Erny Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Ja, das inderdaad lastig @Patrijs . Ik kijk ook altijd waar degene woont waar de plantjes al welig tieren terwijl het hier, in Groningen, vannacht weer een paar graden aan de grond vriest. ⛄❄️ Hebben we al aan @Jorg gevraagd of de woonplaatsvermelding weer terug kan komen? Heb dan ook nog steeds niets op de tuin kunnen doen. Te nat, te koud. Bah. Loop nu al achter op schema. Dus dan maar thuis bezig. De pepertjes in P6 verpot, met growbagjes en al én hun eerste flinke scheut A+B voeding gegeven. Quote
Ikbeginbijmezelf Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Als je op het profiel klikt, dan zie je toch nog steeds de woonplaats/regio? Of stond dat eerst ook nog ergens anders? Ik heb gisteren met de kinderen de peulen uitgeplant en nieuwe boomschors verspreid onder het klimrek en op de paadjes. Quote
Waaslander Geplaatst: 5 maart 2020 Geplaatst: 5 maart 2020 Gisteren de beukenhaag gesnoeid was er vorige zomer niet van gekomen door tijdsgebrek en grofste takken door hakselaar. Is eigenlijk een stuk gemakkelijker omdat de bakken lopen tot tegen de haag . 1 compostbak leeggemaakt vandaag tussen de buien compost ligt nog op een hoop en bak volledig terug opgevuld met bovenste laag die nog niet verteerd was van de 2 compostbakken en groenafval dat nog stond te wachten om in compostbak te gaan Tijdens de buien een zweetdarm enkele cm onder de grond geplaatst in de serre . De komende dagen als het weer het toelaat een deel van de compost in de groente bakken voeren. Quote
Flup Geplaatst: 6 maart 2020 Geplaatst: 6 maart 2020 Wat onkruid eruitgetrokken. Heb veel brandnetels en die moeten er met wortel en al uit. En nog een kruisbes eruitgehaald. Die had ik wel vorig jaar geplant, maar de stekels wil ik toch liever niet. En om straks de lege plekken op te vullen, heb ik wat planten online gekocht. Honingbes, olijfwilg, kiwi, akebia en daar allemaal verschillende soorten van. Hopelijk groeit dat tot een mooie erfafscheiding, waarvan ik lekkere vruchten kan oogsten. Ben reuze benieuwd, al duurt dat waarschijnlijk nog wel tot volgend jaar op zijn vroegst. Quote
Wortel Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Mijn man en de buurman hebben dd schutting hetsteld die half omgewaaid was doir de storm. Ikzelf de moestuinbakken onkruid vrij gemaakt. Heerlijk fris zonnig weer, eindelijk weer even buiten. Quote
donaldk Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Gisteren een selectie van Peperzaden gemaakt en vandaag 28 P6 275ML potjes gevuld met cocospotgrond. Elk gevuld met zes zaadjes, enkele met minder omdat ik niet meer had ( want de meeste uit de PTPT van 2017 en 2018 gehaald in plaats van eigen oogst). En ook een aantal klassiekers zoals Thai Sun, Lemon Drop, Grandpa's Home Pepper heb ik nog ruimer gezaaid. Deze zaden heb ik netjes uit mijn 2017 zakjes gehaald, 2018 had ik ook wat verzameld, voor de Turbo, maar waar zijn die zakjes heen. De rest lag tot deze winter nog in keukenpapier envelopjes op een bord in de kast, maar die zitten nu dus ook netjes in gripzakjes en een envelop. Ik heb nog afweikende Thai Sun (wat grotere vruchtjes) en dergeijke maar weet zo snel niet mer wat wat was, dus gewoon terug naar de basis met zaadjes uit het jaar daarvoor. Alles staat in de nieuwe Kweektafel, de prop op pootjes van de Action. Dus niet op de vensterbank maar er tegenaan. Dus minder licht, ook omdat bekende action kweekkasje (15 potjes) en een bakje 12 ook wat dieper in de bak staan. Voorlopig gaat het voornamelijk om warmte, maar toch. Maar ja de vensterbank staat vol met rommel inclusief oude droge pepertjes. Zo heb ik een ristaatje van Ring of FIre Cayenne, uit 2013/2? Volgens mij heb ik vorig jaar of het jaar ervoor eentje open gemaakt en zaadjes in een zakje gedaan. Dus lekker makkelijk gemaakt met 'verse' zaden van Sol uit de Turbo. Kortom weer een complete werkdag, arbeid haal je er nooit uit, lol;-). Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
