acpronk Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Denk inderdaad naaktslak Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
roeier Geplaatst: 16 september 2020 Geplaatst: 16 september 2020 Als de tomaat eenmaal beschadigd is, dan komt er van alles en nog wat binnen. Ik dacht dat ik hier met mijn terpbedden meer pissebedden had, maar jij hebt ze dus ook al. Die zie ik echt in groepjes binnen zitten. Maar ook vliegjes komen erop af, en wat niet eigenlijk. Tomaten die net iets hoger hangen worden veel minder aangevallen door slakken en pissebedden, dat zie ik wel duidelijk. Een paar jaar terug had ik ook wel muizen eraan, als de tomaten op de grond hingen. Als de tomaten wat hoger hangen, en in zon en wind, dan scheelt dat een stuk. Tomaten als Friesje en Esmeralde Golosina hebben bij mij niet of nauwelijks last van vraat, want die groeien als vrij rank, daar hangen de tomaten onbeschut, en dat is een voordeel. Quote
Liekie Geplaatst: 17 september 2020 Geplaatst: 17 september 2020 Kan ook een combinatie van meerdere dieren zijn. Die knaagbeten van de linkertomaat lijkt zelfs op een rat (ik heb ze ook helaas...) en als er dan vervolgens ook nog wat wespen bij komen heb je die mooie afgeronde putten zoals op rechts. Slak kan ook, vooral die middelste doet aan slak denken (oppervlakkig en in een 'spoor') Dus misschien heb je van meer beesten last? Quote
Mellie Geplaatst: 17 september 2020 Geplaatst: 17 september 2020 Hmmm... ratten???? Daar word ik niet zo blij van. De rillingen lopen over mijn rug aan we speak’. Maar ik woon aan het water. Geheel onwaarschijnlijk is het niet, ware het niet dat ik afgezien van slakken, pissebedden en vogels nooit ander overlast van heb gehad. Maar ja. Kan niet altijd feest zijn natuurlijk. Ze moesten de weg naar de tomaten toch een x leren... Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 18 september 2020 Geplaatst: 18 september 2020 Goed tomaten jaar gehad. Er zijn nog wat planten die produceren, maar de meeste zijn inmiddels dood of nagenoeg dood door phytophtora. We hadden alleen vleestomaten staan. We hebben veel tomaten geweckt. Helaas lijken vleestomaten toch minder goed te wecken. Ik denk dat er te weinig zuren in zitten. De laatste potten hebben we met zout erin geweck, zodat ze hopelijk dichtblijven en tot nu toe lijkt dit goed te gaan. We hebben gelukkig toch tientallen liters aan geweckte tomaten staan en een aantal liters van drie soorten ketchup. Volgend jaar kijken dat we misschien om een iets sappiger tomatenrassen ertussen te telen, zodat we minder potten hebben die open gaan, want het blijft toch pijnlijk. Gek genoeg ruikt de uithoud niet eens heel vies. We geven het ook nog gewoon aan de varkens, dus helemaal voor niks geteeld is het niet. 1 Quote
roeier Geplaatst: 21 september 2020 Geplaatst: 21 september 2020 On 8/30/2020 at 5:30 PM, Roland said: De New Yorker heeft het gen ph1 en zou voor een paar stammen van phytophtora resistentie bezitten. Merk je dat dit ras minder vatbaar is? Ik zou je op de hoogte houden: bij de New Yorker zie ik nu aantasting, de phyto gaat rond bij mij, en het blad van de New Yorker ziet er nu slechter uit dan dat van Esmeralda Golosina, Chocolate Cherry, Gardener's Delight, Quedlinburger Frühe Liebe en Friesje. Bij Friesje zie ik nog niks; ik heb twee planten staan en ze lijken beide nog phyto-vrij. De meeste planten beginnen wat twijfelachtige vlekken te vertonen, maar het is bij de New Yorker wel heel duidelijk. Er komen nog goede tomaten vanaf, maar ik denk wel morgen te gaan ruimen. Het was mooi droog weer zo de laatste tijd, maar de dauw zit 's nachts te lang op de planten, dus die phyto slaat z'n slag. Dan klaag ik zeker niet; het is dit jaar lang goed gegaan. Hoe is de smaak van die Primabella, trouwens? Ik had er niet van gehoord, maar ik geloof de verhalen wel dat die dus wél een goede weerbaarheid tegen phyto heeft. Het zal ook geen toeval zijn dat ik het ras vooral in Britse webshops aantref, want daar hebben ze een druilerig klimaat; een feest voor phytophtora. Of ik veel met Primabella zou opschieten weet ik niet; de tomaat lijkt erg op Friesje, en die heb ik nog op geen zwakke punten kunnen betrappen: de lat zou hoog liggen voor Primabella. Quote
