Ga naar inhoud

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je onlangs gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?

Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?  

54 leden hebben gestemd

1. 1. Minder CO2. Wat doe jij eraan / heb je gedaan / ga je binnen nu en 1 a 2 jaar doen)?

• Minder / geen vlees eten
      27
    • Consu-minderen: minder kopen, meer repareren, geen eten weggooien
      30
    • Geen vliegvakanties meer
      12
    • Zonnepanelen (laten) plaatsen
      20
    • Warmtepomp -ook hybride- (laten) installeren
      5
    • Huis beter (laten) isoleren
      17
    • Elektrische auto nemen
      8
    • Nog even afwachten, nu nog niks, want te duur
      7
    • Niets, het maakt toch niet uit (druppel op de gloeiende plaat. China, India en zo)
      10
    • Niets, ik ben een klimaatontkenner / opwarming aarde komt niet door menselijk handelen
      9

Deze poll is gesloten voor nieuwe stemmen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het lijkt hier wel "zuinig, zuiniger, zuinigst".

Eten weggooien doe ik niet. Of het gaat naar de schapen, of op de composthoop, of mijn huisdieren eten mee of ik vries het in. Vuil drinkwater van de honden gaat in de zomer wel naar de plantjes in de bloementuin. En soms het waswater van de groente in de zomer, maar meestal niet. En ik veroordeel een ander er ook niet op als die dat niet doet (of wel doet).

In vergelijking met de meeste landen doet Nederland het meer dan goed. Met als gevolg dat hier alles duurder en moeilijker (qua regelgeving) wordt en productie verdwijnt naar goedkopere landen waar de milieu-eisen minder streng zijn. Wie neemt hier nu wie in de maling zo?

De maatregelen die hier allemaal genoemd worden, hebben nauwelijks effect, ook niet als het hele land hieraan meedoet. Zelfs het verlagen van de maximumsnelheid op de snelwegen in nederland (van 130 naar 100km/u) overdag, heeft nauwelijks effect. Het moet vanuit jezelf komen. En niet deze paniekvoetbal zonder voldoende wetenschappelijke onderbouwing die er nu gaande is.

Geplaatst:

Zuinig , ik vind het wel meevallen eigenlijk, in mijn opinie was het de laatste jaren juist meer meer en meest. Het is helemaal niet erg om het met wat minder te doen, en, nog veel belangrijker, wat minder weg te gooien. Of anderen dat ook doen, of anderen dat zogenaamde offer niet brengen, maakt mij voor mezelf niet uit.

Een ander ding, dat het hier in west Europa vanwege strakke regels misschien duurder is dan in landen waar men goedkoper produceert? Ook niet erg, wij zijn immers stikrijk en ik kan het weten en mag het zeggen want ik leef op het zogenaamde minimum. En ik doe het er ruim genoeg mee om gelukkig te zijn..ja ook door zuinig te zijn wat ik absoluut niet erg vind, ik vind het wel erg als anderen die meer hebben dan ik erover gaan lopen klagen.

Gisteren misschien Lubach op zondag gezien over aankopen in China? Best interessant om even terug te kijken. Wat een rotzooi ze daar produceren en vervuilend naar ons toe verschepen..Daar zakt je tweedehandsbroek toch van af?

En dan nog even over 130 of 100 rijden..scheelt toch aardig wat fossiele brandstoffen, misschien ook enkele dodelijke ongelukken en waarschijnlijk ook tien minuten later thuis..op 400 km waarom nou zo moeilijk moet zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Een ieder moet maar doen wat hij goed vindt. Of dat nu veel consuminderen is, of vooruit vluchten in techniek zoals zonnepanelen, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Feit is wel dat er pas sinds kort bewustwording is. Daar begint het mee. Invullen is het vervolg.

Toch twee klaagjes:

Lease auto’s. Daar betaal je voor door (soms) een eigen bijdrage, en door de fiscale bijtelling. Maar dan: tanken is gratis. Ik pak wel even de auto, kost toch niks (niks meer dan de vaste lasten). Het zou goed zijn als de brandstofkosten ten laste van de gebruiker komen. Als compensatie een vermindering van de fiscale bijtelling.