donaldk Geplaatst: 7 maart 2020 Geplaatst: 7 maart 2020 Op 5-3-2020 om 01:16, Erny zei: én hun eerste flinke scheut A+B voeding gegeven. Waar haal jij je A+B vandaan Erny? Ik heb nog een doosje van Wagpep liggen, maar laat die staan want ik heb een zakje Kristalon Bruin en Kristalon Calcinit open. Alle ingredienten voor het capsicum (open of gesloten irrigatie) recept verzamelen is nu een mooie klus. Ik heb dus de zaai potjes water met een beetje bruin laten opzuigen. De voornamelijk N van calcinit hebben ze nog niet nodig. Op een hennep kweek forum las ik ooit dat enkel de B voeden in begin zorgdt voor kort op elkaar staande nodes, en dat willen we ook bij pepertjes. Maar je bent er al met je weedwhacker door je tuin heen geweest ? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
paddestoelengek Geplaatst: 8 maart 2020 Auteur Geplaatst: 8 maart 2020 ondanks de regen (vanaf januari elke dag dat ik vrij ben is het baggerweer) gaas gespannen voor mijn peultjes en de peultjes gepoot, want deze moesten nu nodig naar hun bestemmingsplaats. Hopelijk kan ik deze week ook mijn tuinboon-planten naar de tuin verhuizen. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Erny Geplaatst: 8 maart 2020 Geplaatst: 8 maart 2020 Gisteren was het de bedoeling om op de moestuin bezig te gaan want eindelijk droog en niet koud en zelfs een beetje zon. Maar... er lagen houtsnippers dus er moest gesjouwd worden. Snippers voor de paden etc. Dat ging voor want die bult is zo weer weg. @donaldk Ja, A+B is nog van Wagpep. Wat bedoel je met weedwhacker? Quote
Amrutten Geplaatst: 9 maart 2020 Geplaatst: 9 maart 2020 Tussen 10 en 13 uur was het droog en redelijk van temperatuur. Dus op de tuin aan de slag. Aardappelveldjes met de grelinette bewerkt. Broccoliplanten verplant. Bij sommigen zit er al een paars bloemhoofdje in !! Algemeen gerommeld , paden schoongemaakt. Diverse keren gestruikeld over molshopen, die plotseling achter je voeten blijken te liggen. De roodborst kwam heel even kijken, maar was niet onder de indruk, en vloog weer verder. Alles bijelkaar, aardige tuinochtend. Quote
RobO Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 gespit, moest, in natte grond, pfff instortende compostbak geleegd, wordt vervangen door gaasbak, net te laat bij de Gamma voor de potgrondaanbieding, is nu 3,96 ipv 2,46, dus niet meegepakt wat gezaaid in de action kokos, ben benieuwd, Quote
eduro Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Afgelopen winter een tuinontwerp gemaakt om een idee te krijgen van de ruimte en gebruik. In januari begonnen met het verwijderen van een boom die direct tegen het terras aangroeide. achteraan de tuin een totaal overwoekerde strook met braam/hedera/etc geschoond groeide tot 4 meter hoog. vervelend taakje! In februari een omgewaaid tuinhek vervangen dat was een tegenvaller voor mijn budget Begonnen met de (moes)tuinaanleg als eerste taak een oppot tafel/aanrecht voor de barbecue gemaakt. Nu bezig met een kas plaatsen De regen begint vervelend te worden en ik loop nu al 2 weken achter op de planning. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 10 maart 2020 Auteur Geplaatst: 10 maart 2020 Hier weer een vrije dag totaal verregend.... Wel binnenshuis kunnen hobbyen, maar op de tuin totaal niets. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Patrijs Geplaatst: 10 maart 2020 Geplaatst: 10 maart 2020 Binnen de pepers verspeend. Quote De moestuin van Patrijs
Grork Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 (aangepast) Klassieke muziek aangezet bij mijn zaaigoed. Okee. Geintje. Toch schijnt dat wel te helpen. Waarom doen we dit dan toch niet ? Voor nu genoten van al het gezaaide. En dan zo'n diepe zucht slaken . (Volgende week wordt het tussen de 10° en 15°C ! ) 11 maart 2020 aangepast door Grork Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Ktrijn Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 Ik heb vandaag - peultjes gezaaid buiten - komkommers gezaaid binnen - radijzen gezaaid in de kas - een paar dingen gesnoeid zoals rozen en lavendel - alles voeding gegeven, de eerste keer dit jaar - al veel te veel slakken gezien 😰 Quote
