Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Alles over Dahlia's

Featured Replies

Geplaatst:

Oohh…die knalgele!

Geplaatst:

Wij hebben ze al gerooid en volgende week worden ze weer geplant.

Het stukje waar ze komen is door mijn vrouw omgespit en gelijk stalmest erbij.

Daarna een dikke laag blad erover voor de kou.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik laat de grote dahlia’s in de grond deze winter het is een risico. Ik heb er wel een emmer dennennaalden per plant op gelegd. Een enkele slecht geplaatste heb ik opgegraven en die bewaar ik als schone kluit in een krant in het schuurtje. Nu heb ik ook nog twee mini plantjes in een pot zitten. Die deden het nog niet geweldig afgelopen jaar. Kan ik deze ín de pot in de schuur bewaren? Of liever toch uit de aarde

IMG_6803.jpeg

aangepast door appelvrouw

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Is er iemand die de vraag uit mijn vorige post kan beantwoorden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik ben ook wel benieuwd. Ik heb mijn dahlia's die in kuipen in de achtertuin stonden gewoon zo in de schuur gezet.

Die in 5L potten in de moestuin staan nu nog in de moestuin, moet ik ook maar eens meenemen.

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat het prima is dat dahlia knollen tijdens de winter wat indrogen, maar dat te nat en te koud de boel laat schimmelen. Ik heb een paar soorten nog in de grond op volkstuin en die laat ik lekker waar ze zijn (ongevuld en soms uit zaad). Van de dinnerplates staat er ook nog flink wat in potten bij huis. Het loof is weliswaar zwart van de laatste vorst, maar zolang er geen nieuwe vorst is gaan ze nog niet naar zolder. Normaal haal ik ze uit de pot, controleer op virus (=grijze container), schud ze schoon, beetje spoelen en dan laat ik ze wat drogen. Inpakken in dikke laag oude kranten in een vouwkratje en elke maand even controleren.

En hoewel we niet zoveel langdurige vorst meer hebben...., een pot bevriest sneller, dan iets in de grond. Bij ons komt het in de schuur ook wel onder nul als je een paar echte vorstdagen hebt 🤷

Ik had afgelopen jaar trouwens echt te weinig bloemen in de dahlia's in pot. Volgend jaar toch maar eens wat meer in de vollegrond zetten.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ik denk dat ze rustig in pot kunnen blijven als die aarde een beetje is opgedroogd. Ik bewaar de knollen normaal in een emmer met droge gekochte compost. Het is vooral vochtregulering van het vocht dat in de knol zelf zit, waardoor hij dan beter bewaart en niet schimmelt, heb ik de indruk.

In de vollegrond leg ik een tegel op die plek zodat de grond niet zeiknat wordt en minder snel bevriest. Ging vorig jaar goed. Maar het duurde wel lang voordat ze boven de grond zijn. Dit jaar laat ik alles zo in de grond zitten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.