Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vragen en antwoorden geruilde plantjes MTFD okt 2019


henkg

Aanbevolen berichten

Hey Henk, ik heb een potje kristalon meegenomen. Ik ben heel benieuwd want ik gebruik normaal nooit meststoffen dus ik heb goede hoop voor volgend jaar maar ik kan online vinden dat het water oplosbaar. Maar ik kan geen verhoudingen vinden. Hoeveel gram gebruik jij op een liter? Of is het de bedoeling dat ik het over dr grond strooi als de planten bloemen vormen net voor ik de sproeier aan zet ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de Kristalon rood, NPK 12-12-36 + 1 MgO, snel volledig wateroplosbaar.

Ik gebruik het vooral potteelt, bij aardbeien, tomaten en zo, als bijbemesting vanaf de vruchtvorming. Ook als ik bij volle grond teelt te laat ben voor patent kali. Het duurt namelijk vrij lang voordat die korrels door regen oplossen.

Bij potteelt van tomaten doe ik meestal 50% gewone vloeibare terrasplantenvoeding + 50% Kristalon. Ook bij potteelt aardbeien vóór de vruchtvorming.

Dosering: inderdaad 1 g/L (dus 10 gram per 10L gieter). Het Bon Maman jampotje is dus genoeg voor ongeveer 300 liter oplossing.

Algemeen: Te weinig (bij)mesten geeft misschien iets minder opbrengst. Teveel bemesten geeft dooie planten. Bijvoorbeeld aardbeien lusten wel wat, maar zijn erg gevoelig voor te veel.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Henk. En ook voor de mooie mayopotten waarvan ik op het laatst nog twee heb meegenomen: als je ze nog spaart voor de volgende mtfd: het is een geweldig maat voor mijn kruiden voor de thee e.d. Ik kan er nog wel een paar gebruiken.

 

Mellie een vraag aan jou over de suppengewurz, hoeveel gebruik jij daarvan ongeveer? Zeg per liter soep? Het ruikt goed!

Angela: bijna alles past

Mylena je courgettezoetzuur is ook erg lekker.

Verder heb ik nog niks geproefd.

 

Anna: zet je het recept van de kweeperenzoetzuur hier ergens neer?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mayopotten komen niet van mijzelf. Ik zag ze bij buur D, een fervent patatmetmayonaise-eter. Hij had er maar liefst 18 opgespaard (eigenlijk: niet weggegooid). Net zoals jij zag ik de vele gebruiksmogelijkheden (wellicht ook geschikt voor wecken, maar misschien is de klem te sterk om de hete lucht te laten ontsnappen.).

Ik dacht dat ze in no time weg zouden zijn maar ik raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Volgende keer hoor ik wel even hoeveel nieuwe voorraad er dan is.

 

Net zoals de 2,65 L glazen augurkenpotten van Angela, die wil ook niemand. Raar, ik heb er inmiddels een stuk of tien, waarvan acht in gebruik. Voor rumtopf, "Hans" kruiden, gedroogde appeltjes en zo.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2019100813080321821570532915.jpgJa, vragen! Ik heb drie soorten pepers (vruchten, dus geen zaden of plantjes) meegenomen, en ondanks de foto's die ik als geheugensteuntjes nam weet ik nu al niet meer van alle drie wat het is.

 

1.

Kleur: rood, maar er zaten ook groene bij.

Plaats: buiten in een zak

Lengte: 5 tot 10 cm

Dikte: dikker dan een dikke duim.

Hoe heten ze en hoe heet zijn ze?

 

2.

Kleur: rood

Plaats: binnen op de tafel in een potje.

Lengte: een halve vinger lang.

Dikte: slanke vingerdikte.

Ik vermoed Grandpa's... something?

Hoe heet zijn deze?

 

3.

Kleur: oranjerood/rood

Plaats: buiten in een zak

Formaat: vingerkootje

Vorm: sommige puntig, andere vierkant.

Hoe heten deze rakkers en hoe hot zijn ze?

 

En voor alle drie: hoe bewaar ik deze het beste tot ik ze ga zaaien, openmaken en zaadjes laten drogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze in no time weg zouden zijn maar ik raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Volgende keer hoor ik wel even hoeveel nieuwe voorraad er dan is.

 

Ik heb er verlekkert naar staan kijken! Ik dacht dat jij ze had gekregen omdat er je naam bij stond en niet te geef waren. Anders had ik er zeker interesse in gehad. Helaas pindakaas.