appelvrouw Geplaatst: 21 september 2020 Geplaatst: 21 september 2020 Ik heb een ander probleem: de droogte. Voordat de planten buiten de tomatenrot kunnen krijgen zijn ze al verdroogd. Na een dag of 10 weg geweest te zijn is er geen houden meer aan, de planten zijn ingedroogd. Een enkele plant doet het nog heel goed, de eerder genoemde tomaat Wil Voogt/4mètre. Die staat er nog redelijk bij met veel kleurende vruchten. De andere planten verdroogd, zelfs de vruchten zien er uitgemergeld uit. In de kas is het anders, daar staan de planten er nog prima bij. Ook daar hebben ze geen water gehad, blijkbaar remt ons nieuwe dak ook het indrogen, geen idee eigenlijk. Of je zou moeten denken aan zaken als wind, dat de planten uitdrogen buiten door wind. De invloed van de wind op het uitdrogen van planten moet je niet onderschatten. In de kas blijft de vochtigheid misschien ook behouden? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 De Arctic Rose heeft ook nog geen phyto, maar bij de dwergjes maakt het weinig uit, want die hebben al gegeven wat ze te geven hadden. Aan deze plant zit nog één klein tomaatje, maar de oogst was in Augustus. Zo'n determinaat dwergje is geen doordrager. Quote
appelvrouw Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 Een mooi verval al weer bij jou in de mist Roeier. Een vraag aan allen hoe zou het komen dat je eigen tomaten, zeker de grote als Coeur de Boeuf en Rose de Bern, kunt schillen zonder ze in kokend water te leggen? Misschien omdat we de tomaten volledig rijp oogsten? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 @appelvrouw dat is mij ook al opgevallen het zal misschien wel een beetje met de soort te maken hebben maar ik volg je idee ivm het volledig rijp oogsten. Quote
Roland Geplaatst: 22 september 2020 Geplaatst: 22 september 2020 22 uren geleden, roeier zei: Ik zou je op de hoogte houden: bij de New Yorker zie ik nu aantasting, de phyto gaat rond bij mij, en het blad van de New Yorker ziet er nu slechter uit dan dat van Esmeralda Golosina, Chocolate Cherry, Gardener's Delight, Quedlinburger Frühe Liebe en Friesje. Bij Friesje zie ik nog niks; ik heb twee planten staan en ze lijken beide nog phyto-vrij. De meeste planten beginnen wat twijfelachtige vlekken te vertonen, maar het is bij de New Yorker wel heel duidelijk. Er komen nog goede tomaten vanaf, maar ik denk wel morgen te gaan ruimen. Het was mooi droog weer zo de laatste tijd, maar de dauw zit 's nachts te lang op de planten, dus die phyto slaat z'n slag. Dan klaag ik zeker niet; het is dit jaar lang goed gegaan. Hoe is de smaak van die Primabella, trouwens? Ik had er niet van gehoord, maar ik geloof de verhalen wel dat die dus wél een goede weerbaarheid tegen phyto heeft. Het zal ook geen toeval zijn dat ik het ras vooral in Britse webshops aantref, want daar hebben ze een druilerig klimaat; een feest voor phytophtora. Of ik veel met Primabella zou opschieten weet ik niet; de tomaat lijkt erg op Friesje, en die heb ik nog op geen zwakke punten kunnen betrappen: de lat zou hoog liggen voor Primabella. Als ik jou zo hoor dan is Primabella niet geschikt voor je. Dit is een stamtomaat welke laat rijpt. Door de Phyto resistentie blijft hij wel lang doorgaan tot in het najaar. Nu lijkt hij ook minder last te hebben van de koude. Het is een cocktailtomaat welke een redelijk goede smaak heeft. Er zijn lekkerdere. De resistentie is wel super goed. Als je hem wil proberen heb ik wel zaden. Heb ook zaden van Saraev, deze is niet resistent maar wel vroeg en zou tegen koude kunnen. 2 Quote
jwedding Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 @roeier hier hetzelfde, alle zes dwergen hebben nog wel een enkele tomaat maar een schoonheidswedstrijd zullen ze niet winnen. Heb zelfs getwijfeld of ik ze gewoon zou ruimen. Quote
