 januari 2019 Geplaatst: 30 januari 2019 Ik denk dat men al zoveel meer weet over je dan je denkt. Via smartphoneapps, via facebook, of eigenlijk met alles, je kunt dit alleen voorkomen door volledig zonder pc / smartphone te leven. Persoonsgegevens moeten inderdaad privé blijven, maar dat is een utopie. Er zijn zo vaak datalekken bij de overheiden bedrijven, ook zonder internet komen je gegevens wel ergens op straat. Of Ali-Express daadwerkelijk door de Chinese overheid wordt misbruikt (heb ik nooit over nagedacht, eerlijk gezegd), weet ik niet, maar kopen doe ik er ook niet. Ik hoor er eigenlijk alleen maar slechte verhalen over en mijn zaadgoed koop ik liever bij duurdere, maar wel betrouwbare bedrijven. Quote
Elmigo Geplaatst: 31 januari 2019 Geplaatst: 31 januari 2019 (aangepast) Afgelopen jaar heb ik veel zaden bij AliExpress besteld. Ik moet zeggen, heel veel zaden kiemen nog best goed! Ik moet óók zeggen, bijna de helft doet het minder goed. Vermoedelijk omdat ze per vliegtuig worden verscheept. De straling van die apparaten bij de douane zou de zaden wel eens kunnen steriliseren, maar goed dat heb ik ook maar ooit ergens gelezen. Ook met oog op het milieu is het misschien niet zo fijn om een zakje zaden per vliegtuig of dieselschip hier naartoe te laten komen. Heel veel zaden zijn verder goed hoor, van het grote aantal zakjes zaden dat ik bij AliExpress heb besteld heb ik één keer een zakje neppers gehad. Of ja, misschien wel èchte zaden, alleen ze deden het niet. Het feit blijft natuurlijk dat je je hier in het tuincentrum helemaal scheel betaald aan de zaden, maar ze kiemen wel altijd en ik vind tuincentra een stuk betrouwbaarder. 13 februari 2019 aangepast door Gast Quote
Saalk86 Geplaatst: 31 januari 2019 Geplaatst: 31 januari 2019 Toch maar even reageren Allereerst: Alle verhalen over Alibaba / Aliexpress omtrent privacy en digitale gegevens zijn absoluut niet overdreven! Ik maak me zelf wel eens zorgen hierover, als je bijv ziet hoe China (maar ook de VS) landen als Pakistan gebruiken als testland / proefpersonen met bepaalde AI (artificial intelligence) ontwikkelingen... klinkt allemaal vergezocht, ook omdat mensen zich hier vaak simpelweg niet kunnen voorstellen hoe ver we al zijn met bepaalde ontwikkelingen. Betreft de zaden zelf. Ik snap op zich wel dat mensen bij Aliexpress kopen. Super goedkoop, enorme hoeveelheden en werkelijk alles lijkt mogelijk in kleuren en maten. Maar wat mij soms een beetje irriteert is dat den Nederlander het allemaal niks mag kosten. Ik zeg niet dat mensen hier dat doen, ik wil niet over anderen oordelen . Maar laten we eerlijk zijn mensen, als je nou dezelfde zaden in NL kunt krijgen bij een (biologische) kwekerij met goed verhaal en hart voor de natuur, dan betaal je toch een of twee euro extra? Ik zeg niet dat je wel/ niet moet bestellen bij aliexpresss, dit is gewoon hoe ik erover denk . Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Flup Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Je hebt zeker een punt Saalk86. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk (niet alleen wat zaadgoed betreft) en tegen deze chinese prijzen kunnen westerse ondernemingen gewoon niet op concurreren. Met als gevolg dat de lokale ondernemingen verdwijnen en je voortaan geen keus meer hebt. En dan klagen mensen dat de winkels verdwijnen, door de onlinehandel. En ja, ik koop af en toe ook wel online als ik iets niet in mijn regio kan kopen. Ik betaal liever wat meer inderdaad, de lokale economie moet ook gesteund worden en als het een goed product is, dan betaal ik graag wat meer. Quote
Jane Doe Geplaatst: 1 februari 2019 Geplaatst: 1 februari 2019 Als heirloom vermeerderaar worden de zaden onbetaalbaar als je alle kosten in rekening zou brengen, dus is het maar goed dat wij en zo vele het vrijwillig doen. Quote
Waaslander Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Nog nooit iets bij Ali gekocht . Als heirloom vermeerderaar worden de zaden onbetaalbaar als je alle kosten in rekening zou brengen, dus is het maar goed dat wij en zo vele het vrijwillig doen.Er zijn al heel wat webwinkel(tjes) en bedrijfjes plaatselijk en geef eigenlijk hier steeds meer de voorkeur aan . Eigenlijk vallen te prijzen heel erg mee ,wel meestal iets minder zaden dan de internationale bedrijven in hun zakjes hebben zitten . Maar van bv tomaten heb je daar 100 zaden van nodig is 10 niet voldoende voor 1 jaar en daarna kunt je eigen zaden gebruiken (heirloom soorten). Wat ik ook een voordeel vind is selectie dat hier uitgevoerd word door de verkopers . Als vb zoete aardappelen zijn wel erg veel soorten winkelprijs 2.59euro/kilo https://www.ah.be/producten/product/wi164358/ah-kilo-tje-zoete-aardappel herkomst?? Zo vandaag "Witte van de Ecohoeve"gekocht op https://www.velt.be/reclaim-the-seeds 6 euro de knol . Maar je weet wel door hun selectie dat deze in onze streken het goed doen en normaal een 3kg de plant geven . En elk jaar knol bewaren voor teelt het volgend jaar. De zaden mogen nog perfect zijn bij Ali maar de planten doen het niet in ons klimaat ga je ook weinig oogst hebben . om nog een voorbeeld te geven https://denieuwetuin.be/home/26-lucky-lion-edamame-soja.html Weet je wel wat je mag verwachten in ons klimaat . Testen wel geregeld zaden en vallen resultaten tegen in ons klimaat komen deze niet in hun assortiment. Welke stoffen zijn er gebruik bij de kweek van de zaden ? Bij ons is het redelijk beperkt wat er mag gebruik worden tijdens de productie van zaden al zijn het niet biologische zaden . Maar wat mogen ze daar allemaal gebruiken . Zo een tijd geleden van iemand gehoord die bij een grote plantenhandel werkte hadden ingevoerde planten binnengekregen met stoffen op die hier te strengste verboden zijn. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Precies: doe mij maar de Bolster, betrouwbaar en strijdbaar sedert de jaren 80 van de vorige eeuw! En niet schreeuwend duur. Quote
appelvrouw Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 Foutje En ja de Bolster, mooie zaden Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
RobO Geplaatst: 2 februari 2019 Geplaatst: 2 februari 2019 ha Jet, past goed bij onderwerp hier ooit voor 5 euro zaden uit china besteld, rommel, kiemde slecht en zagen er niet uit, gruisik koop liever hollandse waar (en deel op onze tuinclub) Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.