Jump to content

Vragen en antwoorden geruilde plantjes MTFD okt 2019

henkg

Recommended Posts

Stekken doe ik ALS ik tijd heb EN mijn geheugen werkt: Het wordt wel een ratjetoe. Alleen "Cido" kan ik op dit moment waarschijnlijk identificeren op basis van de afmeting van de vrucht (maximaal 4/5cm, waar de rest 2/3cm is), voor meer informatie moet ik o.a. de kleur van de bloesem kunnen zien.

In een pot is geen probleem

Gaat idd meteen heel goed, groeipunten na een paar dagen 1cm boven de grond, wow! Alleen zitten hier in het bos vrij veel vogels en zag ik dat ze al hadden zitten zoeken. Een oerpreiknolletje lag in z'n blootje naast het bakje. En van een paar dingen die ik gezaaid had, hadden ze de zaadjes opgegraven. Misschien de snackbar maar even afdekken dan.

Nou deze geloof ik in de oven -na-gewekt dus niet enorm lang houdbaar. Ik had veel te veel ratatouille en heb hier ook al weggegeven, weet niet meer zo goed welke de batch uit de weckketel en welke uit de oven is dus het was bedoeld om vrij snel op te eten, maar dat stond ook op het briefje wat erbij zat dus

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Hey Henk, ik heb een potje kristalon meegenomen. Ik ben heel benieuwd want ik gebruik normaal nooit meststoffen dus ik heb goede hoop voor volgend jaar maar ik kan online vinden dat het water oplosbaar. Maar ik kan geen verhoudingen vinden. Hoeveel gram gebruik jij op een liter? Of is het de bedoeling dat ik het over dr grond strooi als de planten bloemen vormen net voor ik de sproeier aan zet ?

Standaard hoeveelheid voor alle kristalonnen is kilo (liter) per kuub. Als je soorten mengt dan kom je soms op andere verhoudingen uit. Calcinit kilo en dan 0,6 kilo Bruin of 0,7 kilo wit (plus af en toe magnesium bladvoeding bij kristalon wit) voor chilipepers, zou het recept dat we op het vergane chillipeper.nl forum gebruikten, het best benaderen. Oorspronkelijke advies vanuit WUR in 2012 was inderdaad een zakje bruin (25Kg) en een zakje calcinit.

Kristalon is wateroplosbaar voor fertigatie. Ook bruikbaar voor hydrophonics. Dus niet strooien maar toevoegen aan je voedingswater!

Wij maken concentraat, omdat we zowel calcinit en kristalon bruin gebruiken. Concentraat, omdat geconcentreert de meststoffen in calcinit en kristalon reageren en dan als kalkzouten neerslaan. Dus een a en b jerrycan. En dan een liter van elk in de waterbak roeren. Liter was makkelijk want gewoon een appelsientje pak de top afgeknipt en je hebt een stevige maatbeker en de concentraat die ik eerder van een commerciele paprika kweker had was toevallig 1 liter op 67 liter voeding, dus met mijn 65L speciekuip, paste dat mooi. Nu had ik dus een pond van elke kristalon aangemaakt in 10 L water en dat maakt dus een liter op 50L water, want in naseizoen gaf ik minder water per keer, dus zo maakte ik het passend.

Ooit op een canabiskweekforum gelezen dat ze bij zaailingen enkel B (het N arme voedingsdeel) gaven om mooi kort op elkaar staande nodes te krijgen, kortom veel productie takken zonder grote tussenruimte aan de stam. Dat is in mijn geval dus Bruin, zonder de 15,5% N calcinit. Zelf nog niet uit kunnen proberen.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Over de Kristalon rood, NPK 12-12-36 + 1 MgO, snel volledig wateroplosbaar.

Ik gebruik het vooral potteelt, bij aardbeien, tomaten en zo, als bijbemesting vanaf de vruchtvorming. Ook als ik bij volle grond teelt te laat ben voor patent kali. Het duurt namelijk vrij lang voordat die korrels door regen oplossen.

Bij potteelt van tomaten doe ik meestal 50% gewone vloeibare terrasplantenvoeding + 50% Kristalon. Ook bij potteelt aardbeien vóór de vruchtvorming.

Dosering: inderdaad 1 g/L (dus 10 gram per 10L gieter). Het Bon Maman jampotje is dus genoeg voor ongeveer 300 liter oplossing.

Algemeen: Te weinig (bij)mesten geeft misschien iets minder opbrengst. Teveel bemesten geeft dooie planten. Bijvoorbeeld aardbeien lusten wel wat, maar zijn erg gevoelig voor te veel.

Traditioneel gebruikt men bij Aardbeien toch de 6-12-36 Oranje. Krijg je zo niet te veel blad, te weinig productie?

Bij mij lukken de aardbeien eigenlijk nooit en wat eraan komt wordt gestolen door ongedierte. Ik heb dus ook geen uitlopers opgepot dit jaar.

Home of the Turbo.

