Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2020

Featured Replies

Geplaatst:

tsja, moest op de tuin voor de club een afvoerbuis repareren, op 1 m diepte, was geen grondwater in ons veenlandje gelukkig...elk nadeel...

wij slepen ook met water, de regentonnen 600 liter zijn halfvol/halfleeg

Geplaatst:

Had al plannen gemaakt voor de komende week om aardappels te poten, plantjes uit te zetten. Maar ik zie nu het weerbericht voor de komende tijd voor Riga en ik wacht dus nog maar een beetje.:-)

aangepast door Wims

Geplaatst:

Gisterenavond en afgelopen nacht heeft het geregend. Eindelijk! Hopelijk valt vandaag of morgen ook nog wat, dat scheelt mij heel veel gieten. Normaal gesproken vul ik mijn IBC tank pas met IJsheiligen met water, maar dat heb ik afgelopen week maar gedaan. Het is zo warm en zo droog, dan moet je wel dagelijks gieten bij de zaailingen.

Geplaatst:

Vannacht en morgennacht gaat het vriezen. Net nu de appelboom vol in de bloei staat. Net zoals de kersenboom, de walnoot en deels ook de bessen. Hopelijk valt de schade mee. Wil dit jaar wel weer appels van de eigen boom kunnen oogsten.

Geplaatst:

1957711317_weerpluim13-4-2020DenHelderNeerslag.png.66a9d8c1c3cce46a793fbe66c68c9c3b.png

hier wordt komende twee weken geen neerslag van betekenis verwacht.

Alles wat ik vroeg in het seizoen gespit heb krijgt nog wel wat grondwater, maar stukken die later gespit zijn en zaaisel en aanplant van de laatste weken ben ik al aan het gieten. Ook de platte bak en lage kas zijn erg droog.

Ik hoop maar in op een goede bui begin mei, als de zomerplanten in de tuin gaan.

Anders zal ik gaan proberen een nieuwe put te slaan om water op te pompen.

Geplaatst:

Mooie week tegemoed! 

Niet te warm niet te koud.

Alleen blijft het erg droog. 

Screenshot_20200416-120906.png.55dd6010e155e2318dfd7878fdbf8201.png

Geplaatst:

Ongelooflijk weer weer. Er trekt een flinke buienzone vlak langs ons op dit moment..bijna voorbij. Niks is er gevallen, droogte sinds 20 maart..en warm.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik kan me nog een post vaan jou herinneren , niet te lang geleden over een flink stromende beek en land onder water.

Kan je geen water opvangen en bewaren?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik kijk op buienradar, en ik zie:

20200418_regenvoorspeld.png

Zou het dan echt gaan gebeuren, hier bij mij, bij dat gele vierkantje?

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit.👍

Al weer beter dan de verwachting van gisteren, maar ik zie net op buienradar dat het net niet tot hier in het Noorden komt.....

Geplaatst:

Hier vallen nu een paar druppels, de stoep wordt er net vochtig van.

Geplaatst:

Hier miezerd/regend het al sinds een uur 15:00 vandaag.

Geplaatst:

Hier heeft het sinds gisteravond goed geregend. Kan ik eindelijk weer gaan zaaien. De grond lag er intussen erg droog bij.

Als we dit artikel mogen geloven, hebben we straks geen kas meer nodig om tomaten te telen en is het tijd om vijgen en cypressen te planten en een wijngaard aan te leggen... https://www.hln.be/nieuws/binnenland/nieuwe-simulatie-over-50-jaar-heeft-vlaanderen-het-klimaat-van-toscane-behalve-de-kust~a662672a/

Geplaatst:

Hier heeft het ook sinds halverwege de middag gemiezerd, maar de grond is er niet noemenswaardig nat van geworden. En zoals het er naar uit ziet komt er komend uur ook nog maar een heel klein beetje neerslag. 

Geplaatst:

nou, hier een enkel drupje, was gisteren gebleven bij 200 gieters tot nu toe

(nieuw op buienradar: pagina RobO's gietergetal 😎)

Geplaatst:

Hier niks gevallen! Het Grote Droogtetekort begint nu officieel alweer behoorlijk in de boeken te lopen!

ik wil eigenlijk de tomatenplanten al buiten zetten en de paprika’s in de kas, maar ik durf het niet! 😄 Komende weken zullen bepalend zijn voor het seizoen en mocht er nog wel hele koude nachten komen, vrees ik voor m’n tomaten!

Geplaatst:

Ik ben blij dat ik het INTEX zwembad van de kinderen een paar jaar terug niet heb opgeruimd. Het ziet er niet uit, maar het vangt in de winter toch een flinke voorraad water op, die de voorbije zomers flink van pas gekomen is. 

Geplaatst:
Op 18-4-2020 om 11:46, Patrijs zei:

flink stromende beek en land onder water.

Ja daar denk ik al weer met weemoed aan terug. Nee een water opvang hebben we niet echt. We kunnen nog wel gieters uit de beek pakken.

13 uren geleden, RobO zei:

was gisteren gebleven bij 200 gieters tot nu toe

Dat gieteren doet mijn grond over het algemeen niet erg goed, slaat eigenlijk meteen dicht. Hoe doe jij dat?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat heb ik ook, dat de grond dichtslaat door het gieten. Ik schoffel het dan weer open, maar in de zaaigoten (waar ik in heb gezaaid) kan ik dat natuurlijk niet doen.

Geplaatst:

Hier op de zandgrond hetzelfde, ik maak een klein dijkje zodat het water niet weg kan lopen en giet dan diverse keren het zelfde gewas.

Het water heeft dan tussentijds de tijd om weg te zakken daar waar ik het hebben wil.

Met zaaien hou ik hier nu al rekening mee door een brede zaaigeul te maken.

Een beetje zoals ik in Afrika gezien heb, al hebben ze daar vaak irrigatie systemen en zetten ze dan een flink stuk onder water.

Geplaatst:

grond slaat niet dicht hier, bovenop ligt veel mulch/compost/oude mest

en ik giet zonder broes in geultjes tussen de rijen of anders met de broes omhoog

Geplaatst:
  • Auteur

April 2020. Tot nu toe zonnig. Dat weten we allemaal natuurlijk al wel, maar hieronder zie je wat mijn peperdure lichtintensiteitsmeter ervan vindt. Mijn zonnepanelen dus:

20200419_panelen.png

Gisteren (19 april) de hoogste opbrengst op een dag, in dit jaar tot nu: 20,7 kWh

Daarvóór:

02-07-2018: 24,6 kWh

24-06-2019: 24,6 kWh

Beide rondom de langste dag. Niet verwonderlijk, ook al omdat mijn panelen vrij plat (ca 30 graden) liggen.

Voor de vergelijkers: ik heb 13x 275 Wp panelen = 3575 kWh die in werkelijkheid (2018 en 2019) ruim 3600 kWh per jaar opleveren.

Bij een kWh prijs van € 0,21 is dat per jaar ruim € 750,-

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.