 

@appelvrouw: 2 theelepels of een flinke koffielepel voor een liter. Is ook vooral eigen smaak denk ik? Bij sommige dingen doe ik er wel 3 lepels bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arja:

no. 2 lijkt sterk op Grand Pa's Home Pepper (GPHP). Niet die van mij, want die stonden op de tafel buiten.

 

En hoe heet die drie soorten zijn? "Wat vind je zelf" is meestal een nare dooddoener op een vraag, maar hier niet. Want je hebt die pepers, mooi rijp. Zelf proeven dus. rauw.

Voor de zekerheid beginnen met eerst een heel klein flintertje. Niet van het puntje, want dat is vaak beduidend minder heet dan de rest.

Let dan ook op de smaak. GPHP vind ik alleen maar behoorlijk heet, verder geen smaak helaas. Als ik die volgend jaar weer zet, dan voornamelijk om de sierwaarde, door de enorm grote hoeveelheid kleurige vruchtjes, van vroeg tot zeer laat in het seizoen.

 

Best proeven met een steeds minstens een uur ertussen, want direct na een idioot heet pepertje proef je niets meer van een veel minder hete peper. Andersom kan wel direct na de vorige.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arja, die eerste waren uit mijn kas afkomstig en het ras is zoloty rog. Kleurt van geel naar rood, in alle stadia eetbaar.

Zou een mild pepertje moeten zijn, maar tot nu toe heeft hij al voor enige toiletplezier en pakjes rennies die als snoepjes werden genuttigd gezorgd zullen we maar zeggen

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

henkg, je hebt natuurlijk helemaal gelijk over het zelf proeven! De GPHP (2) klinken voor mij ook meer richting leuk dan nuttig en dat is prima.

 

prettig gestoord, de zoloty rog (1) dus, ook die zal ik kwa hitte gaan uitproberen. Eens kijken of ik (nouja, mijn vader dus) deze winter het kasje nog ga bouwen op onze woest&ledige grond, dan kan ik ze fijn binnen parkeren.

 

Nu benieuwd wat (3) is en of ze alle drie heel verschillend zijn. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie had de pepers meegenomen dan? Was het niet PG?

 

Henk ik heb keurig gewacht totdat ervan genomen was door de grootste groep..na de uien van enkele jaren geleden ben ik bescheidener geworden

Ik heb mijn kruiden tot nu toe in grote potten van bamboe koffiedrink, lekkere slanke hoge potten dus veel plek op een plankje, maar die deksels beginnen nu een na de ander te krakken.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok doen we, thx. Wel even in een pot, want in het stuk tuin naast het nieuwbouwhuis (bijna af! bijna af!) moet eerst even een soortement van indeling komen. Een Plan! Voordat ik dingen in de grond stop die ik nooit meer terug ga vinden. Of waar iedereen overheen stampt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vincent de gelei van de kweepeertjes ( chaenomeles) is zeer lekker, aromatisch, geparfumeerd. Wel een beetje zurig, maar daardoor ook weer voor meerdere gerechten te gebruiken. En omdat het mooi geleerde kan het ook leuk gepresenteerd worden.

 

Voor wie er van de Aloe Vera heeft meegenomen ( geweldig dat ze allemaal weg waren ) die waren gedoneerd door een van onze nieuwe leden MarjaP, misschien kunnen jullie haar

hier welkom heten en bedanken: kennismaking-met-mij-t25931.html

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat ze in no time weg zouden zijn maar ik raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Volgende keer hoor ik wel even hoeveel nieuwe voorraad er dan is.

 

Ik heb er verlekkert naar staan kijken! Ik dacht dat jij ze had gekregen omdat er je naam bij stond en niet te geef waren. Anders had ik er zeker interesse in gehad. Helaas pindakaas.

 

@appelvrouw: 2 theelepels of een flinke koffielepel voor een liter. Is ook vooral eigen smaak denk ik? Bij sommige dingen doe ik er wel 3 lepels bij.

 

 

Mellie ik had hetzelfde! Ik dacht dat het een ruil was. Ik kan bijna altijd potten gebruiken. Niet die hele grote .

 

En Appelvrouw: wat fijn dat de courgette in het zuur in de smaak viel. Jouw appeltjes zijn ook erg lekker en ik ben erg blij met de tomaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...