Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag de laatste dahlia's gereed gemaakt om de winter door te komen. Na het eerste nachtvorstje vorige week was het al geen gezicht meer en een paar dagen later zie je  alleen nog maar afval boven de grond uit steken.

Dahlia_21.thumb.JPG.a82398c5bcf3c699cda6be27207d7672.JPG

De knollen uit de grond halen om te overwinteren is voor mij geen optie want daarvoor zijn het er teveel. Zoals ik al eerder zei is een goede methode om de knollen de winter door te helpen het loof een stukje boven de grond afknippen en dan als bescherming tegen de vorst een dikke laag bladeren aanbrengen. Het afgesneden loof wordt er weer overheen gelegd en dat voorkomt wegwaaien van de bladeren terwijl het ook nog eens dienst doet als extra beschermlaag.  

Dahlia_22.thumb.JPG.efdf2ef0b5a1bbf27b25bc4a1f288c6d.JPG

Dahlia_23.thumb.JPG.48eb0bb3d29e83566d9081719e9e71eb.JPG

Eergisteren zijn de dahlia's bij de schutting en langs de zijgevel al aan de beurt geweest. Ze kregen dezelfde behandeling als die bij de composthoop met het kleine verschil dat er langs het pad nog een dekzeil overheen kwam om het er wat minder rommelig uit te laten zien.  

Dahlia_17.thumb.JPG.b1e051cdcd863f30d1e5df3fcd65d9f3.JPG

Dahlia_18.thumb.JPG.d3b108971476779153058794917610a5.JPG

Dahlia_19.thumb.JPG.10efea3f540763455c988607bd75ba90.JPG

Zoals je ziet werden ook nog de resterende takken van de Amaranthus Dreadlocks gebruikt. Als wedstrijdplant 'gefaald' maar hier nog prima bruikbaar alvorens in het voorjaar op de composthoop te belanden.

Dahlia_20.thumb.JPG.b9c5a74eda1bf22b4cec529172807632.JPG

• Like 4

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Wat zal je daar lekker veel’zaailingen krijgen Frans! Mooi gedaan de afdekking zo. Ik heb de mijne toch maar allemaal opgegraven en schoongemaakt..ze zitten in krantenpapier in de schuur..bij echte vorst moet ik daar dan nog wel actie ondernemen.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Helaas zijn bij mij heel veel van de knollen besmet (dacht ik), met het virus. Weggegooid. En ook veel verrot door natte potten 😭

Nog niet eerder zo weinig in het overwinterkrat.

IMG_20241129_111257878_HDR2.thumb.jpg.acb90078eb6ff4501a45c33c918046ab.jpg

De beide Penhill's zijn wel goed, de Café au lait heeft het ook overleeft. Volgend jaar proberen om via stekken wat te vermeerderen. Ook 1 knol van de Tartan over, maar die heeft geen hals, dus ik weet niet wat dat volgend jaar nog doet. 

Nou ja, waardeloos Dahlia jaar wat mij betreft.

Volgend jaar gaat het vast beter. Ik heb ook nog zakjes met zaad.

• Like 1
Geplaatst:

Bobbeltjes op de knollen. Het wordt wel vergeleken met het uiterlijk van bloemkool. Ik had er redelijk wat en vanuit dezelfde bakken. Ander potten/ bakken waren goed.

Dus jammer maar helaas, weg ermee 😭 Ik zei virus, maar het kan ook een bacterie zijn. In ieder geval; malle bobbels op de knol is weg ermee. 

• Like 1
Geplaatst:

Zaterdagochtend zat er behoorlijk wat ijs op de autoruiten dus ben maar snel op de tuin de dahlia's veilig gaan stellen. Bij het uitsorteren een groot stuk van de Orfeo knol weggedaan omdat het leek of deze besmet was met gallen. Heb echt al veel knollen weg moeten gooien, ieder jaar slaat die bacterie wel toe...

