Ga naar inhoud

Knoflook seizoen 2019-2020

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Ik heb de eerste knoflook er netjes op 10/10 ingezet. Heb van 1 soort een paar in 20L pot gezet.

Ik heb 1/3e geplant, rest komende week denk ik.

@roeier, die Wonha knoflook van jou hebben niet zoveel teentjes? Ik heb eerst maar 1 knoflook gepeld, daar zaten 4 stuks in! Wel vrij dikke dus.

Vandaag ongeveer weer een derde gedaan! Ook de Pskem van roeier erin! Zag vandaag pas dat er een Pskem bij zat joh!

Ik heb wat afgewisseld, sommige in volle grond maar meesten in pot / kuip.

Btw die Purple Glazer kwam na een week(!!) al boven .

Geplaatst:
Frans, dit zal misschien meer duidelijkheid geven: https://detuinenvanweldadigheid.nl/solo/

roeier, de solo knoflook via de link is zo te zien opgebouwd uit teentjes en duidelijk anders dan de massieve bolletjes van de Lidl.

Eergisteren heb ik een paar bolletjes waarvan al groeipuntjes te zien waren met hun onderkant op wat vochtig keukenpapier gelegd om te zien hoe het met de wortelvorming zit. Daar is niks mis mee.

knoflook313541572363331.JPG

Samen met bolletjes met groeipunten uit een tweede netje heb ik ze vandaag in een bak gepoot en in de kas gezet. Als grond is een mix van potgrond en brekerzand gebruikt met wat hydro korrels om het geheel luchtig te houden. En nu maar afwachten of ze uitgroeien tot een knoflook die is opgebouwd uit teentjes of dat het alleen maar grotere massieve bollen worden.

knoflook479711572363332.JPG

De rest van de bolletjes, ook 9 stuks, maar nog zonder kiemverschijnselen , bewaar ik op een droge en koele plaats om in het voorjaar te planten.

knoflook529951572363334.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

De bollen van de Lidl zijn niet gesplitst, maar daar zijn omgevingsfactoren in het zuiden van China voor verantwoordelijk. Als wij dit verbouwen in Nederland krijgen we wél splitsing in tenen.

Het zal vooral een kwestie van verschil in daglengte zijn, daar reageren uien op. Bij ons begint de bolvorming pas in Mei, misschien eind April, zo exact weet ik het ook niet, maar het is de daglengte die dat bepaalt. Zit je veel dichter bij de evenaar, dan begint de bolvorming ook veel eerder.

Ik probeer mij voor te stellen dat de bolvorming zo vroeg is, dat de splitsing in tenen achterwege blijft. Het van A tot Z weet ik er ook niet van, maar vooral in streken als India en zuidelijke provincies in China, zoals Yunnan, worden deze solo bollen verbouwd. Volgens Wiki worden ze in India al in Februari - Maart geoogst. Dat zou bij ons totaal onmogelijk zijn; de daglengte bij ons sluit dan bolvorming uit. Kijk anders wat de Wiki van solo bollen zegt: https://en.wikipedia.org/wiki/Solo_garlic.

Wil je toch solo bollen telen in Nederland, dan zou je kunnen proberen teentjes de hele winter in de koelkast te bewaren, om vervolgens pas in het voorjaar uit te planten. Op de normale oogsttijd zou dat solo bollen moeten opleveren, en het meeste succes zou je daarbij moeten krijgen bij knofloken uit de Turban groep. Zelf heb ik dit nooit geprobeerd...

Geplaatst:

dit jaar voor het eerst knoflook planten

op de tuin is de plek nog niet klaar dus de teentjes voorplanten thuis

de zakjes waar de potgrond in zit zijn volledig afbreekbaar en de wortels groeien er gemakkelijk doorheen

2 soorten: knoflook spring en knoflook violetta (uit nood gekocht bij de supermarkt)

elke bol had precies 13 teentjes

IMG2019102811163252201572381752.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Die zakjes heb ik ook van AliExpress maar nog niet durven gebruiken. Ik twijfel over de afbreekbaarheid van deze.....denk je dat de knoflook er door heen groeit of zal het belemmeren?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:
Die zakjes heb ik ook van AliExpress maar nog niet durven gebruiken. Ik twijfel over de afbreekbaarheid van deze.....denk je dat de knoflook er door heen groeit of zal het belemmeren?

de zakjes werken goed, het doorwortelen gaat heel gemakkelijk

de foto is van een aardbeiplantje die ik 3 weken geleden gestekt heb

de verteerbaarheid is nogal afhankelijk van de hoeveelheid vocht die er bij komt, maar de zakjes die afgelopen jaar de zomer in de grond hebben gezeten vallen makkelijk uit elkaar.

IMG2019103009564234831572426234.jpg

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Af en toe duiken die solo bollen weer op in dit forum. Ik ga proberen of ik zulke ook kan telen.

