Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten Topic 2020


TomP

Aanbevolen berichten

Is dat een eigenschap van die tomaten soort? Hoort dat zo? 

 

Mij doet het denken als calcium gebrek. Calcium is 1 van de voedingstoffen wat de plant niet kan hergebruiken. Hiermee bedoel ik, als het blad geel word, trekt de plant energie uit het blad om in nieuwe groei te steken. Maar calcium kan niet hergetranspoteerd worden, valt met het blad af. Calcium zorgt voor groei in de nerven. Als de nerven niet snel genoeg meegroeien, en er is voldoende stikstof, dan krijg je vervorming in het blad. Blad groeid dan sneller dan de nerf. 

Het zou kunnen dat deze soorten meer calcium vragen dan andere tomaten soorten. Pepers hebben hier ook enorm last van. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je hulp! Voor zover ik weet is dit geen eigenschap van de plant.

Dus eigenlijk zou ik calcium moeten toevoegen aan het water?

 

Helaas heb ik dat nog niet in huis maar valt het eventueel te testen met bijv. fijngemalen eierschalen of is dit een fabeltje?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja calcium toevoegen. 

Men heeft verschillende tests gedaan, 6jaar lang, 6 verschillende eierschillen begraven, om het jaar 1 uitgegraven, om te zien om hoe deze composteren.
Na 6jaar, was er nagenoeg nog geen afbraak aan de eierschillen te zien. Dus het is een fabeltje, dat deze composteren. Wat wel gebeurd is dat men de eierschillen niet meer terug vind op de composthoop, omdat deze steeds verder kapot gaan bij het omdraaien van de hoop etc, en tijdens het land bewerken de schillen steeds kleiner worden, waardoor het wel opgenomen kan worden door planten.

 

Eierschillen werken wel, alleen als deze tot poeder gemalen zijn.  Ik gebruik hiervoor een vijzel. Het moet echt tot poedergemalen worden!
Dan een teelepetje poeder over de aarde, en met water ingieten. Mijn pepers reageren erna binnen een week op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een paar dagen geleden al een aantal tomatenplantjes naar de kas verhuisd en vandaag toch ook maar de rest. (Man blij want de keuken weer wat leger..) de komende twee weken wordt in elk geval geen vorst meer afgegeven dus ga er van uit dat het goed gaat. Zag wel dat 1 van de plantjes die ik eerder naar de kas heb verhuisd wat zonnebrand heeft, dus dat wel in de gaten gaan houden! 

aangepast door Vastone
Link naar reactie
Delen op andere sites

De tomaten waar ik de zomer mee inga zijn :

 

Rebel Yell, de állerlekkerste

Money Maker

Indigo

Black Cherry

Sun Chocolade

Pink Thai

Liturgia

Tigerella

Dancing with Smurfs

Tomatillo

Solanum

German Red

White Bush

Chocolade Cherry

Rasberry Giant

GreenZebra

Gardners Delight

Zaadbank Tomaten en

Kersttomaatjes  ( hangplant)

 

Allen opgekweekt voor het raam.

Een deel daarvan staat inmiddels nu buiten in de kas.

 

 

 

 

 

aangepast door Grork
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mellie,

 

  Het was de bedoeling e.e.a. mee te brengen richting de moestuinforumdag maar ja, dat gaat nu even niet.

  Als oplossing qua ruimte heb ik balkonzaad gezaaid.

  Ik moet zeggen :  tomatenzaad kiemt beter   :classic_biggrin: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik de enige die de potgrond voor tomaten (en paprika's) mengt met 1/5 brekerszand?

Jullie aarde oogt me zo donker, moest even denken waar het door komt. Maar goed, daardoor dus.

Ben ik wel tevreden over.

 

Ze staan er bij mij ook lekker bij.

Veel en veel en veel en veelste veel.

Had er iets van 15 extra gezaaid voor de MTFD

En 10 extra voor zowel paps als zus, maar die zien nu ook even van de uitwisseling af.

Dat past natuurlijk nooit allemaal in mijn mooie kas.

En dus... ga ik buiten een extra afdakje timmeren. (Ik ben géén handige Harry, maar wel een snelle klus Kobus, dus we gaan es zien wat ik in elkaar kan fröbelen)

 

Want ze zijn echt te mooi om weg te doen hoor!

80b71f9e03c07160381909ace12fb626.jpg

 

 

c6862bb051b8aa12d4913dfa75bd0d92.jpg

 

Toch!

 

46cc050d414d4ad1d400224ef198ca10.jpg

  • Like 1

wees bevriend met kleine dingen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een grote planten heb jij al :thumbup: Hier nog slechts 2 kiemblaadjes bij ook veel te veel planten.. Heb andere jaren altijd brekerzand door de potgrond gemengd, dit jaar voor het eerst niet. Brekerzand was op, nouja daar zitten de wortels en bieten nog in, maar heb nog wel een enorme voorraad perliet, dus heb dat maar door de potgrond voor tomaten en pepers gemengd dit jaar.

aangepast door Anna3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng ook met zand voor trouwens al mijn zaailingen. Hier zijn de tomaten naar een ongebruikt half open zoldertje verhuisd. Die bevind zich boven de woonkamer en het is er lekker warm en er is een dakraam! Omdat het dak voorlopig van de kas af is een mooie oplossing, alhoewel ik de tomaten en pepers daar niet moet vergeten te controleren, ik zie ze namelijk niet gemakkelijk want ik moet er eerst een laddertje voor op!

daarboven dus!

image.jpg.d4cb053b16411dfaa3eb93f342b85113.jpg32CCDC58-9697-47A4-A567-E35AAFC61B7E.jpeg.d1964cc818ce37a3ce3095fb61fb1191.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over dat gekrulde blad bij @jwedding, ik lees over de Dwarf Sweet Sue bij Vertiloom, "Compacte 'boom' type planten van ~ 1,40 m, gekruld aardappel gebladerte, doorgroeiend." Dan lijkt het hier om een ras-eigenschap te gaan, en is er geen reden tot zorgen.

