Patrijs Geplaatst: 4 oktober 2019 Geplaatst: 4 oktober 2019 Ei in een goedkoop broodje? Dan heb je geluk: Uit de Volkskrant:Broodverbeteraar is een hulpgrondstof die bakkers aan deeg toevoegen om de malsheid van hun brood te verbeteren. Aan ongeveer de helft van die broodverbeteraars wordt het aminozuur L-cysteïne toegevoegd. Meestal wordt dat aminozuur aan plantaardige producten zoals maïs ontrokken, maar bij een andere, goedkopere, productiemethode die vooral in China plaatsvindt, spelen eendenveren een hoofdrol. Verborgen cameraIn de uitzending van donderdagavond zijn met een verborgen camera opgenomen beelden te zien van vertegenwoordigers van een paar grote Chinese fabrieken, die toegeven dat slechts 20 procent van hun L-cysteïne uit eendenveren wordt onttrokken. Voor de andere 80 procent wordt mensenhaar gebruikt. Quote De moestuin van Patrijs
Jorieke123 Geplaatst: 4 oktober 2019 Geplaatst: 4 oktober 2019 In speculaasdeeg zit volgens mij geen ei...? En neem margarine in plaats van boter. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 4 oktober 2019 Geplaatst: 4 oktober 2019 Hi, Ik lees vol spanning mee, als echte bourgondische vleeseter ga ik kijken of er iets tussenstaat wat ik eens zou kunnen proberen zonder vlees/vis. Met bovenstaande recepten is dat nog niet gelukt Maar ik lees wel mee telt dat ook als "stapje vooruit"? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Mellie Geplaatst: 5 oktober 2019 Geplaatst: 5 oktober 2019 Zeker Nas Daar begint het toch mee?! Dat je bewuster wordt Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 5 oktober 2019 Ha Nathalie. Wat denk je van brood met speculaasjes? Ja ik voor mij ( en vooral voor Lie) is het ook lastig. Avondmaaltijd is al behoorlijk lastig maar zoals eerder gezegd probeer ik vooral één broodmaaltijd per dag. Brood met banaan en pure hagelslag is ook erg lekker trouwens, en zou kwam ik op het idee van de speculaasjes, vroeger al een favoriet op brood. Maar wat recepten betreft zou ik graag wat meer hartige zaken op brood willen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 5 oktober 2019 Geplaatst: 5 oktober 2019 Ik probeer vooral lokale producten te eten. Lukt niet altijd, want banaan vind ik erg lekker, maar het is natuurlijk niet zo milieuvriendelijk om dat helemaal naar Europa te transporteren. En bananen worden in de herkomstlanden ook bespoten met gifstoffen die hier verboden zijn.Zonder vlees, boter en kaas wil ik niet leven, maar er zijn wel alternatieven. Dit is het jaargetijde voor paddenstoelen! Lekkere paddenstoelen ipv vlees is ook een aanrader. Opgebakken in olie, met wat peper en zout, desnoods een beetje knoflook en gesnipperd uitje (wel weinig, want de paddenstoelen moeten wel goed te proeven zijn) bij aardappelen met wat groente. Nog mooier is natuurlijk als je de paddenstoelen zelf hebt gevonden, maar uit de winkel kan natuurlijk ook. Broodmaaltijden vind ik lastiger, ik hou van hartig broodbeleg, maar ook paddenstoelenragout op brood kan prima. Ja, ik weet het, maar ben nu helemaal in de paddenstoelen die hier nu eindelijk goed opkomen. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 7 oktober 2019 Geplaatst: 7 oktober 2019 Ik doe verder niet mee met deze challenge, maar we aten vanavond wel een diervrije maaltijd Ik heb het al eens in het 'wat heb je net gegeten' topic gepost, maar nu ook hier: Het bladerdeeg op rol was deze keer van AH, de vorige keer van Tante Fanny en die zijn allebei diervrij. Wel palmvet, maar das weer een hele andere discussie Ik deed er tomaatjes op uit onze eigen kas, paprika van Prettig Gestoord (had ze mee naar de moestuinforumdag gisteren) en rode ui uit de tuin. Errug lekker hoor! Dit is wel een blijvertje wat ons betreft! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 8 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 8 oktober 2019 Ik ga eens kijken wat het bladerdeeg hier als ingrediënten heeft..volgens mij die ik in de vriezer heb “pur beurre”.Ik heb het recept al voorbij zien komen en het lijkt me heerlijk. Dus wie weet een dezer dagen, ik heb ook paprika mee maar dan van Angela. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2019 Was erg lekker, en zal zeker nog eens gemaakt worden. Jootje deze eet ik vanavond met nw Zeelandse spinazie. De kokosyoghurt heb ik ook ik ben benieuwd of ik het lekker vind ik heb nogal iets tegen plantaardige yoghurts..'meestal gaat Lie de resten opeten. De stoof al voor een deel klaargemaakt het ruikt heerlijk. Gebakken aardappels erbij. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 18 oktober 2019 Geplaatst: 18 oktober 2019 Tip: Bij grote jumbo’s hebben ze van eigen merk vegan roomkaas. Echt een keer proberen! Was heel flauw van smaak, maar met peper en zout nagenoeg hetzelfde als melk roomkaas. Dat schijnt meestal het punt te zijn, dat je geen kaassmaak krijgt. Dit was na toevoeging echt heel lekker! De vegan feta smaakt ook goed, maar is qua mondgevoel te glad en minder korrelig dan melk feta. Qua smaak prima. Nu hebben ze deze gladde variant ook in Tr wat je voor kaasbroodjes börek ed gebruikt. Maar die kennen de meeste Nl niet. Dus kan me voorstellen dat je een beetje teleurgesteld bent. Was alletwee heel lekker en een uitstekend alternatief voor kaas. Quote
appelvrouw Geplaatst: 30 oktober 2019 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2019 Drinkt een van jullie misschien plantaardige drank in de koffie i.p.v. melk? Ik zou mijn DVM ook wel eens smorgens willen eten maar zit toch erg met die zwarte koffie, dat vind ik echt niet lekker.Ik had een heel zwaar weekend in Nederland met 5 verjaardagen in 4 dagen. Al die taarten met slagroom en roomboter en kwark en eieren..pppffft ik heb een dag geen DVM kunnen doen en eet er daarom vandaag bij twee maaltijden geen dier Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 5 december 2019 Auteur Geplaatst: 5 december 2019 Jammer op de vraag over plantaardige toevoeging in de koffie geen antwoord, jullie weten het ook niet Ik ben nu twee maanden bezig en het gaat heel aardig. Twee keer had ik een moeilijke dag vanwege feesten een daarvan was gisteren. Dat compenseer ik door vandaag twee diervrije maaltijden te eten, straks bietjes stamppot met gebakken uitjes en gemarineerde en gebakken tofu. Zoetzuur en mosterd erbij. Binnenkort ga ik een tijdje op reis dan zal ik nog wat creatiever moeten worden. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
paddestoelengek Geplaatst: 6 december 2019 Geplaatst: 6 december 2019 Jammer op de vraag over plantaardige toevoeging in de koffie geen antwoord, jullie weten het ook niet ik drink m'n koffie gewoon zwart Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Trea Geplaatst: 7 december 2019 Geplaatst: 7 december 2019 Jammer op de vraag over plantaardige toevoeging in de koffie geen antwoord, jullie weten het ook niet Sojamelk. Ff wachten tot de koffie niet meer zo erg heet is. Dan gaat t niet schiften. Voor de lekkerste sojamelk zie link. https://www.koffietcacao.nl/sojatest/ Quote
