Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@flup @simonvb

Wel nog een vraagje: kan het zo zijn dat de mug hier de bladschade veroorzaakt die ik opmerk, waaronder de opgekrulde bladeren, alsmede de bobbelige plekken op sommige bladeren?

Ter info: ik heb maar wat biologisch bestrijdingsmiddel gekocht wat ook hierop ziet. De recensies erover zijn gemixt (en de stank is vreselijk), maar heb bewust geen echte bestrijdingsmiddelen gebruikt vanwege de potentiële kwetsbaarheid van de plantjes. We zien wel waar het schip strandt.

Geplaatst:

Nou, ook lekker constructief. 1) Het was een minimale hoeveelheid plantenvoeding en 2) insecticiden zijn niet toegepast: er zijn geen chemicaliën of zoiets dergelijks toegevoegd. De planten staan er nog steeds sterk bij, behalve de planten die al eerder waren aangetast. De zaailingen staan er ook al langer dan een maand, dus een minimale hoeveelheid plantenvoeding is blijkbaar toegestaan - althans zo heb ik elders gelezen .

Geplaatst:

Mijn tomaten zaailingen begonnen ook raar te doen. Heel erg veel gekrulde bladeren en hadden gele stippen aan de onderkant van de bladeren. Heb ze inmiddels verpot en ze zien er weer goed uit. Ben nog niet begonnen met voeding, maar zou wel willen beginnen met kwart sterkte voeding.

Krijgen nu volledige zon die binnen schijnt door de raam. nog geen problemen gezien. Ik wacht het af.

Hier twee fotos:

IMG2019041220045013591555096673.jpg

IMG2019041220045791841555096672.jpg

Hoe meer ik leer, hoe meer ik besef hoeveel ik nog niet weet.

-AE

Geplaatst:

Gisteren alle tomaatjes verspeend. Sommigen wat vroeg omdat ze erg dicht op elkaar stonden. En paar nazaai erg vroeg, dan is het maar in één keer gedaan:

20190414tomatenverspeend16251555235683.jpg

Zaai: 25 maart, dus nu drie weken na zaaien. Over ongeveer vier weken (ijsheiligen) zullen ze 30 a 40 cm hoog zijn. Dan zijn worden ze ook te groot om binnen te houden.

(even voor mezelf: zonder stokje = Roma VF, met stokje = San Marzano, zonder stokje maar later onmiskenbaar te herkennen aan het blad) = Balkonstar.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hallo allemaal zal dit jaar ook eens bijhouden mijn tomaten seizoen.

Verleden jaar een slecht tomaten en paprika seizoen gehad

Heb een zelf kas in de achtertuin daar ook stromend water en Electra

Heb een 1000 liter vat om regenwater op te vangen

Met daarin een dompelpomp

Door het slangen systeem hier aan gelegd kan ik ook gebruik maken van stromend water van uit de buiten kraan

Heb in mijn kas een klein kastje gemaakt 1 meter van de grond 1 meter bij 2 meter

Daar kweek ik de plantjes in een propagator passen 3 bakken in van 24 plantjes

Tevens heb ik daar een kleine Electra kacheltje in staan die de tempratuur op 10 graden houd

Ik heb hier 0p 6 maart tomaten en peper en paprika gezaaid

Vandaag de tomaten plantjes over gepot in 12 cm potjes

Dat leek me nodig voor dat ik ze begin mei in de volle grond zet

Hier een paar foto's hoe het er nu bij staat

2rg2kh2.jpg

Dit zijn mijn vlees tomaten

119cu1c.jpg

3 Cherry tomaten plantjes

ronnie24

Geplaatst:

Ondertussen nader ik hier ook het moment dat ik ze in grote potten of in de volle grond ga zetten. Helaas: ziet het er niet perfect uit:

Tomaten-week-7---154511555694062.JPGTomaten-week-7---236911555694061.JPGTomaten-week-7---331401555694060.JPG

Nu verdient het wel belang om op te merken dat ik een belangrijke fout heb gemaakt: ik ben al een kleine week rustig aan bezig met het afharden van de tomaten (behalve afgelopen weekend, toen was het te koud) en vorige week vond ik het een goed idee om ze een 'uurtje' in de volle zon te zetten. Verreweg de meeste schade die je ziet is het resultaat van die beslissing .

Ik merk dat de zaadlobben ondertussen in rap tempo geel beginnen te worden, net als enkele bladeren. Zeker wat betreft de volwassen bladeren lijkt het mij onwaarschijnlijk dat het met de zon te maken heeft, maar eerder met een tekort aan iets. Bij de zaadlobben is het voor zover ik kan vinden een normaal iets.