Van Cafe au Lait weer twee kleine knollen overgehouden. De grootste topper was Topmix Apricot, daar heb ik nu al 3 knollen van kunnen maken! Lavender perfection en Totally Tangerine ook twee prima knollen. 

Alle knollen liggen afzonderlijk ingepakt in een stuk krant, in een kartonnen doos, in de schuur. Alleen even in de gaten houden als het nog matig tot streng gaat vriezen. Meestal ga ik ze in maart alweer oppotten dus zo lang hoeven ze niet in de opslag te liggen. 

Als iemand trouwens nog tips heeft om die galziekte te voorkomen dan hou ik me aanbevolen...

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Geheel tegen mijn gewoonte in laat ik ze dit jaar in de grond. Het gaat bar slecht met mijn rug, het gaat gewoon even niet. Mijn man die me normaal met alles helpt is superdruk, dus het is even niet anders. Sterker nog, ik heb helemaal nog niets gedaan aan winterklaar maken, het is een ravage. Ze moeten zelfs nog afgeknipt worden 😳. Vorig jaar waren we een knol vergeten en die is prima opgekomen dit jaar. Flink wat blad er overheen en fingers crossed dan maar. En mocht het mis gaan, dan heb ik in ieder geval een excuus om café au lait en witte dahlia met bramensaus te kopen in het voorjaar.

aangepast door Dahli
  • Like 2
  • 2 maanden later ...
Geplaatst:
Op 3-11-2024 om 11:44, hazeltje zei:

Ik heb namelijk nog nooit wortels aan mijn dahlia's gehad die ik binnen in een vaas zette. 

Dat lukt inderdaad niet met bloeitakken.

Ik gebruik takken waar voldoende bladoksels etc op zitten. Verwijder de top, knip veel bladeren weg of halveer een deel en ik hou ze niet te lang in het water, geworteld of niet, op een gegeven moment gaan ze de potgrond in. Als ze eindeloos op water staan gaat de boel toch rotten is mijn ervaring.

• Like 1
  • Thanks 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb afgelopen weekend op de moestuinbeurs mijn allereerste dahliaknollen gekocht. Na vorig jaar de mooie dahlia's van de buurman te hebben bewonderd mocht ik er van mezelf op de moestuinbeurs ook eentje uitkiezen. Dat zijn er dus 3 geworden😁.

Totally Tangerine

Waltzing Mathilda

Arthur Hambley

Ze zijn inmiddels opgepot om voor te trekken en ook heb ik wat dahliazaden gezaaid (pompon en open center). 

Ik heb er ontzettend veel zin in en ben heel benieuwd hoe de zaailingen eruit gaan zien. Als alles meezit lijkt het me heel tof om ook zaden van m'n eigen planten verzamelen om het jaar erop te zaaien. Wie weet wat er voor moois tussen zit😄.

DahliaTotallyTangerine.jpg

DahliaWaltzingMathilda.jpg

DahliaArthurHambley.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Ben dit jaar m'n twee knollen van Cafe au Lait verloren. 😥 Toch zacht geworden terwijl de andere knollen allemaal nog goed waren. Wegens tijdgebrek laat ik het dit jaar erbij. Volgend jaar misschien nieuwe kopen of anders het jaar erop. Dit jaar maar doen met wat ik heb! 

• Like 3
Geplaatst:

Bij mij heeft ook niet alles het overleefd, hoor @MSDG. Had vorig jaar ook een paar soorten met virus, dus in de grijze kliko ermee. Maar toch nog een handjevol overlevers. Ik moet me maar eens gaan verdiepen in vermeerdering via stekken 🤔

• Like 2
Geplaatst:

Jaah ik zie uitlopers bij mijn vorig seizoen seizoen gezaaide dahlia’s 😍🎉

Ze staan in best kleine maat pot in mijn koude kasje… dus altijd spannend dan he..😬😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_3854.jpeg

IMG_3853.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Wat ik binnen in potten voortrek, doen helemaal niets, maar buiten zag ik al een tak boven. Staat op de patio, dus warmer dan helemaal onbeschut buiten, maar toch wel een stuk frisser dan binnen. Rare planten!