Eén van de manieren die wordt aangeraden is hiervoor bulbines te gebruiken - je weet wel, die broedbolletjes die in de toppen van de bloemstengels komen. Die zou je het eerste jaar normaal moeten telen, dus in de herfst de grond in en de vroege zomer geoogst, en dan zouden ze een slag groter moeten zijn gegroeid, zonder zich te splitsen.

Dan het tweede jaar stop je ze pas in de grond in het vroege voorjaar, na ze de winter in de koelkast te hebben gelegd, want ze hebben wel een koude-periode nodig. Op die manier zullen ze een mooie maat moeten kunnen bereiken, terwijl de meesten toch één geheel blijven en zich nog niet splitsen.

Ik heb geen idee of dit gaat lukken, maar van dit tweejarige proces begin ik nu aan jaar twee. Jaar één bestond uit het in de grond stoppen van kleine bulbines van het ras Pskem. Deze zomer heb ik daarvan het resultaat geoogst; voornamelijk solo bolletjes, de grootste had al een diameter van 2,8 cm. Enkelen waren nog groter, maar die hadden zich al gesplitst wat dus niet de bedoeling was.

PskB93621573416811.jpg

Nu liggen deze bolletjes in de koelkast, en ze gaan in het voorjaar de grond in. Wat de ideale planttijd dan is weet ik niet. Of sommige van deze bolletjes niet al te groot zijn om enkeltjes te blijven weet ik ook niet, ik heb daar twijfels over maar we zien wel.

Veel meer dan nieuwsgierigheid zit er bij mij niet achter om dit te doen. Een voordeel met teelt vanuit bulbines zou moeten zijn dat je van eventuele grondziekten verlost kan raken, die je met de gewone teelt wel meeneemt. Het uiteindelijke resultaat zou vitalere en grotere bollen kunnen betekenen. Ik geloof niet dat ik een probleem had, ik had al goede bollen, dus ik denk niet dat ik iets ga merken.

Oh, er blijkt een filmpje te bestaan waar dit proces wordt getoond, even een link dan:

Geplaatst:

Kweekzakjes ook besteld bij Ali, zijn onderweg.

En gisteren en eergisteren eindelijk de knoflook in de grond geduwd.

Heb gekozen om het voorgeperforeerde worteldoek van Borsalino dit jaar te gebruiken. Allicht een beetje minder onkruiddruk. We zullen zien hoe het bevalt.

Had wat nieuwe soorten besteld en wat favorieten bijbesteld (soms raken naambordjes zomaar weg).

Nieuw:

Krasnavor Red / Georgian Fire / Pskem / Constanza / North / Red Janice / Uzbek Turban / Siberian / Pennsylvanian Dutch / Polen / Rosé de Lautrec / Ophio

Van deze meestal 1 bol om te testen hoe ze het bij mij doen. Siberian meer bollen want bewezen dat die het goed doet.

Eigen oogst:

Transsylvanian / German Xtra Hardy / Morado / Vallelado-Valverde / onbekende Purple vd Aldi en nog 5 soorten die hun naam verloren hebben.

In totaal 369 tenen in de grond gestoken.

En ook de Oerprei (40x) ernaast gezet, deze liep al uit en werd door de ratten opgegeten dus dat werd ook wel tijd.

Geplaatst:

hier is de zit de knoflook (polishe With ook wel new yorkse witten genoemd) in de grond, de sjalotten (Franse- Jersey) zitten ook al in de grond, De Utrechtse uitjes (ook wel bekend als Sint Jans uitje) op gepot en staan in de koude bak. de Olifantenknoflook gaat een deze dagen de grond in en nog een geschikte plek zoeken voor de daslook, als deze in de schaduw kan dan zaai ik deze onder een van de appelbomen.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Is er nog iemand aan het poten? Ik ben daar nu mee bezig, want ik denk dat nu de meest geschikte tijd is.

Het is wel bagger op de tuin, erg nat met alle regen, maar de meeste rasjes gaan er nu in.

Vandaag de Vessalico afgemaakt, en de teentjes van een enkel bolletje Oezbeekse Tulband er in gedaan.

Mijn bedoeling is dat ze pas boven komen na de kortste dag. Dat zal met die Tulband wel niet helemaal lukken, want de Tulbanden zijn de rapste jongens, maar ik vermoed dat het meeste pas in Januari boven zal komen.

Naambordjes heb ik nog niet nodig, zoveel verschillende rasjes heb ik nu ook weer niet. Ik prik meestal wel stokjes bij de teentjes om aan te geven dat er iets staat, afhankelijk van de kou zou het best wat langer kunnen duren voordat sommig spul bovenkomt, en ik kan wel makkelijk vergeten wáár ik precies heb gepoot.

Al het blad had ik al op de tuin gestort toen dat viel, daar poot ik wel tussendoor.

