roeier Geplaatst: 5 september 2020 Geplaatst: 5 september 2020 Hier viel eergisteren 24 mm regen, heel veel tomaten barsten dan open en slakjes en pissebedden komen binnen... 👎 De Arctic Rose is er het slechtst voorweg gekomen, al zijn het slakken die de grootste schade hebben verricht. In elk geval waren de planten wel zo'n beetje klaar, en eh... nu dus helemaal klaar. 🙄 Sophie was ook zo'n beetje klaar, en die tomaten zijn grotendeels mooi gebleven. Die Sophie is me toch goed bevallen; lelijke planten, maar lekkere en prima tomaten. De tomaten van de Zwarte van Tula zijn het best door de regen gekomen; er wordt hier en daar een oppervlakkig barstje en scheurtje gemaakt, maar dat mag wel. De Tula staat geloof ik bekend als redelijk bestendig tegen slecht weer, en ik geloof dat ik nu de reden zie; de tomaten barsten niet lelijk open. Ik word optimischer over dit ras; ze zijn traag voor mijn streek, maar als ze langer goed blijven bij herfstachtig weer, dan compenseert dat weer. Daar hangen nog veel groene tomaten aan die nog maar net beginnen te kleuren. De temperatuur moet niet nog verder achteruit gaan, 14°C vandaag; frisjes voor tomaten. Friesje is barstgevoelig, maar die kerstomaten hangen wat hoger, daardoor komt kruipend ongedierte er niet zo snel in; dan kan ik er makkelijker mee leven. De Esmeralda Golosina heb ik inmiddels van kunnen proeven, want vanwege openbarsten wilde ik ze niet langer laten hangen: de tomaten met hun gele kleur zien er feestelijk en lekker uit, en ja, ze smaken wel fris en een beetje citrusachtig geloof ik, maar ik had ze wel heel lekker moeten vinden om ze volgend jaar weer te doen, vanwege hun late rijping, en ik denk dat ik wel zonder ze kan. Dus op zoek naar een andere gele tomaat. Quote
Saalk86 Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 (aangepast) Ik ben wel benieuwd naar jullie eind oordeel van dit seizoen mensen! Tevreden? Nog tips voor komend seizoen? Het gehele moestuin seizoen was hier dit jaar ‘vreemd’. Nu ga ik ook nog niet zo lang mee, maar dit is wel een van m’n meest aparte seizoenen qua opbrengst / groei. De tomatenplanten waren verreweg niet zo mooi en goed als vorig jaar, echter is de opbrengst wél hoger. Het ging erg goed van start maar kakte volledig in ergens juli door het dampe bewolkte weer. Tevens enorme hoeveelheid Botrytis zo vroeg al. Daardoor wel weer dingen geleerd (kas deur open houden). Na deze periode kregen we de enorme hitte maar door de enorme stilstand in de planten (met name aanzet nieuwe vruchten, de bloemetjes) kwam het allemaal wat achterop. Merk ook dat hierdoor de eindsprint relatief kort is. Waar ik normaal nog wel tot halverwege oktober in de kas kan oogsten merk ik dat ik nu echt al de laatste tomaten kan oogsten en dat er niks meer hangt. En ik stap denk ik toch af van de buitenteelt omdat het voor mij relatief eenvoudig is om een stuk plastic oid erover heen te doen waardoor je weken eerder kunt oogsten. Qua soorten kom ik nog even op terug 😉 10 september 2020 aangepast door Saalk86 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Gianni1234 Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 (aangepast) Super seizoen hier, maar tevens ook het meeste aantal planten ooit. Dat gezegd hebbende weet ik zeker dat de opbrengst per plant flink hoger ligt dan normaal, makkelijk 1,5 tot 2 keer zoveel. Ik krijg het gewoon niet op hier! Resumerend naar het begin van het seizoen: ik heb 0 komma 0 spijt van het feit dat ik kunstmest heb gebruikt. De resultaten verbazen mij ook totaal niet. Dit is gewoon wat de grond hier nodig had. Zo ik wil opmerken heb ik ook aanzienlijk minder last gehad van neusrot, maar mogelijk is het ras Black Krim (wat mijn grote vleestomaten waren) hier beter tegen bestand. Deze geeft overigens nog steeds de planten zelf hangen nog vol met een goede 30-40 flinke tomaten denk ik. En dat is enkel omdat ik ze een tijd terug al getopt heb. Tigerella was