Lonaa Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 (aangepast) Vandaag: Turf gekocht, bosbes geplant Vlinderstruik uit iemand z'n tuin gehaald en hier in een grote pot gezet Alle bakjes en tuingereedschap uitgezocht en opgeruimd Kokossnippers bij de aardbeien, aalbes en bosbes gelegd. Op zoek gegaan naar compost hier in de buurt, niet van het tuincentrum. Is een lastige opgave. Ook nog intens gestaard naar de tomaten, aubergine en paprika zaden die ik probeer te laten ontkiemen met de Deno-methode. Het meeste is allemaal oud zaad. De paprikazaden zijn al wat opgezwollen. De nieuwe tomatenzaden zijn al aan het ontkiemen! 11 maart 2020 aangepast door Lonaa Quote
Patrijs Geplaatst: 11 maart 2020 Geplaatst: 11 maart 2020 Mooi zonnig weer hier met een harde wind. Prima weer om het asperge vak te door te werken met de cultivator. Gelijk de eerste asperges geoogst (per ongeluk) en cru gegeten. Ze kunnen nu snel opgebermd worden. Ook nog wat grote salieplanten in het perk gezet voor de nachtvlinders strakjes. De eerste kleine vosjes vliegen hier ook al weer rond. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 In de snoeiharde wind, klein tuinonderhoud gepleegd. Mag geen naam hebben eigenlijk. Wat onkruid verwijderd en aan de kippen gegeven. Vervolgens wat sla van de bak buiten naar de kas te verhuizen. In de kas zinn het al heuse slaplantjes. Buiten groeit het toch minder hard, al gaat alles supersnel met dit weer natuurlijk. Kippenhok schoongemaakt en kweekbakjes potgrond met brekerszand gemengd. De tomatenkweek gaat vandaag beginnen denk ik. Heb nog de teufelshorn en een naamloos aardappeltje in groeizak gedaan. Volgende week nog een x teufelshorn en misschien een ander pootaardappeltje als ik ze los kan vinden. Heb er maar 3 of 4 nodig. Quote
Erny Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 Gister begonnen met het a.s. peulenvak schoon te maken, kwam niet helemaal klaar want te veel gesprekken te voeren met- en tuinen toe te wijzen aan- nieuwe pachters.. En zo was de dag zomaar weer voorbij, zon weg en brrrrr... 's Nachts gebulder van de wind, vette storm, had ik niet verwacht... Waar was de Code Oranje dit keer? Of geldt dat niet voor het Noorden? Huisje schudde zelfs in de wind.... Vanmiddag voorgezaaid: Peulen, Kailan: Vd Wal/ Kara/ Happy Rich, Palmkool, Savooiekool, Lippischer Braunkohl. En gelukkig had ik op weg naar huis wind mee... zoeffffffffff...... Quote
Mellie Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 Dankzij een kip met rare pootjes en misschien wel kalkpoot, heb ik het kippenhok van top tot teen gedesinfecteerd, hoge druk spuit erop gehad, alle hoeken, kieren en gaten vele, vele malen schoongespoten. Diatemeeenaarde, vers zaagsel, nieuwe drinkbak. Alles schoongemaakt en weer naar binnen. Toen was ik al dik 2 u verder. Toen. Omdat ik toch al een groot nat moddermonster was, een stuk van de tuintegels schoongespoten. Hey, waren ze dan wit?! Ja dus. Ook wel weer geinig. Inmiddels al 4 u verder. Toen het begon te hagelen, mee gestopt. Bleek door de rukwind deur van het tuinhuisje compleet uit zijn voegen geblazen te zijn... met wat stu(n)twerk, een extra handje en wat schroeven, zit de deur nu provisorisch vast. Provisorisch... meer niet. Nog 1 x fikse wind en het tuinhuisje stort in elkaar vrees ik nu de deur zo los zit. Ongewild toch nog een volle tuindag zo. Quote
Waaslander Geplaatst: 12 maart 2020 Geplaatst: 12 maart 2020 De fruithaag aangeplant 7 soorten appels . Quote
loes Geplaatst: 13 maart 2020 Geplaatst: 13 maart 2020 Ik heb in de moestuin nog vrijwel niets gedaan maar ik heb nog even totdat het compostdag is, dan begint mijn seizoen pas echt. Wel heb ik in de siertuin de hortensia's gesnoeid en wat onkruid verwijderd. 16 uren geleden, Erny zei: 's Nachts gebulder van de wind, vette storm, had ik niet verwacht... Waar was de Code Oranje dit keer? Of geldt dat niet voor het Noorden? Huisje schudde zelfs in de wind.... Het was code geel. Quote
Erny Geplaatst: 13 maart 2020 Geplaatst: 13 maart 2020 3 uren geleden, loes zei: Het was code geel. Niet toen ik vroeg op de middag keek. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.