VessYn99921575308164.jpg

Geplaatst:

Bij mij komen de eerste transsylanians op, staan al bijna 2 weken boven, maar de messidrome en germidour nog niets van te zien.

Moet ik eens 1 opgraven om te kijken of het wel goed gaat?

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

@RobN

Het was een koude maand November, misschien juist goed dat ze een beetje ingetoomd zijn. Ik ken die rasjes niet, ze kunnen best wat trager zijn en dat er niks mis is. Als je teruggaat in de knoflook-jaren op dit forum zie je dat het vaker voorkomt dat het maanden duurt voordat een rasje bovenkomt.

Ja, je moet natuurlijk niet stilstaande plassen hebben waar je knoflook staat. Het komt wel op een goede afwatering aan met zoveel regen en zo weinig wind. Vooral de afwezigheid van wind verrast me; op die vlakte waar ik zit noemen we windkracht 6 een gematigd windje, maar al een tijdje hebben we haast niks. Normaal vervloek ik die eeuwige wind hier, maar ik begin er nu haast heimwee naar te krijgen.

'Ondergedompeld'; ja, RobO, toen ik dat las moest ik wel even lachen!

Geplaatst:

Hier de knoflookteelt van een volstrekte amateur. In de linker bakken staan teentjes van een bij de Lidl gekochte onbekende knoflooksoort uit Spanje. In de rechter bak bij de Lidl gekochte solo's afkomstig uit China. Allemaal op 29 oktober in de grond gezet in bakken in de koude kas. Ik heb nog 9 ongebruikte solo's (die geen solo's meer gaan opleveren heb ik inmiddels begrepen) en wat tenen die ik in het voorjaar wil poten maar dan wel buiten de kas in de vollegrond.

knoflook669361575478330.JPG

De opkomst is erg onregelmatig maar ik vind ze zo wel leuk staan in de kas. Kan best dat ik het in werkelijkheid juist niet zo leuk zou moeten vinden (o.a. te iel ? ) maar ik heb nog nooit knoflook geteeld en word dus in het geheel niet gehinderd door enige kennis en ervaring. Laat je gerust gaan als je wat af te kraken hebt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

RobO, ik heb moeite te plaatsen wat je zegt. Zeg je dat bij jou na koude winters de knoflook bruiner uit de grond komt? Het is niet snel te koud voor knoflook...

Ik zie alleen verschil per ras. Zoiets als Vessalico is beige, Wonha neigt meer naar bruin, Eden Rose is rose (what's in a name?), en deze Pskem is bij mij meestal paars met wat bruin er doorheen. Bij de andere bollen Pskem, die op dezelfde plek zijn geteeld, gedroogd en ook opgeslagen, overheerst paars.

Deze bol heeft allemaal bruine teentjes, en één teentje is paars. Dat is apart.

Je zou je kunnen voorstellen dat tijdens het droogproces dat ene teentje wat beter in het vlies zat, en dat de andere teentjes langzaam zijn verkleurd door betere luchtcirculatie, maar ook dat is niet het geval, want ik kan vergelijken met een andere bol waarbij het vlies altijd open is geweest, in elk geval sinds de oogst, en de zichtbare tenen zijn nog paars, dus niet verkleurd naar bruin.

Geplaatst:
... in bakken in de koude kas.

Zet er ook een paar buiten, in de volle grond. Ter vergelijk.

Ik heb namelijk nog nooit fatsoenlijke knoflookbollen verkregen uit een bak. Wel bijna altijd uit de volle grond.

(De bakteelt gaf wel uitstekend bruikbaar jong loof, ook een delicatesse)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 3 weeks later...
Geplaatst:

De snelle rassen beginnen bij mij boven te komen. Zoals deze Pskem, gepoot op 4 December:

Pskem26des75571577378234.jpg

De tijd die ze nodig hebben om boven te komen is ongeveer hetzelfde als met vroeg poten, dat maakt niet al te veel uit. Deze maand is niet met een bak kou gekomen die de knofloken geremd heeft.

De Oezbeekse Tulband en de Siberiër horen ook bij de snelle rassen die nu boven zijn.

De meeste rassen zijn langzamer en nog niet boven, maar ik ben tevreden over het tijdpad. Nogmaals mijn idee bij het late poten: mijn bedoeling was om de knofloken pas na de kortste dag boven te laten komen, zodat het loof nog relatief jong en vitaal is in het voorjaar, wat de bolvorming ten goede zou moeten komen. Die bolvorming begint uiteindelijk pas rond 1 Mei, dus op dat moment moet het loof er optimaal bij staan.

Geplaatst:

Ikke niet. Het beste is om een stikstofgift te geven als het groen pas echt goed op gang komt na de winter.

Kweekte jij niet in potten, Rorror? Dan zou ik er dan zeker wat bij doen, want in potten is dat eerder nodig.

In volle grond is het eerder een optie, ik doe er nooit wat bij, maar het kan wel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...