een teleurstelling: veel opbrengst, maar een vlakke smaak. Die gaat er dus uit. Black Cherry was echt geweldig: geeft overvloedig en ze smaken ontzettend lekker (een prettig soort van zoetzuur). De enkele Roma die ik had in een pot heeft het daarentegen zeer slecht gedaan en dat was voorgaand jaar niet het geval in de volle grond. Heel gevoelig voor neusrot (tot 30-40% van de oogst heb ik kunnen weggooien), maar de warme temperaturen hebben denk ik niet meegeholpen, ondanks dat ik de pot in de schaduw heb gezet en genoeg water heb gegeven. Sowieso is dit het laatste jaar dat ik met potten werk, want ik krijg het maar niet goed. Volgend jaar trouwens maar eens wat anders gebruiken dan een lange bamboestok als ondersteuning. Ze blijven wel mooi recht staan, ondanks het gewicht (ik had ze ook met een hamer in de grond geslagen), maar één stok was geknakt aan de basis (vlak boven de grond) tijdens de storm van circa 1 week geleden. Toen ik de plant weer recht zette (een Black Krim) merkte ik dat er toch wel behoorlijk wat gewicht aan hangt met 30-40 tomaten 😅. 10 september 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
roeier Geplaatst: 10 september 2020 Geplaatst: 10 september 2020 Tsja, wat moet je met zo'n kutzomer? Ik mijn positieve geluiden over de Zwarte van Tula ook bijstellen, want die tomaten gaan niet meer afrijpen, die bederven alleen maar; te koud, te nat: De Gardener's Delight en de Chocolate Cherry vallen in dezelfde categorie mislukt: ze bederven aan de plant voordat ze rijp zijn, uitgezonderd de eerste paar tomaatjes die het dan nog wel bijtijds voor de herfst hebben gered. Bij Koolrabi in Hardegarijp zag ik die Gardener's Delight helemaal bij de muur op een paar jaar terug, dat is ook noordelijk, maar het klimaat moet daar toch een stuk vriendelijker zijn, dat zie je ook aan rijptijden van bessen en zo. De zomer is hier wel beduidend kouder geweest dan die van vorig jaar; mijn meeste Dahlia's zijn er dit jaar nog niet in geslaagd tot bloei te komen, en boontjes hebben ook nauwelijks tot wasdom kunnen komen. Dat was vorig jaar wel anders, er waren toen wat meer hittegolven. Maar van de tomaten hebben de dwergjes het uitstekend gedaan, dus Sophie's Choice en Arctic Rose, waarbij Sophie's Choice de lekkerste is. Best grote tomaten, trouwens, de dikste was 290 gram, dus het woord 'dwerg' slaat niet op de tomaten. 🙂 Friesje doet het op dit moment nog redelijk goed. De tomaten barsten open over de lengte, maar lopen verder niet echt schade op, en daarmee doen ze het in vergelijking met de andere rassen uitstekend. Dus Sophie's Choice en Friesje zijn voor mij de duidelijke winnaars van dit seizoen. Vorig seizoen was het Quedlinburger frühe Liebe, daar had ik dit jaar maar ééntje van gezaaid, beetje laat ook, maar die drie; Sophie, Friesje en KfL komen in elk geval terug. Het blijft een beetje zoeken naar een tomaat die niet rood is maar toch goed presteert in de kou. Misschien Blondköpchen eens proberen? Ik zal wel niet al teveel mij nog onbekende rassen gaan testen, want het valt al snel tegen hier. Maar als ik over ruim een maand tomaten kan oogsten, wat al voor het tweede achtereenvolgende jaar zo is, dan ben ik niet ontevreden. Quote
Mellie Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Wat jammer roeier dat je seizoen zo slecht gaat. Hier is het wel beter, maar ook niet goed. De tomaten die te dicht langs de rand van het dakje staan, zijn inmiddels allemaal geveld. Pytho.... heel jammer, maar kon ook gewoon niet anders met al die regen. Jammere vond ik wel de wapsicicon peach want dat zijn zulke mooie en smaakvolle tomaten. Volgend jaar of verder van de rand af of de zijkant dicht maken. We eten nu wel dagelijks tomaten uit de tuin. Er is genoeg voor de salade en om te snacken. Maar blijft zonde al die kilo’s onrijpe tomaten die ik moest oogsten... Quote