Vroeger heb ook ik lease auto’s gehad. Lekker makkelijk, gratis tanken en daarna planken (zware voet). Als vervuiler betaal je dan niet, sterker nog: “Laat jouw auto maar staan, ik rij wel, kost me toch niks”.

China en zo: “die doen helemaal niks, laten ze daar eerst maar eens beginnen”.

Gemiddelde uitstoot per land, tonnen CO2 per inwoner per jaar (peildatum 2016)

VAE (oliestaatjes): 25,2 (Skiën in de woestijn, en dikke airco’s, dat kost wel wat energie)

Australië: 17,1

VS: 16,1

Nederland: 9,7

België: 8,8

China: 6,9

Frankrijk: 5,4 (laag: door kernenergie, waterkrachtcentrales.)

(India komt niet op deze lijst voor)

China stoot in totaal 3x zoveel uit als de hele EU, maar iets minder dan 2x zoveel als de VS. Per inwoner echter slechts 71% t.o.v. NL.

(Bron: Volkskrant za 7 december, bijlage Wetenschap)

Afsluitend. Kan ik daar wat aan doen? Ja, mijn ene druppel op de gloeiende plaat is wel een mooie druppel.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik vind dat relatief weinig mensen hebben gestemd. Misschien is het interessant om het topic na de afsluitende conclusie voor volgende jaren open te houden. Kunnen we zien hoe het individuele beleid van moestuinforumers zich in dezen ontwikkelt.

Geplaatst:

ik vind een score van over de 100 helemaal niet slecht. Als je kijkt hoe weinig forummers er actief zijn in de afgelopen maanden.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:
Een ieder moet maar doen wat hij goed vindt. Of dat nu veel consuminderen is, of vooruit vluchten in techniek zoals zonnepanelen, dat moet iedereen maar voor zichzelf uitmaken.

Feit is wel dat er pas sinds kort bewustwording is. Daar begint het mee. Invullen is het vervolg.

Helemaal mee eens hoor!

China en zo: “die doen helemaal niks, laten ze daar eerst maar eens beginnen”.

Gemiddelde uitstoot per land, tonnen CO2 per inwoner per jaar (peildatum 2016)

VAE (oliestaatjes): 25,2 (Skiën in de woestijn, en dikke airco’s, dat kost wel wat energie)

Australië: 17,1

VS: 16,1

Nederland: 9,7

België: 8,8

China: 6,9

Frankrijk: 5,4 (laag: door kernenergie, waterkrachtcentrales.)

(India komt niet op deze lijst voor)

China stoot in totaal 3x zoveel uit als de hele EU, maar iets minder dan 2x zoveel als de VS. Per inwoner echter slechts 71% t.o.v. NL.

(Bron: Volkskrant za 7 december, bijlage Wetenschap)

.

Hier ben ik het niet mee eens! Dit is dus het punt wat mij zo ergert aan de 'groene' manier waarop bepaalde argumenten worden 'gemanipuleerd'. Dit is dus ook, naar mijn mening, het grote foute denken m.b.t. de hele stikstof discussie nu. Ik maak nu even een klein uitstapje, maar de oplossing voor het stikstof probleem is dus (serieus, dit is geen grap hé!) minder natuurgebieden! We zijn com-pleet de weg kwijt betreft normaal nadenken!

Gelukkig bouwt Tesla nu een fabriek in China want dan hoeven die omstreden lithium grondstoffen wat minder ver worden te verstuurd (al schijnen er nu opeens op meer plekken lithium te worden gewonnen maar dat terzijde). Goh, wat enorm milieuvriendelijk allemaal.

In het artikel van de Volkskrant, als we op die manier denken (Excel-rekenen noem ik dit), dan is de oplossing: meer mensen! Want dan wordt de CO2 per inwoner lager! Dus, nog meer mensen importeren hierheen, dan lost dit probleem zich namelijk gewoon op (lees: en kunnen de enorm grote industrie vervuilers gewoon doorgaan).

