Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Uiensoep


Jorieke123

Aanbevolen berichten

toevallig eergisteren een uiensoep uit eigen tuin gemaakt:

 

bouillon getrokken van een riblap in grove stukken gesneden, samen met Salie, Rozemarijn, Tijm een grote rode ui in grove stukken en grove zwarte peper, en zout naar smaak ( evt een rundvleesbouillonblokje toevoegen)

Alles koud opgezet en 4 uurtjes laten pruttelen. Ik heb de soep de volgende dag afgemaakt.

 

De volgende dag een flinke hoeveelheid uien licht bakken in (room) boter / stoven. Dan op hoger vuur iets laten bruinen. 1 schep bruine suiker erbij laten karameliseren. 2 scheppen bloem erbij, roeren en vervolgens afblussen met een lekker biertje (of witte wijn) naar smaak.

 

Langzaam de gezeefde bouillon (door een doek) bijvoegen. Soeppie afmaken met wat je lekker vindt, ik heb een beetje bosui en knoflook- bieslook last minute toegevoegd. Het vlees in kleine stukjes gesneden en toegevoegd. Afmaken met de gebruikelijke stokbrood en geraspte kaas ( ik ben geen kaas eter dus niet gedaan !)

 

Smullen...!!!

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snij drie of vier uien erg fijn.

Laat ze in 30 gram boter zachtjes bakken ( smelten zeggen ze in het Frans) worden zonder ze bruin te laten worden.

Voeg twee eetlepels bloem toe, roer deze er goed doorheen om alle klontjes te verwijderen en laat de bloem een beetje bruin worden.

Voeg van het vuur af 1 liter runderbouillon toe, beetje bij beetje totdat al de bouillon is opgenomen. kook zachtjes voor drie kwartier.

Snij plakjes stokbrood en rooster deze licht. Schep de soep in een kom en leg er een broodje op, bestrooi deze met geraspte gruyère.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks Wouttie, jullie houden wel echt van lekker eten zo te lezen. Ik kook bijna nooit zo uitgebreid (het stuk over de riblap), maar ga het zeker vandaag of morgen proberen!

Die bloem die er bij moet... die mag ik er niet in doen als ik het ook wil wecken. Maar die kan er wel in als je de pot met soep open maakt om de soep te gaan eten. De meel dient hier als bindmiddel... toch?

Bij de Aldi zag ik riblappen liggen (heb die dingen nog nooit eerder gekocht ), dus die liggen nu in de koelkast. Het schijnt te gaan regenen vandaag, dus dat wordt een grote pan op het vuur voor al die doorgeschoten uien!

 

@Appelvrouw: een wat sneller gerecht, wat meer op mij gericht Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de bouillon kun je elk ander rundvlees gebruiken, maar het is zonde om hier ossehaasjes voor te gebruiken. Een bot schijnt ook lekker te zijn. En verder alle kruiden die je toevallig in de tuin hebt en je lekker vindt. ( Wortels / Knolselderij / Uien etc. kunnen er ook bij) Je kunt ook de bouillon als basis invriezen en de soep ff afmaken als je hem wilt gebruiken. De bouillon maken is het werk niet aangezien je alles grof snijdt en het gas het werk laat doen. Oh ja ik was nog vergeten te zeggen dat als het kookt en schuimt je dit het beste afschept maar dat spreekt voor zich neem ik aan.

 

Je kunt hem voor van alles gebruiken.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Mijn recept:

5 Grote uien snipperen, het mooist vind ik in van die kleine maantjes, knoflook en tijm erbij (ook veel) en zwarte peper naar smaak. Dan 1 glas droge witte wijn toevoegen, even laten dampen, dan 1,5 a 2 liter bouillon toevoegen.

Voor bouillon gebruik ik vegetarische bouillonblokjes.

Geraspte kaas gaat op tafel, iedereen kan in zijn soepje doen wat hij lekker vindt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....Na een flinke huilbui .....

Onlangs ontdekt (maar ik ben vast niet de eerste ).

Veel uien snijden? Ga naar buiten!

Onlangs heb ik anderhalve kilo uien gesnipperd, aan de picknicktafel, maar geen enkel traantje gelaten. Een heeeel klein briesje wind is blijkbaar genoeg om de uienlucht uit de ogen te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....Na een flinke huilbui .....

Onlangs ontdekt (maar ik ben vast niet de eerste ).

Veel uien snijden? Ga naar buiten!

Onlangs heb ik anderhalve kilo uien gesnipperd, aan de picknicktafel, maar geen enkel traantje gelaten. Een heeeel klein briesje wind is blijkbaar genoeg om de uienlucht uit de ogen te houden.

 

de dampkap helpt ook wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....Na een flinke huilbui .....

Onlangs ontdekt (maar ik ben vast niet de eerste ).

Veel uien snijden? Ga naar buiten!

Onlangs heb ik anderhalve kilo uien gesnipperd, aan de picknicktafel, maar geen enkel traantje gelaten. Een heeeel klein briesje wind is blijkbaar genoeg om de uienlucht uit de ogen te houden.

Bedankt voor de tip!

Link naar reactie
Delen op andere sites

.....Na een flinke huilbui .....

Onlangs ontdekt (maar ik ben vast niet de eerste ).

Veel uien snijden? Ga naar buiten!

Onlangs heb ik anderhalve kilo uien gesnipperd, aan de picknicktafel, maar geen enkel traantje gelaten. Een heeeel klein briesje wind is blijkbaar genoeg om de uienlucht uit de ogen te houden.

Bedankt voor de tip!

 

Handy! En nu maar hopen dat het ophoudt met regenen als we uiensoep willen maken...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bloem die er bij moet... die mag ik er niet in doen als ik het ook wil wecken. Maar die kan er wel in als je de pot met soep open maakt om de soep te gaan eten. De meel dient hier als bindmiddel... toch?

Als bindmiddel ja, niet noodzakelijk, maar ik gebruik het zelf ook altijd. Achteraf bloem er door heen roeren kan heel goed gewoon 2 volle eetlepels bloem door de soep roeren en je krijgt totaal geen klonten!

 

 

 

 

 

(haha, je kunt dan beter allesbinder gebruiken als je het nodig vindt!)

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
  • 1 year later...

Misschien een hele stomme vraag, maar zou het mogelijk zijn om zelf boullion blokjes of poeder te maken, droge dan dus niet vloeibaar ingevroren. Dus boullion die dan helemaal ingekookt wordt tot het vocht eruit is zoals hier:

 

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241242

 

Heeft iemand zoiets wel eens geprobeerd?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke,Riblap nog nooit eerder gekocht

Maak je nooit hachee

Daar kun je de riblap prima voor gebruiken, fijn snijden, hacheekruiden erop,braden uien toevoegen,afblussen

met water of een restje jus.

klein scheutje azijn en een laurierblaadje toevoegen, en laat maar lekker sudderen.

Heerlijk bij wortels/uienstamp.

 

Ik hoef nooit bij het uien schoonmaken te huilen, terwijl iedereen tranen met tuiten huilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...