Saalk86 Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Ik heb hier buiten ook al Phyto. Maar maak me er geen zorgen om, de tomaten rijpen toch niet meer af. roeier, wellicht Manyel een kans geven. Was er vorig jaar tevreden over en ook dit jaar buiten doet ie t als een van de besten met joekels van tomaten. Enigste die buiten al snel vruchten had, afrijpen duurt voor mijn gevoel wel iets langer maar ze hangen er ook al heel snel aan. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Saalk86 Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 (aangepast) Haha @Gianni1234 Ik dacht dat ik enigste was die t niet voor elkaar krijgt in potten.... Ze beginnen goed en dan in juni ergens komt de klad erin.... Snap er niks van. Al 3 jaar op rij. Misschien te maken met voeding maar je zou zeggen dat ze uit de compost waar ze in staan genoeg voeding zouden moeten halen?! En dan zie ik overal prachtige kiekjes van grote tomatenplanten mét tomaten in potten (die soms nog kleiner zijn qua potformaat dan die van mij 🤨)...?! Heb wel een alternatief dat ik volgend jaar tóch de kans ga geven: Dwarf tomatoes. Schijnen kleiner te blijven dus ik vermoed beter voor potten. En ook jouw verhaal met bamboo stokken is herkenbaar. Ook ik heb hier een aantal planten die omgeknakt zijn, volgend jaar ga ik denk ik van die soort spiraalcilinders plaatsen waar ze echt in en omheen kunnen groeien. Dus niet 1 stok / pijl / pilaar maar zo’n soort cilinder ronde vorm. 11 september 2020 aangepast door Saalk86 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
acpronk Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Deze bedoel je toch?https://www.vidaxl.nl/e/8718475520337/vidaxl-plantenstok-spiraal-170-cm-gegalvaniseerd-staal-50-st?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FVPAH_aXJCbAHj_8hcphyvJi_K7fuAY-d2eEzvAfF7Zpxr3UC3jxHoaApaHEALw_wcBZit er ook aan te denken als ik wat tomaten ga zetten. Maar je moet ze dan ook van boven vastmaken, anders gaan deze ook om. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
loes Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Die tomatenspiralen blijven bij mij prima staan zonder van boven vast te maken. Quote
Gianni1234 Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 (aangepast) Nog een ding trouwens: jammer dat jullie last hebben van ziektes. Raar genoeg is alles hier nog steeds helemaal ziekte-vrij. Sommige bladeren zien er wel wat slechter uit, maar nog geen zwarte / bruine plekken om de stammen (zoals alle voorgaande jaren) rond deze tijd, ongeacht de neerslag. Ik zie het als teken dat de planten nog behoorlijk sterk zijn. Het enige wat ik heb moeten weggooien was door barsten (door de regenval) en neusrot. 12 september 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
Arja Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Bij mij (alles buiten, geen kas) ging het heel rap heel erg slecht nadat het begon te regenen. Eerst de vleestomaten, daarna de cherries en de ronde. Inmiddels alles gerooid. De groene die ik eraf plukte om in huis te laten rijpen, werden ook snel bruin, dus die gingen ook in de kliko. Gelukkig zit mijn diepvries inmiddels vol met tomatensaus, dus het was gewoon einde seizoen. Quote
Vastone Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 Hier juist een (voor mijn doen) geweldig tomatenseizoen. Voor het eerst een kas en dat scheelt toch wel heel erg t.o.v. potten. Dwergstruikjes in potten gaat wel heel goed is mijn ervaring, andere tomatensoorten ook zeker wel, maar al dat water geven in droge periodes (ingeklemde tuin op het zuiden) vond ik altijd er intensief en ging ook niet elk jaar even goed. Quote
redzebra Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 (aangepast) @roeier, het verwonderd mij dat je nog altijd full open gaat in de redelijk harde omstandigheden bij jou. het barsten kan je verhelpen door bv een afhellende landbouwplastic op de grond of je kan ook een dakje leggen waardoor er minder water bij de tomaten geraakt, vooral in het najaar veroorzaakt dit de gekende cirkels rondom de kroon, een afdakje gaat ook eventueel een beetje helpen voor het narijpen, bovendien als je dan er een beetje goedkope rekfolie ronddraait heb je een semi kasje wat nog wat voor extra rijping zorgt. 11 september 2020 aangepast door redzebra Quote
