Mellie Geplaatst: 13 juni 2020 Geplaatst: 13 juni 2020 Hihi, staat dat nu synoniem voor een scherpe Padron? Exact! Hoeft niet eens naamomschrijving bij. ‘Erny’ volstaat inmiddels lekker hoor! Ben er blij mee Quote
Mellie Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 Ow ow ow bij het avondeten heb ik een paar adjuma pepers op en wat zijn die fruitige pepers lekker. Ik weet wat mijn favoriete pepersmaak is bedacht me tijdens het avondeten. Die waanzinnig pittige, geurige, fruitige pepers! Ik kreeg er ook de hik van... maar dat mag de pret niet drukken. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 14 juni 2020 Geplaatst: 14 juni 2020 (aangepast) Enig idee in hoeverre ik nog weg kan komen met het nu zaaien van pepers? Ik heb nog een yellow hot chili variant, waarbij ik nu met de gedachte speel om deze te gaan vermeerderen. De plant is van vorig jaar en begint al langzaam minder productief te worden (nadat ik 'm heb overwinterd), hoewel ik er vandaag toch ook weer een goede 60 pepers vanaf heb getrokken. Wetende dat er nog goed weer zal zijn in juli, augustus en september (althans, dat valt meestal niet tegen) zou ik toch een heel eind moeten komen. Zo ik het zie is de periode van het planten tot het oogsten toch wel aanzienlijk korter dan gedacht. 14 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Mellie Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 @Gianni kun je hem dan niet beter stekken? Zaaien heb je nu weinig meer aan en zou je straks nog een poos plant binnen moeten overwinteren. Ik heb ook een probleem. Gisterenavond een shockerende ontdekking gedaan in de kas... Mijn pepers rechts hangen er heel triest bij en gelig blad. Uit het niets. Ik begreep er werkelijk niks van, want eergisteren nog in perfecte staat. Ik kijk naar de ergste plant: peper elefant. Die vind ik niet zo lekker, maar toch... om hem dood te maken is weer een ander uiterste. Geef het water. Zie ik daar de aarde compleet wegzakken. Woelmuizen in de kas. Hoe krijg ik die in hemelsnaam weg? Ik weet dat ze aan de pastinaken zaten te knagen. Die staan ernaast, maar dan buiten. Zucht... al dat werk... 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) @Mellie Dat zou kunnen. Als dat weer resulteert in een jonge en productieve plant dan kan ik dat doen. Ik moet mij dan wel even verdiepen in het stekken van pepers. Heb je alvast enig advies? Vervelend dat je die beesten in de kas hebt. Enig idee hoe ze zijn binnengekomen? 15 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 @Gianni1234 ik zou die peper gewoon behouden, alleen terug knippen tot de stam en een paar takjes. Daarna uit de pot halen, aarde met tuinslang afspoelen tot je alleen wortels overhoudt en dan opnieuw oppotten met verse potgrond. Dan heb je eind van de zomer al wel weer pepers, en kan je hem nogmaals overhouden. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) @rorror Toch doe ik dat liever niet, omdat de plant hier en daar wat bruine takken heeft ontwikkeld die uitdrogen. Het is een langzaam voortschrijdend proces, maar ik denk dat deze plant al stervende is. Ondanks dat ik er gister 60 pepers af heb gehaald dus en er nu nog steeds aanhangen die afrijpen. Mogelijk heeft de plant een soort van wortelrot opgelopen namelijk. Trouwens: ik zie vaak dat 3-4 maanden genoemd wordt van het moment van planten tot het moment van oogsten, zelfs voor zaden. Gezien ook hoe klein deze plant is (circa 40 cm hoogte) denk ik persoonlijk dat ik nog wel eens weg kan komen met het planten van zaden momenteel. Misschien ga ik voor beiden en ga ik ook eens meteen oefenen met stekken. 15 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