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar ik vind dit echt tenenkrommend slecht van zo'n journalistieke nieuwsinstelling dat dit soort argumenten zonder ook maar enige kanttekening / kritische noot gepropagandeerd wordt. 'We delen het gewoon door het aantal inwoners en dan zien de cijfers er onderling een stuk gunstiger uit!'. China heeft een miljard inwoners het slaat helemaal nergens om het daarom op deze manier te gaan vergelijken. Zelfs het BNP en de staatsschuld, welke berekend wordt per inwoner, word altijd bijgezegd dat het allemaal erg lastig is om te zeggen omdat het allemaal lastig aan te tonen is op die manier. Japan heeft bijv. een van de hoogste BNP per wereld(!) maar ook verreweg de hoogste staatsschuld.

Sorry hoor, maar als je beweert dat China minder vervuilend is dan bijv. Europa dan heb je enorm boter op je hoofd. Het hele continent wordt compleet leeggeroofd, er zijn zeer weinig voorschriften omtrent milieu (en dan druk ik me zacht uit), erosie, smog, compleet stukken aarde die voor lange tijd onherstelbaar zijn geworden, en ik kan nog wel even door. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de omstandigheden voor de mensen die dit doen. Rivieren die bomvol met chemicaliën zitten, in India (geen China, ik weet het) is al enorm groot probleem omdat daar bijv. Antibiotica gemaakt wordt waarbij alle afval gewoon in een naar bij gelegen rivier / meer word gedumpt. Gevolg: mensen met zeer vreemde ziekteverschijnselen en al grote antibiotica resistentie(!!). Hier komt n.a.w. ook de 'Super bacterie' weg. En zo kan ik nog wel hele lappen tekst schrijven over allerlei misstanden in Azië en Afrika omtrent mens en milieu. En ja, wij als Westers mens zijn hier evenzo verantwoordelijk voor, en nee, niet jij die met de beste bedoelingen het beste met deze planeet voor heeft. Maar wel de rijke multinational die de antibiotica tegen dumpprijzen daar laat maken over de rug van mens en milieu.

En híer ligt het probleem. Ik noem hier nu 1 voorbeeld, maar dit geld voor zoveel. Als we de planeet willen redden moeten we stoppen met zooi uit halen uit vrijwel alle derde wereld landen. Stoppen met produceren waarbij de flora en fauna schade lijd HA! Dus ook die elektrische auto met z'n lithuim batterij die daar tegen omstreden omstandigheden wordt gemaakt om vervolgens met de meest vervuilende machine ooit, het mega-schip, naar Europa te worden vervoerd. Nee, het vervoer van de (groene) auto op dat mega-schip rekenen we gewoon niet mee in onze stikstof berekeningen , net als vliegen overigens. Wist je trouwens dat je dus als bedrijf gewoon al je spullen per vliegtuig moet laten vervoeren? Telt niet mee in de berekeningen, dus ben je super milieu-vriendelijk bezig! Een beetje flauw, maar ik probeer hier aan te tonen dat er aan 'excel-rekenen' word gedaan. De lezer mag bovenstaand voorbeeld flauw vinden, helaas werkt het toch echt(!) zo als je nu bepaalde klussen doet voor bijv. de overheid.

Ik denk ook dat daar mijn, en met mij vele, hun irritatie vandaan komt. De complete aarde gaat naar de klote, grotendeels door bovenstaand verhaal in Derde Wereld landen en in de randstad zit iemand in een kantoorgebouw op 16 hoog die nu gaat zeggen dat wij vooral heel milieuvervuilend zijn in Nederland. Voor alle duidelijkheid: ik wil het probleem niet afschuiven, maar de inwoner in NL krijgt nu de rekening gepresenteerd, dan wel door extra accijns dan wel door (nood)maatregelen, terwijl de grote multinationals doorgaan met de destructie. Maar wíj moeten ons vooral gaan aanpassen, want wij zijn o-zo milieuvervuilend!