Nu ga ik snel overpotten (binnen een paar dagen), maar ik denk dat de potjes die ik nu heb simpelweg te klein zijn en zelfs verdere groei tegenhouden: de grootste planten zijn 13 cm, na bijna 7 weken nadat ze zijn doorgekomen. Ik had toevallig afgelopen week van een kleinere plant eens even de plant met kluit en al eruit gehaald en ik was verbaasd over hoeveel wortels dat ene plantje al had gecreëerd. Het zou zomaar eens kunnen dat de grotere planten langzaam beginnen te stikken en dat er een tekort aan bijv. stikstof is ontstaan.

Mogelijk toch maar wat vloeibare tomatenvoeding toevoegen?

Geplaatst:

Hoi Oscar,

Ja, dat heb ik ook goed gemerkt. Ze moéten om de 3 à 4 dagen water hebben: ik heb al een paar keer wat slappige plantjes gehad omdat ik dacht wat langer te kunnen wachten. Dom ook, zeker nadat je merkt de grond behoorlijk droog is door er een vinger in te stoppen.

Het kan best dat ik het grootste deel van de planten nog 1 a 2 weken in de potjes houd. Misschien is het wel zinvol om die wat vloeibare plantenvoeding te geven, maar dan de helft van de aanbevolen dosis. Het gaat hier om een soort van vloeibare tomatenvoeding van DCM die blijkbaar om de week kan worden gegeven, aldus de verpakking.

Oh: voor het overpotten heb ik grote plastic potten, ca. 25 liter. Komt goed .

Geplaatst:

Ik zie op de facebookpagina van moestuin enkele tegenstrijdige berichten passeren. Volgens sommigen daar kan je tomaten alvast uitplanten indien ze in een serre/kas gezet worden, en is het wachten op de ijsheiligen enkel voor degene die in volle grond onbeschut zouden staan. Kan dit? Weersverwachtingen zijn goed, maar het zou zonde zijn natuurlijk.. Het is nu een goeie 40 graden in de kas dus overdag alvast geen probleem.

bedankt!

Geplaatst:

Ik ben zelf beginner dus durf je nog niet echt advies te geven, op Facebook is mijn mening dat iedereen maar wat zegt , ben erg blij dat ik op dit forum terecht ben gekomen

Mijn tomatenplanten gisteren geplant in potjes staan op een lichte plek uit de zon en als er nachtvorst of harde wind verwacht wordt gaan ze naar binnen ,wil ze over 3 weken verder uitplanten

2019042019301313521555782326.jpg

Geplaatst:

Tomaat travel schijnt een kastomaat te zijn. Laat ik nou sinds kort een trotse kaseigenaar zijn! Travel staat nu braaf in de kas. Vandaag stond de deur open, want veeeel te heet binnen en ja hoor... is zo’n rotduif naar binnen gevlogen. Compleet in paniek overal tegen aan geknald. Van de 6 tomatenplanten, 4 kapot... ben nooit fan van duiven, maar op dit moment al helemaaaaaal niet.

Geplaatst:

Hey Gedlon,

alles hangt ook een beetje af van hoe groot de serre is ...

Hoe groter hoe beter bestand tegen temperatuurswisselingen.

In de serre, en heb een iets ruimere (+/- 30 m²) zijn de temperaturen soms ook negatief als het buiten vriest.

Bvb vorige week, buiten -3 °C, in de serre toen -1 °C.

Alvast hier bij mij levert het vroeger uitplanten in de serre niet veel winst op en bijverwarmen weiger ik te doen dus ...

Wel al geprobeerd zonder bijverwarming en dan goed de weerberichten in de gaten houden en planten afdekken met vliesdoek ea als men vorst voorspeld enz.

Voor mij persoonlijk te omslachtig ifv onregelmatige uurrooster ed

Als je heel vroeg (lees januari/februari) zaait en je kan begin april planten in de serre zetten die 40 + cm zijn dan win je wel enkele weken maar ook dat is voor mij (en ga ervan uit dat dit ook geldt voor vele anderen) praktisch bijna niet haalbaar. Bleef bij eenmalige poging ook al viel die niet helemaal tegen.

Heb vrij veel ruimte maar die wordt zo goed als volledig ingenomen door de pepers, paprika's, aubergines, ananaskers en andere exoten.

Geplaatst:
Tomaat travel schijnt een kastomaat te zijn. Laat ik nou sinds kort een trotse kaseigenaar zijn! Travel staat nu braaf in de kas. Vandaag stond de deur open, want veeeel te heet binnen en ja hoor... is zo’n rotduif naar binnen gevlogen. Compleet in paniek overal tegen aan geknald. Van de 6 tomatenplanten, 4 kapot... ben nooit fan van duiven, maar op dit moment al helemaaaaaal niet.

ZONDE Mellie!!!!

Duif is héél lekker

Nog iets te redden van de planten?

