Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Peper en Paprika Topic 2020


Erny

Aanbevolen berichten

Ik kan me verbazen over het aantal vruchten aan zon klein flutplantje, zeg! Bij het uitpoten vond ik ze al ielig. Houden of weggooien? Nouja niet geschoten.. toch maar geplant dus, en nu zitten er aan de meeste, nog steeds vrij kleine plantjes, minstens vier flinke vruchten! 

20200818_125651.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-8-2020 om 11:28, rorror zei:

@EHF heb je de peperplanten buiten of binnen staan. Binnen moet je handmatig bestuiven. 

Aha, half binnen half buiten ik heb een wandkas en daar moet ik even mee leren omgaan, wanneer open/dicht. Ik denk dat de oorzaak idd ligt in het binnen staan. (beetje late reactie, ik moet even de weg vinden in dit omvangrijke forum.)

IMG_20200502_153341.jpg

IMG_20200716_204835.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de rijpe paprika's van de planten gehaald. De vruchten waren op hun hoogtepunt en moesten geoogst worden. Langer laten hangen zou ten koste gaan van de kwaliteit.

 

IMG_7288.thumb.JPG.0e6afaa457375b651941a4b09586ed02.JPG

 

IMG_7283.thumb.JPG.6777a109e2de5c8b4458a7bc10799675.JPG


Niet meer geremd door de aanwezigheid van rijpe paprika's zullen de planten vanaf nu de rest van de vruchten sneller laten groeien.

 

IMG_7293.thumb.JPG.19080a1d4fbb1894c623f8d7557d1369.JPG

 

De geoogste paprika's zijn in blokjes in de diepvries beland en zullen uiteindelijk vooral in macaroni- en nasigerechten verwerkt worden.

 

IMG_7308.thumb.JPG.2631dda07f019d7a8fc95f76ddc229a7.JPG

  • Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een mooie madame jeanette plant staan. Met mooie beginsel vruchten.

Van de week was de eerste rijp, gister avond geprobeerd. het is alleen niet mijn smaak, mango/annanas/lemon achtig.

Als iemand in de buurt van Alphen aan den Rijn woont. Kan deze hier opgehaald worden.

Voor de liefhebber.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opvallend dit jaar is dat de gele en oranje paprika’s beduidend sneller afrijpen.  De planten zijn ook idioot hoor, 1.7m en vallen nu allemaal om door de vele paprika’s. Oogst nu een week of 2 elke paar dagen een paar paprika's en eergisteren een kleine speciekuip bijna vol. 
796BFBF7-0E43-4EE2-B05C-C087E138FAEC.thumb.jpeg.702f9ba5d3edff5dbe2bfdd9fc159f92.jpeg

 

Die maar gelijk met een zooi prei, uien en passata tot basissaus verwerkt.
 

E8B19B4B-B71B-4E39-80B2-4E846B815E71.thumb.jpeg.995576f88c120b7b212ce1125bcaa906.jpegE3069E50-E57D-43E6-9BB4-99697569E960.thumb.jpeg.b4f9ee33679242d34e42828266adc195.jpeg

  • Like 2

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mmm ben ik wel heel nieuwsgierig naar Rorror, maar helaas... zit niet in de buurt.

Dat is pas saus Prettig Gestoord! Jeetje joh, je blijft bezig met ‘kleine speciekuipen vol’

Ik heb 3 planten geruimd, 2 puntpaprika en een peper. Die rupsen kan ik niet traceren... maar ze knagen alles stuk en deze 3 kregen toen ook nog eens spint. Ik vond ze zo sneu eruit zien in de lading mooie planten dat ik niet eens getwijfeld heb. Hup, weg ermee. Maar baal er toch wel een beetje van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-8-2020 om 17:09, Erny zei:

Mijn pepers hebben het ff moeilijk gezien in de natte periode de slakken het nodig vonden heel veel van het blad en ook verschillende pepers aan te vreten. Dus moeten ze daar nu ff van bijkomen. Hopelijk straks weer volop Padronnetjes te oogsten.

Slakken, altijd een probleem wanneer het weer omslaat. Ik heb er dit jaar weinig gezien hier. Ik zal morgen even kijken, bij de binnenplanten. Dit weekend had ik ze nog niet gezien, maar het is zo'n jungle dat ik uberhaupt weinig kan zien. De buitenplanten hebben soms wel wat voedingsgebrek door beperkte opname capaciteit voeding doordat de potten nat zijn door de regen.

 

@FransMooie paprika's. Ik probeer geen paprika's meer, te veel moeite voor weinig in rijpe opbrengst. En ik heb een paprikafabriek in de buurt, waar ze drie of vier stuks die niet op markt of winkel verkocht kunnen worden, voor een euro verkopen. Daar kan ik niet tegenop.

 

@rorror dat pleit tegen toppen? Of heeft die kleinere plant meer pepers aan de zijtakjes? Ziet er allemaal netjes uit. Mooie minipepertjes, verrassend heet,kun je de hitte ergens mee vergelijken als referentie. Ze zien er schattig uit, als ze dan ook nog heet zijn...

 

@Mellie Mooie jungle. Ook paprikaplanten behoren het hele seizoen te blijven groeien en bloeien. Of je nu nog nieuwe vruchten groot, laat staan rijp, krijgt betwijfel ik. Ik heb hier ook niks gesnoeid, wat eigenlijk wel moet,want die lagere takken leveren niks meer en nemen alleen energie voor hun groei.