acpronk Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Je zou het ook allemaal kunnen doen, zaaien, stekken met de takken die je afsnoeit en opnieuw oppotten van de geknipte plant. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Tak sterfte kan voortkomen door een vuile snoeischaar. Ik zou die schoonmaken en dan net onder het bruin afknippen. Onthou, dat een tak altijd afsterft naar een actieve blad node. Zie mijn peper ook een stukje afsterving net boven een blad of actieve vertakking. Hier een link naar hoe ik vorig jaar een jalapeno had terug geknipt. Die leeft nogsteeds en staat nu heerlijk te zonnen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) Ik maak de snoeisnaar altijd op bijna religieuze wijze schoon voordat ik ga snoeien, dus dat is het denk ik niet. Ik snoei de peper plant hier sowieso niet echt (i.t.t. de tomatenplanten). Als ik er nu naar kijk oogt hij ook nogal futloos, ondanks de nog steeds 30-40 afrijpende pepers die eraan hangen. De plant loopt denk ik op zijn laatste benen. Ik zie dat ie al flink houterig begint te worden verder. De flinke neerslag van de afgelopen weken zal denk ik ook niet geholpen hebben. NB: de plant zal nu ergens tussen 1,5 en 2 jaar oud zijn. Mogelijk verpot ik de plant nogmaals, om 'm een boost te geven, maar of dat gaat werken is zeer de vraag. NB: Het is trouwens dit ding https://www.vreugdenhilyoungplants.com/en/pick-joy-r-fresh-vegetables-from-your-own-home-and-garden/producten/hot-chili-yellow#:~:text=The Pick-%26-Joy®,between 20%2C000 and 30%2C000 units. , wat volgens mij een variant is van de Lemon Drop Pepper. Een Capsicum baccatum variant. 15 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) Ik denk wel dat dat werkt als je hem terug knipt en verpot. Heb op foto's vanuit tropische landen, pepper planten gezien van 4 tot 6meter hoog (10+jaar oud). Met een mooie verhoute stam en welke nog steeds produceerde. Heb je trouwens een foto van die plant? Na het zien van de Lemon Drop Pepper, die heb ik volgens mij 3weken terug gegeten (zaadjes geplant, maar nog niks opgekomen) Terugkomend. Kan misschien ook de Aji Lemon zijn, of Aji Pineapple. die lijken er bijde op. 15 juni 2020 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 (aangepast) Hier: Zoals je ziet: in uitermate slechte staat. Verpot overigens, sinds het laatste bericht, maar ik ben benieuwd. Vorig jaar zag de plant er veel beter uit. Na het overwinteren vind ik maar dat ie bleekjes is geworden, ondanks dat de plant wél nog behoorlijk productief is tot nu toe. Dat zeg ik er dan weer wel bij. Maar dit is niet bepaald mijn idee van een enigszins ornamentale peper 😂 Ik zal van deze overigens zaden bewaren om volgend jaar te zaaien. Dan heb ik tenminste een aantal volwaardige pepers om te laten zien: dit was meer een zij-project waarbij ik de peper vooral heb laten overwinteren. Dat was oorspronkelijk niet eens de bedoeling. 15 juni 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
rorror Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Als je het aandurft 😅 Zou ik de pepers groen oogsten, en hem terug knippen een beetje in een bol. Als je het te ver terug vind, laat je nog wat meer staan. Eventueel met epson zout (magnesiumsulfaat) de bladeren in spuiten, zodat ze groener worden. Hoe groener het blad, des te meer photosyntesys, dus meer energie voor groei en bloei) 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 15 juni 2020 Geplaatst: 15 juni 2020 Dat snoeien gaat denk ik sowieso gebeuren: ik wacht even een paar dagen echter om te zien hoe de plant reageert op het verpotten. Vervolgens ga ik 'm behoorlijk ver terug snoeien en dan zien wat er gebeurt de rest van het jaar. De tomatenplanten zien er dan weer wel prachtig uit, als dat wat compenseert 😉 1 Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 @Gianni1234 ben benieuwd! Ik schreef 2berichten terug dat ik 3weken terug nog zaden had geplant van een aji lemon of pineapple en nog niks was opgekomen. Persoon van wie ik het kreeg wist de naam niet, dus op de gok naam er bij gezocht. Maat die leek erg veel op de jouwe. Beter laat dan nóóit! Kom op groei, Groei, GROEI! Hopenlijk wordt het deze zomer nog een mooi plantje.. Heb nog meer zaailingen staan... Ik gok dat het deze winter druk wordt met overwinteraars. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 Ze zijn vlijmscherp, dus bereid je maar alvast voor 😉. De sambal is aan deze kant ontzettend goed gelukt en kan gerust bijzonder sterk genoemd worden. Quote