Afgebroken delen in water of potgrond zetten lukt als je er vlug genoeg bij was.

De onthoofde planten gaan normaal gezien dieven aanmaken die dan de hoofdstam kunnen vervangen dus niet te vlug helemaal afschrijven.

ik hoop voor je dat het goed komt!!

Geplaatst:

Insallah! Ik hoop het ook. Heb ze aangeaard, maar morgen ga ik ze gewoon diep in de grond doen samen met appelvrouws couer de boeuf en Charlys tomaten. Komt goed!

Geplaatst:

Drie tomaten geplant in grote potten, twee anderen alvast weggegeven aan familie . Het valt mij op dat de tomaatjes goed gedijen in de grote potten: ze lijken al direct te groeien sinds ik ze twee dagen geleden in de grond zette. De koude nacht hier (tot 6 graden) zijn ze goed doorgekomen, zo lijkt het.

In de kleine kweekpotjes had ik vandaag echter veel tomaten met volstrekt gele bladeren en afgebroken zijtakjes. Het lijkt op het midden van het blad te beginnen en uit te spreiden naar de hoeken (waar af en toe dus nog een puntje groen zit). De takjes hadden een beetje een roze, doorschijnende kleur leek het wel.

Ik heb het dode / niet meer herstellende plantmateriaal er maar afgehaald, maar het is raar. Ik blijf mij afvragen of er sprake is van een voedingsprobleem. In de tussentijd heb ik maar bijgemest (op halve kracht) met vloeibare voeding. Maar het lijkt mij dat alles zo snel mogelijk verspeend moet worden.

Geplaatst:

Die van mij staan inmiddels in de volle grond in de kas op de moestuin.....had ze vorige week al verpot en meteen in het muurkasje geparkeerd. Dus ik verwacht geen problemen aangezien ze zich goed hebben gehouden bij ongeveer 4C in de nacht. Kom maar op met die lekkere tomaten....

Nu staan de pepers af te harden en die gaan over 2 weken.... opgeruimd staat netjes

Geplaatst:

Op 17 april alles verpot van 9 naar 12 cm potten

Vandaag even gekeken pot verwijderd zoveel wortel dat ik besloten heb vandaag alles in de kas inde grond te plaatsen

Zowel tomaten en licht pittige Spaanse paprika rood en als peper madam sjanet geel

Geeft veel ruimte in de kas

Kan ik laatste stuk 3 meter van de kas ook om spitten en compost in verwerken

t6czfp.jpg

alle plantjes vrij diep geplant ongeveer tot eerste echte tomaten blad

24eqglj.jpg

Rechter zijde gedeelte kas

2uzzce0.jpg

Linker zijde gedeelte kas

Hopende dat we geen nacht vorst meer krijgen

Waarschijnlijk door de grote van de plantjes zal dat niet veel problemen opleveren

Op 15 mei als ijsheiligen zal ik weer wat berichten ben dan benieuwd of er vorderingen zijn

Groet ronnie24

Geplaatst:

6fd4f7fcc7a6d5ba10beadc0eab15648.jpg

Eerste tomaatje aan de struik gespot; Joriekes Ida Gold. Ze heeft zichzelf daarna spontaan getopt, alsof ze weet dat ze na de eerste trosjes het veld moet ruimen voor de echt lekkere tomaten.

Ah. Dat toppen slaat dus op de plant. Niet op Jorieke

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Jee, hier beginnen zich net bloemknopjes te vormen en nog niet eens bij alle tomaten.

Had al teveel, maar gisteren bij de plaatselijke moestuinruilbeurs heb ik weer teveel extra tomatenplantjes gescoord. Mooie, oude soorten, maar ja, waar laat ik die straks? Kortom, het wordt weer puzzelen.

Geplaatst:

Hier zijn de Roma's nu 20 tot 25 cm hoog.

Gezaaid bijna 5 weken geleden, op 26 april.

(Als je hier je tussentijdse groeiresultaten meldt, dan is het ook vermelden van de zaai-datum wel informatief.)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

pot946191556568896.JPG

Mijn eerste rijpe tomaatjes dateren van een week of 2 geleden. Dat ze zo vroeg zijn komt omdat de planten (pottomaat Donna F1) al begin januari gezaaid werden met als doel ze te gebruiken om een Ikea groeilamp te testen. De smaak valt tegen en komt bij lange na niet overeen met de omschrijving 'heerlijke tomaatjes' wat op het zakje zaden vermeld staat.

tomaat284781556568932.JPG

De 'normale' tomaten zijn veel later gezaaid. Links onder en rechts boven de voor de vollegrond bestemde planten welke op 28 maart gezaaid werden. De 6 planten in het doosje rechts beneden zijn verschillende soorten kerstomaten die voor de kas bestemd zijn. Ze werden rond half maart gezaaid.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...