Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2020


paddestoelengek

Aanbevolen berichten

Vandaag de artisjokken afgemaakt. 

De planten schoon gemaakt van onkruid en de planten die daar spontaan waren komen groeien.

Verse mest rond de planten aangebracht en ingepakt met aspergeloof.

Het was net genoeg voor de 10 planten die daar nu nog staan.

Ik hoop dat ze de winter overleven, er zitten een paar mooie planten tussen.

 

Ook gelijk maar de eerste potten met peperplanten opgeruimd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, RobO zei:

verhouding maaktijd-lol was 200:1; leve vriendje Corona

Niks leukers dan surprises maken, zeker die waarover je in kan zitten vlak ervoor. Veel te ingewikkeld, komt me bekend voor! Maar toch zijn dat vaak de leukste. Vergis je niet in de verhoudingen, je vergeet nog even de herinneringen die er achteraan komen. Dat is veel waard!

 

Wij helaas geen Sint ivm jouw vriendje C. Sint heeft ons wel een pak gestuurd maar de Franse post komt zelfs niet eens meer op de fiets..lopend of kruipend zou eerder kloppen.

 

ot Heerlijk in de tuin gewerkt, weer een stuk van de beek van blad ontdaan en planten langs de beek kort geknipt. Dit samen met wat door Lie geharkt blad en enkele gekregen zakken paarde drollen in de compostbak gemieterd. Gaat super met de compost!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

gisteren een emmer aardappels geleegd, moet zeggen was weer teleurstellend, want dit waren gekochte pootaardappeltjes. In tegenstelling tot de aardappeltjes die ik over had van vorig jaar dit jaar ook geplant waren een beter succes en deze waren van een pretpakket uit de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen zaad uit tomaten en muismeloentjes zitten pulken en alles te drogen gelegd.

Ook de boontjes uitgezocht en de laatste lichting in de vriezer gelegd.

'S middags zou het droger zijn maar voor ik op de tuin was, was ik al nat geregend.

Om weer warm te worden wat compost geschept. Ook weer wat peperplanten opgeruimd en een tomatenplant in de kas.

Rustig aan dus en af en toe schuilen vanwege hagelbuien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha gelijk heb je. Even rust. Wij zijn ook meer bezig in de rest van de tuin..nu een stuk van de beek voor het huis schoongemaakt. We hebben daar een kronkel wilg staan die groeit ook met heel veel wortels in de beek, die steekt Lie er dan weer 1 x per jaar uit. En ik heb verschillende van die grote dikke pollen met van dat dikkige langwerpige blad met een vouw erin weg geknipt. Geen idee hoe het heet. Het spul lang overal plat in de beek, die slierten zijn wel een meter lang en er groeiden ook nog veel wilde bramen door.  Enfin, lekker bezig en weer veel spul fijn te knippen voor de composthoop.De bladeren van de kronkel wilg vallen nu pas en groeien ook weer als eerste aan.

 

FBDA6624-EC1E-49D3-875A-FE49C2E9C0FF.thumb.jpeg.7451f635759530ada6d801fc470978b9.jpeg

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier op de tuin staat een kronkelwilg. 

Er zit nog blad aan, maar alleen aan de hoogste takken.

Net als aan de flink gesnoeide elzen.

 

Hier gaat het langzaam maar gestaag door.

De kas is nu bijna leeg, er staan nog drie tomatenplant resten.

Een bakje groene tomaten mee naar huis.

Er was nu ruimte, dus een luie stoel staat weer in de kas, net als wat potten met planten.

 

Aan het eind van de dag de laatste zonnebloemenstengels in stukken gehakt voor onder de bessenstruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou vooruit... Patrijs is zo goed bezig dat ik ook maar even wat heb gedaan: de bloemkoolplantjes in de kas voorzien van groter potje. Punt... dat was het :lol:

 

(wel hout gezaagd, daar de houtstapels mee aangevuld, en allerhande andere klusjes hoor, ik zit niet te Netflixen ofzo :shifty: )

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Jorieke123 zei:

Patrijs is zo goed bezig

😳 Wel in een heel langzaam tempo.....

Vandaag even naar de tuin om te oogsten. Van onder glas een bos NZ spinazie weggehaald en dat op mijn gemakje afgehaald.

Een kopje wolharige muntthee er bij en gezelschap van een mede tuinder.