 

@D_SDennis Het kan zaad uit een F1 Hybride peper zijn, die pepers hebben dan niet de eigenschappen van de peper waar ze uitkomen. Het kan ook een kaliumgebrek zijn, dan krijg je slappe vruchten. Neusrot is dan weer calcium (en kalium?) gebrek. Kijk maar eens bij de kwalenlijst van mineralenboer Yara die @rorrorin zijn tagline heeft staan.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb hier een moruga reaprer plant gezaaid , deze grooeide slecht en gaf geen bloemen . heb ik hem eens wat extra mest gegeven en goed gesnoeid . 

Nu staat er zeer mooie plant maar nog steeds geen enkel bloempje gezien .

 

Komen deze pas heel laat ( mijn chiliplant had ook pas als deze meer dan een meter was bloempjes .

 

Weet niet of je hem op deze foto gaat zien . staat links achter 

image.thumb.png.bb05ad645390b04b286e179d7f1807f7.png

 

 

De chiliplant staat rechts achteraan die groeit nu echt super snel :-) snap er niets van 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, donaldk zei:

dat pleit tegen toppen? Of heeft die kleinere plant meer pepers aan de zijtakjes? Ziet er allemaal netjes uit. Mooie minipepertjes, verrassend heet,kun je de hitte ergens mee vergelijken als referentie. Ze zien er schattig uit, als ze dan ook nog heet zijn...

Om grote pepers of grote paprika's te krijgen, zou ik inderdaad niet toppen. 
Als je topt, heb je zo ie zo al een maand tijd verlies met groei. Ze worden mooi bossig erdoor. En door de vele aftakkingen, enorm veel bloemen en inderdaad kleinere vruchten. Immers de energie moet over al die pepers verdeelt worden.
Vanwege dat hoog gewas bij mij door de wind vernielt wordt, top ik dus wel, om lagere bossige planten te krijgen.

Al had ik een kas gehad, dan had ik ze niet getopt en lekker laten groeien.

Als je in het oogst topic kijkt kan je zien hoeveel pepers er van de planten af komen.

 

Hitte komt redelijk in de buurt van Birds-eye / Rawitjes

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 paprikaplanten eruit gehaald die geen nieuwe vruchtjes hebben. Dat dat niks meer wordt, is geen moeilijke optelsom. Heb er wel een met heel veel kleine vruchtjes laten staan. Rest heeft gewoon nog paprika’s dus ik verwacht daar nog flink van te kunnen oogsten.

Ik ben de balans aan het opmaken voor komend jaar. Shishito, adjuma, pdp en lemon drop zijn blijvertjes. Ik wil volgend jaar wat nieuwe pepers ontdekken.

De ‘ontdekking’ van het jaar, peper elefant, vond ik absoluut niet voor herhaling vatbaar. Peper equador purple vind ik wel erg leuk. Misschiendat ik die volgend jaar ook wel doe. Sarit gat is wel leuk qua kleur, maar qua smaak niet heel bijzonder. Turuncu spiral eveneens zo. Dus zo blijven we lekker rommelen. Heb er nu al zin in met mijn wintertrui aan!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cayenne beginnen hier nu ineens te knallen waarvan de grootste 20cm is, verder heb ik deze zomer toch nog ruim 20 Jalapeno's kunnen oogsten.

Ik wil eigenlijk volgend jaar elke bak meerdere planten van dezelfde soort gaan geven hier en dan wat probeersels erbij in grote potten.

 

De Rooster Spur was wel grappig maar is eigenlijk gewoon een kleine Cayenne, de Jalapeno heb ik minder gegeten dan ik dacht en de Cayenne komt heel laat op gang.

Ik ga dus op zoek naar een nieuw succesnummer 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Charly jij hebt hoge planten met mooie grote vruchten... hoe steun jij die planten? Ik heb dit jaar een soort rek gemaakt van bamboestokken die ook horizontaal een raster vormen, want ik heb vaak dat zwaardere takken gaan zakken en zelfs knakken. Dus die leunen nu op dat raster. Maar daardoor is oogsten wel wat lastiger geworden, en ook het wieden (of beter: weghalen van onkruid wat zich toch door het dichte paprika-bos heeft gewurmt)

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 hier ook hetzelfde probleem, planten zijn ruim 170cm hoog geworden en knakten en vallen om. Zag online allerlei constructies voorbij komen met touwen en bamboerekjes, maar dat houd het gewicht niet is mijn ervaring. Om nou een frame van 4x4 te bouwen en dan minimaal150cm hoog, 3 rijen diep lijkt me onmogelijk oogsten

  • Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten van 170 cm hoog? Charly noemt ook al zulke getallen... :shock: Ik heb expres al wat hogere soorten gekocht maar ze halen de 120 nog niet als ik zo meet, en dan meet ik echt tot het topje en daar hangen nog lang geen goeie paprika's dus tot die hoogte zal er weinig rijpen dit jaar denk ik. 170 of 180 cm hoog zou bijna tot de nok van mijn toch-al-wel-hoge kas zijn. En boven mijn hoofd uitkomen ook. En dat doen hier alleen de tomaten.... 

 

Hier een paar foto's al zie je het zo niet heel goed. Het rekje is dus niet zo hoog, omdat bovenin de planten de takken niet zwaar zijn.  En op die 2e foto staan 2 van jouw planten PG, die met die grote gele paprika's. Die zijn al helemaal niet hoog en hebben dus bijna geen steun nodig.

 

IMG_1997.JPG

 

IMG_1998.JPG

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123 hier hebben we aan de hand van @Mellie gemeten. Ze staken boven haar hoofd uit, was wel grappig om te zien🤭

Hier zijn de gele en oranje paprika’s het hoogst, de rode blijven achter in groei. Bij de eerste twee ook enorme exemplaren die nu goed beginnen met afrijpen, dat zal ook het omvallen niet ten goede zijn gekomen

  • Like 1

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...