Natuurlijk begrijp ik heel goed dat niet iedereen op onze manier kan leven. Maar ik denk dat de overbevolking een véél groter probleem is. Wist je bijv. dat de bevolkingsgroei in ontwikkelde landen stabiel is? Dit is -tig jaren geleden al aangetoond, heeft meerdere oorzaken. Dit is, in mijn ogen samen met de goedkope arbeiders voor multinationals, de reden dat we nu asielzoekers opnemen. Niet omdat ze zielig zijn? - Nee natuurlijk niet, alles draait om geld. Stel je voor dat NL krijgt te maken met een stabiel inwonersaantal of krimp (zoals in Japan), zou desastreus voor de economie (lees: MULTINATIONALS!) zijn.

Met bovenstaande sla je spijkers met koppen. En nee, niet of je nou vanavond je vuurkorf aan hebt of niet. Of als je nou morgen naar je schoonouders met 100 of 130 km/u rijd.

Tot slot, ik zag van de week een leuk plaatje voorbij komen waarop de stad te zien was met een foto waarbij stond 'Deze mensen vertellen' en dan een foto van een paar huizen op het platteland met de tekst 'dat wij milieuvervuilend zijn'. Dit is natuurlijk onderbuikgevoel maar het plaatje geeft wel te denken. Wij hier als moestuinierders (scrabble woord!) zijn al enorm met mens en milieu bezig (op een positieve manier), bij ons ligt het probleem echt niet.

Nog een paar links ter info:

https://www.parool.nl/amsterdam/zo-speel-je-een-groep-actievoerders-professioneel-uit-elkaar

Hier plaats ik even een disclaimer bij, ik ben het met een heel aantal dingen vaak niet eens (veel te simplistisch), maar dit stuk is briljant:

https://www.geenstijl.nl/5151221/klimaatdrammen-is-een-elitehobby-deel-xxvi/

Ik dacht eerst dat het weer overdreven en cynisch was (zoals heel veel artikelen daar) maar dit is gewoon allemaal serieus. Lees en huiver. Ik zie net dat De Volkskrant het artikel snel offline heeft gehaald, maar er staat een link in naar het artikel.

Owja, als je het er niet mee eens bent of als ik dingen verkeerd zie, just shoot

Geplaatst:

Saalk86

maar de oplossing voor het stikstof probleem is dus (serieus, dit is geen grap hé!) minder natuurgebieden!

Na die zin gelezen te hebben, was het voor mij heel moeilijk om jouw serieus te nemen en verder te lezen, maar heb uiteindelijk toch alles gelezen. Met die quote ben ik het niet eens, de rest wel.

Om in te haken, op het China verhaal.

Een plaatje van de huidige(vandaag) wereld stikstof uitstoot zegt meer dan wat cijfertjes gebaseerd op inwoner aantal.

161811577720834.PNG

En kijk even naar zuid-america, b.v. het amazone regenwoud. Nagenoeg geen stikstof, in het grootste natuurgebied van de wereld.

280401577720887.PNG

Geplaatst:

Dit onderwerp is genaamd: Minder CO2. Wat doe jij eraan / ... ?

CO2 dus, niet stikstof, ook niet PFAS trouwens.

De oorzaken, én de gevolgen (de problemen) zijn immers verschillend. Om wijsneuzen vóór te zijn: ja, het is allemaal vervuiling, vervuiling van onze aarde. Waar er maar eentje van is. Ook voor de ongelovigen (zoals ik): wij zijn rentmeester, geen eigenaar.

Voel je vrij om een apart stikstof of PFAS, of ... topic te starten.

Hier, in dit topic, gaat het over CO2. Dat blijkt al meer dan breed genoeg.

Geplaatst:

Ben het wel eens met Saalk86, op de minder bomen uitspraak na dan.