Arja:

Let dan ook op de smaak. GPHP vind ik alleen maar behoorlijk heet, verder geen smaak helaas. Als ik die volgend jaar weer zet, dan voornamelijk om de sierwaarde, door de enorm grote hoeveelheid kleurige vruchtjes, van vroeg tot zeer laat in het seizoen.

Opa's pepertje uit siberie zag er bij mij iets anders uit. Maar gewoon poeder van maken en dan door je gehakt, op je kip enzovoorts, werkt geweldig. Thai Sun of Lemon Drop, of andere rijk dragende laag-medium hitte pepers werken ook heel goed. Vers vond ik dat ik altijd best veel nodig had in mijn van gekochte gehakt zelf gemaakte burgers.

Mijn binnen(vensterbank) teelt, waarvoor hij ontwikkelt is ging toch altijd ten aan hitte van de radiator met koudeval van dubbelglasraam en LUIS . Anders kun je met kerst nog plukken en dan de volgende ronde in het voorjaar.

Home of the Turbo.

Nou deze geloof ik in de oven -na-gewekt dus niet enorm lang houdbaar. Ik had veel te veel ratatouille en heb hier ook al weggegeven, weet niet meer zo goed welke de batch uit de weckketel en welke uit de oven is dus het was bedoeld om vrij snel op te eten, maar dat stond ook op het briefje wat erbij zat dus

Geen briefje gezien?

Ow dat briefje heb ik ook gemist geloof ik ik ga hem snel openbreken dan ben benieuwd

• 1 month later...

Van wie was de yacon? Ik ben wel heel nieuwsgierig welke soort dit is geweest.

Ik had van de oogstafel yacon meegenomen en de eerste die ik at, was nog een beetje droog. Als je ze laat liggen, worden ze sappiger dus dat heb ik gedaan.

Gisteren getracht te eten, maar uiteindelijk meegebakken met de aardappels. Was de 1e x gebakken. Heel apart, want het smaakt naar gebakken aardappel, maar dan knapperig! Heel lollig zo

• 4 weeks later...

Ik heb hier dus nog steeds de overvolle bananendoos met weckpotten staan die voor Kruidenvrouwtje waren. Ze kwamen van Cupcakeje dacht ik? Ik heb Kruidenvrouwtje daar een bericht over gestuurd begin oktober, maar ze reageert er niet op. Zal ik ze naar de kringloop brengen? We hebben dan wel een grote nieuwe schuur, maar om nou maandenlang iets op te slaan zonder dat ik weet of diegene het nog wil hebben...?

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

• 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Eigenlijk geen vraag over iets van 2019

Ik heb op de MTFD van Yuras ooit 2 amandel zaailingen gekregen 2 verschillende

de ene is denk ik wel 2,5/3 meter groot (misschien dit jaar amandelen ik ben benieuwd)

de andere is 1,5 meter misschien iets kleiner.

Er zijn er toen meer weggegeven ik ben benieuwd hoe het daarmee gaat?

Ik weet niet meer welke plant welke soort is

• 3 months later...

Op de forumdag van afgelopen najaar kreeg ik allerlei tomatenzaadjes. De plantjes zijn prachtig stevig, ze staan al wekenlang overdag buiten en vooral de afgelopen week laat ik ze 's nachts in de bijkeuken logeren. Ik zie er naar uit ze buiten uit te planten, dat gaat een dezer dagen gebeuren. 

Nu vraag ik me af hoeveel ruimte ze nodig zullen hebben. Zal per soort verschillen denk ik? Ik heb de volgende soorten:

Coral Queen, dacht dat het een ronde tomaat was maar even googlen levert op dat het een vleestomaat is. Wordt 180 hoog? Hoeveel ruimte hebben ze nodig? Volgens mij kreeg ik deze van @Claudy.

Millefleur kreeg ik van @Anna3,  cherrytomaat, hoe groot wordt-ie en hoe ver zet ik ze uit elkaar? 

Dan heb ik nog twee miniatuur Giraffes. Weet niet van wie, maar de plantjes blijven heel ieniemienie. Durf ze niet te verplaatsen naar de moestuin, maar ik verwacht eigenlijk ook niet dat het in het potje nog wat wordt.

En de Gusto vleestomaat. Stoere, stevige plantjes. Ook hier de vraag hoe groot, hoe ver zet ik 'm van z'n buurman? 

Edited by Arja
.

https://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/millefleur/ 

Tomaten kunnen allemaal op dezelfde afstand worden uitgeplant. Alleen in een kas of daarbuiten maakt uit en eventueel of het een struik- of en stamtomaat is, een struik wordt wat breder. In de kas plant ik ze op 40cm in een rij, 60 cm tussen de rijen. Buiten moet het iets verder uit elkaar, zodat de planten goed kunnen drogen na een regenbui (als we die ooit nog krijgen).

Nu ik je avatar zie, ik heb pas jouw bananencake gemaakt, erg lekker! 

Edited by Anna3