Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Natte sneeuw hier en erg koud. Veel aardbeienbloemetjes hebben koudeschade, dus ik heb denk ik veel minder oogst dan afgelopen jaar. Jammer, maar helaas.

Geplaatst:

Hier vriest het nu al, het balkon is glad. Toch maar even de elektrische kachel aangedaan in de kas. Ik ben wel benauwd voor de walnoten die zijn te groot om te beschermen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Afgelopen nacht / ochtend, grondtemperatuur:

20190505grondtemp19101557033401.png

Ik (dat kleine vierkantje linksonder) ben de dans ontsprongen.

Lijkt erop dat rondom Eindhoven en Enschede o.a. de aardbeibloemen het moeilijk gehad hebben.

(KNMI Weerstations liggen in het open veld. In een stedelijke omgeving -tuin aan huis- zal het niet zo koud geweest zijn).

Komende nacht, en de nacht daarna: dan ga ik toch maar de aardbeien afdekken met klimaatdoek, en de knolselderij en nog wat meer binnenzetten.

Tomaten, pepers en pas gezaaid spul, dat staat nog steeds binnen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier ten westen van Eindhoven was er vorst aan de grond maar gelukkig maar kortstondig want er kwam bewolking vanuit het noorden.

Die kaartjes geven de temperatuur niet altijd correct weer: ik zie de laatste tijd altijd zo'n cirkel om Eindhoven waar het dan warmer of kouder is. Bij diverse andere weerstations zie ik dat ook. In de binnenstad van Eindhoven zal het echt geen 3.5 graden aan de grond hebben gevroren. De meetapparatuur voor Eindhoven staat volgens mij op of vlakbij het vliegveld van Eindhoven.

Geplaatst:

ik volg een stuk of 6 amateurmeetstations in mijn stad (Gouda) en inderdaad geeft het station dat aan de rand staat (Goverwelle) normaal gesproken de laagste temperaturen. Omdat mijn volkstuin net het buitengebied ligt , houd ik dat maar aan bij gebrek aan beter. Maar of het ook 3.5 graden kan schelen.. dat weet ik niet. Bij uitstralingsvorst op normale waarnemershoogte kan er zo 2 graden zitten tussen hartje stad en dat half-buitengelegen station, dat wel.

Geplaatst:

De walnotenoogst zal dit jaar ook niks worden vanwege de kou. De kersen ook niet denk ik, die staan nu in bloei en vannacht gaat het weer vriezen. Maakt niet uit. De aardbeien vind ik echt veel zorgelijker. Heb heel veel staan (junidragers) en verheug mij er echt op om weer flink veel te oogsten, maar nee, de vorst heeft behoorlijk veel schade aangericht.

Nog 1 nacht vorst en dan wordt het weer warmer 's nachts.

Geplaatst:

@ Flup: kersenbloesem kan ongeveer -2c hebben. Dus loont het wellicht de moeite om de boomspiegels kaal te maken / gras kort afmaaien en dan de grond flink nat te maken. Dit kan zo 2 graden schelen op 1.5m doordat warmte uit de grond afgegeven wordt.

Geplaatst:

Hier doen we er niets mee. De aardappelen staan net boven de grond en onze aardbeien zijn een heel oud ras en of het nou regent of heel droog is of dat het een beetje vriest, ze lijden geen schade. Alleen als het echt een hele poos droog is en de andere planten al lang water hebben gehad, dan pas hebben ze ook wat nodig. Ook de kas heeft een heerlijk temperatuurtje ondanks scheurtjes in het zeil. Maar als de aardappelen verder boven de grond zouden hebben gestaan, zoals we wel eerder hebben gehad, dan aarden we ze aan of we gooien er dekzeilen overheen. En in de kas zet ik dan waxinelichtjes onder terracottapotten neer.

Geplaatst:

Komende nacht zal voor het noorden kritisch worden want dan wordt op neushoogte -1 voorspeld. Dat betekent dat het aan de grond zomaar 4 à 5 graden kan vriezen. In het zuiden is meer bewolking dus hopelijk wordt het hier niet zo koud.

Geplaatst:

Dan ga ik maar wat opkomende aardappeltjes toedekken en potjes die al buiten stonden binnen halen.

Sat24 en Piet Paulusma melden 3°C als laagste temperatuur voor komende nacht, het hangt er dus maar vanaf naar wie je luistert.