Na ruim een uur flink afgekoeld weer naar huis.... 1,7C en wat wind en motregen. Er zijn betere klimaten.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geoogst, daarna tussen de Russische bladkool, boerenkool en palmkool alle onkruid verwijderd.

Wel met de hand en een emmertje, want anders groeit het nu zo weer vast.

Tussen de planten een laagje verse paardenmest gelegd nadat ik de grond wat los had gemaakt met de drietand.

Misschien gaan de koolplantjes nog wat groeien want ik had ze wat laat gezet.

 

Vanmiddag een deel van de kokardebloemen opgeruimd en gelijk maar weer een vers laagje mest boven op de composthoop gegooid.

 

En natuurlijk vanmiddag even genoten van het zachte zonnetje, die had ik een tijd niet gezien.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren is een stuk dode beukenhaag vervangen. Was een jaar geleden aangeplant, maar nooit aangeslagen, dus nu nieuwe poging. Vandaag in de rand ernaast bollen gepoot en wat plantjes teruggezet, die er even tijdelijk uit waren wegens de haagvervangingsoperatie. 

 

Verder pindaslingers gemaakt en opgehangen. Ik heb een blaar van het rijgen 😬 Zit nu netjes te haken voor vetbollen. De snackbar wordt druk bezocht. Afgelopen week behalve de mussen, mezen, merels, kbv-tjes en roodborstjes ook spechten en vlaamse gaaien, dan gaat het hard. De muizen zijn vertrokken, de buurkatten hebben ook geen belangstelling meer voor dat eerder zo spannende stukje met al die holletjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

pallets opgehaald voor nieuwe compostbak, oude resten weggebracht naar de milieustraat

nieuwe bak gepland, morgen beetje schroeven

beetje sip gekeken naar mijn Elstar van 5 jaar oud, dat was de enige overblijver nadat er al 2 gesneuveld zijn aan kanker, de buurkatten hadden m gebruikt als krabpaal en nu is de bast compleet stukgekrast, fingers crossed

gewied in de kas 🙃

en de kerstboom uit de grond gehaald en in de emmer naar huis gebracht, hij staat!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen het plan om de aardbeien te verplanten.

Maar ik kon mijn planttouw niet vinden. 

Overal gezocht, wat een rommel overal, dus opruimen.

Het oude hout bij het brandhout, de touwtjes in de touwtjes  tas. gebruikte schroeven weer bij de oude schroeven en de rest bij het oud ijzer......

Ik vond nog een mooie steel en een flink eind flexibel touw, dus maar een nieuw planttouw gemaakt.

Een rij uitgezet voor de aardbeien en toen vond ik het best.

Nog even uitrusten in het zonnetje en ik zie mijn oude touw twee meter naast het nieuwe staan.

Ik had weken terug een rij uitgezet voor de tuinboontjes en het touw laten staan.🤔

 

Vanmiddag de laatste peperplanten uit het kasje gehaald, onder twee ramen de grond gemest en gespit en daarna nog een paar gieters water er over want de grond ws als los zand.

Nu hopelijk wat regen er over en dan weer planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb groene dingen gesnoeid voor kerststukjes. Bij de buren wat Hulst met besjes en aan de sloot een hedera met bessen. Ook de laatste peper die buiten groeide binnen gehaald. Als je het tot ruim in dec buiten hebt overleefd, mag je wel naar binnen. Ook de ashwaganda en meloenpeer uit de kas naar binnen gehaald. Wilde de ashwaganda oogsten, maar wortels bleken te klein naar mijn zin. Dus ineens 3 planten extra binnen.

Ik ga einde van de week of ergens volgende week de kippen weer terug verhuizen naar het kippenhok. Dat geïnspecteerd of alles goed was. Heb wel mollen gehad die de ren overhoop hebben gehaald, maar verder niks bijzonders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Drie zakken potgrond gekocht om de extra knoflook in kuipen te poten. Dat heb ik ook maar meteen gedaan. En verder doe ik veel te weinig. Moet de tuin nog wat onkruidvrij maken en de laatste dingen oogsten. En het liefst ook nog de woelmuizen verjagen. Dan heb ik weer plek voor het komende seizoen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste rijpe compost omgezet, wat een goed gevoel geeft want ruim een kuub compost netjes in een vak en een leeg vak wat ik weer kan vullen.

Twee ramen van de lage kas gespit en de eenruiters van de andere kant verwijderd. De grond blijft er poeder droog ondanks dat ik het giet en de regen.

In die kas een bloembak vol sjalotten "gevonden" en die gepeld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...