Charly Geplaatst: 7 december 2019 Geplaatst: 7 december 2019 Leuke tip, Trea. Heb een niet geheel on-topic reactie. Maar wel in dezelfde lijn:Wij voegen sinds kort, wanneer we gehakt rul bakken, wat eigen droogbonen toe. Uiteraard wel eerst gekookt en daarna in de keukenmachine geweest. Een soort grovere bonenpasta. Als je eerst t gehakt kort aanbraadt en dan de bonenmeuk mee braadt, is het echt een super goede toevoeging en je gebruikt dus veel minder vlees. Wij vervangen zo 1/3 tot 1/2 met bonen. Verder dan gewoon verwerken tot pastasaus of Chili con carne of net wat. Niet vleesloos, wel goed voor op de andere dagen Quote wees bevriend met kleine dingen
Jorieke123 Geplaatst: 17 december 2019 Geplaatst: 17 december 2019 ‘k Ontbijt vrijwel iedere ochtend met Joriekes granola, in sojayoghurt met verse vruchtjes uet. Oh wacht: Wel vaak met honing van een lokale imker hier. Mag dat? Hier een recept voor vegan granola met pompoen! Ik heb het nu 2x gemaakt, en het wordt dus niet zo knapperig maar is echt wel lekker. En weer eens wat anders met pompoen Ik gebruik trouwens geen ahornsiroop, maar lokale honing. En geen kokosolie maar zonnebloemolie. Dus mijn variant hoort niet in dit topic https://annabellas.nl/2019/10/07/pumpkin-spice-granola-vegan/?fbclid=IwAR04Q5_9vsvz-pcbnFFhebrOxYxF-X03owot0yNC12fR_uoJPsJE4V43xKw Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Vik Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Leuk topic! Ben zelf een 2,5 jaar geleden vegetariër geworden omwille van ecologische redenen. Het was de eenvoudigste aanpassing die ik zelf kon doen met het meeste resultaat voor het milieu. Ook voor mijn gezondheid is het goed en het heeft mijn eetcultuur enorm verrijkt. Intussen probeer ik ook 1 a 2 maaltijden per dag volledig vegan te eten. Dat is soms iets meer zoeken omdat er in heel veel producten eieren verwerkt zitten. Als ontbijt eet ik op weekdagen steevast havermout met sojamelk en fruit. Ik maak dit s'avonds al klaar zodat ik het niet hoef te koken: 200 ml ongezoete sojamelk, 60 gram havermout, snuifje kaneel en vers fruit naar keuze (druiven zijn hier bv lekker verfrissend in), nachtje in afgesloten potje in de koelkast en je ontbijt is klaar tegen de ochtend. Wat voor s'middags ook lekker is tussen de boterham is scrambled tofu, een goed receptje kan je vinden op: https://lisagoesvegan.com/scrambled-tofu/ Je kan het zelf nog wat aanpassen met bv. extra champignongs, olijfjes, vegan spek van vivera,... Ook lekker tussen de boterham: Petit filet americain van de vegetarische slager of Chicken Free slices van Quorn Voor de warme maaltijden s'avonds maak ik regelmatig een vegan thai curry, kan je enorm in variëren wat je erin doet van (seizoens)groenten. Ook een vegan bolognaisesaus is eenvoudig te maken. Het gehakt in de saus vervang je gewoon door vegan gehakt (bv. van lidl). Vegan gehakt op zich smaakt niet altijd naar gewoon gehakt, maar verwerkt in de saus merk je niet zoveel verschil omdat het de smaak van de saus mee opneemt en qua structuur gelijkaardig is. Ook een eenvoudig recept voor vegan pasta:-Rigatone pasta-pakje Heinz tomato frito-kipstuckjes vegetarische slager-2 takjes bosui De kipstuckjes fijn knippen met de schaar en bruin bakken met olijfolie in een grote pan. Intussen de pasta koken. Als de kipstuckjes bruin gebakken zijn de fijngesneden bosuitjes toevoegen en laten meebakken. Daarna tomato frito toevoegen en als deze ook warm is de gaargekookte pasta er tussen scheppen. Nog even laten pruttelen op laag vuurtje en klaar. Quote