Of CO2 zo'n groot probleem is, weet ik niet (in de loop van de eeuwen schommelt het percentage CO2 wat uitgestoten wordt op de aarde enorm), maar dat er een milieuprobleem is, dat geloof ik wel. En dan is terug naar de basis (lokaal kopen!) in plaats van de spullen van ver halen wel iets wat je moet doen, maar het is een van de vele dingen. Stimuleer je de lokale middenstand en werkgelegenheid ook.

Bij zowel voor- als tegenstanders worden de artikelen vaak verdraaid en dat maakt het lastig om eerlijke berichtgeving te vinden.

Overpopulatie is inderdaad een probleem voor het milieu. Door zowel migratie als het aantal kinderen wat geboren wordt.

Geplaatst:

@henkg, Je hebt gelijk, ik zal er om denken.

Nog 1 kleine verduidelijking,

Saalk86

maar de oplossing voor het stikstof probleem is dus (serieus, dit is geen grap hé!) minder natuurgebieden!

Na die zin gelezen te hebben, was het voor mij heel moeilijk om jouw serieus te nemen en verder te lezen, maar heb uiteindelijk toch alles gelezen. Met die quote ben ik het niet eens, de rest wel.

Dit is niet mijn mening hé! Laat dat duidelijk zijn, dan heb ik dat verkeerd geschreven. Maar dat is de manier waarop de dingen nu berekend worden. Dit topic gaat heel ergens anders over dus ik ga er niet te veel op in, maar ik zeg dus niet dat de natuurgebieden weg moeten en bomen moeten worden verwijderd o.i.d., of dat dit helpt tegen een beter klimaat (om de natuurgebieden te verwijderen).

• 4 maanden later ...
Geplaatst:

jawel, ik adem niet meer uit 😷

nee, grapje, wij rijden steeds meer fiets, stoken minder gas, leggen CO2 vast in de tuin, hebben groene stroom inmiddels, 3 kinderen met zonnepanelen, eten steeds minder vlees, scheiden afval in compostgrondstof, plasticbak, chembak, hebben een groene bank voor de club

• Like 2
Geplaatst:

Nou, hier is wel het een en ander veranderd in het verbruik.

Zonnepanelen heb ik al sinds maart 2018.

Sinds eind sept 2019 een nieuwe (veel zuiniger) CV, met daaraan een hybride warmtepomp gekoppeld.

Gasverbruik van 1 okt tot 1 juni: 330 m3. Die periode zou goed zijn voor bijna 90% van het jaarverbruik. Dat jaarverbruik was eerder ca 1000 m3.

Nu ga ik uitkomen op hoogstens 400 m3, denk ik.

Wel ten koste van een verhoogd elektriciteitsverbruik. Zo’n warmtepomp vreet stroom. Maar daarvan wordt een deel geleverd door het surplus van mijn zonnepanelen.

Pas eind september dit jaar weet ik het hele plaatje.

Minder autorijden, dat tel ik niet mee, want veroorzaakt door corona. Vrijwel alleen boodschappenritjes (dat is wel 15 km x 2). Vandaag sprong het “reserve”lampje aan. Laatste tankbeurt: 12 maart!

De houtkachel (sinds eind maart)  tel ik deels mee. Die lijkt me niet 100% CO2-neutraal. Hoewel dat ding label A+ heeft, en ik alleen NL essenhout stook, niet oven gedroogd, maar aan de lucht gedroogd.

Er wordt gezegd dat mensen met b.v. zonnepanelen makkelijker worden. Die lamp die nutteloos aan staat: ach, ik heb toch zonnepanelen dus gratis stroom. Bij mij werkt het juist andersom. Nu ben ik meer bewust van sluipverbruik en zo.