Beschrijvingen van rassen die je hier en daar tegenkomt vermelden dit soort dingen gewoon vaak niet. Ik vind het er trouwens wel mooi uitzien, dat gekrulde blad, maar dat is een kwestie van smaak, natuurlijk.

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik meng dit jaar ook brekerszand met potgrond en het bevalt heel erg goed! met name op warme dagen merk ik het! Ik had al een aantal grote tomatenplanten verpot in grotere potten en o.a. 2 planten verpot met alleen potgrond (omdat ik geen zin had om voor die 2 planten alles opnieuw te mengen). 
De afgelopen dagen zag ik dat dat ook telkens weer de enigste 2 planten waren die slap hingen; aarde was kurkdroog! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 hours ago, roeier said:

Nog even over dat gekrulde blad bij @jwedding, ik lees over de Dwarf Sweet Sue bij Vertiloom, "Compacte 'boom' type planten van ~ 1,40 m, gekruld aardappel gebladerte, doorgroeiend." Dan lijkt het hier om een ras-eigenschap te gaan, en is er geen reden tot zorgen.

Beschrijvingen van rassen die je hier en daar tegenkomt vermelden dit soort dingen gewoon vaak niet. Ik vind het er trouwens wel mooi uitzien, dat gekrulde blad, maar dat is een kwestie van smaak, natuurlijk.

Bedankt roeier! Pak van m'n hart, hoewel sommige bladeren wel wat gele vlekken hebben en verdrogen, maar misschien is dit dus een voedingsgebrek.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb me dit jaar beperkt tot 4 soorten:
- Noir de crimée van Aveve,

- Corazon hybride F1 van Vilmorin,
- Tigrella bicolore van De Bolster en
- Andine cornue van Vlaams Zaadhuis. 

Andine cornue heeft een vrij fijn, gekruld blad wat je wel vaker ziet bij tomaten van het roma-type.

 

P1220415.JPG

P1220417.JPG

aangepast door Claudia69
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan een aantal posters: als je reageert op een vraag dan hoef je niet die hele vraag te quoten voordat je antwoord. Je kunt een stuk van een quote nemen (of eigenlijk: alles uit de quote verwijderen, op de vraag of gedeelte van de vraag na) OF je noemt iemand bij naam door een '@' te typen en dan de naam van diegene. Dan verschijnt er een lijstje met namen en dan klik je die naam aan. Zo krijgt diegene bericht dat hij/zij is genoemd. 

  • Thanks 1

Kom 13 april ook naar de moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag

Veldvarkens.nl En: Veldvarkens-facebook

Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorrorNog een korte update: de planten doen het nu dus ontzettend goed in de potgrond en in wat grotere bakjes.  Niet dat ze te weinig ruimte hadden overigens (bij lange na nog niet zelfs). 

Ik vraag mij af waarom ik überhaupt stekgrond zou moeten gebruiken. Vorig jaar ging alles ook heel goed met potgrond vanaf het begin en dat kwam de groei tenminste ten goede....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gianni1234

 

Ik doe alles met pondgrond en meng de bovenste 1 cm potgrond met zand. (alles onder het zaadje mag pontgrond zijn)

De reden ervoor is dat de zaailingen makkelijker boven de grond komen. (potgrond plakt/verkoekt wel is, waardoor het opkomen van zaailingen moeizamer verloopt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf wanneer is het eigenlijk aan te raden tomaten planten aan te gaan binden? Ze worden al best groot, dit is de eerste dag dat ik ze buiten laat mee genieten van het weer. En is het echt het beste te wachten met buiten planten tot na ijsheiligen? Dit is de eerste keer dat ik tomaten probeer. 

 

DSC_5742.JPG.b14954804edd7c61de1b15e29d3122e3.JPG

aangepast door Moonsparkle
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo groot zijn ze nog niet hoor ...

Aanbinden is vooral noodzakelijk als ze vruchten beginnen aanmaken.

Ik plaats wel de stok er bij op het moment dat ik uitplant maar dat is meer om de wortels niet te beschadigen.

 

Gewoon opletten met sterke wind dat ze niet knakken.

Als ze 'los' staan buiten dan worden ze sterker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker voorlopig niet buiten uitplanten.. zouden je planten nog wel eens het hoekje om kunnen helpen, ik zag er gisteren op instagram nog een plaatje van’ de hele tomatenaanplant naar de filistijnen.

Mijn gekregen Gartenperles zijn al flink aan t bloeien!image.jpg.b1990e0dafbc9a3f7b91dbae72d2b800.jpg

 

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...