Ik heb ook 2 soorten weggedaan die niets meer wilden. Echt zonde… benieuwd naar de rest.

• Like 2
Geplaatst:

Ik heb de tubers gisteren in water gezet om de enigzins uitgedroogde exemplaren weer wat op te peppen en vandaag zitten er her en der al roze en witte puntjes op 😀.

Dus vandaag een aantal gesplitst en de hele bubs opgepot en in de kas gezet. Ik blijk vooral Penhill Dark Monarch en P. Watermelon en Cafe au lait overgehouden te hebben. Van de prachtige Tartan is maar één hele sneue kleine tuber overgebleven en ik ben nog een paar soorten kwijt, die ik vorig jaar al in de kliko heb gegooid omdat ze virus hadden. Helaas 😐

De inmiddels naamloze soorten van de Aldi en de Action hebben ook nog wel wat levensvatbare tubers, alsmede wat knolletjes van vorig jaar gezaaide soorten. Dus die zijn ook opgepot en vervolgens heb ik ook eindelijk die geweldige openbloemige pastelmix van de Tuinen van Weldadigheid gezaaid.

Dus er zijn dit jaar hoe dan ook wel een paar dahlia's om op de vaas te zetten.

• Like 4
Geplaatst:

Ik zou dat ook niet willen missen in de tuin, dahlia’s. Zo heerlijk om bossen van te kunnen plukken. Hoort echt bij de/ mijn moestuin.

• Like 4
Geplaatst:

Hier komen ook de eerste groene blaadjes uit de pot omhoog. Blij dat hij nog leeft. Ik heb voor het eerst vermeerderd door te delen en dat is blijkbaar goed gegaan. Ik het deel dat er het beste uitzag aan mijn moeder meegegeven. Zal eens vragen hoe het bij haar gedeelte gaat.

• Like 2
Geplaatst:
Op 4-4-2025 om 19:39, woldistel zei:

Bij mij heeft ook niet alles het overleefd, hoor @MSDG. Had vorig jaar ook een paar soorten met virus, dus in de grijze kliko ermee. Maar toch nog een handjevol overlevers. Ik moet me maar eens gaan verdiepen in vermeerdering via stekken 🤔

Gelukkig worden we overal gevolgd dus ik kreeg een filmpje in m'n socials voorgesteld over het stekken van dahlia's. Enorm eenvoudig en kan zowel op water als direct in aarde. Wel op tijd beginnen zodat de plant ook nog echt een knol kan vormen. In het filmpje van een Nederlandse kweker trokken ze de knollen voor en planten ze de gewortelde stekken begin juni uit. Dus zal nu ietsjes te laat zijn, maar een stek proberen te maken in het seizoen kan geen kwaad zou ik zeggen. Klein potje potgrond en goed op letten. 😉

• Like 4
Geplaatst:

@DahliWat is ie mooi! Ik kijk er nu al naar uit😄. Inmiddels is het eerste 'puntje' ook boven de grond.

Ik heb inmiddels zo'n 40 zaailingen... Ik denk dat ik iets ben uitgeschoten😅, maar ik vind het gewoon zó leuk. Gelukkig kan weggeven altijd :)

• Like 5
Geplaatst:
Op 3-11-2024 om 10:13, EdelSpint zei:

Ook een (baanbrekend) idee dus om je dahlias te overwinteren. 

Aanschouw: Dahlia "Amareth"

@MSDG

Stekken werkt zeker. Ook voor overwinteren dus.

Buiten beginnen de dahlia knollen te ontwaken, vandaag per ongeluk wat uitlopers (van 'Arabian Night F2') per ongeluk kapotgemaakt met een schepje, ik was vergeten dat daar dahlias zaten.

Binnen heb ik al de eerste bloem van mijn eigen Dahlia 'Amareth'.

20250411_154929.thumb.jpg.80b66c3e4d67a596caaeff3d370b92d2.jpg

• Like 5

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...