• Like 4

Geplaatst:

Wij gaan 2 extra zonnepanelen leggen op een nieuw dakje. Onderkant moet nog dicht gemaakt worden, maar dat kan pas als de dakgoten binnen zijn. Is nu al een paar weken geleden, nog steeds niet binnen. Maar! Levert dus ruimte voor 2 panelen.
Mijn man heeft de smaak te pakken met al die klusjes en wil nu zelf een uitbouw realiseren. We gaan toch niet meer op vakantie, dus dat schijnt dan mooi te kunnen. Ik weet nog niet hoe ik daar insta, maar mocht het doorgaan:
Naast dat we dan gelijk het dak gaan isoleren, komen op het dak ook weer zonnepanelen. De Man is handig en sluit alles zelf aan. We bestellen de panelen in China nadat we eerst 21 panelen hadden laten installeren. 16 panelen zelf gekocht en geplaatst. Er komen er nu 2 bij op het nieuwe dakje. Op de aanbouw ooit, komt een zonneboiler met zonnepanelen. Die zijn nu nog zeer gunstig te verkrijgen, want fikse subsidie. Alleen alle bouwkosten zijn dan nog €2000... dus dat is nog wel flink aan de prijs. Maar goed. Eerst die 2 panelen op het nieuwe dak plaatsen.

f2c2ffe505132797d2d7ddb201ebbf29.jpg

Geplaatst:

10 zonnepanelen op het huis (hoewel het bouwen van een nieuw huis ongetwijfeld een behoorlijke aanslag is met de productie van alle materialen).

Enorm goed geïsoleerd huis.

Veel afval scheiden.

Veel lokaal voedsel kopen (en uiteraard nu ook zelf kweken). 

Weinig vlees eten.

Veel op de fiets, hoewel ik sinds ik niet meer in de Randstad woon ook veel meer met de auto doe, de afstanden zijn hier simpelweg groter. Tijdens Corona heb ik dan wel weer 3 maanden met een tank gedaan. Partner heeft geen rijbewijs, dus die doet sowieso alles met fiets en OV.

Nog geen warmtepomp, we hebben het idee dat deze nog niet efficiënt genoeg zijn, laat ze die eerst maar eens verder uitontwikkelen.

En we hebben geen kinderen. Scheelt een boel consumptie/vervuiling/CO2. Was een bewuste keuze, maar niet om deze redenen. 

• Like 1
Geplaatst:
5 uren geleden, Mellie zei:

toch niet meer op vakantie,

Hoe is het eigenlijk met je stuk Franse land, en al je voorgezaaide boompjes? Heb je / kan je daar nog plannen mee?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Mijn trouwe, fijne, maar vervuilende diesel is weg... maar we hebben er een elektrische auto voor terug! :thumbup::D We rijden al vrij weinig, maar nu ook nog eens op (gekochte) windenergie. Volgende stap: zelf stroom opwekken. 

Omdat zo'n elektrische auto geen aanhangwagen kan trekken, en we best wel eens zware grote dingen moeten vervoeren, houden we nog wel Joep zijn diesel. Die valt sinds kort ook in de groep van oudere en dus vervuilende diesels... :thumbdown:

• Like 4
Geplaatst:

Consuminderen en eenvoudig / minimalistisch leven, veel tweedehands kopen ipv nieuw, dingen repareren ipv weggooien, 100% groene stroom, niet meer vliegen, kachel niet onnodig hoog, soms een beetje stiekeme guerilla gardening, ben tegenwoordig vegetariër met een paar veganistische toevoegingen (plantaardige melk / yoghurt / boter), en natuurlijk met mijn blog zoveel mogelijk mensen inspireren om ook duurzamer te leven. Het is namelijk niet moeilijk :)

Wat ik nog wel heel graag wil doen maar wat op dit moment helaas geen optie is, zijn alle dingen die met het verbouwen van huis of tuin te maken hebben, omdat we in een huurappartement wonen. Kan niet wachten tot we een huis kopen, ik heb grootse plannen qua zonnepanelen / groen dak / wateropvang / isolatie / van het gas af / groene hyptheek etc. En als onze auto "op" is, gaan we voor een elektrische (hopelijk zijn die dan voor een beetje redelijke prijs tweedehands te krijgen). Maar eerst onze kleine Broem opmaken.

• Like 1

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...