Er zullen niet veel mensen zijn in het noorden die nu al veel vorstgevoelig spul buiten of zelfs in de volle grond hadden, het weer en de weersvoorspelling was er de laatste tijd niet naar. Als iets niet tegen vorst kan had het ook geen zin om het buiten te zetten bij 6°C, harde wind en af en toe een hagelbuitje...

Geplaatst:

Het is het eerste jaar dat ik aardappelen kweek en ook bij ons was er vannacht nachtvorst. Gisterenavond nog snel de opgekomen aardappelplantjes bedekt met aarde. Dus gewoon aarde van tussen de rijen (voorzichtig) bovenop de stengels/blaadjes gegooid om deze volledig te bedekken. Daarna nog vliesdoek erover.

Heb ik dit juist gedaan? Want het leek nogal vreemd om die bladeren terug onder de aarde te steken...

Geplaatst:

Prima gedaan, de jonge aardappels staan zo weer boven.

Dit wordt niet alleen gedaan vanwege nachtvorst, maar ook voor meer opbrengst.

Je kan twee keer aanaarden als de planten ongeveer 10 cm hoog staan.

Alleen bij een lichte nachtvorst helpt dit.

Vriest het 's nachts wat harder zoals bij ons drie weken terug dan gaat de vorst ook de grond in en kan je evengoed schade hebben als de laag aarde niet dik genoeg is. Dit had ik dit jaar bij een aantal planten. De toppen van de ondergewerkte scheuten waren kapot gevroren.

De planten maken daarna wel weer nieuwe (zij) scheuten en komen na een week met meer stengels boven.

Geplaatst:

Ik had per ongeluk de Lablab boontjes buiten laten staan. Stonden op een tafel dus een meter hoog. En toch hebben ze een klap gehad van de kou zag ik afgelopen zaterdag.

Geplaatst:

Ik had mijn planten niet bedekt met het oog op de afgelopen (lichte) nachtvorst, en nu zie ik dat de planten best wel schade hebben opgelopen... vrijwel al het blad dat al bovenstond, is nu bruin en slap. Hm. Had ik de planten nu toch maar afgedekt... Hopelijk geeft dit niet teveel opbrengstverlies...

Geplaatst:

Zekere voor het onzekere genomen en de rijk bloeiende aardbeien en de aardappels afgedekt met twee grote zeilen. Snel de aardbeibogen even in de grond gestoken en het zeil daarover gespannen. Op hoop van zegen San maar!

Geplaatst:

Pfff, voorspellen ze voor maandag en dinsdag terug grondvorst. Had gehoopt mijn planten buiten te kunnen uitplanten, ze zijn te groot en de potjes te klein. Zullen dus nog maar een extra week aanmodderen vooraleer we ze uitplanten.

Geplaatst:

Ik zat ook al een week vooruit te kijken. Ik doe de tomaten dit keer gewoon buiten. Heb een Phytophthora bestendig ras. Maar ze kunnen niet tegen vorst helaas

Geplaatst:

Komend weekend weer nachtvorst. Helaas, voor mijn aardbeien (kan niet alles afdekken), de rest kan er wel tegen in de moestuin.

Met afharden van de planten overdag wacht ik nog even, te koud en te winderig.

Geplaatst:

grrrr heb de hele week afgedekt, gister niet wegens voorspelling +5 blijkt het -2 geweest te zijn vannacht...durf niet naar de tuin...

Geplaatst:

En.. ben je toch al geweest? Ik hoop dat het meeviel.

Hier andersom, vannacht in Frankrijk aangekomen en samen met Lie nog midden in de nacht met hoofdlampen op de aardappels en aardbeien wezen afdekken. Maar vorst is er niet gekomen, gelukkig maar!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier aan de kust moest er vanmorgen vroeg ( kwart over 5) gekrabd worden.

Op de tuin vooralsnog weinig schade te zien. De korona aardbeien staan er mooi bij, de daroyal iets minder.

Het aardappelblad heeft iets schade, meestal zie je de echte schade pas een dag later.

Wel zag ik op andere tuinen tomaten, basilicum, paprika en mais met schade. Bij mij staan die nog beschermd.

Geplaatst:

Hier ook best koud geweest, een heel dun laagje ijs op de drinkbakken van de kippen. En de aardappelplanten wat aangetast. Nou ja. Daar groeien ze wel doorheen. Ik had de aardbeien wel afgedekt met een groot laken, en hier en daar op wat moeilijke jonge boompjes en struikjes een emmer of een pot gezet.

Nog een paar dagen wat kouder snachts, en dan gaan we de goeie kant op!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...