redzebra Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 (aangepast) @Saalk86 probeer volgend jaar 1 geënte als vergelijkingsmateriaal tussen al je andere, als die het ontzettend beter doet heeft het gewoon met de wortels te maken. En misschien voor de steun, 2 stevige palen met een plank/balk erover en dan een touwtje wat je met een losse lus aan de basis van het jonge plantje bindt, de plant kan je tijdens het seizoen er gewoon ronddraaien. 11 september 2020 aangepast door redzebra 1 1 Quote
roeier Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 @Arja, einde seizoen bij jou door phytophtora, dat is duidelijk. Anders had het nog wel even door gekund. Ik zie meer mensen schrijven dat het is afgelopen met de tomaten nu, maar als er geen ziekte is, waarom? Hier bij mij wordt dit voor de komende tijd verwacht: Dat zal wel een wat optimistiche verwachting zijn, maar volgens mij is dat beter weer dan de schaapscheerderskou van Juni en de druilerigheid van Juli die we hebben gehad. Geen hittegolf meer, maar tomaten kunnen toch nog wel rijpen hiermee? Mijn laatste foto was van de Tula die aan het verkommeren was in de weersomstandigheden, dat gaf de indruk dat het bij mij kommer en kwel is. Het totale beeld valt mee, eigenlijk alle tomaten hebben wel last van de regen, maar zo ziet Friesje eruit, twee planten - beetje geknakt hier en daar door storm Francis, maar nog in goede doen: @redzebra, dat van de grond bedekken is misschien iets, daar heb ik nooit aan gedacht. Overkappingen zullen er niet inzitten bij groot groeiende planten, maar het is ook wel interessant om te zien welke rassen redelijk met de omstandigheden hier kunnen omgaan. Ik merk wel dat er een positief aspect uitgaat van wind; het onbeschutte hier op de volkstuin, wat je normaal als een negatief iets ziet, levert wel minder ziektedruk op. Als ik binnen dit forum-onderwerp zie hoe hard zoiets als phytophtora gaat bij sommige mensen, dan gaat het hier nog niet zo gek. Quote
Saalk86 Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 10 uren geleden, acpronk zei: Deze bedoel je toch?https://www.vidaxl.nl/e/8718475520337/vidaxl-plantenstok-spiraal-170-cm-gegalvaniseerd-staal-50-st?gclid=Cj0KCQjwwOz6BRCgARIsAKEG4FVPAH_aXJCbAHj_8hcphyvJi_K7fuAY-d2eEzvAfF7Zpxr3UC3jxHoaApaHEALw_wcB Zit er ook aan te denken als ik wat tomaten ga zetten. Maar je moet ze dan ook van boven vastmaken, anders gaan deze ook om. Nee die heb ik inderdaad dus al wel! En die zijn al beter dan bamboo stokken! Ik bedoel zulken: https://www.plantsupportsupplier.com/products/plant-support/plant-support-cage/tomato-cage.html Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 (aangepast) dat werkt bij kerstomaten maar die gaan nooit het gewicht van andere aankunnen, die foto lijkt ook niet echt realistisch, de tomaten steunen nergens. Ik gebruik dat ook wel in pot hier bij kerstomaten omdat dat de stengels bijeenhoud, maar veel gewicht kan dat niet dragen. Je moet de stengel ondersteunen niet de omgeving. 11 september 2020 aangepast door redzebra 1 Quote
Arja Geplaatst: 11 september 2020 Geplaatst: 11 september 2020 59 minutes ago, Saalk86 said: Ik bedoel zulken: https://www.plantsupportsupplier.com/products/plant-support/plant-support-cage/tomato-cage.html Oeh die zijn wel tof zeg! Zoiets zou ik moeten tegenkomen voor een niet al te belachelijke prijs, ik zou er zeker een paar kopen voor mijn cherrytomaten. Quote
Mellie Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 Bij de hornbach. Daar heb ik ook die metalen spiralen die hierboven ergens worden genoemd gehaald. Quote