jwedding Geplaatst: 23 september 2020 Geplaatst: 23 september 2020 @appelvrouw ik heb gemerkt bij alle tomaten die ik buiten heb staan (struik, cherry en vlees) dat de vellen steviger zijn. Misschien dat dit er iets mee te maken heeft? Quote
loes Geplaatst: 24 september 2020 Geplaatst: 24 september 2020 Zojuist de tomatenplanten uit de tuin verwijderd. Of het nu kwam door de kou of dat de Phytophthora plots had toegeslagen, ze zagen er ineens niet meer uit. Prima tomatenjaar geweest. Ik had dit jaar enkel snacktomaten staan dus geen potten vol tomatensaus voor de winter maar wel de hele zomer door tomaten snoepen 1 Quote
roeier Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Alleen maar regen nu, en korte dagen. Maar dagelijks zijn er nog tomaatjes buiten te oogsten; ik ben dik tevreden met een seizoen wat in Oktober doorgaat, en dat doorgaan komt vooral door Friesje. Opvallend is hoe weinig de phytophtora vat krijgt op Friesje; die lijkt iets te hebben waardoor die daar beter tegen kan. Wel heb ik een paar aangetaste tomaten gezien, maar de plant die die had ziet er als geheel nog prima uit, en bij dit exemplaar heb ik nog helemaal niets gezien: Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 oktober 2020 Geplaatst: 1 oktober 2020 Ja mooi Roeier. Het is ook een bijzonder jaar vind ik. Ook hier Buiten nog geen sporen van de phytopthora. Eigenlijk nog geen een. Ik vind de smaak van de buitentomaten wel hard achteruit gaan. In de kas zijn ze nog prima van smaak. Ze rijpen niet snel meer, het weer is dan ook behoorlijk koud, en somber. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
eduro Geplaatst: 2 oktober 2020 Geplaatst: 2 oktober 2020 (aangepast) Vandaag een mooie oogst binnen gehaald. Pepers, paprika en ja wat anders tomaten, tomaten en nog meer tomaten. De san marzano is productie aan het inhalen. Er valt nog genoeg te oogsten. de san marzano 2 oktober 2020 aangepast door eduro 5 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 Het seizoen is hier duidelijk voorbij: de ziektes hebben eindelijk toegeslagen bij de planten die nog buiten stonden. Ik had ze expres nog niet gerooid om te zien hoe ver ik kon gaan met dit weer. Maar met nachten die beneden de 10 dippen en temperaturen overdag van rond de 15 graden is de max toch wel echt bereikt. Binnen amper 1-2 weken zijn de planten van in orde naar ziekelijk gedaan, met veel aangedane vruchten. Niet onverwacht, maar een lange nazomer zit er dit jaar niet in ;). Morgen alles eruit halen... Quote
HuubvG Geplaatst: 6 oktober 2020 Geplaatst: 6 oktober 2020 3 uren geleden, Gianni1234 zei: Morgen alles eruit halen... Heb ik gisteren gedaan. Om ongeveer dezelfde reden. De planten in de kas die het wél tot het eind zijn blijven doen, hebben hun tomaten een tijd laten hangen zonder dat er echt veel gebeurde. Nu waren ze stuk gegaan met barsten en scheuren erin, niet eens op kleur, terwijl ze hiervoor maar met weinig waren en wel heel erg langzaam groeiden. Buiten bleven de planten kleiner, met weinig kleine tomaten. Ik heb er slechts één geoogst die eetbaar was. Smaak viel ook tegen van de enkele rijpe tomaat, harde schil, sappig maar waterige inhoud. Kerstomaat hetzelfde: weinig opbrengst, lekker zoet maar toch net niet je dat. Maar: géén ziektes*, dat dan weer niet. Alles eruitgehaald en terug naar de lange termijn kringloop: het compostvat (*in dit geval). 1 Quote
jwedding Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 (aangepast) Hetzelfde hier. Over het algemeen weinig opbrengst en wat er nu nog aanhing is allemaal gebarsten. Wat doen jullie nu met de grond/aarde waar de tomaten stonden na het verwijderen? Gooien jullie er wat compost doorheen en stro erop en laten rusten tot voorjaar? Ik twijfel een beetje wat ik met mijn bakken moet doen, wat de grond zal aardig arm zijn na de tomaten denk ik en las ergens dat je er rond deze tijd compost doorheen kan mengen (of overheen strooien) en dit moet afdekken met stro of hooi. 7 oktober 2020 aangepast door jwedding 1 Quote