rorror Geplaatst: 16 juni 2020 Geplaatst: 16 juni 2020 @Gianni1234 Ik had het gemerkt... Ik reed met kennisen mee in hun auto, en plots gaf iemand de peper aan me, kijk die komt bij mijn vader vandaan zei die. Ik pakte hem aan, hapte het puntje eraf, en nog een hap. Zeiden ze plots, nee niet doen, die is loeiheet. Daar zat ik dan achter in de auto, zonder melk en geen gelegenheid om even na te blussen. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Gianni1234 Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Nou, ik heb mij er dan toch maar aan gewaagd. Desnoods overwinter ik de planten als het niet snel genoeg gaat. Slimme ik dacht om aan zijn neus te krabben na even de handen kort met wat water te hebben gewassen. Ik kwam er dus precies achter hoe ontzettend vol met capsaicine de zaden zitten. Ik heb 10-15 minuten écht moeten afzien, wat een ellende zeg. @rorror Bij wijze van test om te zien wat ik aankan heb ik een drietal keren een dergelijke peper helemaal opgegeten. Pure ellende. Ik dacht bijna dat ik dood ging 😅. 1 Quote
rorror Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Alle pepers en paprika's bloeien mooi. Sommige nu met begin vruchten. Maar ik hoop dat mijn zaaigoed goed is geweest, ik dacht alleen Jalapeno's en paprika's (+wedstrijd) gezaaid te hebben. Nu blijkt dat ik ook cayenna peppers aan sommige planten krijg... waarvan ik dacht dat ze Jalapeno's waren.... Als het maar niet zo blijkt dat ik totaal geen Jalapeno's heb dit jaar, want dan ga ik hard huilen lol Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 Even wat foto updates van de pepers. Links: Madame Jeanette Rechts: gele paprika Slechte foto, maar die hangt vol met pepers en bloeid goed. Gewone Cayenna pepers... Had paprika of Jalapeno moeten zijn.. De rest in de bak is ook ongelabeld.. Zouden paprikas of jalapenos moeten zijn... In die 6 bosjes, zijn het zeker 30+ planten bij elkaar. Links een bosje paprika.. Hoop ik lol Rechts 2 wedstrijd pepers, 30cm afstand van elkaar. De 3linkers zonder kooi, wedstrijd pepers, en de gekooide potten met jalapenos. +/- 40planten verdeelt. Vol met bloemen en aanzet tot vruchten. Hoogste 55cm. Verder lente ui, en bonen in de lange bakken. @prettig gestoord Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
prettig gestoord Geplaatst: 17 juni 2020 Geplaatst: 17 juni 2020 hier bloeien de eerste paprika’s 1 Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Jeanne heijmans Geplaatst: 18 juni 2020 Geplaatst: 18 juni 2020 Als iemand zaadjes van een hete peper heeft.stuur het aub naar me op. Onkosten worden vergoed en naar boven afgerond. Quote
Mellie Geplaatst: 20 juni 2020 Geplaatst: 20 juni 2020 Ik heb je een pb gestuurd Jeanne Mijn pepers in de kas staan er lekker bij. Ik ben heel blij dat ik hem volgezet heb met pepers en niet iets anders er bij heb. Ik pluk elke dag wel een paar pepers nu. Ik heb vandaag een pluk schapenwol in het woelmuizen hol gepropt in de hoop dat ze dan vooral gaan opzouten ergens anders naar toe. Bij voorkeur naar de buren, maar goed. Uit de kas is al een fijn gegeven. 1 Quote
HuubvG Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Even na laten kijken door de kenners of dit wel mme Jeanette is. Vorig jaar gezaaid uit een zakje gekocht zaad met etiket mm Jeanette. Bij het rijpen nu twijfel ik om de kleur. Oranje, is dat geen adjuma of habanero? Kwa vorm zou ik dan denken: adjuma. Of toch 'gewoon' mme Jeanette? Op de foto meer geel, in het echt meer oranje. En op deze oudere foto ook wat meer oranje Quote
rorror Geplaatst: 21 juni 2020 Geplaatst: 21 juni 2020 Ik zou ook zeggen een adjuma pepper. Quote van wikipedia; Quote De Madame Jeanette wordt vaak verward met de adjuma. De vruchten van Madame Jeanette zijn langer dan de wat meer gedrongen adjuma's, die in supermarkten vaak als Madame Jeanette worden verkocht. Natuurlijk zijn er wel heel wat tussen varianten / kruisingen in omloop. Maar een google opdracht laat wel duidelijk het verschil in lengte van echte Madame Jeanette peppers. Zo lang ze maar zeer goed smaken! 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.