Jane Doe Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Vegetarisch & vegan vlees, waarom willen vegatariërs en veganisten dat vlees noemen? Begrijp dat niet en al helemaal niet dat het er dan op vlees moet lijken en uit moet zien als vlees?Melk, eieren en honing staan hier op de menukaart, geen vlees. Maar diervrije maaktijd is het dan nog niet en nu? Quote
Vik Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Bepaalde vleessoorten vind ik nog steeds lekker, alleen de productie ervan is niet efficiënt. Zo is er bv. 20 kg soja als dierenvoer nodig om 1kg rundvlees te verkrijgen. Daarom kies ik voor vleesvervangers die wel de smaak hebben van vlees, maar een heel ander productieproces hebben. Verder zal ik er niet verder over uitwijden want heb begrepen dat dit niet de bedoeling van het topic is. Mocht er nog iemand tips willen over vleesvervangers uit de supermarkt, vraag er maar naar, heb er intussen heel wat uitgetest Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Jane; graag alleen posten als je recepten/tips/etc. hebt. En/of je mee doet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jane Doe Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Dat is nu net de vraag of ik mee doe? Zie mijn schrijven, zeg het maar ik weet het niet. Eten meer dan 1 maaltijd zonder vlees. En vlees en melk niet eens samen, maar nemen wel melk/eieren/honing dus vandaar mijn vraag. Vegetarisch ja veganistisch nee, maar titel is anders dan verschil van die beide. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 29 december 2019 Geplaatst: 29 december 2019 Als je het 1e bericht even leest dan zie je dat er dus ook geen melk of honing of eieren in de betreffende diervrije maaltijd mogen zitten. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 31 december 2019 Auteur Geplaatst: 31 december 2019 Wat voor s'middags ook lekker is tussen de boterham is scrambled tofuDank je wel Vik voor je tips en die tofu ga ik opzoeken. De nep filé American heb ik ook ontdekt, ik moet wel in NL zijn om dat te kopen. maar titel is anders dan verschil van die beide.In dit geval heb ik gekozen voor de titel diervrij en niet voor veganistisch omdat ik me ook geen veganist voel, maar me wel wil verplichten minstens 1 x per dag daar mee bezig te zijn en er over na te denken. Zoals Jorieke zei: zie het eerste bericht Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Mellie Geplaatst: 2 januari 2020 Geplaatst: 2 januari 2020 Ze hebben een goede vegetarische smeerworst bij ah. De man is er dol op en schijnt net echt te smaken. Nu weet ik niet hoe de echte smaakt, maar de vleesvervanger variant vond ik zelf niet lekker. Te leverig, korrelig zeg maar waar ik geen fan van ben. We hebben overigens de beste vega burgers die bekroond zijn laatst gekocht bij ah. Smaakte lekker, maar was wel vrij zwaar. Dat verwacht je niet zo snel van een vega burger. Weet niet meer hoe het heet. Als je in het vega vak kijkt, zie je er op het karton staan dat het bekroond is. Zo veel zijn dat er niet. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 2 januari 2020 Geplaatst: 2 januari 2020 Mellie, ze hebben (op hun site tenminste..) 2 soorten vega smeerworst bij de AH. Welke bedoel je? Want die van Kips is helemaal veganistisch, maar die van 'Garden Gourmet' niet. Tenminste... ze zeggen van wel, maar bij de ingrediënten staat scharrelei-eiwit. Dat merk heeft ook geen vegan-logo op de verpakking staan. Het kan zijn dat AH zelf een foutje heeft gemaakt en er bij heeft gezet dat het om een veganistisch product gaat. https://www.ah.nl/producten/product/wi210973/garden-gourmet-vegetarische-smeerworst Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.