redzebra Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Dit weekend nog een bakje geplukt uit de serre, het loopt op zijn einde, alhoewel de watergift totaal gestopt is, had ik er ook een paar met barsten. @jwedding, als je tomaten in bakken stonden zou ik die grond vernieuwen en de oude oude grond voor iets anders gebruiken (na eventuele toevoeging van extra compost). Niet alleen zullen bepaalde elementen mankeren, maar als je volgend jaar je tomaten terug in diezelfde grond zet heb je een pak meer kans op wortelziekten eigen aan tomaten. Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Vandaag 90 % van mijn tuintomaten opgeruimd. Niet omdat ze ziek zijn want daar heb ik niks van gezien, maar de tomaten smaken niet erg lekker meer van buiten. Dus alles eraf gehaald en verder binnen laten rijpen. Ook hier veel barsten, maar dat is buiten normaal met zoveel regen als we gehad hebben. En zeker een week lang al 11 graden overdag. Alleen de tomaat Wil Voogt/4mètre heb ik laten staan, ik wil wel zien wanneer die gaat instorten. Ook daar zitten nog veel groene aan maar die gaan er nog wel af. Deze tomaten kwamen van de planten die ik geruimd heb. Heeft iemand een leuk recept voor kleine groene tomaatjes? 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Flup Geplaatst: 7 oktober 2020 Geplaatst: 7 oktober 2020 Mijn tomaten staan nog, maar die gaan morgen ook de tuin uit. Ze zitten allemaal nog vol tomaten, dat heb ik nog niet eerder zo meegemaakt. Maar het rijpen wil niet meer zo, het is te koud (nachten zijn 5 graden) en te nat. Hopelijk rijpt binnen nog wat na. 1 Quote
Gianni1234 Geplaatst: 8 oktober 2020 Geplaatst: 8 oktober 2020 (aangepast) @jwedding Hier was het echt een recordjaar qua opbrengst, als ik zo terugkijk. Je kan de grond vermengen met compost natuurlijk (maar dat zou ik dan weer in het voorjaar doen), of je strooit er kunstmest doorheen. Het ligt er een beetje aan hoe ideologisch je bent, want dat is waar die discussie vooral veel op lijkt. Hier had ik een recordjaar op basis van het gebruik van kunstmestkorrels: nog nooit had ik zoveel grote en lekker smakende tomaten. Ik zie geen reden om er vanaf te stappen, ook niet na uitputtend onderzoek. Veel van de kritiek richting kunstmest blijkt wetenschappelijk slecht onderbouwd (zoals het zout maken van de grond en het vernielen van het bodemleven) dus wat mij betreft is het gewoon korrels de komende jaren. Het zal vast niet meehelpen dat ik hier nog een zak heb staan van 15 kilo die héél lang zal meegaan voordat die eens op is 😁. Volgens mij heb ik dit jaar per plant 60 gram gegeven (circa) en vervolgens naderhand ongeveer nog eens de helft van dat, later in het seizoen, om bij te mesten. Dus je kan je wel indenken hoe lang het gaat duren voordat de zak op is. NB: het type wat ik heb is ook bruikbaar voor aardappelen (weinig verrassend) en nog een hele lijst andere planten. 8 oktober 2020 aangepast door Gianni1234 Quote
redzebra Geplaatst: 8 oktober 2020 Geplaatst: 8 oktober 2020 (aangepast) Er is niks mis mee met kunstmest als je dat doordacht en in bepaalde toepassingen gebruikt. en in bakken "ok", dat maak niet zoveel uit, als het daar misloopt kan je later toch de grond verversen, maar normaal vernieuw je de grond sowieso in de omgeving van een tomatenplantgat en dat heeft niks met voeding, maar wel met ziektes te maken ( dus in een bak lijkt het me eenvoudiger om alles te vervangen) . Het effect van kunstmest beschrijf je hier duidelijk, hogere opbrengst de eerste jaren, maar vernietiging van het bodemleven en bijgevolg bodemmoeheid. Een gezonde bodem is meer als een paar chemische elementen. edit: vernieuwen van grond rond het tomatenplantgat is in het geval je steeds op dezelfde plaatst de tomaten moet zetten (o.a. serre), sommige hebben ook goede resultaten met intensief veelvuldige toevoeging van compost. 8 oktober 2020 aangepast door redzebra Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.