Saalk86 Geplaatst: 12 september 2020 Geplaatst: 12 september 2020 10 uren geleden, redzebra zei: dat werkt bij kerstomaten maar die gaan nooit het gewicht van andere aankunnen, die foto lijkt ook niet echt realistisch, de tomaten steunen nergens. Ik gebruik dat ook wel in pot hier bij kerstomaten omdat dat de stengels bijeenhoud, maar veel gewicht kan dat niet dragen. Je moet de stengel ondersteunen niet de omgeving. Thanks voor de tip!! Nog suggesties / tips dan voor het zwaardere geschut? Het plaatje bovenaan lijkt een beetje flut misschien ja, maar zijn echt hele mooie varianten van. Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
redzebra Geplaatst: 13 september 2020 Geplaatst: 13 september 2020 (aangepast) zoals eerder gezegd, wat ze ook professioneel gebruiken. Constructie boven de tomaten, waar je een touw kan aanhangen, je hoeft nooit aan te binden (anders risico om de stam in te snoeren of beschadigingen te maken). In het voorjaar een losse lus (ruim nemen want de stam wordt dikker) aan de onderkant van de stam en de plant er rond draaien terwijl hij groeit, als je bovenaan wat touw overlaat kan je hem eventueel nog wat laten zakken indien dit nodig is op het einde van het seizoen. Kan gemakkelijk 50 kilo dragen indien dit ooit zou gebeuren :). edit: en het voordeel is, als je echt een paar zware trossen hebt die dreigen te knikken kan je nog altijd een touwtje bijhangen om die tros extra te ondersteunen. 13 september 2020 aangepast door redzebra Quote
RoosDeTuinier Geplaatst: 13 september 2020 Geplaatst: 13 september 2020 Wat zijn nou goede productieve en smaakvolle rassen? Bij mij deden Cinnamon pear ,blush en indigo rose het erg goed 🙈 maar ben al aan t kijken en selecteren voor volgend jaar 😅🤣(te enthousiast haha) Quote
Vastone Geplaatst: 14 september 2020 Geplaatst: 14 september 2020 Ha! Ik wilde ook net vragen of er al tips voor volgend jaar zijn! Dit jaar had ik erg veel verschillende kleuren wat kleinere tomaatjes (cherry en cocktail), maar miste ik toch wel de rode grotere tomaten om lekker pastasaus en soep van te maken (met wat minder pitjes en lekker veel vruchtvlees). Zelf vind ik liguria super lekker! Groeit goed, mooie opbrengst. Verder vond ik dit jaar de Antho weis erg verassend! Mooi en lekker stevig tomaatje. Indigo rose was dan juist weer een flinke teleurstelling. Ik denk dat daar wat mis is gegaan met verwisselen van zaden o.i.d. had er maar 1 plant van overgehouden en daar kwamen gele, niet lekkere melige tomaatjes aan, die plant is dus al vroeg in het seizoen geruimd (want genoeg gele tomatensoorten dit jaar geplant die wel lekker van smaak zijn). 1 Quote
Estja Geplaatst: 15 september 2020 Geplaatst: 15 september 2020 Hier gaan de tomaten nog steeds als een trein. De rode cocktailtomaat is een geënte plant Vom Niederrhein. De gele snoeptpmaat een geënte Jolena F1. En dan nog 2 zelfgezaaide dadeltomaatjes van Italiaans zaad. Lelijke planten maar al 2 jaar een goede opbrengst. 3 Quote
Mellie Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Ik vind de indigo blue pitts een lekker en vrolijk tomaatje met een hoge opbrengst. Blijft nu ook nog gewoon doorgaan. En de kleur is prachtig. Zowel rijp als onrijp een plaatje vind ik. Dat donkerpaarse met groen is zo lekker omineus en surreëel en dan rijp dat donkerpaarse met rozerood vind ik een lust voor het oog.Pink berkeley tie dye en de Amish red komen sowieso terug. Zeg ik nu. Al is de Amish red bij mij hartstikke roze en niet rood. Wel lekker. Verder ben ik nog blanco. Misschien de pink ponderosa ook. We gaan het zien. Duurt nog even tot maart en hier komen vast nog heerlijke suggesties naar voren. Nog een vraag. Enig idee wat er aan mijn tomaten knaagt? Is al het hele seizoen zo dat er complete tomaten worden afgeknaagd. Heel veel pissebedden erin. Blegh... ik zie wel slakken, maar geen slakkensporen... zijn dit toch wel slakken? Rijp of onrijp, ze maken geen onderscheid. Klinkt wel als slak Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.